2014-07-31, 15:27
Medlem
Iobberknolls avatar
Jag kan inte hjälpa det. Kanske jag är råkall, men är det något jag avskyr så är det folk som hotar andra för att få som de vill. Hot om självmord, självsvält och hot om att vägra samarbeta om inte vissa villkor uppfylls, är riktigt lågt beteende. Även för någon som bor i ett härjat Gaza. Även för någon som mist sitt barn.

Ska de försöka hota sig till asyl, eller? Vad är annars syftet?

Varsågod och svält. Det bekommer mig inte.

Det känns som om de hanterar situationen som något slags strategiskt spel, där de flyttar runt korten och testar alla möjligheter. Det tycker jag är väldigt märkligt. Deras "sorg" borde slå undan den förmågan.
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-07-31 kl. 15:35.
Citera
2014-07-31, 15:31
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Jag kan inte hjälpa det. Kanske jag är råkall, men är det något jag avskyr så är det folk som hotar andra för att få som de vill. Hot om självmord, självsvält och hot om att vägra samarbeta om inte vissa villkor uppfylls, är riktigt lågt beteende. Även för någon som bor i ett härjat Gaza. Även för någon som mist sitt barn.

Ska de försöka hota sig till asyl, eller? Vad är annars syftet?

Varsågod och svält.

Ja, det är riktigt lågt. Dessutom ger hungerstrejk aldrig effekt. Ingen har hitintills kunnat svälta sej till PUT, vare sej de legat i en låda på Sergels torg eller påhejade av sina advokater svultit sej i häkte.
Miljoner människor beräknas svälta till döds i Sudan. Ofrivilligt!
Ingen PUT i sikte för dem inte.
Senast redigerad av LaScala 2014-07-31 kl. 15:35.
Citera
2014-07-31, 15:43
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, det är riktigt lågt. Dessutom ger hungerstrejk aldrig effekt. Ingen har hitintills kunnat svälta sej till PUT, vare sej de legat i en låda på Sergels torg eller påhejade av sina advokater svultit sej i häkte.
Miljoner människor beräknas svälta till döds i Sudan. Ofrivilligt!
Ingen PUT i sikte för dem inte.

Jag börjar snart undra om hela släkten är lika störd? Finns det någon överhuvudtaget som visat upp några sunda sidor? Och då menar jag inte känslofrosseriet som de ägnat sig åt i media, utan rationella uttalanden om hur de hanterar situationen och vilka planer de har för framtiden?
Citera
2014-07-31, 15:56
Medlem
Iobberknolls avatar
På sin facebook skriver Yaras pappa att det är svenska staten som vill att han stannar i Sverige? Stämmer det?
Tydligen har han samvetskval för att han inte är i Gaza. Vem vet vad han har lovat sin fru? Han kanske har sagt att allting ordnar sig bara han kommer hit? Att resten av familjen kan komma senare. Kan han ljuga för henne om dödsorsakerna så kan han nog ljuga om annat också?

Citera
2014-07-31, 16:01
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Jag börjar snart undra om hela släkten är lika störd? Finns det någon överhuvudtaget som visat upp några sunda sidor? Och då menar jag inte känslofrosseriet som de ägnat sig åt i media, utan rationella uttalanden om hur de hanterar situationen och vilka planer de har för framtiden?

Ja, man undrar ju. Det finns uppenbarligen två sätt att hantera sorgen efter ett barn.
Med värdighet - eller utan.
Samma dag som vi kunde läsa att lilla Yara verkat deprimerad och somnat i skolan så uttalade sej fadern om att han iaf visste att Yara varit lycklig här- hon fick leka med snö.
Då börjar man ju att fundera lite. Visserligen ett uttalande av en förälder i sorg och chock och säkert för att tysta sitt samvete men ändå svårt att läsa för mej.
Lite märkligt också att fadern anklagar svenska myndigheter för flickans död men inte GM?
Visserligen hade han ju rätt till viss del men det känns lite om om nu är vi skyldiga honom nåt.
Att säja att frun inget visste är ju också väldigt stört.
Och stört är det om hon faktiskt inget visste. Trots att andra visste.
Att inte vilja höras som vittne när ens barn blivit mördat är också nåt egendomligt. Enligt mej iaf.
Anhöriga till avlidna (särskilt mördade) brukar vilja veta och dela med sej av allt de vet för att kunna ge sitt barn upprättelse.
Senast redigerad av LaScala 2014-07-31 kl. 16:04.
Citera
2014-07-31, 16:09
Medlem
Citat:

Jag tycker det är sunt att vilja komma ifrån villkoren de lever under i Gaza, gisslan under Hamas och okontrollerade undergrupperingar, med ständigt krigshot som följd. Dessutom helt utan möjlighet att bli medborgare i något grannland. Därmed inte sagt att jag tycker det är acceptabelt att lägga ansvaret på en 7-åring, det tycker jag är en hänsynslös metod. Så jag känner ingen sympati för denna man personligen, men Jag tycker inte det är hela världen om familjen lyckas ta sig hit.

Jag hoppas att både han, mamman och övriga släktingar gör allt för att hjälpa till med mordutredningen. Det är förmodligen han som försöker styra så att mamman inte ska bli förhörd, men efter några dagars fasta kanske tankarna klarnar.
Citera
2014-07-31, 16:10
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, man undrar ju. Det finns uppenbarligen två sätt att hantera sorgen efter ett barn.
Med värdighet - eller utan.
Samma dag som vi kunde läsa att lilla Yara verkat deprimerad och somnat i skolan så uttalade sej fadern om att han iaf visste att Yara varit lycklig här- hon fick leka med snö.
Då börjar man ju att fundera lite. Visserligen ett uttalande av en förälder i sorg och chock och säkert för att tysta sitt samvete men ändå svårt att läsa för mej.
Lite märkligt också att fadern anklagar svenska myndigheter för flickans död men inte GM?
Visserligen hade han ju rätt till viss del men det känns lite om om nu är vi skyldiga honom nåt.
Att säja att frun inget visste är ju också väldigt stört.
Och stört är det om hon faktiskt inget visste. Trots att andra visste.
Att inte vilja höras som vittne när en barn blivit mördat är också nåt egendomligt. Enligt mej iaf.
Anhöriga till avlidna (särskilt mördade) brukar vilja veta och dela med sej av allt de vet för att kunna ge sitt barn upprättelse.

Jag kan inte annat än att hålla med om vartenda ord du skriver. Det är kanske därför jag tycker mig ana att de fortfarande håller på att manipulera hela omvärlden till deras mål är uppfyllt - att få stanna i Sverige. Är det nödvändigt att pappan stannar här i Sverige tills rättegången är över? Jag tycker det enda rätta vore att skicka hem honom. De har ju trots allt två barn till som fortfarande är i livet. De behöver honom mer än Yara. Likadant tänker jag om mamman. Ska hon åka hit med de andra barnen i släptåg? Hur stor risk utsätter hon dem för? Det går väl inte att ta sig ut ur Gaza nu utan att riskera livet? Varför ställer hon då ett sånt krav? Hur skulle det gå till?
Citera
2014-07-31, 16:12
Medlem
Citat:
På sin facebook skriver Yaras pappa att det är svenska staten som vill att han stannar i Sverige? Stämmer det?
Tydligen har han samvetskval för att han inte är i Gaza. Vem vet vad han har lovat sin fru? Han kanske har sagt att allting ordnar sig bara han kommer hit? Att resten av familjen kan komma senare. Kan han ljuga för henne om dödsorsakerna så kan han nog ljuga om annat också?

Har inte konto där nu, har du lust att klippa och klistra texten?
Citera
2014-07-31, 16:23
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Jag tycker det är sunt att vilja komma ifrån villkoren de lever under i Gaza, gisslan under Hamas och okontrollerade undergrupperingar, med ständigt krigshot som följd. Dessutom helt utan möjlighet att bli medborgare i något grannland. Därmed inte sagt att jag tycker det är acceptabelt att lägga ansvaret på en 7-åring, det tycker jag är en hänsynslös metod. Så jag känner ingen sympati för denna man personligen, men Jag tycker inte det är hela världen om familjen lyckas ta sig hit.

Jag hoppas att både han, mamman och övriga släktingar gör allt för att hjälpa till med mordutredningen. Det är förmodligen han som försöker styra så att mamman inte ska bli förhörd, men efter några dagars fasta kanske tankarna klarnar.

Jag tycker väl att själva viljan att fly ett krigsdrabbat område är en sund reaktion. Men de väljer de mest osunda sätten att göra det på. Först skicka ett ankarbarn, sen ljuga för varandra och lägga skulden på andra, därefter hota om självsvält och neka till samarbete. Jag har faktiskt inte hört ett enda konstruktivt uttalande från pappan. Han känns rakt igenom falsk.

Och jo, det gör faktiskt något att de kommer hit. Jag ogillar verkligen att man ska kunna hota sig till ett liv i Sverige. Tycker det är att likna vid terror. Sorg är inte en ursäkt för terror.
Citera
2014-07-31, 16:26
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Har inte konto där nu, har du lust att klippa och klistra texten?

http://minfil.org/05Tdfdbebc/image.jpg
Citera
2014-07-31, 16:41
Medlem
Citat:
http://minfil.org/05Tdfdbebc/image.jpg
På engelska också! Han har ju själv begärt att få övervara rättegången och staten har gått med på det, inte tvärtom.
Edit: Tack, skulle jag ha sagt.
Senast redigerad av Kulturellatantella 2014-07-31 kl. 16:46.
Citera
2014-07-31, 16:46
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
På engelska också! Han har ju själv begärt att få övervara rättegången och staten har gått med på det, inte tvärtom.

Varför skriver han då att svenska staten vill att han stannar? Det känns som om han vill få det till att han inte har något val. Det har han kanske inte just nu heller, under oroligheterna. Iallafall inte officiellt. Men jag undrar om det inte finns sätt att ta sig in i Gaza som bara känner till.

Patetiskt.

Han skriver på engelska på andra facebookställen också. Jag antar att han kan engelska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in