2014-06-27, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Pappan lär väl söka all information han kan få. Han har ju talat med grannarna och lär väl tala med soc och skolan också om möjligt. Han upplever att han inte fått mycket information från polisen säkert med viss rätt. Förhoppningsvis deltar han i förhör om paret.
Undrar om han sökt upp den avstängde rektorn också??????
Citera
2014-06-27, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Han lär ju ha sagt att han kontaktat rektorn från Gaza redan tidigare.
Det här är en punkt som jag är väldigt nyfiken på när PUT kommer. Det kan faktiskt vara så att han pratat med någon som han trodde var rektorn (om det inte var rektorn själv). Hur skulle han i så fall fått telefonnumret dit? Jag kan föreställa mig att han fått det av någon MGM, som kanske till och med iscensatte ett samtal? Det går inte att spekulera mer om det, bara ha tålamod ...
Citera
2014-06-27, 13:52
Medlem
Citat:

Jag tror att han har sökt upp alla han kan. Han framstår som både intelligent och handlingskraftig och jag tror att han sökt all information han kan få om sin dotter. Jag tror att hans uttalanden om att Y*ra var lycklig osv självklart innehåller en hel del önsketänkande. Men skolan verkar faktiskt ha varit en fristad för flickan.

Pappan är ingen mediastrateg det är medierna som söker upp pappan och okritiskt rappoterar uttalanden från en person som befinner sig i en stor kris.

Kom igen tantigheter självklart är det lätt att få fram numret till skolan. Han kan ha haft ett samtal med vem som helst där. Var säger han att det är just rektorn?
Citera
2014-06-27, 14:01
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Du har så klart rätt, men jag har svårt att förstå hur samtalet har gått till om han inte berättat att han var orolig.
"- Vi har en flicka som heter Yara...
- Vi har redan en pågående utredning. Är du orolig?
- Nej, inte ett dugg."
Att han ringer om Yara tycker jag nästan definitionsmässigt bör tolkas av socialsekreterarna som att han är orolig.

Det kan ha låtit något i den här stilen. SPEKULATION.

Prat om andra elever.

Citat:
- Yara A, är det klart med vårdnadshavare där så vi vet vem vi ska hålla föräldrakontakt med från skolans sida.
-Ja, och det finns en öppen utredning.

Fortsatt prat om andra elever.

Här i tråden läggs saker och betydelser lätt in när vi har facit i hand.
Citera
2014-06-27, 14:10
Medlem
[quote=AristoMarie|49366396]Jag snabbkopierade presskonferensen och nedan följer några inlägg härifrån.
[spoiler]

Hoppas alla läser din spoiler från presskonferansen!!

Citat
"• Swennergren: Rektorn uttryckte inte sin oro till socialtjänsten. Han gjorde inte någon anmälan och de kunde inte ana varför han ringde."

Que? Va, VA?

BLT som framåt lokaltidning borde kanske granska den lokala politiken? (och den aningslösa socialtjänsten) Förvaltningsrätten som tantigheter tar upp kanske kan vara ett sätt att gå vidare från ett annat håll?

Mig veterligen skall IVO utredningen vara klar den 30 juni. Den lär vara extern...hoppas jag.
Citera
2014-06-27, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Det kan ha låtit något i den här stilen. SPEKULATION.

Prat om andra elever.

Fortsatt prat om andra elever.

Här i tråden läggs saker och betydelser lätt in när vi har facit i hand.

Jag tror alla är försiktiga när de ringer soc i ett sådant här ärende. Ofta ringer man för att förhöra sig och kanske i någon mån bli lugnad. Det är soc som är experterna. Jag har ringt själv i ett helt annat fall där barn var inblandade och jag var mycket försiktig. Inget gjordes då heller har jag förstått i efterhand. Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag hoppat jämfota och SKRIKIT att JAG KÄNNER MIG MYCKET OROLIG!! om det är vad socs regelverk kräver. Men jag visste inte det så jag skrek inte utan förhörde mig försiktigt om omständigheter. Vilket var fel av mig. Med facit i hand.

När kommunen hade facit i hand verkar det som de förlagt en kollektiv skuld på rektorn. Detta innan utredningen är klar och på oklara grunder kring ett telefonsamtal. Om halva kommunledningen hade avgått samtidigt hade det kanske varit förståligt. Nu fick en ensam individ bli bärare av en skuld som ligger på många nivåer i kommunen.

Tycker du inte det är rimligt att vi tar upp det i tråden? Även om vi väntar på utredningen och inte har några exakta kunskaper om samtalet?
Senast redigerad av VemKom 2014-06-27 kl. 14:47.
Citera
2014-06-27, 15:01
Medlem
Citat:
Jag tror alla är försiktiga när de ringer soc i ett sådant här ärende. Ofta ringer man för att förhöra sig och kanske i någon mån bli lugnad. Det är soc som är experterna. Jag har ringt själv i ett helt annat fall där barn var inblandade och jag var mycket försiktig. Inget gjordes då heller har jag förstått i efterhand. Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag hoppat jämfota och SKRIKIT att JAG KÄNNER MIG MYCKET OROLIG!! om det är vad socs regelverk kräver. Men jag visste inte det så jag skrek inte utan förhörde mig försiktigt om omständigheter. Vilket var fel av mig. Med facit i hand.

När kommunen hade facit i hand verkar det som de förlagt en kollektiv skuld på rektorn. Detta innan utredningen är klar och på oklara grunder kring ett telefonsamtal. Om halva kommunledningen hade avgått samtidigt hade det kanske varit förståligt. Nu fick en ensam individ bli bärare av en skuld som ligger på många nivåer i kommunen.

Tycker du inte det är rimligt att vi tar upp det i tråden? Även om vi väntar på utredningen och inte har några exakta kunskaper om samtalet?
Klart vi ska ta upp det i tråden,det kan få andra kommunpolitker att tänka till. Med tanke på hur rektorn mår och vad som hänt honom så hoppas jag inte att Mohammed har sökt upp honom och utlöst den olycka som han varit med om.
Citera
2014-06-27, 15:54
Medlem
Citat:
Klart vi ska ta upp det i tråden,det kan få andra kommunpolitker att tänka till. Med tanke på hur rektorn mår och vad som hänt honom så hoppas jag inte att Mohammed har sökt upp honom och utlöst den olycka som han varit med om.
Från BLThttp://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/polis-som-agerade-i-yarafallet-misstankts-for-tjanstefel(4343818).gm
Citera
2014-06-27, 15:58
Medlem
Citat:
Jag tror att han har sökt upp alla han kan. Han framstår som både intelligent och handlingskraftig och jag tror att han sökt all information han kan få om sin dotter. Jag tror att hans uttalanden om att Y*ra var lycklig osv självklart innehåller en hel del önsketänkande. Men skolan verkar faktiskt ha varit en fristad för flickan.

Pappan är ingen mediastrateg det är medierna som söker upp pappan och okritiskt rappoterar uttalanden från en person som befinner sig i en stor kris.

Kom igen tantigheter självklart är det lätt att få fram numret till skolan. Han kan ha haft ett samtal med vem som helst där. Var säger han att det är just rektorn?

Ja, självklart sitter de och söker på eniropunktse i Gaza!?

Allvarligt talat, här kommer tanten igen med sina tantigheter:
Jaha du - det blev knepigare att spåra den eventuella villfarelsen.
Jag har letat bakåt men kan inte säga om rektorn faktiskt nämnts i någon tidningsartikel, om det blivit förvanskning på vägen eller vad som skett, så att allmänna uttalanden om "kontakt med skolan" förvrängts till "kontakt med rektorn".

Klarare än så här kan det inte bli på min horisont just nu - det är därför jag ser fram emot en FUP även om detta.

Här vad jag funnit i tråden och tidningarna fram till nu

2489: "Läste i någon artikel att föräldrarna t.o.m trodde de pratat med rektorn via skype och han försäkrade att allting gick så bra för Yara. Butikschefen fick reda, från skolan, att soc redan var inkopplat"

2494: (min egen reaktion) "Varifrån kommer de uppgifterna?"

2508: svar:
"Här om pappans kontakt med socialen och skolan
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18817760.ab"

nu slår jag upp den artikeln
"Han säger att han varit i kontakt med både socialen och skolan i Sverige för att prata om hur hans dotter hade det. Ingen har nämnt de anmälningar som kommit in."

3662: jag lever fortfarande med den tron, men undrar "Har föräldrarna verkligen pratat med rektorn, eller har de fått ett låtsasnummer och pratat med någon helt utomstående?
(konspiration igen, jag vet)"

Jag tror inte att det kom någon kommentar till den frågan

LaScala ställde ungefär samma fråga här
(FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona
-----

Kontakten nämns även i Expressen
http://www.expressen.se/kvallsposten/familjen-sorjer-sin-dodade-dotter-yara-8/

- En gång kunde vi se henne via Skype i skolan. I klassrummet, i matsalen, på skolgården. Hennes lärare sa att hon var en mycket duktig elev, säger han.

Så, var det bara "fröken" som visade runt, eller var det mer?
Citera
2014-06-27, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
/blablabla/
Det här är en punkt som jag är väldigt nyfiken på när PUT kommer. /blablabla/? Det går inte att spekulera mer om det, bara ha tålamod ...

Ibland ser förhållandet mellan mig och det freudianska ut så där.
Naturligtvis menade jag FUP och inte PUT
Citera
2014-06-27, 16:13
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Från BLThttp://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/polis-som-agerade-i-yarafallet-misstankts-for-tjanstefel(4343818).gm

Ursäkta. men länken funkar inte. trolige pga missat mellanslag efter "BLT". Hoppas denna gör det.

http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/polis-som-agerade-i-yarafallet-misstankts-for-tjanstefel(4343818).gm

Citat:
_Den polis som tog emot anmälan om att Yara for illa misstänks för tjänstefel. Han har tilldelats en offentlig försvarare._
Senast redigerad av Janeman 2014-06-27 kl. 16:17.
Citera
2014-06-27, 16:18
Medlem
Iobberknolls avatar
http://www.expressen.se/kvallsposten/polisman-i-yara-fallet-misstanks-for-brott/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in