2013-01-08, 21:59
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Är det någon som kan förklara varför allt fler tillverkare börjat sälja byxor med färdigsydda slag? Nu tycker jag visserligen att slag är vansinnigt snyggt, men om man vill justera längden eller inte vill ha slag på dem så blir det ju betydligt mer bökigt. Varför gör man inte bara byxorna långa och låter kunden själv korta ner dem till önskvärd längd, med eller utan slag? Helt idiotiskt i mitt tycke.

Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Det är oerhört korkat. Är det några bra tillverkare som gör detta, eller är det bara modemärken? Att sälja byxorna "unfinished" är det ultimata.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Efterblivet, minst sagt. Dock undrar jag vilka märken som säljer dessa byxor. Mina kära Incotex har inte börjat med styggelsen iallafall.

För mig låter det väldigt misstänkt något mode som man vill snappa upp. Om nu slag anses inne av de som tror sig förstå något, är det antagligen betydligt billigare att sy dit fejkslag än att göra det på riktigt.
Citera
2013-01-08, 22:09
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Efterblivet, minst sagt. Dock undrar jag vilka märken som säljer dessa byxor. Mina kära Incotex har inte börjat med styggelsen iallafall.

Såg ett par gråa flanell från Oscar Jacobson med färdiga slag här om dagen.
Slagen var dock sydda på ett sätt som gjorde att man lätt kunde sprätta upp dessa och anpassa till valfri längd. Byxan föll dock väldigt konstigt på grund av allt tyg som var uppstoppat i benet tillsammans med slaget. Det enda alternativet var egentligen att lämna in och göra om.

På tal om Incotex, nya på väg
http://www.ebay.com/itm/New-INCOTEX-Khaki-Tan-IncoChino-Cotton-Mens-Dress-Pants-NWT-30-/140901915946?ssPageName=ADME:B:EOIBSA:GB:3160
Citera
2013-01-08, 22:13
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
För mig låter det väldigt misstänkt något mode som man vill snappa upp. Om nu slag anses inne av de som tror sig förstå något, är det antagligen betydligt billigare att sy dit fejkslag än att göra det på riktigt.
Fejkslag, hur funkar det?
Citera
2013-01-08, 22:27
Medlem
Köpte två byxor från Corneliani nyligen för ca 500kr styck fraktad och klar. Inväntar de med spänning, vill minnas jag har läst att de gör bra byxor, men hur står de sig mot Incotex?
Citera
2013-01-08, 22:28
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Fejkslag, hur funkar det?

Fejkslag var kanske ett dåligt ord när jag tänker efter. Men jag har sett någon gång (bör varit H&M) där man sytt fast slaget på något märkligt sätt att det hade varit omöjligt att ta bort slagen utan att det hade synts.
Citera
2013-01-08, 22:28
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Det är oerhört korkat. Är det några bra tillverkare som gör detta, eller är det bara modemärken? Att sälja byxorna "unfinished" är det ultimata.
Ännu har jag inte sett några bra tillverkare göra detta, så det är väl ingen fara på taket egentligen. Har dock sett det här och var i Stockholm den senaste tiden, och när jag var inne på Indumenti i Lund häromdagen noterade jag att samtliga byxor de saluförde hade detta påhitt (glömt bort vilket märke, och tror inte att det är att betrakta som kvalitet oavsett). Frågade säljaren varför man har färdiga slag på byxorna, men han verkade inte förstå min fråga och verkade istället tolka det som att jag inte förstod vad slag var.

Och ja, slaget var fastsytt med en bunt täta diagonala sömmar tvärs över slagets övre kant. Helt omöjligt att sprätta bort utan att det syns.
Citera
2013-01-08, 22:35
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Slagen var dock sydda på ett sätt som gjorde att man lätt kunde sprätta upp dessa och anpassa till valfri längd. Byxan föll dock väldigt konstigt på grund av allt tyg som var uppstoppat i benet tillsammans med slaget. Det enda alternativet var egentligen att lämna in och göra om.

http://www.ebay.com/itm/New-INCOTEX-Khaki-Tan-IncoChino-Cotton-Mens-Dress-Pants-NWT-30-/140901915946?ssPageName=ADME:B:EOIBSA:GB:3160
Är det dem med raka ben? Ett par sådana hänger i min garderob och väntar på våren. Helt underbart tyg och ett par väldigt fina byxor.
Citat:
Ännu har jag inte sett några bra tillverkare göra detta, så det är väl ingen fara på taket egentligen. Har dock sett det här och var i Stockholm den senaste tiden, och när jag var inne på Indumenti i Lund häromdagen noterade jag att samtliga byxor de saluförde hade detta påhitt (glömt bort vilket märke, och tror inte att det är att betrakta som kvalitet oavsett). Frågade säljaren varför man har färdiga slag på byxorna, men han verkade inte förstå min fråga och verkade istället tolka det som att jag inte förstod vad slag var.

Och ja, slaget var fastsytt med en bunt täta diagonala sömmar tvärs över slagets övre kant. Helt omöjligt att sprätta bort utan att det syns.
Om jag inte missminner mig så är det byxor som han låter sy upp i Italien. Om de håller samma kvalitet som MTM-kavajerna är de väldigt bra men med tanke på vad de kostar och att han vill göra vinst lär de antagligen inte vara något vidare.
Citera
2013-01-08, 22:38
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

"Do not wash in water"

Följer man verkligen sådant? Färgen är inte direkt smutsvänlig.
Citera
2013-01-08, 22:44
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
"Do not wash in water"

Följer man verkligen sådant? Färgen är inte direkt smutsvänlig.

Absolut inte, kör incochino och chinolino i 40grader tvättmaskin.
Incotex har samma tvättråd i samtliga byxor jag har, allt från lin till cashmere blandningar.
Står alltid "dry clean only", gäller i princip alla mina kvalitets-byxor och tröjor.
Citera
2013-01-08, 22:56
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Om jag inte missminner mig så är det byxor som han låter sy upp i Italien. Om de håller samma kvalitet som MTM-kavajerna är de väldigt bra men med tanke på vad de kostar och att han vill göra vinst lär de antagligen inte vara något vidare.
De kostar ju ändå en del, typ 1 600. Då kan man lika gärna köpa Incotex för 2 000.
Senast redigerad av hoboken 2013-01-08 kl. 22:59.
Citera
2013-01-08, 23:04
Medlem
giroufs avatar
Citat:
De kostar ju ändå en del, typ 1 600. Då kan man lika gärna köpa Incotex för 2 000.

Kostar inte Incotex mer än 2000kr i Sverige?
Citera
2013-01-08, 23:06
Medlem
doughies avatar
Citat:
Kostar inte Incotex mer än 2000kr i Sverige?

Jo, typ 2500 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in