Citat:
Ursprungligen postat av
Kinuski
Det var en ganska livlig diskussion på tråden för ett par månader sen. Jag erinrar absolut inget i FUP som pekade i någon som helst konstig riktning beträffande GM:s uppväxt eller personlighet. Min egen tanke är att hon kanske är lite narcissistiskt lagd, men det vet jag inte; inget av groteska proportioner. Det luktar svartsjukedrama över det hela och mordet en extrem yttring förvisso, men begånget genom planering och uppsåt enligt min uppfattning.
Det där med risk får våldsbrott fluktuerar över tid, i samverkan mellan olika riskfaktorer som kan vara individuella. Man får nog säga utifrån befintlig kunskapsmassa att mycket av ens kapacitet grundläggs innan födseln, ett genetiskt och epigenetiskt arv, där sedan givetvis miljöfaktorer i levande livet också har väsentlig betydelse för ens prägling och risknivån för vissa beteenden. Till miljöfaktorer ryms allt möjligt: boende, ekonomiska förutsättningar, bruk av droger osv osv, och hur dessa samverkar med en persons brister och styrkor, impulsivitet, självuppfattning, omvärldsuppfattning, respekt för liv och egendom osv osv.
Jag talade en gång med en terapeut som hävdade att hen såg ett mönster bland unga vuxna, nämligen att de har svårt att hantera uppbrott i kärleksrelationer. Vad detta skulle bero på, hade hen ett antal teorier. Ett allmänt högt tempo i livet som stressar unga personer att ha en ordnad vardag, var väl den jag kände att jag kunde "köpa".
Jonna hade genomgått två uppbrott, vad jag har förstått. Ett som sades vara i samförstånd med sambon som hon levt ett på ytan ordnat liv med. Ett som var emotionellt jobbigt och inbegrep en triangelhistoria. Kanske gjorde dessa två uppbrott att det blev kaos för henne? Absolut ingen ursäkt, för människor borde klara av att hantera att relationer tar slut, men kanske en delförklaring till henns fruktansvärda brott och hämnd.