2014-06-28, 16:12
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Sant. Jag valde bankyrket eftersom det mig veterligen inte finns någon dress code (a la McDonalds), men där kan jag mycket väl ha fel eftersom min insyn i bankvärlden är begränsad.

För resonemangets skull kan vi ersätta bankjobbet med vilket tjänstemannajobb som helst utan dresscode.

Jag tror helt enkelt att din syn på kvinnors klädsel och deras motivationer bakom hur de kläder sig är ganska förenklad och sett ur en manlig synvinkel (inte så konstigt givetvis).

I de allra flesta yrken finns det någon form av inofficiella klädkoder ändå. Det handlar om att man vill ge olika framtoningar, de kopplas till livsstilsval som passar inom fältet (eller ibland inte passar), till att utstråla professionalitet, modemedvetenhet, ungdomlighet, pragmatism, ointresse för mode etc.

För de allra flesta kvinnor är det nog mer intressant att navigera dessa fält i synnerhet i jobbet än vad det är att fundera över om det är sexigt eller inte sexigt.

Jag vet inte om du känner till påståendet men det ligger en hel del i att kvinnor klär sig mer för att imponera på andra kvinnor än för att imponera på män. Det betyder att urringat, högklackat, korta kjolar etc mycket väl kan vara tänkt att utstråla "Fuck u bitches, kolla vilka snygga ben/tuttar/röv jag har era gamla haggor" snarare än att man är sugen på att få männen att spana.

För egen del finns det ju absolut ett element av att jag vill se snygg ut när jag väljer min klädsel, men även när det visar hud eller andra fördelaktiga delar av min kropp så är det ju ändå på sin höjd att folk ska tycka att jag är vacker, fräsch, välvårdad etc jag är ute efter. Inte efter att män i min närhet ska få stånd. Den enda gången jag skulle klä mig avsiktligt för att väcka sexuell åtrå är på en dejt eller hemmakväll med en kille jag avser att ligga med.

Så det är ju också väldigt kontextbaserat, har din dejt en urringad topp är det en mycket mer rimlig analys att hon vill att du ska bli tänd på henne, än om det är en kollega på styrelsemötet som har det.
Citera
2014-06-28, 16:26
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Men det var du som jämförde med bank-kläder och menade att de alltid skulle vara förtroendeingivande.

Citat:
För denna trådens syften drar vi gränsen för sexuellt utmanande vid klädsel/smink du inte skulle bära i ett sammanhang där det är viktigt att framstå som förtroendeingivande. Exempelvis i arbetet på ett bankkontor.
Slut citat.

Jag säger att du kan ha samma längd på kjolen och samma urringning på olika plagg men det ena passar inte på banken. Det behöver inte ha med endast sexighet att göra, det är också andra faktorer som avgör hur vi bedömer folks kläder.

Absolut, men i denna tråd handlar det specifikt om sexuellt utmanande klädsel. Vilket med all önskvärd tydlighet framgår av mitt citat ovan. Jag har fetmarkerat de relevanta orden ovan för extra tydlighet.
Jag får känslan av att du söker någon slags retorisk seger snarare än att diskutera ämnet.

Citat:
Tyget i sig, är det åtsittande så är det mer olämpligt i bankmiljö om det är av stretchtyg än om det är en formsydd klänning i vävt tyg, färger och material. Det är oftast sexigare med bra materialval och mer "slampigt" med material som ser billiga ut, både på män och kvinnor.

Detta är intressant. Här gör du åtskillnad mellan "sexighet" och "slampighet". Vad ser du för skillnad i signalerna respektive klädsel sänder ut?

Citat:
De förtroendeingivande klädvalen behöver inte vara anti-sexiga, det som ger bristande förtroende är när vi bedömer klädseln som icke lämplig, fin, passande till figuren osv. inte endast om vi sitter och blir sexuellt upphetsade av vad vi ser.

Sant, det är inget som säger att man måste ha anti-sexiga kläder på bankkontoret.
Du kan dock ha fula och anti-sexiga kläder när du jobbar på banken utan problem. Däremot anser de flesta att det finns en gräns för hur sexuellt utmanande kläder som är lämpliga. Naturligtvis är detta en gråzon som skiljer från individ till individ, men det ger ändå en fingervisning om ungefär var gränsen går gällande explicit sexuellt utmanande klädsel.

Citat:
Det verkar som att det är endast burka som friar kvinnor från att bli sexobjekt, det är skrämmande.

Hmmm... Vet inte hur du anlänt vid denna slutsats?

Frågan i TS handlar om i vilken mån kvinnor som klär sig sexuellt utmanande är medvetna om att de genererar sexuell uppmärksamhet.
Senast redigerad av SigmenFloyd 2014-06-28 kl. 16:50.
Citera
2014-06-28, 16:33
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
De kvinnor som tycker att jag har extremt jävla fel och inte alls förstår mig på det kvinnliga psyket nu är fullt välkomna att rätta mig nu men för att förklara det enkelt:

Ja, hon uppskattar förmodligen en dos sexuellt intresse när hon medvetet väljer ut skandalöst kort kjol, djup urringning och på andra sätt framhäver sin kropps konturer, MEN det betyder inte att hon vill ha just DITT sexuella intresse utan mer från de män (eller kvinnor) som hon själv blir nyfiken på.

Det är en viss selektivitet inblandad alltså, bara det att alla som ser henne kan uppfatta signalen.

Det är inte konstigare än att du själv förmodligen föredrar om din snyggaste skjorta eller deffade överkropp helst lockar till sig kvinnor du tycker är attraktiva istället för att du får en träskpadda hängandes på din arm hela kvällen.
Citera
2014-06-28, 16:44
Medlem
SigmenFloyds avatar
Jättebra inlägg Katzyn!

Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Jag tror helt enkelt att din syn på kvinnors klädsel och deras motivationer bakom hur de kläder sig är ganska förenklad och sett ur en manlig synvinkel (inte så konstigt givetvis).

Där har du 100% rätt, vilket är anledningen till trådstarten.
Tror det finns en djup klyfta mellan singnalers intention och dess mottagande.

Citat:
Jag vet inte om du känner till påståendet men det ligger en hel del i att kvinnor klär sig mer för att imponera på andra kvinnor än för att imponera på män. Det betyder att urringat, högklackat, korta kjolar etc mycket väl kan vara tänkt att utstråla "Fuck u bitches, kolla vilka snygga ben/tuttar/röv jag har era gamla haggor" snarare än att man är sugen på att få männen att spana.

Detta är säkert sant, men för de flesta män är detta ett verklighetsfrämmande beteende. För den absoluta majoriteten av (hetero)män sker eventuell uppklädnad och tilltjusning till förmån för kvinnor.
Män som befinner sig i en homogen mansmiljö skiter totalt i sitt utseende. Enda anledningen att tjusa upp sig som man är för att göra sig mer attraktiv för det motsatta könet.

Jag misstänker att detta leder till stor förvirring mellan könen.

Citat:
För egen del finns det ju absolut ett element av att jag vill se snygg ut när jag väljer min klädsel, men även när det visar hud eller andra fördelaktiga delar av min kropp så är det ju ändå på sin höjd att folk ska tycka att jag är vacker, fräsch, välvårdad etc jag är ute efter. Inte efter att män i min närhet ska få stånd. Den enda gången jag skulle klä mig avsiktligt för att väcka sexuell åtrå är på en dejt eller hemmakväll med en kille jag avser att ligga med.

Jätteintressant, för om en man drar på sig finskjortan, rakvatten och går på lokal så vill han ha sexuell uppmärksamhet. Och då är han ändå betydligt minde sexuellt utmanande klädd än de flesta kvinnor (eftersom den nivån av sexighet inte är kulturellt tillgänglig för heteromannen).

Citat:
Så det är ju också väldigt kontextbaserat, har din dejt en urringad topp är det en mycket mer rimlig analys att hon vill att du ska bli tänd på henne, än om det är en kollega på styrelsemötet som har det.

Tru dat.
Senast redigerad av SigmenFloyd 2014-06-28 kl. 16:50.
Citera
2014-06-28, 16:46
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
[...]MEN det betyder inte att hon vill ha just DITT sexuella intresse utan mer från de män (eller kvinnor) som hon själv blir nyfiken på.

Det är en viss selektivitet inblandad alltså [...]

Självklart, såledas avslutas trådstartsinlägget med:

(*Naturligtvis inte med vem som helst)
Citera
2014-06-28, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
De kvinnor som tycker att jag har extremt jävla fel och inte alls förstår mig på det kvinnliga psyket nu är fullt välkomna att rätta mig nu men för att förklara det enkelt:

Ja, hon uppskattar förmodligen en dos sexuellt intresse när hon medvetet väljer ut skandalöst kort kjol, djup urringning och på andra sätt framhäver sin kropps konturer, MEN det betyder inte att hon vill ha just DITT sexuella intresse utan mer från de män (eller kvinnor) som hon själv blir nyfiken på.

Det är en viss selektivitet inblandad alltså, bara det att alla som ser henne kan uppfatta signalen.

Det är inte konstigare än att du själv förmodligen föredrar om din snyggaste skjorta eller deffade överkropp helst lockar till sig kvinnor du tycker är attraktiva istället för att du får en träskpadda hängandes på din arm hela kvällen.

Utan att lägga för mycket i dina ord så stämmer det ju ganska väl. Det jag opponerar mig mot är att alla kvinnor vill inte vara sexuella bara för att de klär sig på ett visst sätt, det är skillnad på sensuell och sexuell även om synonymerna blandar ihop dessa två ord.

Självklart är det selektivitet inblandad........vad annars, horor kanske släpper på de kraven.

Jag känner igen kvinnotypen som klär sig utmanande på gränsen till slampigt och misstar den uppmärksamhet de får som enbart uppskattning utan sexuella intentioner, förutom när det blir uppenbart då karlar kan säga de mest besynnerliga saker till främmande kvinnor eller tafsa på dem.

En kvinna med djup urringning kan ibland bete sig aningslöst, att lägga "brösten" på bordet sittandes i framstupaläge och flörta lite allmänt kan ju locka till sig män med endast sexuella intentioner, de som är ute efter one night stand, medan kvinnan ifråga bara är ute efter bekräftelse och ett seriöst förhållande, det är ju lite där som iq-nivån träder in hos folk och kvinnor som klär sig aningslöst.
Senast redigerad av lacrima 2014-06-28 kl. 16:56.
Citera
2014-06-28, 16:54
Medlem
Citat:
För denna trådens syften drar vi gränsen för sexuellt utmanande vid klädsel/smink du inte skulle bära i ett sammanhang där det är viktigt att framstå som förtroendeingivande. Exempelvis i arbetet på ett bankkontor.

Exempel på klädsel som inte är sexuellt utmanande:

http://vodkainfusedlemonade.com/wp-content/uploads/2013/10/Screen-Shot-2013-10-08-at-4.19.57-PM.png

http://borderingonobsessed.files.wordpress.com/2012/10/20121003-214742.jpg

http://favimages.net/image/280477/

http://favimages.net/image/280473/

Exempel på klädsel som är sexuellt utmanande:

http://www.dhresource.com/albu_262616090_00-1.0x0/sexy-dresses-club-clothes-women-sexy-skirts.jpg

http://wallpaper.pickywallpapers.com/samsung-galaxy-tab/avril-lavigne-sexy-outfit.jpg

http://cdnpix.com/show/imgs/87084505e22a29ca5c5b30478256c251.jpg

http://themockdock.com/wp-content/uploads/2009/10/2009-10-30_202601.png

Huvudet på spiken! (Och oj vad jag skrattade åt sista bilden!)

Bilderna belyser tydligt skillnaden mellan att klä sig sexigt och att klä sig sexuellt utmanade. Det första är betydligt smakfullare OCH snyggare. Och det är också sexigt. Det andra tenderar till att bli våpigt. Skulle tro att de flesta killar hajar till på det andra och också sexuellt kan attraheras av det. Men där stannar det. De flesta killar vill inte att ens tjej ska gå klädd så där. Det första blir mer intressant och sätter mera igång fantasin. Det blir spännande och tjejen utstrålar något intelligent, vilket är väldigt positivt. De flesta killar attraheras av det och ser gärna att ens tjej går klädd så där. Det håller betydligt bättre i längden.
Citera
2014-06-28, 16:58
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Utan att lägga för mycket i dina ord så stämmer det ju ganska väl. Det jag opponerar mig mot är att alla kvinnor vill inte vara sexuella bara för att de klär sig på ett visst sätt, det är skillnad på sensuell och sexuell även om synonymerna blandar ihop dessa två ord.

Ok, men tror du att män i allmänhet har kunskapen att göra denna distinktion?

Citat:
Jag känner igen kvinnotypen som klär sig utmanande på gränsen till slampigt och misstar den uppmärksamhet de får som enbart uppskattning utan sexuella intentioner, förutom när det blir uppenbart då karlar kan säga de mest besynnerliga saker till främmande kvinnor eller tafsa på dem.

En kvinna med djup urringning kan ibland bete sig oaningslöst, att lägga "brösten" på bordet sittandes i framstupaläge och flörta lite allmänt kan ju locka till sig män med endast sexuella intentioner, de som är ute efter one night stand, medan kvinnan ifråga bara är ute efter bekräftelse och ett seriöst förhållande, det är ju lite där som iq-nivån träder in hos folk och kvinnor som klär sig aningslöst.

Är det då din uppfattning att vissa kvinnor helt enkelt inte vet vilka signaler som skickas ut?
Citera
2014-06-28, 17:04
Medlem
Citat:
Ok, men tror du att män i allmänhet har kunskapen att göra denna distinktion?

Är det då din uppfattning att vissa kvinnor helt enkelt inte vet vilka signaler som skickas ut?

Självklart finns det män som inte fattar något eller orkar ens bry sig om någon annan än sig själv, likväl som det finns kvinnor som beter sig så. Ska vi dra till med ytterligheter så är det ett välkänt uttryck att män har två huvuden och de tänker bara med ett i taget. (ironi med viss sanningshalt) Börjar bli lite för mycket självklarheter i denna tråd för att jag ska finna det intressant att fortsätta diskutera.
Citera
2014-06-28, 17:10
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Jättebra inlägg Katzyn!

Detta är säkert sant, men för de flesta män är detta ett verklighetsfrämmande beteende. För den absoluta majoriteten av (hetero)män sker eventuell uppklädnad och tilltjusning till förmån för kvinnor.
Män som befinner sig i en homogen mansmiljö skiter totalt i sitt utseende. Enda anledningen att tjusa upp sig som man är för att göra sig mer attraktiv för det motsatta könet.

Jätteintressant, för om en man drar på sig finskjortan, rakvatten och går på lokal så vill han ha sexuell uppmärksamhet. Och då är han ändå betydligt minde sexuellt utmanande klädd än de flesta kvinnor (eftersom den nivån av sexighet inte är kulturellt tillgänglig för heteromannen).

Tru dat.

Fast om man tänker efter är skillnaderna inte så stora som du vill göra gällande nu. Även på mansdominerade arbetsplatser finns klädkoder. En lagerarbetare kommer inte till jobbet i armani även om det är det han känner sig mest bekväm i. Och mer av betydelse, i näringslivets toppar som ju är omdiskuterat fria från kvinnor så är många män extremt måna om sin klädsel och lägger oerhörda summor på sina kostymer. Jag vill nog påstå att en VD i ett storföretag inte klär sig snyggt för att få knulla med sekreteraren i första hand. På samma sätt inbillar jag mig att tunga okvalificerade manligt dominerade yrken är fulla av spännbögar med uppkavlade ärmar och rejäla tatueringar över svällande biceps, även då inga kvinnor finns som kan se dessa...

Dessutom finns ju ett inslag av att kvinnor ofta går igång på sådana kläder som jag antar att du menar män bär när de inte bryr sig om vad nån ska tycka. Blåställ till snickarjobbet t.ex. Det är en favorit bland kvinnor.

Men vad gäller att män klär upp sig för att få knulla medan kvinnor mer för att uppfattas som stilfulla och välvårdade, så har det väl också att göra med att de flesta kvinnor faktiskt har en internaliserad oro för att uppfattas som för utmanande. Klär man sig för att uppfattas som direkt sexuellt tillgänglig får man fler erbjudanden man kan eller vill hantera. Få män löper den risken, eller störs av tanken. De som avviker från det är kvinnor som är väldigt osäkra och vill ha den uppmärksamheten, samt tjocka och påtagligt fula tjejer som helt enkelt inte får den alls annars. Men som sagt, det du uppfattar som "påtagligt sexuellt utmanande klädsel" kanske inte alls var tänkt så av tjejen som klädde sig så.
Citera
2014-06-28, 17:14
Medlem
10sekunders avatar
Citat:
Jättebra inlägg!

Tru dat.

Jag tror det har att göra med att kvinnor generellt (enligt mina egna fördomar) har ett större intresse för kläder och styling. Vi kan umgås genom att shoppa kläder eller fixa varandras hår och naglar, vi gillar att uttrycka oss med klädsel och sätta ihop snygga klädkombinationer. Jag mår bra av att trivas med hur mina kläder och mitt hår ser ut.
Citera
2014-06-28, 17:29
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:

Självklart är det selektivitet inblandad........vad annars, horor kanske släpper på de kraven.

En kvinna med djup urringning kan ibland bete sig aningslöst, att lägga "brösten" på bordet sittandes i framstupaläge och flörta lite allmänt kan ju locka till sig män med endast sexuella intentioner, de som är ute efter one night stand, medan kvinnan ifråga bara är ute efter bekräftelse och ett seriöst förhållande, det är ju lite där som iq-nivån träder in hos folk och kvinnor som klär sig aningslöst.

Behöver iofs inte vara en låg iq-nivå inblandad.

Trots att jag själv är relativt ung så har det inte varit svårt att se att kvinnomodet med tiden blir "slampigare" och mer och mer avklätt. Blandat med musikvideo-ideal och Paradise Hotel-uppfostran så är det inte svårt att tänka sig att vissa yngre tjejer helt enkelt inte fattar när de klär sig "slampigt" för normen i samhället ser rätt slampig ut. (ibland är det kul att föreställa sig vad våra förfäder från 1920-talet skulle säga om dagens kvinnomode)

Annars kan det ju vara så att de försöker attrahera män som mig.

Dvs. Sex finns självklart på agendan, men jag har svårt att intressera mig på riktigt för någon som jag inte kan tänka mig "duger" till annat än att ligga med.

Fast å andra sidan är klädseln bara halva striden, för jag blir inte på ligga-humör enbart av klädsel. Den måste kryddas med personlighet och samtal också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in