Citat:
Ursprungligen postat av
VemKom
Det verkar som rektorn stängts av på felaktiga grunder iaf om man får tro socialstyrelsens egen jurist Cecilia Molinder Berglund.
Saxat ur
http://www.skolledarna.se/Skolledaren/Artikelarkiv/2014/Avstangd---trots-oklara-regler/
"Det finns dock inga formella krav på hur en anmälan enligt socialtjänstlagen ska se ut eller formuleras. - Det finns inga formella krav på en anmälan, bekräftar Cecilia Molinder Berglund, jurist på Socialstyrelsen."
"När en misstanke om att ett barn far illa kommer till socialtjänstens kännedom,
på vilket sätt det än sker,
ligger ansvaret hos den myndigheten att utreda fallet. Ansvaret förs i och med anmälan över till den mottagande myndigheten."
Rektorn fick alltså ett felaktigt besked av soc om att ärendet med Y var pågående.
Och det var socialens eget ansvar att gå vidare med ärendet efter rektorns telefonsamtal om Y.
Så antingen så hostar socialen i Karlskrona och upp en egen jurist som beskriver de formella krav som är nödvändiga för att de ska kunna gå vidare med ett ärende. Eller så är det dags för en offentlig ursäkt från förvaltningschefen och andra som tagit beslutet.
Att fallet var en personlig tragedi för rektorn har vi förstått. Satt ikväll och skummade igenom diverse material och han verkar ha varit både omtyckt och engagerad i sina elever och skola. Han verkar empatisk och känslig och frågan är väl om det är anledningen till att han blev utvald till syndabock. Beslutet innebar ju förutom allt annat dessutom att rektorn fick löpa någon form av gatlopp i Sveriges alla medier.
Jag väljer att lägga mina kommentarer till det som sagts det senaste dygnet här, men hinner tyvärr inte plocka ut de intressantaste bitarna ur de senaste inläggen, men förstå det jag säger i hela den kontexten.
Jag är inte så säker på att JO är rätt instans för en anmälan mot socialnämnden i Karlskrona. Det är kanske ett lämpligare fall för Förvaltningsrätten?
Axplock från wikin:
"Förvaltningsrättens uppgifter
Förvaltningsrätten är en förvaltningsdomstol, vilket innebär att den prövar frågor där myndigheter utövat sin makt som påverkat eller rört enskilda vare sig det rör fysiska eller juridiska personer.
Förvaltningsrätten handlägger därför en stor mängd vitt skilda typer av mål.
Det kan vara
mål enligt socialtjänstlagen. Motpart i dessa mål blir den myndighet vars dom eller beslut överklagats enligt Förvaltningsprocesslagen."
Motpart skulle i så fall vara kommunens socialnämnd.
Det här är ju ett fall som har bäring på hela verksamheten över hela landet och jag är inte så säker på att mindre kommuner har hunnit utveckla någon större sofistikation utan blivit tagna på sängen av en hastigt rullande utveckling.
Därför skulle det kanske gå att slå två flugor i en smäll: att få en rejäl granskning av fallet Yara, med rättens fulla insyn i allt det som är sekretessbelagt, att granska rutiner och tolkningsfrågor (jfr det juristen påpekar i VemKoms inlägg) och kanske få ihop varningar och direktiv som är samtliga kommuner till stöd? Ett slags prejudicerande granskande?
Kan kanske gruppen här tillsammans diskutera hur det kunde gå till? Med en sammanfattning av fallet Yara och tydligt formulerade frågor på varje punkt? Ev måste en sådan diskussion flyttas till en annan tråd.
Men utgångspunkten är ändå hur Yara, rektor, polis och andra som oroat sig för henne har behandlats av Karskrona kommun.
Det blir då ett sido- och omständighetsspår till den ritkigt röda tråden "Hur dödades Yara och av vem?"