2014-06-06, 08:16
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Har Yaras pappa nån/några nära släkt i Sverige/Karlskrona?
Jag frågar mig detsamma, eftersom media anger att han är omgiven av sina vänner. Vilket även gör att jag undrar varför Yaras pappa inte kontaktade dessa vänner när han och mamman började misstänka att Yara inte hade det så bra.

De ska tydligen ha släkt i Norge. Hittar inte källa på det, men lika lätt som de tar sig till begravningen hade de kunnat besöka Yara medan hon fortfarande var i livet.
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-06-06 kl. 08:18. Anledning: Tillägg om släkt i Norge
Citera
2014-06-06, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Enbart män kring kistan och graven. Jag har läst att det är så troende muslimer helst vill ha det eftersom kvinnornas högljudda sörjande är störande för den allvarliga ceremonin, eller nåt åt det hållet.
Om pressen och fotograferandet kan jag bara påminna om att medvetandet om publicitetens betydelse är högt hos denne man. Minns bilden på flickan i rosa jacka framför det utbombade huset, en bild som påminner om en bildikon från 2:a världskriget, och som kom fram lagom till att Expressen började publicera intervjuer med den sörjande fadern. Det blir kanske en fortsättning, vad tror ni?
Pappan sände bilden+ytterligare bilder till BLT.Jag ringde redaktionen eftersom flickan inte är Y*r*.därför vet jag!
Citera
2014-06-06, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Pappan sände bilden+ytterligare bilder till BLT.Jag ringde redaktionen eftersom flickan inte är Y*r*.därför vet jag!

Självklart skickade pappan bilder till redaktionen eftersom redaktionen ville ha bilder. Det torde vara ett mycket vanligt förfarande från just redaktioner. Bilder med barn utanför bombade byggnader finns från jordens alla hörn och är också ett av de vanligaste bildmotiven från krigszoner.

Vad sa redaktionen och hur vet du att bilden inte föreställer Yara? Detta är nämligen viktigt. Vad sa redaktionen? Vi har försökt få klarhet i bildmateríalet och jag har i alla fall inte lyckats trots kontakt med fotografer.

Kan du vara så vänlig att dela med dig om du har information som vi andra inte har.
Citera
2014-06-06, 09:29
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Värsta dagen i pappans liv
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19008676.ab

Jag är inte bekant med ritualer & traditioner i Mellan-Östern. Men är det inte lite märkligt att pallbärarna (med undantag för pappan) är klädda i T-shirts med reklamtryck, skitiga jeans och (i två fall) baseball-keps???

Det kanske rör sig om lokala sedvänjor? Men jag tror inte att de hade valt samma klädsel om det hade rört sig om ett palestinskt bröllop? Det känns förnedrande att Yara följdes till graven av folk som var klädda ungefär som om de skulle gå på en fotbollsmatch, men det är väl en annan kultur...
Citera
2014-06-06, 09:35
Medlem
...kan inte släppa tankarna på de sociala myndigheterna och immigrationsverket.
Vad i hela friden sysslar dom med?

Några antydningar och bortförklaringar att den yngre generationen inte ska jobba med dessa tunga ärenden.
Men är det verkligen möjligt att det skulle kunna bli värre än vad som uppdagats i tråden?

Tråden har ju bara skrapat lite på ytan - hur asylärenden kan skötas, och hur en vecka i en socialsekreterares liv kan se ut?
Citera
2014-06-06, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Självklart skickade pappan bilder till redaktionen eftersom redaktionen ville ha bilder. Det torde vara ett mycket vanligt förfarande från just redaktioner. Bilder med barn utanför bombade byggnader finns från jordens alla hörn och är också ett av de vanligaste bildmotiven från krigszoner.

Vad sa redaktionen och hur vet du att bilden inte föreställer Yara? Detta är nämligen viktigt. Vad sa redaktionen? Vi har försökt få klarhet i bildmateríalet och jag har i alla fall inte lyckats trots kontakt med fotografer.

Kan du vara så vänlig att dela med dig om du har information som vi andra inte har.
Jag ringde för att undra vad de gjort med bilden,de hade inte förändrat den, de hade fått den samt ytterligare några bilder från pappan i Gaza. Vidare hade redaktionen kännedom om att personer reagerat som jag,info de fått från Flashback.Jag har inga fakta på att bilden inte föreställer Y*r*. Uttalandet är helt min eget efter jämförelse av bilder.Bilden stämmer bättre med hennes syster.....Pappan är här fråga honom (Fick nog uppfattningen att M.Al. sänd bilderna spontant men begriper nu att så kanske inte är fallet)
Citera
2014-06-06, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Om pressen och fotograferandet kan jag bara påminna om att medvetandet om publicitetens betydelse är högt hos denne man. Minns bilden på flickan i rosa jacka framför det utbombade huset, en bild som påminner om en bildikon från 2:a världskriget, och som kom fram lagom till att Expressen började publicera intervjuer med den sörjande fadern. Det blir kanske en fortsättning, vad tror ni?

I ärlighetens namn så är medierna på honom som iglar och denna man pratar då med alla hela tiden.

Jag var på minnesstunden för Yara och talade också kort med honom. Personligen undrar jag om han riktigt förstår vad som skett. Någon god strateg är han då inte och jag tror han lever i villfarelse/hopp om att saker var mycket bättre för Yara under hennes tid i Sverige än de var. Eller så har han inte information. Eller så är han i någon form av förnekelse. Jag får då ingen ordning på det.

Jag hoppas att förhöret blir av och att han själv får svar på alla sina frågor. Och att han kan bringa någon klarhet i omständigheterna runt Yara och paret. Svårpratad lär han inte vara.
Citera
2014-06-06, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013

Några antydningar och bortförklaringar att den yngre generationen inte ska jobba med dessa tunga ärenden.
Men är det verkligen möjligt att det skulle kunna bli värre än vad som uppdagats i tråden?

Tråden har ju bara skrapat lite på ytan - hur asylärenden kan skötas, och hur en vecka i en socialsekreterares liv kan se ut?

Och för att fortsätta lite...
Lever dessa myndigheter i en föreställning om att dom som gapar skriker mest, dom som har dom bästa kontakterna - är dom som får det dom har rätt till?
Att en torterad krigsskadad flykting som har förlorat hela sin familj, ställer sig pigga och alerta först i kön på immigrationsverket?
Att 7åringen i en vårdnadstvist (mitt exempel), eller Yara i sin hopplöshet, var dom som tog för sig och hördes mest?
Citera
2014-06-06, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Jag ringde för att undra vad de gjort med bilden,de hade inte förändrat den, de hade fått den samt ytterligare några bilder från pappan i Gaza. Vidare hade redaktionen kännedom om att personer reagerat som jag,info de fått från Flashback.Jag har inga fakta på att bilden inte föreställer Y*r*. Uttalandet är helt min eget efter jämförelse av bilder.Bilden stämmer bättre med hennes syster.....Pappan är här fråga honom (Fick nog uppfattningen att M.Al. sänd bilderna spontant men begriper nu att så kanske inte är fallet)

Ok tack då förstår jag.
Det har varit långa tråddiskussioner om bildmaterialet eftersom flickan ser väsentligt annorlunda ut på vissa bilder. Samtidigt påminner bombbilden om vissa andra bilder på flickan i Sverige osv. Jag kontaktade några fotografer här på FB men de menade att det inte med säkerhet gick att avgöra. Vilket väl var vad man kom fram till i tråden så jag släppte det.

Skulle något fullblodsproffs inom foto uppenbara sig eller om redaktionen har misstankar så förändrar det läget.

Efter att träffat denna famösa far så känner jag mig inte precis klokare. Det enda ord jag kommer på är förvirrad. Och otroligt kontaktsökande. Känns som han kan prata i timmar med vem som helst. Jag får för mig med rätt eller orätt att han tror att det finns någon stor historia bakom Yaras död som han hålls okunnig om. Samtidigt verkar han inte veta basala fakta. Som sagt förvirrat.
Senast redigerad av VemKom 2014-06-06 kl. 10:26.
Citera
2014-06-06, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013

Håller med dig om att man förundras över hur myndigheter egentligen sköter sitt jobb. Allt ser så bra ut på papperet. Goda intentioner, tjusiga portalparagrafer. Kanske det är dags att syna hur olika myndigheter samarbetar. Allt kan inte få samlas som en ”slask” på socialtjänstens bord.
Citera
2014-06-06, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavalier
Jag är inte bekant med ritualer & traditioner i Mellan-Östern. Men är det inte lite märkligt att pallbärarna (med undantag för pappan) är klädda i T-shirts med reklamtryck, skitiga jeans och (i två fall) baseball-keps???

Det kanske rör sig om lokala sedvänjor? Men jag tror inte att de hade valt samma klädsel om det hade rört sig om ett palestinskt bröllop? Det känns förnedrande att Yara följdes till graven av folk som var klädda ungefär som om de skulle gå på en fotbollsmatch, men det är väl en annan kultur...

Har ingen djupare kunskap, men jag har sett bilder från några begravningar i Israel, och där är det samma sak. Folk kommer vardagsklädda och deltar i den faktiska jordfästningen. Sedan är det kutym att klä upp sig och gå på visit hos de närmast sörjande tiden närmast efter. Där ska också de närmaste manliga sörjande låta skägget växa under ett antal veckor efter dödsfallet.
Citera
2014-06-06, 11:09
Medlem
Citat:
Ok tack då förstår jag.
Det har varit långa tråddiskussioner om bildmaterialet eftersom flickan ser väsentligt annorlunda ut på vissa bilder. Samtidigt påminner bombbilden om vissa andra bilder på flickan i Sverige osv. Jag kontaktade några fotografer här på FB men de menade att det inte med säkerhet gick att avgöra. Vilket väl var vad man kom fram till i tråden så jag släppte det.
Jag känner mig träffad av detta, eftersom jag vred och vände på alla bilder jag hittade under en tid. Jag fortsätter leta på facebooksidor genom att spana på vänner till vänner till vänner, men endast ett fåtal har skrivit om dödsfallet, och väldigt få har delat bilder på Y*ra. Det skulle vara intressant om något proffs tittade, men det är nog ingen som har tid och lust. Hur som helst så var det en effektiv bild.

Citat:
Jag får för mig med rätt eller orätt att han tror att det finns någon stor historia bakom Yaras död som han hålls okunnig om. Samtidigt verkar han inte veta basala fakta. Som sagt förvirrat.
Det kanske klarnar när polis och/eller åklagare har talat med honom. Att han talar med alla här kan vara uttryck för förvirring, men det kan lika gärna vara av artighet. Han är ju här som gäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in