Citat:
Ursprungligen postat av
Spackelackan
Ok. Kanske det var ett ljusfenomen då, för jag kan inte tro att en gammal köksräv som dig skulle nedlåta sig till att köpa proteinmjölfödd och burkodlad norgelax när det finns bättre svenska alternativ hyfsat lätt tillgängligt?
Den här var norsk, de hade ingen svensk på saluhallen där jag handlade tyvärr. En tisdagskväll efter jobbet finns det gränser för hur mycket man orkar kämpa
Citat:
Ursprungligen postat av
AndersArsenik
Menar du att du körde hela ägget i 63°C eller separerade du ut gulan? Är det samma temperaturintervall som gäller för vaktelägg som hönsägg? Jag läste att proteinförhållandena är lite olika i äggen och att det kanske skulle kunna påverka det där. Jag köper vaktelägg lite titt som tätt så det vore skoj att experimentera lite.
Jag har faktiskt aldrig kört ägg vid perfekt temperatur men det kanske är dags någon gång

.
Jag körde äggen hela (i en ziploc-påse fylld med vatten så de inte skulle åka omkring). Separerade sedan ut gulan under rinnande vatten. Jag tror absolut man måste justera temperaturen något för olika äggtyper. Jag provade en något högre temperatur en gång, vilket funkade bra för hönsägg, men vaktelgulan blev inte rinnig vid den temperaturen.
Själv är jag faktiskt inte överdrivet förtjust i äggvitan när man lagar vid så låg temperatur. Den är ätbar, men brukar inte direkt trycka i mig resterna när jag har separerat ut gulan.