2014-06-27, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Erik Hörstadius är en avvikande röst:

http://www.affarsvarlden.se/tidninge...cle3834268.ece

Det är inte utan att man litet försiktigt undrar vad Erik Hörstadius skall arbeta med framöver. Flyttgubbe? Städare? Personlig assistent? För inte kan han väl komma undan med denna text även om inte twitterati och kulturvänstern läser Affärsvärlden?
Citera
2014-06-27, 21:41
Medlem
Blixtmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Det är inte utan att man litet försiktigt undrar vad Erik Hörstadius skall arbeta med framöver. Flyttgubbe? Städare? Personlig assistent? För inte kan han väl komma undan med denna text även om inte twitterati och kulturvänstern läser Affärsvärlden?
Det är knappt det finns jobb för dom som håller sig till manus. Här ser vi en journalist med spetskompetens* och som kan knåpa ihop en artikel som kan få vingar - om den uppmärksammas av rätt twitterdårar.

*Med spetskompetens menar jag sunt förnuft och ballar, sånt som de flesta journalister saknar.
Citera
2014-06-27, 22:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Hörstadius har varit icke-PK så länge jag kan minnas.
Jag utgår från att han har försörjning på annat håll.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2014-06-27 kl. 22:10.
Citera
2014-06-27, 22:04
Medlem
Evropas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Erik Hörstadius är en avvikande röst:

http://www.affarsvarlden.se/tidninge...cle3834268.ece

Hm, läste några av hans texter i Affärsvärlden nu, och måste erkänna att han skriver ganska bra – enkelt, reflekterande och antagligen ganska ärligt – till skillnad från alla våra kvasijournalister som inte vågar ha egna åsikter eller ens verkar kunna tolka sin samtid.

(Alla dessa andra jagsvaga journalister måste ju förresten snart vända kappan efter vinden, i något slags överlevnadstänk när förändringen i åsikterna kommer.
Och den förändringen kommer såklart. Men allt de kräkts ur sig finns kvar, som tur är.)

Kul! Hörstadius texter känns både relevanta och hyfsat klarsynta.

PS. Hade ärligt lite svårt för Hörstadius tidigare (90-tal?), mest för han kändes lite som en utstuderad slusk och provokatör – som ett alibi för att dölja sin intellektuella bakgrund. DS
Senast redigerad av Evropa 2014-06-27 kl. 22:22.
Citera
2014-06-28, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evropa
Hm, läste några av hans texter i Affärsvärlden nu, och måste erkänna att han skriver ganska bra – enkelt, reflekterande och antagligen ganska ärligt – till skillnad från alla våra kvasijournalister som inte vågar ha egna åsikter eller ens verkar kunna tolka sin samtid.

(Alla dessa andra jagsvaga journalister måste ju förresten snart vända kappan efter vinden, i något slags överlevnadstänk när förändringen i åsikterna kommer.
Och den förändringen kommer såklart. Men allt de kräkts ur sig finns kvar, som tur är.
)

Kul! Hörstadius texter känns både relevanta och hyfsat klarsynta.

PS. Hade ärligt lite svårt för Hörstadius tidigare (90-tal?), mest för han kändes lite som en utstuderad slusk och provokatör – som ett alibi för att dölja sin intellektuella bakgrund. DS
Just det där tas faktiskt upp i boken "Låsningen" som Hörstadius nämner i sin artikel. Fast i andra ordalag då. Men kärnan är densamma: När korthuset rasar så går det undan och då kommer nya regler att utformas.
Citera
2014-06-28, 10:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Gavin McInnes skriver om medias snedvridna rapportering:

Citat:
Another far more sinister possibility is the vast majority of reporters are basically Marxist liberals and they use the news as a propaganda tool for the “greater good.”

I suspect it’s the latter. There are too many fake stories that fit the liberal narrative for it to be an accident. It seems like every time we see evidence of the left’s hateful worldview, we learn it’s a hoax.
.
They are able to continue this charade unabated because they don’t live in the real world, so there are no checks and balances. They don’t know any truckers, so they don’t realize it’s impossible for them to work more than 11 hours a day. They’ve never been to the ghetto, so they can keep pretending gun violence is about whites hunting blacks. It’s easy to assume everyone is a racist, sexist homophobe when you only talk to other liberal journalists.
.
When you make up stories for the greater good, you hurt everyone. Now, when a real hate crime happens or someone really does rape an employee or a black person is genuinely blocked from a job or we hear of mass graves in sewers, 78% of the public is going to think “Yeah, right.” That’s what a quarter century of crying wolf will do. Way to go, freedom writers.
Citera
2014-06-28, 10:46
Moderator
TheLuckys avatar
Samurajen Sanandaji har dragit sitt svärd igen. Nu har han kapat myten om att det tar i genomsnitt sju år för en invandrare att få jobb. Sanningen är att det enligt SCB bara är 50 procent som får jobb efter sju år.

Den mängd som fått jobb efter 10 år är inte mycket bättre, ca 60 procent. Den siffran fortsätter att vara konstant ända till 15 år då man inte längre räknar. Undersökningen tar sikte på 2012 och går sedan bakåt. Det betyder att man tar med folk som kom från 17 år sedan, alltså under mitten av 90-talet. På den tiden var det mycket lättare att sätta invandrare i arbete i och med att offentliga sektorn såg annorlunda ut. Vidare ordnas det idag oerhört mycket mer bidragsjobb för långtidsarbetslösa. Den verkliga arbetslösheten bör således vara större. Utsikten blir dessutom dystrare med tanke på skillnaden i mängden invandring under sent 90-tal och idag.

Det kan tyckas meningslöst att plocka fram sanningen då etablissemanget verkar vara vaccinerad mot fakta. Men det är inte dem man ska påverka. Dessutom ska man inte använda enskilda fakta var för sig. Det är den samlade bilden som är intressant. I alla fall jag anser att det viktiga är att se ett fenomen i dess helhet. Gör man så kan man genomskåda vissa mönster. Om dessa formas till begripliga och slagfärdiga ord är det lättare att nå ut till folket.
Citera
2014-06-28, 10:52
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Samurajen Sanandaji har dragit sitt svärd igen. Nu har han kapat myten om att det tar i genomsnitt sju år för en invandrare att få jobb. Sanningen är att det enligt SCB bara är 50 procent som får jobb efter sju år.
Som ett komplement till detta sågar Sanna Rayman (eller snarare Riksrevisionsverket) det så kallade Lotssystemet med fotknölarna.
Citat:
När jag läser det där tänker jag på fallet med assistansbedrägerierna i Södertälje nyligen. Lotssystemet är fortfarande nytt och härvor av den magnituden har måhända inte hunnit växa fram här, men systemet är vidöppet för utnyttjande.
http://unvis.it/www.svd.se/opinion/l...en_3693364.svd
Citera
2014-06-28, 11:13
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Som ett komplement till detta sågar Sanna Rayman (eller snarare Riksrevisionsverket) det så kallade Lotssystemet med fotknölarna.

http://unvis.it/www.svd.se/opinion/l...en_3693364.svd

Det bör påpekas att de som är i lotssystemet räknas som arbetande. Lite av det jag menar att den verkliga arbetslösheten hos invandrare bör vara mycket högre. Bra att Sanandaji har fler kollegor som granskar.
Citera
2014-06-28, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Då är också medianen 7 år.

Att tala om genomsnitt är inte realistiskt. För att beräkna genomsnittet behöver man alla datapunkter. Dvs det går bara att göra för situationer när alla berörda har fått jobb, är pensionerade eller döda. Dvs man kan uttala sig om de som invandrade på 60-talet men inte på senare tid. Och det här handlar väl om senare tid.

Att blanda ihop median och genomsnitt tycker jag är förlåtligt för människor som inte vet bättre.

Och hur uttrycker man att medianen för tiden till anställning är 7 år för folk i allmänhet? Då ligger det väldigt nära att uttrycka det som att snitt-tiden är 7 år.

Detta är marginellt värre än stavfel.
Citera
2014-06-28, 12:46
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Då är också medianen 7 år.

Att tala om genomsnitt är inte realistiskt. För att beräkna genomsnittet behöver man alla datapunkter. Dvs det går bara att göra för situationer när alla berörda har fått jobb, är pensionerade eller döda. Dvs man kan uttala sig om de som invandrade på 60-talet men inte på senare tid. Och det här handlar väl om senare tid.

Att blanda ihop median och genomsnitt tycker jag är förlåtligt för människor som inte vet bättre.

Och hur uttrycker man att medianen för tiden till anställning är 7 år för folk i allmänhet? Då ligger det väldigt nära att uttrycka det som att snitt-tiden är 7 år.

Detta är marginellt värre än stavfel.

Eh... det är inte "marginellt värre än stavfel" att vilseleda väljarna.
Citera
2014-06-28, 12:59
Moderator
Meijis avatar
Sagoberätteskan Golnaz "Sheherazade" Hashemzadeh återkommer på DNs ledarsida med en ny kolumn - en berättelse om berättelsen om den rasistiske brandmannen Thomas från Boden.

Citat:
I min förra kolumn nämnde jag en man från en mindre stad som jag haft en konversation med på flyget till New York. Jag återgav rasistiska uttalanden, som ”Du vet, det började en för ett tag sen. Vi ville inte ha honom där, gjorde livet surt för honom”. Jag återgav också hans förklaring till orden. ”Det är en jargong”, sa han. ”Du får inte tro Muhammed på brandstationenatt jag hatar invandrare, det gör jag inte.”

Jag ville visa att även bakom de grövsta orden kan det finnas en öppen och god person. Och jag ville påpeka att vi som inte delar Sverigedemokraternas åsikter måste undvika det polariserande beteendet. Att det är viktigare att möta än att döma.

I texten nämndes att mannen var brandman och att han var från Boden. Detta var olyckligt eftersom mitt syfte med texten inte var att beskylla någon stad, arbetsplats eller person för rasism. Jag visste ingenting om förhållandena på brandstationen i Boden, och det var inte heller dessa jag ville belysa. Avsikten var att återge samtalet med mannen, som för mig var en tankeställare. Det kan ha varit så att det han skildrade hänt på någon annan brandstation, i någon annan stad. Det kan ha varit så att personen han menade hade behandlats illa inte hade brandstationen som arbetsgivare. Det kan ha varit så att det han sa helt enkelt inte var sant. Därför borde jag aldrig ha namngivit någon specifik ort.

Låt oss se lite närmare på sagoberätterskan Golnaz alternativ

Citat:

● Det kan ha varit så att det han skildrade hänt på någon annan brandstation, i någon annan stad.

● Det kan ha varit så att personen han menade hade behandlats illa inte hade brandstationen som arbetsgivare.

● Det kan ha varit så att det han sa helt enkelt inte var sant.

Men... ett annat alternativ bjuder sig.. Det kan ha varit så, att något samtal om utfrysning av "Muhammed på brandstationen" inte har ägt rum... den berättelsen är uppdiktad av sagoberätterskan Golnaz.

Sagoberätterskan fortsätter:

Citat:
Samtidigt blir jag glad och hoppfull av brandstationens starka motreaktioner. Jag vet nu något om brandstationen i Boden: att det är en arbetsplats som starkt tar avstånd från främlingsfientlighet.

Den fräcka sagoberätterskan blir alltså "glad och hoppfull" över protesterna från dem, som hon och DN beljuger!

Jag saknar ord ... hon (och DNs ledarredaktion) tar fräckheten till en ny nivå.

http://unvis.it/www.dn.se/ledare/kol...-tog-emot-oss/

-----

TILLÄGG

Här är en presentation av Golnaz Hashemzadeh.

Härom dagen skrev The Lucky en mycket intressant text om hur näringslivet är pådrivande för den världsunika invandringspolitiken.

The Lucky bekrev, hur service till invandrarpopulationen privatiseras på allehanda sätt och hur t.ex. personlig assistens till 16.000 personer nu kostar 35 miljarder - alltså i paritet med försvarskostnaden. Det bedrivs handel med handikappade och idag finns inte någon fungerande arbetsrätt inom assistensbranchen.

Och ser man på... Golnaz Hashemzadeh har valt att etablera sig i den här sektorn...

Citat:
Tillsammans med affärsmannen Per-Olof Söderberg startade Golnaz därför Inkludera Invest, en ideell organisation med målet att stötta sociala entreprenörer ...

– Vår idé går ut på att professionalisera de här organisationerna och stötta dem i arbetet med att bygga en långsiktig ekonomi och nå fler. Ett sätt vi gör det på är genom att utveckla, paketera och sälja deras tjänster till offentlig sektor. (min fetstil)

http://www.shortcut.nu/artiklar/3335...az-Hashemzadeh
Senast redigerad av Meiji 2014-06-28 kl. 13:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in