2014-06-24, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PreppMode
Kära KSOE-medlemmar.

Jag är ute efter ett par nya chinos och vill ha lite tips på vad jag skall täka på vid chinosköp.

Kollat en del på Charles Thyrwitt och tänkte höra med er om ni har några erfarenheter av deras byxor.

http://www.ctshirts.com/men's-casualwear/men's-casual-pants?q=usddefault|||||||3277,382,||||||||&cm_sp=D efault-_Fitimages-_-ClassicChinos-_-link

Jag gissar att det är "classic fit" jag ska gå efter. Mer att tänka på?
Ingen? Jag är också lite nyfiken, dock främst på "slim fit". Är de stora eller små i storlekarna?
Citera
2014-06-24, 20:38
Medlem
hur ofta ska man stryka byxorna

Hur ofta ska jag stryka byxor med pressveck? Nu har jag använt dem kanske 7 gånger och ska lämna in dem på tvätt. Det kostar ca 30 kr och jag hoppas de stryker till pressvecken bra också. Det ska jag säga åt dem.

Men sen när jag får tillbaka dem. Behöver jag stryka till dem efter tex. 3 användningar? Eller kan jag använda dem kanske 7 ggr tills de har stora saltfläckar från svett igen och jag lämnar in dem på tvätt och strykning?

Tack.
Citera
2014-06-24, 20:47
Medlem
BigIvars avatar
Jag använder inte byxor med pressväck, men ett tips kanske kan vara att stryka dem när det behövs.

Och vad är det för djävla brallor som du inte kan tvätta själv? Om du glider runt i byxor med stora svettfläckar så är nog pressveckens status det lilla problemet.
Citera
2014-06-24, 21:09
Medlem
De flesta kostymbyxor och kavajer kan man inte tvätta hemma.
Citera
2014-06-24, 23:55
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Ingen? Jag är också lite nyfiken, dock främst på "slim fit". Är de stora eller små i storlekarna?

Min erfarenhet består av runt fem par slim fit-byxor (även den gamla tailored fit, som var aningen rymligare än slim fit), blandade material och utförande. Det är en passform jag gillar, aningen högre midja (tack och lov) än vad som är vanligt i Sverige just nu, och inte överdrivet slimmade byxben. Verkliga anhängare av klassisk stil kommer nog ha invändningar och gör bättre i att välja classic fit. Kan tänka mig att de är mer åt Dockers-hållet.

Jag har svårt att se hur någon normalviktig kan tycka att slim fit inte är tillräckligt smalt, men jag har en plattrövad (som jag tror den korrekta konfektionstermen är) bekant som returnerade ett par för att de var för rymliga i baken, och det kan nog stämma. Undernärda och anhängare av stuprörsbyxor bör kanske överväga extra slim fit också.

De exakta måtten finns på hemsidan så jag borde egentligen inte behöva uttala mig storleken rent generellt. Gå efter dem och inte nödvändigtvis tum-angivelsen, för då kan det bli tokigt. (Mitt senaste par var märkbart mindre än de alla övriga av någon outgrundlig anledning, trots att det var samma storlek. Tror nästan jag måste lägga ut dem, för de är inte helt bekväma att sitta i. Märkligt.)
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2014-06-24 kl. 23:57.
Citera
2014-06-25, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Min erfarenhet består av runt fem par slim fit-byxor (även den gamla tailored fit, som var aningen rymligare än slim fit), blandade material och utförande. Det är en passform jag gillar, aningen högre midja (tack och lov) än vad som är vanligt i Sverige just nu, och inte överdrivet slimmade byxben. Verkliga anhängare av klassisk stil kommer nog ha invändningar och gör bättre i att välja classic fit. Kan tänka mig att de är mer åt Dockers-hållet.

Jag har svårt att se hur någon normalviktig kan tycka att slim fit inte är tillräckligt smalt, men jag har en plattrövad (som jag tror den korrekta konfektionstermen är) bekant som returnerade ett par för att de var för rymliga i baken, och det kan nog stämma. Undernärda och anhängare av stuprörsbyxor bör kanske överväga extra slim fit också.

De exakta måtten finns på hemsidan så jag borde egentligen inte behöva uttala mig storleken rent generellt. Gå efter dem och inte nödvändigtvis tum-angivelsen, för då kan det bli tokigt. (Mitt senaste par var märkbart mindre än de alla övriga av någon outgrundlig anledning, trots att det var samma storlek. Tror nästan jag måste lägga ut dem, för de är inte helt bekväma att sitta i. Märkligt.)
Tack, det var ett utförligt och bra svar. Jag är definitivt inte ute efter Dockers classic fit utan en lite smalare siluett. Jag har vanligen 32-33" men tyvärr hör även jag till de plattrövades skala, det är rätt ofta jag råkar på byxor som fladdrar som segel på lårens baksidor, vilket gör att jag är skeptisk till att gå upp i storlek till 34" som jag ev behöver i midjan (speciellt om storlekarna är lite ojämna).

Ungefär hur mycket sömsmån är det i baken för en utläggning?
Citera
2014-06-26, 17:33
Medlem
BigIvars avatar
De flesta kostymbyxor kan man tvätta hemma, dock ej kavajerna.
Citera
2014-06-26, 20:27
Medlem
Pörrs avatar
Sammanfogat trådar.

/Moderator
Citera
2014-06-26, 21:42
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Tack, det var ett utförligt och bra svar. Jag är definitivt inte ute efter Dockers classic fit utan en lite smalare siluett. Jag har vanligen 32-33" men tyvärr hör även jag till de plattrövades skala, det är rätt ofta jag råkar på byxor som fladdrar som segel på lårens baksidor, vilket gör att jag är skeptisk till att gå upp i storlek till 34" som jag ev behöver i midjan (speciellt om storlekarna är lite ojämna).

Ungefär hur mycket sömsmån är det i baken för en utläggning?

Som sagt, mät hellre ett par byxor som du tycker sitter bra och jämför måtten snarare än gå efter tum-storleken. Låter som om du är i farozonen för att få en säckig byxbak, men riktigt säker blir man ju så klart inte innan man har provat. Jag hade beställt ett par i slim fit och ett par i extra slim fit för jämförelsens skull. Eller börjat med extra slim (känns nog som om det är den passformen som kommer att passa dig bäst), och om de är för tajta, bytt mot slim fit. Returen för ett par byxor till UK går loss på strax under hundringen, och CT står för frakten till dig om du väljer att byta.

Sömsmånen är nog 4-5 cm, men det går nog inte att lägga ut så mycket utan det ser knasigt ut (jag tänker på fickornas placering, o.s.v.). Motsvarande en tumstorlek ska väl gå bra gissar jag. Jag vet inte vad som är rimligt, för jag får ta in mina byxor istället.
Citera
2014-06-27, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Som sagt, mät hellre ett par byxor som du tycker sitter bra och jämför måtten snarare än gå efter tum-storleken. Låter som om du är i farozonen för att få en säckig byxbak, men riktigt säker blir man ju så klart inte innan man har provat. Jag hade beställt ett par i slim fit och ett par i extra slim fit för jämförelsens skull. Eller börjat med extra slim (känns nog som om det är den passformen som kommer att passa dig bäst), och om de är för tajta, bytt mot slim fit. Returen för ett par byxor till UK går loss på strax under hundringen, och CT står för frakten till dig om du väljer att byta.

Sömsmånen är nog 4-5 cm, men det går nog inte att lägga ut så mycket utan det ser knasigt ut (jag tänker på fickornas placering, o.s.v.). Motsvarande en tumstorlek ska väl gå bra gissar jag. Jag vet inte vad som är rimligt, för jag får ta in mina byxor istället.

Jag har testat både slim fit och extra slim fit på CT:s chinos. Tycker inte att de skiljer sig så mycket över rumpan och låren, kanske någon cm, däremot över vaderna var det en ganska stor skillnad. Så pass stor skillnad så att byxorna smet om kring vaderna på ett icke smickarnde sätt. Så beroende på vadstorlek så är risken stor att de extra slimade byxorna blir lite för slimmade.
Senast redigerad av frippens 2014-06-27 kl. 10:16.
Citera
2014-06-28, 12:32
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frippens
Jag har testat både slim fit och extra slim fit på CT:s chinos. Tycker inte att de skiljer sig så mycket över rumpan och låren, kanske någon cm, däremot över vaderna var det en ganska stor skillnad. Så pass stor skillnad så att byxorna smet om kring vaderna på ett icke smickarnde sätt. Så beroende på vadstorlek så är risken stor att de extra slimade byxorna blir lite för slimmade.

Inga goda nyheter för Zarkov med andra ord, får nog bli ett silikonimplantat i nedre rövtrakten istället.
Citera
2014-07-07, 01:30
Medlem
håller på börja bygga upp en klassisk garderob och behöver lite tips.

Funderar på att köpa lite chinos från incotex och har en fråga angående midja/rise. Vad för midja bör jag köpa, hur många inch är vanligt? Går det att köra med låg midja till kavaj? Vad är smärtgränsen? Tar gladeligen emot massa tips kring detta!

Gärna vilka chinosmodeller från incotex som är bäst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in