2014-06-27, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Han sitter förmodligen nu på Kumla i väntan på första placering i kriminalvården, och samtidigt så händer ett styckmord i omgivningen, ja inte är det KJ, det är en kvinna som mördat och styckat en annan kvinna, 22 respektive 24 år. Kika in på den tråden,

(FB) Askersund: kvinna gripen för mord på en annan kvinna.

och då efter läsning faller alla påståenden om "kapabel", "fysik", "genomförande med flyttning av lik och likdelar mm. En dam på styvt 160-165 cm har genomfört detta och då rakar möjligheten att den "klena" KJ har genomfört mord/styckning/flyttning upp mot 200% för han har betydligt bättre fysik och var tjejen kapabel så nog är och var KJ det.

Hon har iaf erkänt delvis i nuläget till skillnad mot KJ som inte har den mentala hälsan att stå för vad han gjort.
Mordet på VB och var kroppsdelarna gömdes och sedan placerades ut går väl inte för allt i världen att jämföra med mordet i Askersund som en kvinna gjorde och har erkänt också.
Från vägen till värnet är det ca 100 meter och en mycket kuperad stig med branter.
Sedan måste kroppsdelarna tagits därifrån och om de har gått hela vägen är det en sträcka på flera hundra meter. Från vägen till platsen där torson hittades som vägde 33 kg är det 160 m och de måste ha tagit sig gående dit. Jag skulle tro att kroppsdelarna har burits med en bår av två personer. Att en ensam person burit kroppsdelarna ser jag som helt osannolikt, men sanningen är den är det två personer raderas KJ som gärningsman, som många har svårt att inse.
Att KJ skulle ha burit kroppsdelarna kan helt uteslutas.
Citera
2014-06-27, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Har du några förslag på vilka de inhyrda mördarna skulle kunna vara? Utlänningar? Utombys? Bodensare? Några andra?
Att kunna göra en bedömning vilka mördarna är anser jag att en gärningsmannaprofil är det rätta sättet att gå tillväga. Med en gärningsmannaprofil analyseras mordet och det bör finnas unika detaljer som sorterar ut mordet från det som är vanligt, om en gärningsmannaprofil skall kunna ses som tillförlitlig, eller ha något värde.
I mordet på VB vad som utmärker sig där är knivsticken med ett långt dödsförlopp och att knivsticken är samlade. Sedan är det de avhuggna händerna som förekommer men har väl aldrig förekommit i Sverige tidigare.
Sedan måste man ha material att jämföra med och analysera upp och söka likheter, det finns också utomlands stora databaser på olika utförda mord, som säkert hade kunnat inhyras på för att få fram den här gärningsmannaprofilen, jag anser Sverige har ännu för lite material att tillgå.
Sedan har materialet inget värde om inte mordet blivit uppklarat, inte endast polisiärt uppklarad.
Vad jag har förstått har det inte funnits något intresse för någon gärningsmannaprofil i det här fallet.
Senast redigerad av Lagro 2014-06-27 kl. 06:35.
Citera
2014-06-27, 08:14
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag skulle tro att kroppsdelarna har burits med en bår av två personer. Att en ensam person burit kroppsdelarna ser jag som helt osannolikt, men sanningen är den är det två personer raderas KJ som gärningsman, som många har svårt att inse.
Att KJ skulle ha burit kroppsdelarna kan helt uteslutas.
Om det nu nödvändigtvis måste vara två personer som burit på kroppsdelarna så hur i
all världen utesluter det därmed KJ som en av dessa? Kan du förklara det?

Nu har du för övrigt infogat en bår också i den makabra historien om mordet
på Vatchareeya Bangsuan. Dessförinnan har du lanserat en skåpbil samt
ett badkar inmonterat i densamma.

Vad följer härnäst, mån tro? Har du någon "skarp" teori om ytterligare saker som kommit
till användning?
Citera
2014-06-27, 09:52
Medlem
Citat:
Att kunna göra en bedömning vilka mördarna är anser jag att en gärningsmannaprofil är det rätta sättet att gå tillväga. Med en gärningsmannaprofil analyseras mordet och det bör finnas unika detaljer som sorterar ut mordet från det som är vanligt, om en gärningsmannaprofil skall kunna ses som tillförlitlig, eller ha något värde.
I mordet på VB vad som utmärker sig där är knivsticken med ett långt dödsförlopp och att knivsticken är samlade. Sedan är det de avhuggna händerna som förekommer men har väl aldrig förekommit i Sverige tidigare.
Sedan måste man ha material att jämföra med och analysera upp och söka likheter, det finns också utomlands stora databaser på olika utförda mord, som säkert hade kunnat inhyras på för att få fram den här gärningsmannaprofilen, jag anser Sverige har ännu för lite material att tillgå.
Sedan har materialet inget värde om inte mordet blivit uppklarat, inte endast polisiärt uppklarad.
Vad jag har förstått har det inte funnits något intresse för någon gärningsmannaprofil i det här fallet.
Jag har försökt tänka ut några olika scenarier med lejda mördare. Jag utgår ifrån att du anser att MB är anstiftare.
1. Utländska mördare: Hur har MB fått kontakt med utländska mördare? Om vi tänker på tidsaspekten så har MB fått reda på att VB befunnit sig hos KJ först på eftermiddagen 4/5. Hur har dessa utländska mördare hunnit upp till Boden på några timmar? Har de lurpassat i Boden och väntat på detta gyllene tillfälle? Varför dröja kvar i Boden i två veckor bara för att flytta benen?
2. Mördare från övriga Sverige: Fortfarande svårt att ta sig till Boden på några timmar. Ett besök till i Boden för att flytta benen.
3 Boden med närområde: Finns det verkligen folk här uppe som ställer upp på ett så grymt brott mot betalning? Jag bor själv i närområdet och har aldrig hört talas om att det finns mördare att leja i Norrbotten. Inte ens HA ställer upp i så allvarlig kriminalitet. Har man via masttömning kunnat visa på en kontakt mellan MB och tänkta mördare 17.00-21.00 4/5 där han gett marschorder till mördarna att VB kommer att befinna sig i området efter 21.00.
Jag ser det som otroligt att det handlar om hyrda mördare med hänvisning till ovanstående.
Senast redigerad av Vierstein 2014-06-27 kl. 10:16.
Citera
2014-06-27, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
För din kännedoms skull: mördaren är redan infångad och dömd och därmed blir en
gärningsmannaprofil så överflödig som den någonsin kan bli i det här specifika fallet.
Såna kan man klura med i ärenden som ännu är ouppklarade.
Detta mordfallet är helt uppklarat och nu lagt till handlingarna!
Förstår du detta, Lagro?
Den gärningsmannaprofilen borde i såfall gjorts när utredningen om mordet började och kroppsdelarna hade hittats, en gärningsmannaprofil är ett sätt att kartlägga bakgrunden av gärningsmännen.
Jag svarade på en fråga vem som kunde stå bakom mordet ? Jag anser i det här fallet hade en gärningsmannaprofil kunnat vara till god hjälp att få svar på den frågan.
Senast redigerad av Lagro 2014-06-27 kl. 12:28.
Citera
2014-06-27, 12:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Den gärningsmannaprofilen borde i såfall gjorts när utredningen om mordet började och kroppsdelarna hade hittats, en gärningsmannaprofil är ett sätt att kartlägga bakgrunden av gärningsmännen.
Jag svarade på en fråga vem som kunde stå bakom mordet ? Jag anser i det här fallet hade en gärningsmannaprofil kunnat vara till god hjälp.
BRÅ: Vem har gjort det? Gärningsmannaprofilen kan ge svaret
Citat:
Syftet är att snäva in antalet möjliga misstänkta och förhoppningsvis kunna inrikta utredningen mot en speciell person.
I det här fallet var antalet möjliga misstänka mycket snävt, och GMP behövdes alltså inte.
Citera
2014-06-27, 12:48
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Jag svarade på en fråga vem som kunde stå bakom mordet ? Jag anser i det här fallet hade en gärningsmannaprofil kunnat vara till god hjälp att få svar på den frågan.

Gärningsmannaprofiler är nonsens. Leif GW Persson lyckades köra CdC-fallet i diket med en gärningsmannaprofil. Säger väl allt ..
Citera
2014-06-27, 13:43
Medlem
PeterNosters avatar
Läste på bloggen nu. Som sägs där är det ju märkligt att det finns tydliga spår av MPS-personal men inte från t.ex KJ som själv sagt sig varit in i huset. Att det inte finns från den som lagt dit benen kan ju bero på att de slängts in.
Men....
Lokalen var ovanligt välstädad sägs det. Var det då andra fotspår, inklusive KJs, försvann? Om det städats så noggrant så kan ju fp1 vara BP. Bara en tanke.
Citera
2014-06-27, 14:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Alla har rätt till sin åsikt, men samtidigt är det komiskt när amatörer lägger fram väldigt osannolika teorier på vad som hänt. Trots att de använder ordet tro och kanske, så är de 99% övertygade om att deras teori stämmer. Har de sett för mycket CSI tro?

Det där gäller väl för proffsen i domstolen också. De tror mer än de vet eller hur? De vet ju inte mordplats, styckningsplats, vapen o.s.v.
Citera
2014-06-27, 14:09
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En bra sammanställning av bloggaren tycker jag. Hur placerades benen i huset utan att det lämnades skospår? En plastsäck har nämnts, när sågs den och vem såg den? Har hela tiden tyckt att ME har uppvisat ett märkligt beteende. Han var dessutom först in i huset, och varför är hans skoavtryck mest förekommande i det gula huset?

Som så mycket annat i detta fallet så kan man inte lita på någon. Det var två olika gäng som kollade stugan samma dag 10/5. Plastsäcken sågs bara av en av tre i ett fyrhjulingsgäng som var ut och letade den 10/5. De var där specifikt för att leta efter VB.

Här är ett gäng 10/5 klockan 14:
Citat:
Robin berättar att han deltagit i eftersök av Vatchareeya vid ett tillfälle, den 10 maj. Han och
kompisarna Erik Rönnbäck, Jonny Knutesen, Alexander Samuelsson samt Emil Henriksson
åkte ut med sina fyrhjulingar för att söka.

Alexander lyste in med mobilens ficklampa men såg inget.

Här ett annat gäng 10/5 klockslag saknas:
Citat:
Persson uppger att han i FMCK regi frivilligt åkte med motorcyklar och sökte av vägarna
uppe på Gammelängsberget. Förutom Persson deltog Ralf Broström samt en för Persson
okänd man som han inte minns namnet på
.

Personen Persson såg säcken. Ingen annan i det gänget kollade huset.:
Citat:
Persson gick fram till rampen och tittade in i huset. Han såg bråte inne i huset bland annat en
svart säck av något slag till vänster om fönstret. Han uppfattade det som att säcken var tom.
Han såg också att det var någon typ av hönsnätsbur inne i huset.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-06-27 kl. 14:43.
Citera
2014-06-27, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Som så mycket annat i detta fallet så kan man inte lita på någon. Plastsäcken sågs bara av en av tre i fyrhjulingsgänget som var ut och letade den 10/5. Om man läser deras vittnesmål så skiljer de sig åt på flera punkter. De var där pecifikt för att leta efter VB man kan inte klart beskriva vem som gjorde vad. Uselt.
Detta fordon är överlägset bäst att röra sig med i området kring Fp1 o fp2. Något ev GM kan ha använt sig av?
Citera
2014-06-27, 14:29
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Läste på bloggen nu. Som sägs där är det ju märkligt att det finns tydliga spår av MPS-personal men inte från t.ex KJ som själv sagt sig varit in i huset. Att det inte finns från den som lagt dit benen kan ju bero på att de slängts in.
Men....
Lokalen var ovanligt välstädad sägs det. Var det då andra fotspår, inklusive KJs, försvann? Om det städats så noggrant så kan ju fp1 vara BP. Bara en tanke.

Var det inte så att man bara kollade avtryck i anslutning till benen och när KJ sökte av huset hade han hoppat in och promenerat åt andra hållet och in i rummet bredvid?

Hade varit bra om dom kollat avtryck även i det andra rummet för då hade dom kunnat jämföra med KJs skor och kollat vart i huset han rört sig... kängorna låg ju i hans bil så det borde ha varit enkelt att kolla.

Eller hur var det nu... varför skulle polis/åklagare bekymra sig i att kolla det som inte pekar på KJ...
Senast redigerad av Namibia1 2014-06-27 kl. 14:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in