Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-02-25, 11:45
Medlem
Public-Detectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potledom
Tycker det är helt sjukt att killen som högg sin vän med fantasydolken fick 18 års fängelse medans Jonna som brutalt mördar Lovisa och styckar henne får 16 år. Hoppas verkligen hon åker in på livstid vid nästa rättegång nu. Fyfan

Vilket fall var det med en dolk?

Joannas återfallsrisk är låg tror jag. Hon är inte kriminell och är inte psykiskt sjuk. Hon är därutom kvinna så hon borde få ett lägre straff än normalt.
Citera
2015-02-25, 12:59
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public-Detective
Vilket fall var det med en dolk?

Joannas återfallsrisk är låg tror jag. Hon är inte kriminell och är inte psykiskt sjuk. Hon är därutom kvinna så hon borde få ett lägre straff än normalt.

Varför det? (Markerade texten)
Var det dummaste jag hört på länge.
Citera
2015-02-25, 21:28
Medlem
Kexet65s avatar
Någon som har hört något från första dagens förhandling idag i Hovrätten? Verkar som media inte funnits på plats överhuvudtaget?
Citera
2015-02-25, 22:12
Medlem
när kan man förvänta sig en dom ifrån Hovrätten?
Citera
2015-03-03, 23:31
Medlem
varför så tyst om den nya rättegången? den pågår väll nu?
Citera
2015-03-04, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maqon

För att hon kommer bli dömd igen.
Citera
2015-03-04, 06:44
Medlem
http://www.hi5.com/profile.html?uid=5435360486

Bilder
Citera
2015-03-04, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det var en ganska livlig diskussion på tråden för ett par månader sen. Jag erinrar absolut inget i FUP som pekade i någon som helst konstig riktning beträffande GM:s uppväxt eller personlighet. Min egen tanke är att hon kanske är lite narcissistiskt lagd, men det vet jag inte; inget av groteska proportioner. Det luktar svartsjukedrama över det hela och mordet en extrem yttring förvisso, men begånget genom planering och uppsåt enligt min uppfattning.

Det där med risk får våldsbrott fluktuerar över tid, i samverkan mellan olika riskfaktorer som kan vara individuella. Man får nog säga utifrån befintlig kunskapsmassa att mycket av ens kapacitet grundläggs innan födseln, ett genetiskt och epigenetiskt arv, där sedan givetvis miljöfaktorer i levande livet också har väsentlig betydelse för ens prägling och risknivån för vissa beteenden. Till miljöfaktorer ryms allt möjligt: boende, ekonomiska förutsättningar, bruk av droger osv osv, och hur dessa samverkar med en persons brister och styrkor, impulsivitet, självuppfattning, omvärldsuppfattning, respekt för liv och egendom osv osv.

Jag talade en gång med en terapeut som hävdade att hen såg ett mönster bland unga vuxna, nämligen att de har svårt att hantera uppbrott i kärleksrelationer. Vad detta skulle bero på, hade hen ett antal teorier. Ett allmänt högt tempo i livet som stressar unga personer att ha en ordnad vardag, var väl den jag kände att jag kunde "köpa".

Jonna hade genomgått två uppbrott, vad jag har förstått. Ett som sades vara i samförstånd med sambon som hon levt ett på ytan ordnat liv med. Ett som var emotionellt jobbigt och inbegrep en triangelhistoria. Kanske gjorde dessa två uppbrott att det blev kaos för henne? Absolut ingen ursäkt, för människor borde klara av att hantera att relationer tar slut, men kanske en delförklaring till henns fruktansvärda brott och hämnd.
Citera
2015-03-04, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meowgrrr
Svartsjukedraman är ett fenomen som troligtvis funnits i hela människans historia. Utvecklas människan på detta område? Jag vet inte, men det finns populärvetenskaplig litteratur som omfattar en förment större våg av narcissism, omedelbar behovstillfredsställelse, att "ta plats", "inte ta skit" osv osv.

Det går att se inom vården att personer söker för vad som förr skulle ha kallats vardagsproblem eller sånt som hör livet till. Samhället får se upp så att inte allt illabefinnande medikaliseras eller sjukdomsklassas; givetvis är vårdaktörerna viktiga i detta hänseende, men det handlar om krafter som genomsyrar hela samhället och rörelser som åligger alla institutioner och medborgare att relatera till.
Citera
2015-03-05, 08:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maqon
Göta Hovrätt: "Sista förhandlingsdag var den 3 mars, dom meddelas den 18 mars".
Citera
2015-03-10, 23:01
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Lundblad: MPS-bruttan löser hela fallet till lata snuten. Ett urstarkt motiv, arvet, gör att alla andra bitar faller fint på plats. Nu vet jag inte så mycket om det här fallet men jag drar till med livstid för att mördaren är ett sånt jävla falskt kräk. Väldigt ung mördare men det skiter jag totalt i för här ska det vara livstid punkt slut.

Det blev livstid i Lundblad-fallet. Men skytten klarade sig undan med 18 år tack vare att han endast var 21 år. Hade han varit under 21 år så hade det blivit max 14 år. Tjejen som dömdes för medhjälp var några år äldre och fick alltså livstid. Så nu får vi se hur det slutar i det här otäcka fallet när domen snart faller i HR. Knäppskallerabatten kan göra att det blir tidsbestämt för JH men helt säkert är det nog inte.
Citera
2015-03-17, 13:27
Medlem
http://na.se/nyheter/orebro/1.2887589-hovratten-meddelar-dom-efter-styckmordet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här