Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-27, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om hon körde hem och hämtade hjälpmedel för att kunna stycka och transportera kroppsdelar så visste hon att LL var död när hon lämnade lägenheten första gången. Hon visste att hon hade dödat LL.

Konstigt tankesätt. Att man inte skulle kunna ta med sig en såg till någon som lever.
Citera
2014-06-27, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejoninna36
I detta fallet lider jag med försvaret - Hon har ju erkänt !

Ett mord sker om någon med uppsåt dödar en annan människa. Både mord och dråp 2 § beskriver ett uppsåtligt dödande där mord är normalfallet och dråp brottet som med hänsyn till förmildrande omständigheter är att beteckna som mindre grovt NJA 1985 s. 510 Faktorer som inte utgör förmildrande omständigheter är ifall brottet begåtts mot en närstående NJA 2002 s. 116, offret varit skyddslöst NJA 1989 s. 97, om det varit flera gärningsmän inblandade, om brottet utförts så att det skall vara svårt att upptäcka, onödigt lidande har tillfogats offret, gärningen visar på synnerlig grymhet NJA 1994 s. 310 eller om mordet skett för att främja ett annat brott. Att någon däremot agerar på grund av svartsjuka påverkar inte bedömningen NJA 1994 s. 310. I regel bör inte straffet vara livstid utan en friare bedömning bör göras där valet mellan tidsbestämt- och livstidsstraff görs i varje fall NJA 1985 s. 510 och NJA 1999 s. 531. För att livstidsstraff skall komma ifråga krävs avsevärd hänsynslöshet och är förbehållen de allvarligaste brotten NJA 2007 s. 194. Även ifall mer än en person uppsåtligt dödas eller om dödandet skett för att gärningsmannen skulle kunna begå ett annat brott är försvårande omständigheter som väger för ett livstidsstraff.

jag gissar på att JH fälls för mord !

Jag är trött på alla paragrafer !
Varför staten ska ge försvarsadvokat ?
gör man fel , det den ska stå för egen kostnad ! = inte staten ! tycker jag .

Hoppas jag verkligen att hon fälls för mord !
Citera
2014-06-27, 21:15
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Konstigt tankesätt. Att man inte skulle kunna ta med sig en såg till någon som lever.
Nej men gör mig inte besviken nu, nie! Uppenbarligen visste JH att LL måste vara död.
Senast redigerad av reemka 2014-06-27 kl. 21:33.
Citera
2014-06-27, 21:16
Moderator
OYs avatar
Citat:

Det kan man göra normalt sett, men till någon som man några timmar tidigare smaschade en hammare i skallen på och därefter stack med en kniv,,,,mja, det tror jag inte att en domstol skulle anse vara särskilt ovidkommande.
Citera
2014-06-27, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askarsson
Kan det inte vara så att hon mådde så dåligt av att se sin "vän" ligga och dö att hon lämnade platsen. Hon kanske hoppades på att LL på något sätt skulle överleva och inte ligga kvar då hon återvände?

Då hade hon lika bra kunnat återvända utan sågen, jag tycker att hon hade med sig sågen tyder på att hon var säker på att Lovisa var död.
Citera
2014-06-27, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Nej men gör mig inte besviken ni, nie! Uppenbarligen visste JH att LL måste vara död.

Om LL hade dött innan JH lämnade henne så klart att hon visste det. Men inte fan berodde det på sågen.

Sågen kan hon väl ha tagit med sig oavsett LL var död eller levde. Om hon levde när hon lämnade henne kan hon ju ha levt när hon kom tillbaka med sågen.

Att säga att LL måste ha varit död för annars skulle hon inte ha tagit med sig sågen är bara konstigt. Hon kan ju ha tänkt att lever skatan så får jag väl döda henne. (en gång till hahaha)
Citera
2014-06-27, 21:21
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Nu uttalade jag mig ifrån vad Snobb ansåg om vad som var nödvändigt. Snobb menar ju att JH är ett offer i detta. Och att hon inte har sympatier för LL. Det är alltså Snobb som påstår att det verkar ha varit mer eller mindre okej att mörda och stycka LL för att JH var ett offer. Det är det tankesättet som jag finner en smula låt mig säga märkligt.

Seriöst, du missuppfattar mig. Det är en skillnad på att förstå ett beteende och att förespråka ett beteende. Sen vet jag inte om JH är ett offer eller ej, men om hon blivit nedslagen på en krog så blir hon rent juridiskt sätt (och känslomässigt sätt) ett (brotts)offer.
Hade JH frågat mig om hon borde döda och stycka LL så hade jag sagt: Nej, det är inte bra att döda och stycka någon. Lös problemet på ett annat icke-våldsamt sätt.
Citera
2014-06-27, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Då hade hon lika bra kunnat återvända utan sågen, jag tycker att hon hade med sig sågen tyder på att hon var säker på att Lovisa var död.

Man kan ju lämna någon som är slagen medvetslös vid liv och återvända med en såg.

Förstår inte varför du hakar upp dig på att man vet att någon är död för att man annars inte skulle ha en såg med sig.

Hon kanske lämnade sågen och gick upp och tittade om hon var vid liv och så var hon det och då slog hon ihjäl henne en gång till och hämtade sågen och sågade. Sen såg hon inte mer.
Citera
2014-06-27, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax

Hon vill knappast åka skytteltrafik till lägenheten så hon tar med den ifall den behövs.
Citera
2014-06-27, 21:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Om LL hade dött innan JH lämnade henne så klart att hon visste det. Men inte fan berodde det på sågen.

Sågen kan hon väl ha tagit med sig oavsett LL var död eller levde. Om hon levde när hon lämnade henne kan hon ju ha levt när hon kom tillbaka med sågen.

Att säga att LL måste ha varit död för annars skulle hon inte ha tagit med sig sågen är bara konstigt. Hon kan ju ha tänkt att lever skatan så får jag väl döda henne. (en gång till hahaha)

Nämn en rimlig förklaring till att Jonna återvände med en såg. Att hon skulle skära ett hårt bröd med den och bjuda LL på fika eller fixa topparna på LL hår eller liknande är naiva förklaringar. Nå, varför tog Jonna med sig en såg till LL som hon några timmar tidigare övningsspikade i skallen tror du?
Citera
2014-06-27, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Ju mer jag får höra om fallet desto mer osäker blir jag på om LL verkligen bara var ett offer. Om hon har misshandlat JH innan så känner jag verkligen ingen sympati för henne längre. Då var ju JH det första offret i det hela.
Citat:
Näe, jag är kluven, jag vet inte vad jag ska tro eller känna. Har själv blivit överfallen och vet hur mycket hat man kan känna då mot den som gjort en illa. Jag har full förståelse för om man hämnas (även om det sällan leder till något positivt).

Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Seriöst, du missuppfattar mig. Det är en skillnad på att förstå ett beteende och att förespråka ett beteende. Sen vet jag inte om JH är ett offer eller ej, men om hon blivit nedslagen på en krog så blir hon rent juridiskt sätt (och känslomässigt sätt) ett (brotts)offer.
Hade JH frågat mig om hon borde döda och stycka LL så hade jag sagt: Nej, det är inte bra att döda och stycka någon. Lös problemet på ett annat icke-våldsamt sätt.

Det är verkligen din ensak om du inte känner någon sympati för en ung kvinna som blivit mördad och styckad.

Och jag har tidigt i tråden också undrat om det funnits något tidigare mellan kvinnorna. Det är ju av vikt för att kunna tänka sig in i vad som fått JH att mörda och stycka och dumpa. Om de inte bråkat tidigare så måste det ha tänt till tidigare. Och hade det varit så tycker jag att det mer skulle dra åt att hon fått en psykos. När det är ett mer utdraget bråk så kanske det troligare är en fråga om att hon faktiskt ville mörda henne. Att hon visste att hon gjorde något olagligt men ville göra det ändå.
Citera
2014-06-27, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nämn en rimlig förklaring till att Jonna återvände med en såg. Att hon skulle skära ett hårt bröd med den och bjuda LL på fika eller fixa topparna på LL hår eller liknande är naiva förklaringar. Nå, varför tog Jonna med sig en såg till LL som hon några timmar tidigare övningsspikade i skallen tror du?

Hon kanske tog med en såg ifall hon hade dött. Hon tänkte lever hon så ringer jag 112 men är hon död då styckar jag henne och gömmer kroppsdelarna.

Men hon kan mycket väl ha varit död, det är kanske till och med troligt. Men att hon tar med sågen är inte ett bevis på att hon visste vare sig det ena eller andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in