2014-06-25, 12:10
Medlem
Om det pågår ett vägbygge i ditt körfält och du måste köra över på den mötande trafikens körfält, måste man då blinka vänster och sedan höger när man ska in igen?
Citera
2014-06-25, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenzque
Om det pågår ett vägbygge i ditt körfält och du måste köra över på den mötande trafikens körfält, måste man då blinka vänster och sedan höger när man ska in igen?

I Trafikförordningens 3 kap. 65 § kan du läsa följande;

Citat:
När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.

Du finner hela på https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm, tips är att läsa hela, där får du svar på alla dina frågor om hur du ska uppträda i trafiken.
Citera
2014-06-25, 15:12
Medlem
Ska dra på festresa på fredag och blir borta 1 vecka. Det kommer intas alkohol under alla de dagarna. Om jag slutar dricka på torsdagen kl 24:00 och inte intar alkohol under fredag, lördag och söndag, behöver jag då oroa mig om jag skulle få blåsa på min uppkörningstid på måndag?
Citera
2014-06-25, 15:15
Medlem
Delicates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibba
Ska dra på festresa på fredag och blir borta 1 vecka. Det kommer intas alkohol under alla de dagarna. Om jag slutar dricka på torsdagen kl 24:00 och inte intar alkohol under fredag, lördag och söndag, behöver jag då oroa mig om jag skulle få blåsa på min uppkörningstid på måndag?

3 dagar? Du kan vara lugn!
Citera
2014-06-25, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jontzohr
Uppkörningen närmar sig och när jag övningskörde idag hittade jag en situation där jag är lite osäker på hur man ska bete sig:

Körde på en väg där det varken fanns huvudledsskyltar eller "anslutande väg(ar) har väjningsplikt"-skyltar. Vägen var betydligt större än de anslutande vägarna. Självklart vet jag att högerregeln gäller oavsett storleken på vägarna om inget annat anges. Men problemet här var att man kunde se att ungefär varannan av de anslutande vägarna ibland hade skylting ("väjningspliktskylten"), ibland vägmärke ("taggar" på vägen) och ibland både och, som tydde på att de skulle lämna företräde åt de som körde på den vägen jag körde på. Trots detta fanns det ingen skyltar på min väg som upplyste mig om att så var fallet. I vissa fall var det även väldigt svårt att upptäcka dessa skyltar eller vägmärken från min väg (framför allt nästan bortnötta "taggar"). Jag antar att detta helt enkelt är ett fall av bristande skyltning?

Så min fråga är då: Förväntas jag alltid kolla noga in på anslutande vägar för att leta efter dessa skyltar i dessa fall. Eller är det acceptabelt att lämna företräde åt dessa om de kommer från höger eftersom att jag inte har fått några upplysningar om något annat på min väg?

Tack på förhand!
Testar denna igen då min uppkörning närmar sig med stormsteg (fredag)!
Citera
2014-06-26, 10:13
Medlem
Kuggade min första uppkörning (Sollentuna) för drygt två veckor sedan. Finns inte så mycket att säga om den, jag bar helt enkelt inte förberedd.

Idag hade jag min andra (Sollentuna). Kuggade den med. Att jag kuggade min första rörde mig inte i ryggen då jag fattade själv att jag inte uppfyllde kriterierna. Men denna gång alltså.. SÅ frustrerande. Allt flöt på bra och jag kände till områdena och var jag skulle placera mig etc. Höll mig till hastighetsbegränsningarna osv. När det återstår typ 10 min åker vi E4 Norrut. Ca 80 m bakom mig ligger en lastbil och 70 m framför mig en småbil. När vi närmar oss avfarten upp mot Edsberg saktar bilen framför mig ned , vilket föranleder mig att sakta ned och öka avståndet nedåt. Ligger då i ca 80 km/h ( högsta 90) lastbilen kommer ikapp och nosar mig i baken, varpå provförrättaren säger " du måste nog gasa på nu..." Jag gör som han säger. Väl uppe vid rondellerna och vägen därifrån till Trafikverket gick bra. Han säger då att jag tyvärr inte blev godkänd den här gången för att jag inte anpassade hastigheten till lastbilen bakom mig. Att jag saktade in utan att ta hänsyn till bakomvarande trafik(?) jag tog ju hänsyn till framförvarande trafik? Samtidigt som jag hellre kör under nittio än över...

Okej att det kanske är nåt jag borde tänka på men jag tycker verkligen att han kunde ha släppt förbi mig med ett "att tänka på". Särskilt med tanke på att han sa att jag borde boka ett nytt prov så snart som möjligt och tänka på det han sagt då... Hopplöst.

Då till min fråga till er erfarna bilförare därute: Hur gör man i de situationerna då man vill ha ett enligt skolan bra avstånd till bakom- respektive framförvarande fordon utan att köra för fort, eller långsamt (som i dessa fall verkar vara 10 km/h under begränsningen)?

Tacksam för svar!
Citera
2014-06-26, 10:34
Medlem
Hej alla, efter många veckors nervositet lyckades jag igår klara av både teori och uppkörning på första försöket.

Om någon i Jönköping är intresserad av min uppkörningsrunda:

Trafikverket > E4 söder > innan göteborgsbacken svänga av mot gräshagen > in på en enskild väg som hette Bårarp > kommer sedan till kättilstorp och ska parkera vid netto > ut på E4 igen fast nu tillbaka till trafikverket.

Jag har lite svårt för tystnad så det blir en pinsam situation, körde därför med radio på låg volym och det var skönt. Inspektören berättade hur han älskade åkattraktioner som på liseberg, hoppa fallskärm men mera. Då hängde jag på det ämnet och började prata om Six Flags i USA. Samt lite om CS och Dreamhack.

Tack alla för eran hjälp!
Citera
2014-06-26, 13:58
Medlem
http://www.ladda-upp.se/bilder/hlclndymsottpz/

1:an. Säger den bilden något om antal körfält? Får man inte ta ett varv runt denna rondell och åka tillbaka till vägen man kom ifrån?

Om en rondell har 2 körfält, finns det alltid då två körfält när man kör ut ur rondellen?
Citera
2014-06-26, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menapilo
http://www.ladda-upp.se/bilder/hlclndymsottpz/

1:an. Säger den bilden något om antal körfält? Får man inte ta ett varv runt denna rondell och åka tillbaka till vägen man kom ifrån?

Om en rondell har 2 körfält, finns det alltid då två körfält när man kör ut ur rondellen?
Bilden säger inget om antal körfält, bara vart de olika avfarterna leder. Man får använda rondellen till att köra tillbaka mot samma håll man kom från.

När man måste välja körfält innan rondellen brukar det se ut så här:
https://www.google.se/maps/@58.29542...DXZeDGbIwQ!2e0

Här får man använda båda filerna för att köra rakt fram, men ska man höger eller vänster bör man välja körfält innan rondellen. I många fall så är höger körfält sväng höger och rakt fram, och vänster körfält svänga vänster eller åka tillbaka dit man kom från.

Rondeller kan se ut hur som helst; de kan vara både två och enfiliga i samma rondell. Det kan vara en enfilig rondell med två filer ut. Skyltar i stil med den jag länkar är de man brukar kunna få ett hum om hur rondellen kommer att se ut.
Citera
2014-06-26, 15:11
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zthlm
Kuggade min första uppkörning (Sollentuna) för drygt två veckor sedan. Finns inte så mycket att säga om den, jag bar helt enkelt inte förberedd.

Idag hade jag min andra (Sollentuna). Kuggade den med. Att jag kuggade min första rörde mig inte i ryggen då jag fattade själv att jag inte uppfyllde kriterierna. Men denna gång alltså.. SÅ frustrerande. Allt flöt på bra och jag kände till områdena och var jag skulle placera mig etc. Höll mig till hastighetsbegränsningarna osv. När det återstår typ 10 min åker vi E4 Norrut. Ca 80 m bakom mig ligger en lastbil och 70 m framför mig en småbil. När vi närmar oss avfarten upp mot Edsberg saktar bilen framför mig ned , vilket föranleder mig att sakta ned och öka avståndet nedåt. Ligger då i ca 80 km/h ( högsta 90) lastbilen kommer ikapp och nosar mig i baken, varpå provförrättaren säger " du måste nog gasa på nu..." Jag gör som han säger. Väl uppe vid rondellerna och vägen därifrån till Trafikverket gick bra. Han säger då att jag tyvärr inte blev godkänd den här gången för att jag inte anpassade hastigheten till lastbilen bakom mig. Att jag saktade in utan att ta hänsyn till bakomvarande trafik(?) jag tog ju hänsyn till framförvarande trafik? Samtidigt som jag hellre kör under nittio än över...

Okej att det kanske är nåt jag borde tänka på men jag tycker verkligen att han kunde ha släppt förbi mig med ett "att tänka på". Särskilt med tanke på att han sa att jag borde boka ett nytt prov så snart som möjligt och tänka på det han sagt då... Hopplöst.

Då till min fråga till er erfarna bilförare därute: Hur gör man i de situationerna då man vill ha ett enligt skolan bra avstånd till bakom- respektive framförvarande fordon utan att köra för fort, eller långsamt (som i dessa fall verkar vara 10 km/h under begränsningen)?

Tacksam för svar!

När man kör sedan så går det alltid bra att köra i samma hastighet som fordonet framför. Avståndet till fordonet framför måste alltid anpassas. Det finns inget speciellt krav på att anpassa sig till snabb trafik bakifrån.

Men under provet, så brukar det kollas att man klarar av att hålla skylthastighet. Troligtvis så tyckte trafikinspektören att man kunde ha kört om bilen som saktade ned, och sedan gått tillbaka till höger körfält. Men omkörningen får då endast ske när det är fritt.

70 meter låter som att avstånd som man bör hålla till trafiken framför, i 90 km/h och kanske 1 sekund innan man bromsar, så är stoppsträckan något sådant. Så man måste sakta ned eller köra om.

Lastbilen har längre stoppsträcka och skulle ha anpassat sin hastighet mer.
Citera
2014-06-26, 16:02
Medlem
Tack för svaret u53rn4m3

Fattar inte detta riktigt.

https://www.google.se/maps/@57.70310...YnpaZVhCtw!2e0

Taxizonen är utmärkt. Är bussplatsen innan taxizonen eller på taxizonen? Jag antar att man får parkera 10 minuter på busshållplatsen, var den nu är.
Citera
2014-06-26, 16:32
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menapilo
Tack för svaret u53rn4m3

Fattar inte detta riktigt.

https://www.google.se/maps/@57.70310...YnpaZVhCtw!2e0

Taxizonen är utmärkt. Är bussplatsen innan taxizonen eller på taxizonen? Jag antar att man får parkera 10 minuter på busshållplatsen, var den nu är.

Det är ingen busshållplats, utan en del utav gatan där buss får parkera i 10 min. Taxi får ställas upp där.

Övriga fordon har förbud båda ett stanna och parkera.

Reglerna sträcker sig ifrån skylten till det angivna antal avståndet framåt.
Senast redigerad av miikos 2014-06-26 kl. 16:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in