Citat:
Ursprungligen postat av
VemKom
Jag tror att han har sökt upp alla han kan. Han framstår som både intelligent och handlingskraftig och jag tror att han sökt all information han kan få om sin dotter. Jag tror att hans uttalanden om att Y*ra var lycklig osv självklart innehåller en hel del önsketänkande. Men skolan verkar faktiskt ha varit en fristad för flickan.
Pappan är ingen mediastrateg det är medierna som söker upp pappan och okritiskt rappoterar uttalanden från en person som befinner sig i en stor kris.
Kom igen tantigheter självklart är det lätt att få fram numret till skolan. Han kan ha haft ett samtal med vem som helst där. Var säger han att det är just rektorn?
Ja,
självklart sitter de och söker på eniropunktse i Gaza!?
Allvarligt talat, här kommer tanten igen med sina tantigheter:
Jaha du - det blev knepigare att spåra den eventuella villfarelsen.
Jag har letat bakåt men kan inte säga om rektorn faktiskt nämnts i någon tidningsartikel, om det blivit förvanskning på vägen eller vad som skett, så att allmänna uttalanden om "kontakt med skolan" förvrängts till "kontakt med rektorn".
Klarare än så här kan det inte bli på min horisont just nu - det är därför jag ser fram emot en FUP även om detta.
Här vad jag funnit i tråden och tidningarna fram till nu
2489: "Läste i någon artikel att föräldrarna t.o.m trodde de pratat med rektorn via skype och han försäkrade att allting gick så bra för Yara. Butikschefen fick reda, från skolan, att soc redan var inkopplat"
2494: (min egen reaktion) "Varifrån kommer de uppgifterna?"
2508: svar:
"Här om pappans kontakt med socialen och skolan
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18817760.ab"
nu slår jag upp den artikeln
"Han säger att han varit i kontakt med både socialen och skolan i Sverige för att prata om hur hans dotter hade det. Ingen har nämnt de anmälningar som kommit in."
3662: jag lever fortfarande med den tron, men undrar "Har föräldrarna verkligen pratat med rektorn, eller har de fått ett låtsasnummer och pratat med någon helt utomstående?
(konspiration igen, jag vet)"
Jag tror inte att det kom någon kommentar till den frågan
LaScala ställde ungefär samma fråga här
(FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona
-----
Kontakten nämns även i Expressen
http://www.expressen.se/kvallsposten/familjen-sorjer-sin-dodade-dotter-yara-8/
- En gång kunde vi se henne via Skype i skolan. I klassrummet, i matsalen, på skolgården. Hennes lärare sa att hon var en mycket duktig elev, säger han.
Så, var det bara "fröken" som visade runt, eller var det mer?