Citat:
Ursprungligen postat av
Rakii
Gillar Delon och Belmondo väldigt mycket jag med, har inte sett Le Doulos ännu men har den på datorn i alla fall (missade den på Cinemateket) men ser mycket fram emot den. Minns Un Flic som helt okej, har gett den en trea på Filmtipset i alla fall.
Ja, jag har en mancrush på Delon får jag medge; inte bara är han rent löjligt snygg, han är också så genuint jävla cool. Men av det jag sett tycker jag nog Belmondo är den större skådespelaren av dom två, känns som hans register är bredare. Le Doulos får du ta och kolla, tror inte du blir besviken om du gillar Melville. Håller faktiskt den filmen högre än Le Samourai.
edit; angående Un Flic så finns det en lång tåg/helikopter-scen i filmen som fått utstå mycket spott och spe i recensioner och IMDb-trådar pga detta:
Citat:
When the big dopey blond guy got on the train, did anyone notice the exterior shots of the rail cars once they were in motion?? I couldn't believe that they used a model train set. It was SO obvious that it made me angry. This was shot in 1972, they could have done a better job.
Also, when they put the helicopter in the same shot, it makes it even more obvious that it was a model train.
Vet inte om jag kollade slarvigt, men det var absolut inget jag tänkte på under scenen, tvärtom tyckte jag den scenen var bra.