2014-06-27, 13:26
Medlem
serotonins avatar
Un Flic (1972)

Melvilles sista film, tror jag, och den skiljer sig inte så mycket från de andra filmerna jag sett av honom. Som vanligt coolt och snyggt, minimalistisk dialog, några långa tysta scener osv. Heist med några rutinerade rävar som rånare och en kylig snut i Alain Delon. Något sämre än Le Samourai och Le Cercle Rouge och rekommenderas väl bara till Melville/Delon-fans. Kom på en grej när jag såg filmen; hur mycket jag än gillar Alain Delon så föredrar jag faktiskt Jean-Paul Belmondo som huvudroll i en Melville-film (vet ej hur många de gjorde ihop, men Le Doulos var iaf. jävligt bra), då J-P ger filmerna liv på ett annat sätt än Delon, vilket är välkommet när det gäller Melville.

5/10
Citera
2014-06-27, 13:46
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Kom på en grej när jag såg filmen; hur mycket jag än gillar Alain Delon så föredrar jag faktiskt Jean-Paul Belmondo som huvudroll i en Melville-film (vet ej hur många de gjorde ihop, men Le Doulos var iaf. jävligt bra), då J-P ger filmerna liv på ett annat sätt än Delon, vilket är välkommet när det gäller Melville.

Gillar Delon och Belmondo väldigt mycket jag med, har inte sett Le Doulos ännu men har den på datorn i alla fall (missade den på Cinemateket) men ser mycket fram emot den. Minns Un Flic som helt okej, har gett den en trea på Filmtipset i alla fall.
Citera
2014-06-27, 14:00
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Gillar Delon och Belmondo väldigt mycket jag med, har inte sett Le Doulos ännu men har den på datorn i alla fall (missade den på Cinemateket) men ser mycket fram emot den. Minns Un Flic som helt okej, har gett den en trea på Filmtipset i alla fall.

Ja, jag har en mancrush på Delon får jag medge; inte bara är han rent löjligt snygg, han är också så genuint jävla cool. Men av det jag sett tycker jag nog Belmondo är den större skådespelaren av dom två, känns som hans register är bredare. Le Doulos får du ta och kolla, tror inte du blir besviken om du gillar Melville. Håller faktiskt den filmen högre än Le Samourai.

edit; angående Un Flic så finns det en lång tåg/helikopter-scen i filmen som fått utstå mycket spott och spe i recensioner och IMDb-trådar pga detta:

Citat:
When the big dopey blond guy got on the train, did anyone notice the exterior shots of the rail cars once they were in motion?? I couldn't believe that they used a model train set. It was SO obvious that it made me angry. This was shot in 1972, they could have done a better job.
Also, when they put the helicopter in the same shot, it makes it even more obvious that it was a model train.

Vet inte om jag kollade slarvigt, men det var absolut inget jag tänkte på under scenen, tvärtom tyckte jag den scenen var bra.
Senast redigerad av serotonin 2014-06-27 kl. 14:21.
Citera
2014-06-27, 15:01
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Satt och tänkte på Mark Detroux hela tiden då jag såg den, obehagligt tema.

Intressant att du nämner Dutroux. Blev genast intresserad av att se film då jag lyssnade på p3 dokumentären om Dutroux och den belgiska pedofilskandalen i förrgår.
Citera
2014-06-27, 15:24
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ja, jag har en mancrush på Delon får jag medge; inte bara är han rent löjligt snygg, han är också så genuint jävla cool. Men av det jag sett tycker jag nog Belmondo är den större skådespelaren av dom två, känns som hans register är bredare. Le Doulos får du ta och kolla, tror inte du blir besviken om du gillar Melville. Håller faktiskt den filmen högre än Le Samourai.

Japp, Delon är en av få europeiska män som är definierar stenhård och cool i de filmer som han medverkade i, gillar honom mycket men gillar nästan Belmondo mera av någon anledningen. Har du sett Belmondo i Le professionnel? Minnesvärd musik utav Morricone i den då mästerverket Chi Mai spelas, som även Tarantino snodde till Kill Bill vol. 2!
Citera
2014-06-27, 15:40
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Japp, Delon är en av få europeiska män som är definierar stenhård och cool i de filmer som han medverkade i, gillar honom mycket men gillar nästan Belmondo mera av någon anledningen. Har du sett Belmondo i Le professionnel? Minnesvärd musik utav Morricone i den då mästerverket Chi Mai spelas, som även Tarantino snodde till Kill Bill vol. 2!

Inte sett nej, så watchlist på den. Apropå Belmondo, skulle kunna kolla upp detta själv men kollar här först, någon som vet om han gjort fler filmer än Le Doulos tillsammans med Melville?
Citera
2014-06-27, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Intressant att du nämner Dutroux. Blev genast intresserad av att se film då jag lyssnade på p3 dokumentären om Dutroux och den belgiska pedofilskandalen i förrgår.
Finns det någon spelfilm som baseras på detta?
Citera
2014-06-27, 16:29
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Inte sett nej, så watchlist på den. Apropå Belmondo, skulle kunna kolla upp detta själv men kollar här först, någon som vet om han gjort fler filmer än Le Doulos tillsammans med Melville?

Verkar inte så, fick enbart upp Le Dloulos.

Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Finns det någon spelfilm som baseras på detta?

Nej inte vad jag vet då det är ett högt kontroversiellt ämne i Belgien och han är ju som bekant Belgiens mest hatade man så tror inte man gör någon film på det så länge förövaren och offren lever i respekt för de anhöriga och offren. Finns dock en bok som en av offren skrev efteråt som jag har läst, minns den som läsvärd och okej.
Citera
2014-06-27, 16:50
Medlem
Citat:
Verkar inte så, fick enbart upp Le Dloulos.

Nej inte vad jag vet då det är ett högt kontroversiellt ämne i Belgien och han är ju som bekant Belgiens mest hatade man så tror inte man gör någon film på det så länge förövaren och offren lever i respekt för de anhöriga och offren. Finns dock en bok som en av offren skrev efteråt som jag har läst, minns den som läsvärd och okej.
Om de kan skriva om det kan de väl göra film om det. Varför skulle det ena vara värre än det andra? Händelserna är ju dessutom kända så något nytt lär ju inte komma fram.
Citera
2014-06-27, 16:52
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Om de kan skriva om det kan de väl göra film om det. Varför skulle det ena vara värre än det andra? Händelserna är ju dessutom kända så något nytt lär ju inte komma fram.

Det är bara så jag tror att det är och så jag resonerar, är väl ändå skillnad på att ett av offren väljer att beskriva och berätta hur det var i fångenskapen med egna ord jämfört med att ett filmteam ska exploatera hela händelsen och riva upp gamla sår som alla vill glömma.
Citera
2014-06-27, 16:54
Medlem
serotonins avatar
Citat:

Att skriva om det kan ju vara ett sätt för offret att bearbeta händelserna, tror att en film skulle riva upp de gamla såren på ett annat sätt. Har för mig att t.ex anhöriga till offret i filmen Alpha Dog var ganska knäckta och kritiska till att filmen gjordes.

edit; jaha, såg inte Rakiis inlägg. Han är inne på samma linje.
Citera
2014-06-27, 17:02
Medlem
upperkatts avatar
Gummo. Inte så bra film. 4/10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in