Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-27, 20:41
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Jag tror han är mesig! Om jag bara andades en annan kvinna skulle jag be honom dra direkt. Det är inte kärlek om man måste be om den, eller mörda rivaler! Hela den här historien är så overklig och jag undrar varför hon attackerar BO när det är han som är den egentliga upphovs mannen till hur hon mår?! Tycker nog bägge tjejerna spelats ut mot varandra och han har likgiltigt skitit i konsekvenserna. Nu vet han hur det kan sluta om man väljer fel partner/s
Så sorgligt alltihop! Lider med familjerna på alla plan, vem vill vakna upp och få nyheten att ens älskade barn är en mördare eller blivit delad och dumpad i skogen. Det lilla varma barnet sim man hållit varm i dina armar.
Ja det sista du skriver får mig ju att vilja bryta ihop i tårar, helt klart. Men återigen, att vara naiv är inte brottsligt. Var det ens naivt förresten? Vem fan tänker så långt att det finns en möjlighet att en av de här två jag håller på att välja mellan mördar den andra?
Citera
2014-06-27, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askarsson
För att lösa ett mord och eventuellt förstå varför det skett så måste man klara av att lägga sina egna värderingar och synsätt åt sidan. Uppenbarligen inte många i denna tråd som klarar det.

För att lösa ett mord? Är det vad vi gör alltså.

Och sen så ska vi tydligen ta parti också som om det var en fråga om två lag där man ska hålla på någon. Hur sjukt är inte det då?

Så småningom kommer det att komma mer information och till dess så vet vi ju inte så mycket om LL. Och vad hon var för en person. Men jag undrar om det varit så illa att man på något sätt kan tycka att ett styckmord på något sätt varit nödvändigt.
Citera
2014-06-27, 20:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RichardCrenna
Ur Svensk Polis:

Varg Gyllander, presschef på Stockholmspolisen och tidigare pressekreterare på Rikskriminalpolisen, är övertygad om att många på grund av okunskap låter bli att röja uppgifter som de skulle vilja avslöja.

– En vanlig missuppfattning är att man inte får säga sådant som är belagt med sekretess, men det är ju det som är grejen med meddelarfriheten – allt annat får man ju redan berätta, säger han.

Varg Gyllander betraktar meddelarfriheten som en bakdörr för att kunna berätta om oegentligheter inom myndigheten.

Det är inte tillåtet för en arbetsgivare att vare sig förbjuda medarbetarna att tala med medier eller att efterforska vem som gjort det.

Men det finns undantag från rätten att läcka uppgifter. Det handlar då oftast om uppgifter som kan riskera rikets säkerhet. Även när det gäller information som har kommit fram ur hemliga tvångsmedel, som hemlig avlyssning, finns det begränsningar. För sådana uppgifter gäller inte meddelarfriheten. För att ett utlämnande ska vara brottsligt måste det dock ha skett med uppsåt.

Man får inte heller lämna ut handlingar som är hemliga. Meddelarfriheten innebär alltså i princip en rätt att muntligen läcka uppgifter.

JK Anna Skarhed poängterar emellertid att även ett uppgiftslämnande som skyddas av meddelarfriheten kan vara mycket olämpligt. Att en polis i skydd av meddelarfriheten lämnar ut uppgifter om en pågående förundersökning kan vara både oetiskt och osolidariskt och kan givetvis både allvarligt skada enskilda inblandade och försvåra utredningen. Men också ett sådant uppgiftslämnande skyddas ofta av grundlagens regler, till och med om det sker mot betalning.

Så är det, bara att inse att det är den ordningen vi har att leva med tills lagen eller tolkningen av den ändras. Om polisen har läckor men inte vill ha det borde man rannsaka sig själv och ställa frågan, varför läcker medarbetare och vad kan vi göra åt det.

Jag är helt övertygad om att orsaken står att finns i polisens kultur, ledarskap, policys och de anställdas känsla för sin organisation. Lojalitetsproblem är inte att förringa tror jag.

Jag är helt övertygad om att det kvittrande vi har fått ta del av i den här tråden har sin källa i poliser som inte känner särskilt stor samhörighet med sin organisation, de arbetar för försörjningens skull och skiter fullkomligt i om Jonna döms eller inte.
Citera
2014-06-27, 20:48
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askarsson
För att lösa ett mord och eventuellt förstå varför det skett så måste man klara av att lägga sina egna värderingar och synsätt åt sidan. Uppenbarligen inte många i denna tråd som klarar det.
Hm. Kanske det klokaste och mest uppmärksamma någon har skrivit i tråden...? (fast jag tror ganska många klarar det, det är tyvärr de få som inte klarar det som "syns")
Citera
2014-06-27, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Jag läste i Ab tror jag, att någon granne hört ett gällt skrik. Ett.

Jag läste också detta, ska ha varit runt 06:30 tyckte jag att hon sa.
Citera
2014-06-27, 20:49
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hon är kanske ett offer av något slag, vad vet vi om det? Jag uppskattar folk som baserar sina uttryck på vad som är känt och inte tar parti på känslomässig basis. Kände du LL, vet du att hon inte har gjort något ont mot JH?

JH är ett avskum därför att hon dödade en människa tycket jag, passar på att förtydliga det.

Ja absolut kan hon vara ett offer i ett annat sammanhang, Ll kanske örfilade upp henne den där gången på krogen, shure

Men det är i min mening en trivial händelse och inget man utgjuter blodshämnd för, men enligt snobb så är det ett "bra motiv" och efter den faktan uppdagats så känner han/hon ingen empati med BO. Det va det jag reagerade på

nej jag vet inte vad LL har gjort mot JH, och diskussionen om det är inte vad jag tar ställning mot. Har följt tråden sen dag 1 och att förstå motiven bakom Jhs agerande är inte helt utrett men högprioriterat för mig

Jag tror inte det är så enkelt som att JH är störd och att LL va en ängel, sanningen kan mycket väl ligga i en gråzon mittemellan. Men vi vet inte än
Citera
2014-06-27, 20:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
För att lösa ett mord? Är det vad vi gör alltså.

Och sen så ska vi tydligen ta parti också som om det var en fråga om två lag där man ska hålla på någon. Hur sjukt är inte det då?

Så småningom kommer det att komma mer information och till dess så vet vi ju inte så mycket om LL. Och vad hon var för en person. Men jag undrar om det varit så illa att man på något sätt kan tycka att ett styckmord på något sätt varit nödvändigt.

Jonna tyckte kanske att det var nödvändigt, det är hennes uppfattning som är central, inte din och min.
Citera
2014-06-27, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejoninna36
I detta fallet lider jag med försvaret - Hon har ju erkänt !

Ett mord sker om någon med uppsåt dödar en annan människa. Både mord och dråp 2 § beskriver ett uppsåtligt dödande där mord är normalfallet och dråp brottet som med hänsyn till förmildrande omständigheter är att beteckna som mindre grovt NJA 1985 s. 510 Faktorer som inte utgör förmildrande omständigheter är ifall brottet begåtts mot en närstående NJA 2002 s. 116, offret varit skyddslöst NJA 1989 s. 97, om det varit flera gärningsmän inblandade, om brottet utförts så att det skall vara svårt att upptäcka, onödigt lidande har tillfogats offret, gärningen visar på synnerlig grymhet NJA 1994 s. 310 eller om mordet skett för att främja ett annat brott. Att någon däremot agerar på grund av svartsjuka påverkar inte bedömningen NJA 1994 s. 310. I regel bör inte straffet vara livstid utan en friare bedömning bör göras där valet mellan tidsbestämt- och livstidsstraff görs i varje fall NJA 1985 s. 510 och NJA 1999 s. 531. För att livstidsstraff skall komma ifråga krävs avsevärd hänsynslöshet och är förbehållen de allvarligaste brotten NJA 2007 s. 194. Även ifall mer än en person uppsåtligt dödas eller om dödandet skett för att gärningsmannen skulle kunna begå ett annat brott är försvårande omständigheter som väger för ett livstidsstraff.

jag gissar på att JH fälls för mord !

Skulle man inte kunna räkna in likgiltigheten? Hon lämnade Lovisa med en del dödliga knivhugg i lägenheten och återkom några timmar senare när hon var säker att hon dött och styckade.
Citera
2014-06-27, 20:53
Medlem
Hakkapelitens avatar
Vette fan hur jag snubblade in på den här tråden. Flög förbi någon fb-länk också, med foton på BO. Såg också att hon tydligen har barn. Känns så jävla tragiskt när sånt kommer upp. Nu är det en förjävla massa inlägg i tråden att läsa igenom, men jag kan inte få ihop någon bild om varför GM dödade BO? Hann läsa någonstans att det hade med ett krogbråk att göra och att GM hade slagit ned BO och att en polisanmälan fanns där någonstans också.
Låter ju förjävla hemskt om någon först slår ner någon, och sedan går hem till dem och dessutom ska ta dem av daga.
Sen är det ju tre personer inblandade med förnamn som börjar på J? Är det två män då eller två kvinnor? (Förmodar att GM är J*nn* och BO är L*vis*).
Citera
2014-06-27, 20:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Skulle man inte kunna räkna in likgiltigheten? Hon lämnade Lovisa med en del dödliga knivhugg i lägenheten och återkom några timmar senare när hon var säker att hon dött och styckade.

Om hon körde hem och hämtade hjälpmedel för att kunna stycka och transportera kroppsdelar så visste hon att LL var död när hon lämnade lägenheten första gången. Hon visste att hon hade dödat LL.
Citera
2014-06-27, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax

Kan det inte vara så att hon mådde så dåligt av att se sin "vän" ligga och dö att hon lämnade platsen. Hon kanske hoppades på att LL på något sätt skulle överleva och inte ligga kvar då hon återvände?
Citera
2014-06-27, 20:57
Medlem
madcatsayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Men vad får ni ifrån att han inte valt? Han och JH hade väl inge ihop längre?

Uppenbarligen var hon inte ute ur hans liv

Han har tidigare haft ett förhållande med den mordmisstänkta 24-åringen, berättar vänner till de båda för Aftonbladet - men vännerna säger att paret i vintras tog en paus i förhållandet.
Inledde en relation
Det var under denna paus som 24-åringen träffade och inledde en relation med det 22-åriga mordoffret. De två kände varandra sedan många år.
– Hon (den mordmisstänkta) var arg på att han träffat en ny. Hon klandrade den nya för att de inte blev ihop igen, berättar en vän till den mordmisstänkta 24-åringen för Aftonbladet. Sedan en tid hade dock den mordmisstänkta kvinnan och den 24-årige mannen återupptagit kontakten och träffades flera gånger, säger en nära vän till kvinnan. Men den 24-årige mannen höll fast vid 22-åringen. Han sa att han inte kunde välja mellan de två.

Känns som om dunledvetet du irriterar många härinne.
Tjafsar du bara för tjafsandets skull?
LÄS PÅ innan, mycket står i tidningsartiklarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in