2014-05-15, 15:43
Bannlyst
På uppkörningen om man t.ex närmar sig en övergångställe där hastigheten är 30 km/h bör man ej köra 20km/h istället för säkerhet.

Farsan säger jag bör hålla mig lite under hastigheten alltid, hur mycket km ska man va under t.ex
Citera
2014-05-15, 16:10
Medlem
pok?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omar194
På uppkörningen om man t.ex närmar sig en övergångställe där hastigheten är 30 km/h bör man ej köra 20km/h istället för säkerhet.

Farsan säger jag bör hålla mig lite under hastigheten alltid, hur mycket km ska man va under t.ex

Det beror helt på hur mycket folk/trafik det är vid övergångstället. Är det helt tomt och sikten är bra så finns det ingen anledning att köra under 30.
Citera
2014-05-15, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omar194

Du får avgöra själv vilken fart du tycker är lämplig..

Trafikförordningen, 3 kap. 14 § "Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse."
Citera
2014-05-15, 17:32
Medlem
VWazzs avatar
Visa sig minsann att min uppkörning var idag. Tur att jag dubbelkolla igår på hotmailen. Klarade det iaf. Bokade teorin i en annan stad tack vare tiderna. Teori den 23:e. Känns bra, ska bara läsa och köra via körkortonline nu. Känns nära dock JÄVLIGT SYND att jag var TVÅ poäng ifrån på teorin igår!!!
Citera
2014-05-15, 18:11
Medlem
DerplockHolmess avatar
Dåså, då var det dags. Teori imorgon och körprov på måndag. Lite nervöst

Hur som helst har en teorifråga. Får jag köra förbi på vänster sida när bilen framför mig har lagt sig till höger för att göra högersväng även om det bara finns ett körfält för vår färdriktning? (se bildlänk)

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b101699.png
Citera
2014-05-15, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerplockHolmes
Dåså, då var det dags. Teori imorgon och körprov på måndag. Lite nervöst

Hur som helst har en teorifråga. Får jag köra förbi på vänster sida när bilen framför mig har lagt sig till höger för att göra högersväng även om det bara finns ett körfält för vår färdriktning? (se bildlänk)

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b101699.png

Ja, såvida inte det är högerregeln som gäller i korsningen.
Citera
2014-05-15, 18:16
Medlem
DerplockHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
Ja, såvida inte det är högerregeln som gäller i korsningen.

Okej, är det för att sikten mot dom som eventuellt kan komma från höger är dålig eller vad beror det på?
Citera
2014-05-15, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerplockHolmes
Okej, är det för att sikten mot dom som eventuellt kan komma från höger är dålig eller vad beror det på?

Nej sikten spelar ingen roll.
Trafikförordningen, 3 kap. 39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
1. omkörningen skall ske till höger,
2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler, eller
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt.
Citera
2014-05-15, 18:45
Medlem
Finnsingenvets avatar
Ska köra upp nästa fredag och skriva nästa torsdag.

Jag har lagt all krut på att klara alla onlinetester via elevcentralen som är STR certifierad.

Min fråga är om dessa tester via elevcentralen.se är samma sorts frågor som ställs på uppskrivningen?

Eller hur mycket skiljer det faktiskt från uppskrivningen och elevcentralen.se?

tack på förhand
Med Vänliga Hälsningar
FInnsingenvet
Citera
2014-05-15, 18:45
Medlem
pok?s avatar
Citat:
Trafikförordningen, 3 kap. 39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler, eller
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt.

Vad menas med "utom när omkörningen skall ske till höger"?
Citera
2014-05-15, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pok?
Vad menas med "utom när omkörningen skall ske till höger"?

Att du får köra om, om det sker på höger sida. Men det gör du ju inte på bilden du bifogade tidigare.
Citera
2014-05-15, 18:51
Medlem
DerplockHolmess avatar
Citat:

Okej, tack!

En till fråga kom upp. Vad gäller egentligen kring huvudled och parkering?

Om jag citerar Körkortsboken säger den "Det är parkeringsförbud på huvudleder. Det gäller hela vägen, så du får inte heller parkera på vägrenen, utan bara i de särskilda parkeringsfickorna."

samtidigt så vet jag att det finns gator där det både finns parkering och råder huvudled, ex: http://www.ladda-upp.se/files/2014/b101711.png

Så vad gäller? Är det endast parkeringsförbud på huvudled utanför tätort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in