2014-06-24, 21:14
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frihetskrigare
Jag har både uppkörning och uppskrivning inom en vecka och känner mig inte särskilt redo för uppkörning. Teorin är det inga problem med och känner därför att jag är redo för uppskrivningen. Uppkörningen skulle jag däremot behöva skjuta lite på. Eftersom jag har uppskrivning om cirka två dagar och det stora pluset är att jag har redan betalat teoriavgiften och tänker därför genomföra provet på grund utav det.

En sak jag inte förstår är att jag har läst runt lite nu och det står att proven ska göras inom två veckor, men dom är både giltiga i två månader. Skulle det vara så att jag klarar kunskapsprovet, kan jag då genomföra uppkörningen inom två månader då eller har jag förstått fel?
Du bokar proven samtidigt, högst två veckor mellan dessa. Kuggar du det ena provet så har du två månader på dig att klara det du kuggade på. Tar det längre tid får du göra om allt.
Det här är för att ni ska komma så förberedda som möjligt så att ni klarar proven på första försöket.
Citera
2014-06-24, 21:18
Medlem
frihetskrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Du bokar proven samtidigt, högst två veckor mellan dessa. Kuggar du det ena provet så har du två månader på dig att klara det du kuggade på. Tar det längre tid får du göra om allt.
Det här är för att ni ska komma så förberedda som möjligt så att ni klarar proven på första försöket.

Då blir jag alltså tvungen att avboka båda proven. Som jag skrev så har jag redan betalat avgiften för kunskapsprovet, får man tillbaka avgiften då eller sparas den så att den redan är betald när jag då gör provet nästa gång om du förstår hur jag menar?
Citera
2014-06-24, 21:49
Medlem
Hej! Jag ska göra teoriprovet på torsdag, men jag är osäker på om jag är redo eller ej. Jag har klarat alla faser A-F på Elevcentralen samt två repetitionsdelar, alla frågor på körkortonline.se samt läst boken 2 gånger. Tror ni att detta räcker, eller behöver jag lägga sista dagen på att nöta rejält?
Citera
2014-06-24, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krashkneck
Hej! Jag ska göra teoriprovet på torsdag, men jag är osäker på om jag är redo eller ej. Jag har klarat alla faser A-F på Elevcentralen samt två repetitionsdelar, alla frågor på körkortonline.se samt läst boken 2 gånger. Tror ni att detta räcker, eller behöver jag lägga sista dagen på att nöta rejält?

Det kan ingen svara på. Men troligtvis bör du klara provet hos Trafikverket om du förstår svaren till frågorna och inte bara att svaret är som det är.
Citera
2014-06-24, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
Det kan ingen svara på. Men troligtvis bör du klara provet hos Trafikverket om du förstår svaren till frågorna och inte bara att svaret är som det är.

Djupinlärning alltså? Jag har strävat efter det, så förhoppningsvis går det vägen. Tack!
Citera
2014-06-24, 22:52
Medlem
Citat:
Bromsa ner farten till en lägre fart innan du tar upp kopplingen så blir det inget/ mindre ryck.

Du gasar väl upp farten innan du växlar upp? Varför då? Troligtvis för att anpassa farten till den nya växeln, av samma skäl får du (väl) bromsa ner farten innan du växlar ner.

Ser inte poängen med att göra på det viset med att ha så bråttom.

Släpp gasen längre och bromsa ner farten, när motorn börjar låta ansträngd/ brummar onormalt så trycker du ner kopplingen, växlar ner och fortsätter bromsa tills kopplingen är uppe, eventuellt fortsätter bromsa beroende på hur trafiksituationen ser ut.

Tack för svar. Det du säger kan jag mycket väl men om jag gör som du säger så kommer knappt någon motorbromsning ske. Jag trodde att man var tvungen att motorbromsa?

Jag kör oftast som du säger, men det jag tycker är konstigt är att om man gör på det sättet så blir det minst 2 nedväxlingar, (om man kör på 5:an) och med nedväxling så måste kopplingen tryckas ner, och den ska tryckas ner så lite som möjligt.

Dessutom undrar jag: Jag kör i 50km/h och ser en bilkö vid rödljus (det blev just rött, jag kommer att behöva stanna) ska jag då:

1. Släppa gas, rulla.
2. Växla ned till 4:an eller 3:an (båda går)
3.Växla ned till 2:an
4. Växla ned till 1:an (om bilen ska rulla fram sakta och försiktigt ställa sig bakom bilen som står framför mig så måste jag växla ned till 1:an ) alternativet är att ha 2:an och lite högre fart och göra en aning kraftigare inbromsning.
Citera
2014-06-24, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menapilo
Tack för svar. Det du säger kan jag mycket väl men om jag gör som du säger så kommer knappt någon motorbromsning ske. Jag trodde att man var tvungen att motorbromsa?

Jag skrev eventuellt fortsätter bromsa beroende på hur trafiksituationen ser ut, vilket innebär att om du måste fortsätta sänka farten med bromsen ska du göra det, om inte, låt bilen rulla fram, med växel i och koppling uppe (således motorbromsas bilen automatiskt).

Citat:
Jag kör oftast som du säger, men det jag tycker är konstigt är att om man gör på det sättet så blir det minst 2 nedväxlingar, (om man kör på 5:an) och med nedväxling så måste kopplingen tryckas ner, och den ska tryckas ner så lite som möjligt.

Korrekt om att den ska tryckas ner så lite som möjligt, MEN, samtidigt ska det vara behagligt också, och det är det INTE om man som passagerare får whiplash i tid och otid bara för att föraren inte förstår hur man gör en nedväxling.

Citat:
Dessutom undrar jag: Jag kör i 50km/h och ser en bilkö vid rödljus (det blev just rött, jag kommer att behöva stanna) ska jag då:

1. Släppa gas, rulla.
2. Växla ned till 4:an eller 3:an (båda går)
3.Växla ned till 2:an
4. Växla ned till 1:an (om bilen ska rulla fram sakta och försiktigt ställa sig bakom bilen som står framför mig så måste jag växla ned till 1:an ) alternativet är att ha 2:an och lite högre fart och göra en aning kraftigare inbromsning.

Hade jag varit din trafiklärare hade jag godkänt ovanstående ja, om du...
- stryker alternativet på punkt 4
- anpassar farten till den nya växeln, (för att minska rycket när du tar upp kopplingen)
- tar upp kopplingen mellan växlingarna och..

- inte rullar med kopplingen nedtryckt mer än nödvändigt.

Och nödvändigt är inte att rulla med kopplingen nedtryckt i 100 meter, utan vi snackar kanske 10 meter.
Citera
2014-06-24, 23:34
Medlem
Citat:
Jag skrev eventuellt fortsätter bromsa beroende på hur trafiksituationen ser ut, vilket innebär att om du måste fortsätta sänka farten med bromsen ska du göra det, om inte, låt bilen rulla fram, med växel i och koppling uppe (således motorbromsas bilen automatiskt).

Korrekt om att den ska tryckas ner så lite som möjligt, MEN, samtidigt ska det vara behagligt också, och det är det INTE om man som passagerare får whiplash i tid och otid bara för att föraren inte förstår hur man gör en nedväxling.

Hade jag varit din trafiklärare hade jag godkänt ovanstående ja, om du...
- stryker alternativet på punkt 4
- anpassar farten till den nya växeln, (för att minska rycket när du tar upp kopplingen)
- tar upp kopplingen mellan växlingarna och..

- inte rullar med kopplingen nedtryckt mer än nödvändigt.

Och nödvändigt är inte att rulla med kopplingen nedtryckt i 100 meter, utan vi snackar kanske 10 meter.

I see. Det betyder att jag inte gjort så fel som jag trott. Har trott att den var fel eftersom att den kräver så mycket kopplande. Det blir ju en väldigt liten stund som man kan ha kopplingen uppe på detta sättet, max 3 sekunder typ. Därför har jag trott att det är fel sätt.

Finns det andra sätt att göra det på?

Hur mycket varvtal är ok att man har vid nedväxling? vid acceleration är det ju 3000 och vanlig körning 2000. Hur är det vid nedväxling?
Citera
2014-06-25, 00:17
Medlem
Andersson93s avatar
Hej! Jag har uppkörning och teoriprov den 6/8 och jag är väldigt nervös inför båda. Men, det är mest teorin jag är orolig inför faktiskt, tycker jag kan det praktiska bättre. Finns det något annat än att läsa boken och göra tester som kan göra mig lite lugnare och få mer kunskap om trafikregler?
Citera
2014-06-25, 03:16
Medlem
Kuggade uppkörning idag i Kungälv, känns riktigt segt då man gärna velat haft det.

Blev godkänd på allting (på protokollet) förutom visa goda avsökningsrutiner.. Hon nämnde att hon tyckte jag kollade dåligt i rondeller och påfart på motorväg. Känns riktigt segt när de bara var ett mål, och tyckte själv att jag hade god koll. Hon behövde aldrig ingripa eller dylikt.

Riktigt sjuk hur hopplös man känner sig efter..
Undrar rakt av hur brukar era avsökningsrutiner vara inför t.ex. rondell? Brukar först kolla rätt långt fram på cykelbanan/övergångstället och även i rondellen för att kolla om det är fritt, när jag sedan närmar mig kollar jag också cykelbana/övergångställe igen om någon kommit och kör sedan in i rondellen om ingen kommer från vänster.. Kan var lite kass på att kolla på folk som skulle in i rondellen men känns endå sjuukt segt att kugga för detta..
Citera
2014-06-25, 04:08
Medlem
Citat:
Hur mycket varvtal är ok att man har vid nedväxling? vid acceleration är det ju 3000 och vanlig körning 2000.
Tycker personligen att 3000 låter väldigt mycket. Försök att växla upp så tidigt som det går, dvs utifrån trafiksituationen. Orkar bilen en högre växel nu? Om ja, växla upp.

Nu vet jag inte vad du har för bil med drivmedel, men jag tror nog att du kan växla upp redan vid 2500, säkerligen 2400 också, med största sannolikhet 2300 med.

Eco-driving, även kallad "sparsam körning" är ju inte bara att nödvändigtvis hoppa mellan växlarna, utan att hålla bilen rullande och motorbromsa i den mån det går, där har du mycket att vinna om du vill få ner förbrukningen.

Vilket innebär att köra växel 1-2-3-4-5 kan bli mer sparsamt än att hoppa mellan växlarna då hoppandet kräver att du använder ett högre varvtal för att anpassa farten till den nya växeln.

Om du har möjlighet att kunna se medelförbrukning och nuvarande förbrukning, "nolla" de mätarna och sen ut och kör.

Citat:
Hur är det vid nedväxling?
Du menar varvtalsmässigt? Lägg inte så stor vikt vid varvtalet.

Lyssna på motorn. När motorn börjar låta ansträngd/ brumma onormalt är det läge att gå ner i växlarna.
Citera
2014-06-25, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson93
Finns det något annat än att läsa boken och göra tester som kan göra mig lite lugnare och få mer kunskap om trafikregler?

Gör ett teoriprov på datorn. Be någon ha muntlig teori med dig där personen går igenom alla felen med dig och samtidigt förklarar hur du ska tänka i olika situationer så kan det gå bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in