2014-06-27, 14:46
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Var det inte så att man bara kollade avtryck i anslutning till benen och när KJ sökte av huset hade han hoppat in och promenerat åt andra hållet och in i rummet bredvid?

Hade varit bra om dom kollat avtryck även i det andra rummet för då hade dom kunnat jämföra med KJs skor och kollat vart i huset han rört sig... kängorna låg ju i hans bil så det borde ha varit enkelt att kolla.

Eller hur var det nu... varför skulle polis/åklagare bekymra sig i att kolla det som inte pekar på KJ...
Du har rätt om att de bara sökte i anslutning till benen. Det borde ju finnas fotspår på den där luckan och på golvet strax nedanför den. Där hade man kunnat kolla alla som tagit sig in eftersom det bara fanns den ingången.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-06-27 kl. 14:49.
Citera
2014-06-27, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Jag har försökt tänka ut några olika scenarier med lejda mördare. Jag utgår ifrån att du anser att MB är anstiftare.
1. Utländska mördare: Hur har MB fått kontakt med utländska mördare? Om vi tänker på tidsaspekten så har MB fått reda på att VB befunnit sig hos KJ först på eftermiddagen 4/5. Hur har dessa utländska mördare hunnit upp till Boden på några timmar? Har de lurpassat i Boden och väntat på detta gyllene tillfälle? Varför dröja kvar i Boden i två veckor bara för att flytta benen?
2. Mördare från övriga Sverige: Fortfarande svårt att ta sig till Boden på några timmar. Ett besök till i Boden för att flytta benen.
3 Boden med närområde: Finns det verkligen folk här uppe som ställer upp på ett så grymt brott mot betalning? Jag bor själv i närområdet och har aldrig hört talas om att det finns mördare att leja i Norrbotten. Inte ens HA ställer upp i så allvarlig kriminalitet. Har man via masttömning kunnat visa på en kontakt mellan MB och tänkta mördare 17.00-21.00 4/5 där han gett marschorder till mördarna att VB kommer att befinna sig i området efter 21.00.
Jag ser det som otroligt att det handlar om hyrda mördare med hänvisning till ovanstående.
Jag anser varken KJ eller MB är gärningsmännen, som är baserad på fakta.
Eftersom mordet på VB hade kunnat utföras som det gjordes har det funnits en planerare.
Den här planeraren hade anlitat personer som skulle utföra uppdraget och var sannolikt personer med erfarenhet. Om inte du känner till hur de här gärningsmännen anlitades är det ingenting som säger att de inte kunde anlitas.
Gärningsmännen måste ha vetat att VB kommer att ta sig gående efter Lejonbacksvägen och där lurpassar de med en skåpbil och hon blir kidnappad och dras in i skåpbilen, för att sedan mördas och styckas på någon undanskymd plats, för att utföra den här operationen fordras minst två personer.
Sedan tas blod från mordplatsen och planteras i KJ:s bil, med motiv att han skall få skulden för mordet, som sedan visar sig att det var blod från VB när hon levde, alltså blodet togs innan dödsögonblicket.
Kroppsdelarna placeras sannolikt i värnet på Mjösjöberget och det bör ha varit minst två personer som placerar dem där.
Sedan tas de här kroppsdelarna och de placeras i Gula huset och där bredvid där de hittas, det är helt sannolikt gärningsmännen som gör det och det är minst två personer för att kunna genomföra det.
Motivet för flytten kan inte vara annat än att man ville leda spaningen genom de åtgärderna.
Det kan inte ha varit något slumpmord av någon desperados eller liknande, om så hade varit fallet hade inte planteringen av blod funnits i KJ:s bagageutrymme.
Det fanns ett motiv därför att VB blev mördad om så inte varit fallet hade hon inte blivit mördad, därför mordet på VB var planerad.
Citera
2014-06-27, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Eftersom mordet på VB hade kunnat utföras som det gjordes har det funnits en planerare.
Den här planeraren hade anlitat personer som skulle utföra uppdraget och var sannolikt personer med erfarenhet. Om inte du känner till hur de här gärningsmännen anlitades är det ingenting som säger att de inte kunde anlitas.
Gärningsmännen måste ha vetat att VB kommer att ta sig gående efter Lejonbacksvägen och där lurpassar de med en skåpbil och hon blir kidnappad och dras in i skåpbilen, för att sedan mördas och styckas på någon undanskymd plats, för att utföra den här operationen fordras minst två personer.
Sedan tas blod från mordplatsen och planteras i KJ:s bil, med motiv att han skall få skulden för mordet, som sedan visar sig att det var blod från VB när hon levde, alltså blodet togs innan dödsögonblicket.
Kroppsdelarna placeras sannolikt i värnet på Mjösjöberget och det bör ha varit minst två personer som placerar dem där.
Sedan tas de här kroppsdelarna och de placeras i Gula huset och där bredvid där de hittas, det är helt sannolikt gärningsmännen som gör det och det är minst två personer för att kunna genomföra det.
Motivet för flytten kan inte vara annat än att man ville leda spaningen genom de åtgärderna.
Det kan inte ha varit något slumpmord av någon desperados eller liknande, om så hade varit fallet hade inte planteringen av blod funnits i KJ:s bagageutrymme.
Det fanns ett motiv därför att VB blev mördad om så inte varit fallet hade hon inte blivit mördad, därför mordet på VB var planerad.
Då får du förklara för mig hur gärningsmännen visste att VB kom gåendes på Lejonbacksvägen om planeraren inte var MB eller KJ. Vilka andra visste att hon skulle komma gående exakt den tidpunkten på den vägen? Vilka andra visste att hon var hos KJ den kvällen?
Citera
2014-06-27, 16:13
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Mmm, professionella mördare som dröjer sig kvar i Boden för att senare flytta liken på nytt.

Professionella mördare har ofta två tillvägagångssätt, antingen lämnar de offret på plats, rör ingenting utan bara drar, eller så försvinner offret oftast för gott och med offret även alla spår.

Detta är i så fall väldigt klantiga mördare som även riskerar hela det perfekta mordet med att åter dyka upp på fyndplatsen och även blotta sig vid plantering av blod.

Och vad skulle motivet vara att utföra mordet så klantigt, först slå henne, försöka stypa henne för att slutligen hugga henne flera gånger, både i ryggen och i bröstet. Vilket professionell mördare gör så, de stryper sitt offer eller så skjuter de offret med en eller två kulor. De försöker inte ha ihjäl offret på flera olika sätt.

Allt talar för en galnings verk som i ett hastigt uppkommet raseri försöker ha ihjäl henne.

Finns inget som talar för planering, plantering eller andra gärningsmän än KJ.
Citera
2014-06-27, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Då får du förklara för mig hur gärningsmännen visste att VB kom gåendes på Lejonbacksvägen om planeraren inte var MB eller KJ. Vilka andra visste att hon skulle komma gående exakt den tidpunkten på den vägen? Vilka andra visste att hon var hos KJ den kvällen?
Planeraren visste om att VB fanns hos KJ den aktuella kvällen och att hon begav sig mot Lejonbacksvägen vid 21.00 tiden, om inte så var fallet hade gärningsmännen aldrig vetat att VB skulle komma efter Lejonbacksvägen. Jag anser att kidnappningen sker på Lejonbacksvägen och sedan mordet och styckningen sker sannolikt på en avtagsväg från Lejonbacksvägen i en skåpbil.
Senast redigerad av Lagro 2014-06-27 kl. 17:09.
Citera
2014-06-27, 17:10
Medlem
Citat:
Planeraren visste om att VB fanns hos KJ den aktuella kvällen och att hon begav sig mot Lejonbacksvägen vid 21.00 tiden, om inte så var fallet hade gärningsmännen aldrig vetat att VB skulle komma efter Lejonbacksvägen. Jag anser att kidnappningen sker på Lejonbacksvägen och sedan mordet och styckningen sker sannolikt på en avtagsväg från Lejonbacksvägen.
Du har sagt A så nu får du säga B. Vem var planeraren? Hur meddelade planeraren sina professionella att VB var på Lejonbacksvägen? Och vilka var mördarna?
Utlänningar? Från Bodens närområde? Från övriga Sverige?
Jag antar att din teori om professionella mördare har så att säga hamnat utanför polisens box. Det måste kosta en hel del att hyra mördare. Hade polisen misstänkt professionella mördare hade de utan tvekan kollat alla kontotransaktioner på AN:s och MB:s konton. På det sättet hade polisen kunnat avslöja mördarna på en gång. Att ta ut kontanter i denna omfattning hade nog väckt en del uppmärksamhet på banken. Att de skulle ha betalt via företaget tror jag inte på. Säkert skulle revisorerna haft en del frågor på en så stor överföring.
Senast redigerad av Vierstein 2014-06-27 kl. 17:31.
Citera
2014-06-27, 18:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Var det inte så att man bara kollade avtryck i anslutning till benen och när KJ sökte av huset hade han hoppat in och promenerat åt andra hållet och in i rummet bredvid?

Hade varit bra om dom kollat avtryck även i det andra rummet för då hade dom kunnat jämföra med KJs skor och kollat vart i huset han rört sig... kängorna låg ju i hans bil så det borde ha varit enkelt att kolla.

Eller hur var det nu... varför skulle polis/åklagare bekymra sig i att kolla det som inte pekar på KJ...

Ett par kängor som KJ hade enligt vittnesmål har inte tagits i beslag. Rimligt antagande att det var de kängorna som han hade på sig när han placerade benen i det gula huset, tycker jag. De egenhändigt sandfärgade kängorna rör det sig om. Har för mig att det är KJ pappa som berättade om dem, Goretexkängor tror jag han sa.
Citera
2014-06-27, 19:51
Medlem
Jag tycker alternativ token på denna tråd kan kika in i styckmordet i Askersund/Kumla och då kanske lampan lyser och ni förstår att det brott KJ har begått kan göras av en tjej, vekare än KJ, svagare rent fysiskt än KJ, och enligt vänner "inte" kapabel" men det var hon och det var även KJ då det gällde VB.
Sen kan tilläggas att damen i Kumla styckat lite annorlunda men i viss del inte gjort det fullständigt.

Att tro där detta mord var planerat är som att tro att månen ändrar omloppsbana runt jorden, det finns inte ett uns av tecken på detta. Jag tror som bl.a. "Spindelfrida" m.fl. tror och är absolut närmast sanningen är en mental kollision där KJ trodde.. nu vinner jag hennes hjärta.. medan VB bara utnyttjade KJ för andra syften som hon trodde skulle skapa avundsjuka hos annan person.

Då går säkringen för KJ och jordfelbrytaren löser inte ut för han har ingen och jag som tidigare anar att de förhör som hållits med KJ har en hel del av svaren i överskottsinfo han ger.
Citera
2014-06-27, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du har rätt om att de bara sökte i anslutning till benen. Det borde ju finnas fotspår på den där luckan och på golvet strax nedanför den. Där hade man kunnat kolla alla som tagit sig in eftersom det bara fanns den ingången.

Kommer inte åt FUP men kan det stämma att dom inte undersökte hela barren, det låter ju sagolikt slarvigt.
Citera
2014-06-27, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Jag tycker alternativ token på denna tråd kan kika in i styckmordet i Askersund/Kumla och då kanske lampan lyser och ni förstår att det brott KJ har begått kan göras av en tjej, vekare än KJ, svagare rent fysiskt än KJ, och enligt vänner "inte" kapabel" men det var hon och det var även KJ då det gällde VB.
Sen kan tilläggas att damen i Kumla styckat lite annorlunda men i viss del inte gjort det fullständigt.

Att tro där detta mord var planerat är som att tro att månen ändrar omloppsbana runt jorden, det finns inte ett uns av tecken på detta. Jag tror som bl.a. "Spindelfrida" m.fl. tror och är absolut närmast sanningen är en mental kollision där KJ trodde.. nu vinner jag hennes hjärta.. medan VB bara utnyttjade KJ för andra syften som hon trodde skulle skapa avundsjuka hos annan person.

Då går säkringen för KJ och jordfelbrytaren löser inte ut för han har ingen och jag som tidigare anar att de förhör som hållits med KJ har en hel del av svaren i överskottsinfo han ger.
Man behöver oftast inte gå över ån efter vatten utan ofta är det enklaste också det rätta. Förmodligen är det så även i detta fall.
Senast redigerad av Vierstein 2014-06-27 kl. 20:29.
Citera
2014-06-27, 21:10
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
...Eftersom mordet på VB hade kunnat utföras som det gjordes har det funnits en planerare...
Den här planeraren hade anlitat personer...
Gärningsmännen måste ha vetat att VB kommer att ta sig gående efter Lejonbacksvägen...

Snälla Lagro,

Jag är verkligen uppriktigt intresserad av att få veta vem denne planerare är? Har du några teorier? I så fall ber jag dig att delge dem till mig och alla andra andra här i tråden. Vem har ett så obskyrt kontaktnät att vederbörande kan anlita utomstående personer för att begå ett mord? Vilka kretsar handlar det om?
På vilket sätt kunde dessa gm veta att VB skulle komma gående efter Lejonbacksvägen? Jag frågar, eftersom ingen i hela världen är kapabel att veta vad som kommer att inträffa ens tio minuter framåt i tiden. Just nu, i detta ögonblick, skriver jag dessa rader. Om tio minuter kan jag få en hjärnblödning och falla ner död. Men jag kan inte veta att det kommer att hända. Hur resonerar du kring detta?
Det fanns ett motiv, säger du. Hur går dina funderingar kring det? Om någon gör sig så mycket omak att ta livet av en annan människa, måste ju den personen rimligen hoppas på att vinna något i gengäld. Vem skulle tjäna på att VB dog? Varför måste hon dö?
Citera
2014-06-27, 21:20
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon

Ja, kunde den där tjejen utföra alltihop på egen hand - mord såväl som styckning och dumpning -
så varför skulle inte "klene" Kristoffer kunna gå i land med sitt styckmord alldeles själv?
Och tjejen i Askersund/Kumla utförde styckningen sannolikt i ett badkar och jag håller
fortfarande för troligast att även KJ kroppsdelat just i sitt badrum även om kriminalteknikerna
kammade noll vid genomsökningen därstädes när det begav sig förra året.
Tjejen ifråga plockade sedan ner kroppsdelar i påsar eller säckar och KJ i sin tur tror jag
använde bland annat sin stora ryggsäck när han skulle få ut det han gjort med sitt stackars mordoffer.

Allt ägde rum i lägenheter. I båda fallen.

Och såvitt jag vet har inte åklagarsidan i Bodenfallet alls uteslutit möjligheten av att KJ
"fixade prylen" hemma hos sig. Först lät det inte så visserligen men man tog och ändrade
sig sedermera och fann det alltså som tänkbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in