2014-06-16, 16:21
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Ja är det någon som ska kollas upp och bli synad i sömmarna så är det WL. Märkligt att det inte gjorts mer ingående.

Kan man fråga sig. WL hade hälsat på KJ lördagen innan VB försvann. Aktuella kväll, den 4 maj, hade WL skypat/chattat med kompisar och sedan lagt sig för att sova. Hade han för avsikt att hälsa på KJ även denna lördagskväll skulle han kunna ha mött VB efter vägen. Under förutsättning att hon gick hemåt istället för mot Sävast.

Något som talar emot är motiv. Att de hade varandra som vänner på fb och möttes på fester har han själv uppgett, fast mer än så...?
Citera
2014-06-16, 16:22
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det finns inga vittnesmål som har fällt KJ jag har aldrig påstått det, men personer i Boden har lämnat vittnesuppgifter om KJ.
Det finns två viktiga vittnesmål som man kan säga det tagits ingen notis om och det ena är vittnet som ser det som sannolikt är VB på Lejonbacksvägen kl 21.30. Där påstås det i domen att vittnet såg den asiatiska tjejen i 2-3 sekunder, men det är inte sant bilen körde i 30 km och den tiden i Boden är det inte alls mörkt utan man ser en person på mycket långt håll.
Det andra vittnesmålet är brodern DJ. KJ säger att han åker och hälsar på brodern vid 22.00 tiden, som intygas av brodern och en vän till honom att KJ kommer mellan 22.00-23.00.
I domen står det att klockan var närmare 23.00 än 22.00, men det är självklart om klockan var exempelvis 22,10 den är närmare 23.00 än 22.00 därför klockan kan inte gå tillbaka. Jag anser KJ kom med en korrekt tid men brodern hade väl ingen orsak att kolla exakt vilken tid han kom dit.
Med de här två vittnesuppgifterna fanns det ingen möjlighet att genomföra något styckmord för KJ.

Vad mitt inlägg satte ljuset på var att ingen bodensare med VETSKAP om vem/vilka som var delaktiga i mordet på Vatchareeya har hört av sig till Polismyndigheten, och det menar jag är ryggradslös ynkedom och brist på normal anständighet - Boden är som du själv konstaterat en liten stad där bad news travels fast, så det kan omöjligen vara så att ingen i Boden finns som kan lämna avgörande information som löser det här mordet. Vad bodensare i vittnesförhör berättat om KJ:s handel & vandel har ingen betydelse i det här, och det var heller inte det jag frågade efter ..
Citera
2014-06-16, 16:28
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Vad mitt inlägg satte ljuset på var att ingen bodensare med VETSKAP om vem/vilka som var delaktiga i mordet på Vatchareeya har hört av sig till Polismyndigheten, och det menar jag är ryggradslös ynkedom och brist på normal anständighet - Boden är som du själv konstaterat en liten stad där bad news travels fast, så det kan omöjligen vara så att ingen i Boden finns som kan lämna avgörande information som löser det här mordet. Vad bodensare i vittnesförhör berättat om KJ:s handel & vandel har ingen betydelse i det här, och det var heller inte det jag frågade efter ..

Om brottet inte är vattentätt, vilket brott sällan är, så finns ju risken att denne någon som kan sitta på information, har blivit hotad.
Citera
2014-06-16, 16:50
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Om brottet inte är vattentätt, vilket brott sällan är, så finns ju risken att denne någon som kan sitta på information, har blivit hotad.

Hot är bara att skita i, viktigast är att kunna möta sin egen blick i spegeln när man rakar sig utan att sänka blicken av skam .. Vem f_n bryr sig om hot när "hotaren" sitter på livstid på 7x4 .. Jävla kräk annars - meine meinung ..
Citera
2014-06-16, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag drar den slutsatsen att de visste om på tidigt stadium att planeraren har aldrig gjort mordet och det måste komma från säker källa, i annat fall skulle de ha klippt honom, det fanns ingen orsak att skydda honom. Nu blev KJ offret, som jag anser är helt oskyldig.
Jag anser den skyldige för mordet på VB är planerarens "kompisar" som han tidigare hotat en person med, där han menade att han hade sådana kontakter att personer kan försvinna.
Jag anser att det är mycket möjligt att han har sådana kontakter.
Citera
2014-06-16, 17:18
Medlem
MrFolds avatar
Eller så beror frånvaron av "rakryggade" bodenbor bara på att den av två eniga domstolar dömde mördaren (dråparen) faktiskt är ensam skyldig till mordet och inte har snackat med någon om saken heller.

Men det kanske är en lite för enkel lösning på ert problem.
Citera
2014-06-16, 17:43
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Eller så beror frånvaron av "rakryggade" bodenbor bara på att den av två eniga domstolar dömde mördaren (dråparen) faktiskt är ensam skyldig till mordet och inte har snackat med någon om saken heller.

Men det kanske är en lite för enkel lösning på ert problem.

Självfallet kan det vara så. Eller så inte.
Citera
2014-06-16, 18:01
Medlem
rayraviolis avatar
Jag har funderat en hel del på fyndplatserna. Kanske är det allt svårbegripligt kring dessa som gjorde mig intresserad av det här fället från första början, men tyvärr vet vi inte mycket mer än vi gjorde för ett år sen.

Undantaget är de platser där hundarna markerat, samtliga utmärkta på kartan i trådstarten. Två av dessa platser ligger ganska nära platsen där kroppen hade gömts. Hade vi bara haft uppgifterna om dessa platser vore det rimligt att anta att gärningsmannen kört upp längs lilla vägen öster om gula huset, hanterat kroppen på de platser där hundarna markerade och sen placerat benen i huset och torson i terrängen.

Men om vi ska förlita oss på hundarnas markeringar (och anta att de inte kommer från en annan död kropp, naturligtvis) måste vi också räkna in värnet som ligger 200-300 hundra meter öster om fyndplatserna. Hur hänger detta ihop? Några frågor:

1) Detta antyder att kroppen förvarats i värnet: Hunden Kompis (målsubstanser: blod, sperma, mänsklig föruttnelselukt) och Uno (målsubstans: mänsklig föruttnelselukt) markerar filter från tömning av det vattenfyllda värnet samt på olika platser i värnet (s. 395-399). En tredje hund, Puck (målsubstans:?) markerade dock inte i värnet (s. 391). Kan vi trots allt vara överens om att hundarnas markeringar i värnet faktiskt betyder att VB:s kropp, alternativt emballage eller liknande, faktiskt förvarats i värnet? Ni som svarar ja på den frågan kan gå vidare:

2) Har kroppen förvarats i värnet innan den förflyttades till fyndplatserna? Detta förefaller vara det mest rimliga alternativet, men om så var fallet måste vi också ta ställning till några följdfrågor:

* Hur transporterades kroppen till värnet? Ni som sett filmklippet som visar vägen dit inser att det borde ha varit svårt för en ensam gärningsman att bära en hel kropp dit. Klippet: https://www.youtube.com/watch?v=Jo91a-hR8nI Ben och/eller torso för sig är möjligt, men fortfarande besvärligt. Om kroppen befunnit sig i värnet finns det starka skäl att tro att mer än en person var inblandad, eller vad säger ni?

* Hur transporterades kroppen från värnet till fyndplatserna? Nog bör förflyttningen gjorts till fots?

* Varför flyttades kroppen? Det är lönlöst att utgå från ett fullt rationellt handlande för att besvara frågan, men en fundering: Skulle en iskall gärningsman som ville snärja KJ verkligen placera kroppen i värnet och sen flytta den? Vi behöver inte diskutera om det är möjligt, men är det rimligt?

3) Ett alternativ som jag tidigare varit inne på är att emballage (möjligen de saknade händerna) har placerats i värnet efter att kroppen hanterats i området vid fyndplatserna.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Vad tror ni?
Citera
2014-06-16, 18:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Bra, där kom du på lösningen! Det tänkte jag inte på. Men själv skulle jag ha placerat kroppsdelarna på FP1/FP2 direkt efter styckningen. Dels innan någon visste att VB var försvunnen och dels innan span sattes in om jag vill få det till en galnings verk. Men som sagt så är jag ingen Einstein. Om jag hade kommit med påståendet att KJ förvarade kroppsdelarna i sin frys i lägenheten, alternativ i härbret på tomten, hur många hade trott på det. Platser som direkt kan knytas till honom. En sådan här fruktansvärd händelse vill man nog avsluta så snabbt som möjligt, inte förvara kroppsdelar i två veckor på platser som kan knytas till en och hålla på och frakta dem fram och åter i sin bil.
Nedfrysning kan vi nog utesluta, jag utgår från att det hade upptäckts vid obduktion. Kroppen kan heller inte ha varit nedkyld hela tiden. Rättsodontologen säger att nedkylning bromsar ner larvernas utveckling, och om jag förstår honom rätt har larverna sannolikt utvecklats i minst 6 dagar. Hur länge den bromsade utvecklingen har pågått beror naturligtvis på hur mycket utvecklingen bromsas och hur mycket kroppen har varit nedkyld.

VIsst vill man avsluta en så fruktansvärd händelse så snabbt som möjligt, oavsett om man heter KJ, MB eller något annat.
Citera
2014-06-16, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kan man fråga sig. WL hade hälsat på KJ lördagen innan VB försvann. Aktuella kväll, den 4 maj, hade WL skypat/chattat med kompisar och sedan lagt sig för att sova. Hade han för avsikt att hälsa på KJ även denna lördagskväll skulle han kunna ha mött VB efter vägen. Under förutsättning att hon gick hemåt istället för mot Sävast.

Något som talar emot är motiv. Att de hade varandra som vänner på fb och möttes på fester har han själv uppgett, fast mer än så...?
Om WL är inblandad så bör bevismaterial letas i svårtillgänglig terräng, med branta stup och grottor då han gillar att bergsklättra. Människor har en viss benägenhet att nyttja sina förmågor till sin fördel. I hans fall torde det vara rimligt att han såg fördelar med att nyttja terrängen och lägga material på ställen som kräver bergsklättringskunskaper. Men som sagt, det förutsatt att han är inblandad. Vilka ställen skulle då kunna vara lämpliga:
- nedanför Degerbergsfortet (brant som attan och högt, men med svåråtkomliga ställen)
- på baksidan av Gammelängsfortet (omtalad lucka)
- Svedjefortet, på framsidan mot kanonluckorna (om de fortfarande är öppna, vet ej)
- Sävastklinten (KJ m fl var där och letade)
- Det gamla stenbrottet vid Åberget Norra (klätterplats med skrevor och små grottor)
- Gruvberget, om det fortfarande går att komma åt den gamla gruvan (vet ej)
Senast redigerad av Husvagn2 2014-06-16 kl. 19:03.
Citera
2014-06-16, 19:01
Medlem
Citat:
Följande krav (minimikrav) kan vi ställa på länken:
1. Känna KJ så pass att KJ anförtrott hen om sin undersökning
2. Mellan KJ:s undersökning och benfyndet ha haft kontakt med MB
3. Berättat för MB av en slump om KJ:s undersökning av Gula Huset. Benen låg ju inte i Gula Huset då och hen kunde ju inte veta att de skulle hamna där senare.
4. Vara mer vän med MB än KJ. Varför då kan man fråga sig? Jo, annars skulle hen naturligtvis avslöjat efter benfyndet att MB kände till KJ:s undersökning och skulle ha kunnat vara skyldig till placeringen. I valet mellan KJ och MB valde hen att bränna KJ.
Citerar mig själv:
Jag tror att fallets lösning står och faller med ovanstående. Vill man ha det till att en koppling finns mellan KJ:s undersökning av Gula Huset och flyttning av benen till detsamma måste, för att MB skall kunna vara skyldig, punkterna 1 till 3 vara uppfyllda. Finns det ingen koppling måste MB gjort flyttningen av en slump. Så för den som tror på MB:s skuld får vederbörande inte hata slumpen om ingen länk finns mellan KJ och MB som uppfyller punkterna 1 till 3.
Senast redigerad av Vierstein 2014-06-16 kl. 19:04.
Citera
2014-06-16, 19:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Citerar mig själv:
Jag tror att fallets lösning står och faller med ovanstående. Vill man ha det till att en koppling finns mellan KJ:s undersökning av Gula Huset och flyttning av benen till detsamma måste, för att MB skall kunna vara skyldig, punkterna 1 till 3 vara uppfyllda. Finns det ingen koppling måste MB gjort flyttningen av en slump. Så för den som tror på MB:s skuld får vederbörande inte hata slumpen om ingen länk finns mellan KJ och MB som uppfyller punkterna 1 till 3.
Slumpen fick hjälp på traven av att KJ var på många platser under söken. Vilken som helst av dessa skulle ha uppfyllt ovanstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in