Citat:
Schlesien skrev
Jag menar att det är Kwasts trixande som baxat åtalen genom sömniga tingsrätter. Och även domarna är präglade av Kwast, m fl. Man hoppar över problemet "Man" står då för hela den inblandade rättsapparaten, men ffa Kwast.
Jag vet inte om rättegångarna var särskilt "sömniga" med tanke på den sinnessjuka idiotens minst sagt spektakulära historier och dom anhörigas reaktioner. En del rättegångar hade väl till och med extraförstärkning i form av två domare?
Citat:
Eksemet ger minst 36 träffar i tråden och har nog diskuterats i dubbelt så många poster. Det har inte varit min diskussion. Om åklagare går till mordåtal där han presenterar denna slappa formulering ("Att Thomas Quick berättat att en annan person skulle ha varit med vid tillfället föranleder inte till en annan bedömning.") istället för en gärningsmannabeskrivningsdel som ersättning för åtalats berättelse om medhjälpare, vilken av okänt skäl bedömts som orimlig, så har man hoppat över ett av sina problem.
Som sagt det är ju omöjligt att veta vad den bedömningen handlar om utan tillgång till förhören, men resningsåklagaren skrev ju inget om att rättegången på något sätt skulle vara felaktig, utan det handlade om att det i en ny rättegång mot pedofilen så går det inte att bevisa att han begått mordet mot hans bestridande: "I ett ärende (Johannessonfallet) skriver åklagaren att han har ”beaktat omständigheter som talar för Bergwalls skuld, bland annat att så kallade likhundar gjort markeringar på platser där Bergwall sagt sig hantera Therese[ Johannesson]s kvarlevor, fynd av organiskt material på dessa platser samt att Bergwall lämnat den åtminstone delvis korrekta uppgiften att Therese haft eksem eller ärrbildning på armen eller armarna”; trots dessa omständigheter var bevisläget ”sådant att det i en ny rättegång mot Bergwalls bestridande inte går att bevisa att han begått brottet”.
Kan man till och med spekulera i att resningsåklagaren tror att han är skyldig efter den beskrivningen?
Citat:
Levi-domen har en liknande formulering: "...Förundersökningen mot XX lades emellertid ned och åklagaren har förklarat, att ett förhör med XX i detta mål inte skulle tillföra något av betydelse. Min fetning i citatet.
Hur kan man köpa Bergwalls erkännande i bl a Levi-fallet utan att varken avkräva honom ett händelseförlopp som stämmer med verklighetens medhjälpare, utan att låta medhjälparen vittna, eller utan att det kommenteras i klartext? Killen var 16 år vid mordet och 25 år vid rättegångsförhandlingen. Får vi gissa att han hade satt käppar i hjulet om han vittnat? Man lämnar in stämningsansökan innan undersökningen är klar som det ser ut. Och kommer undan med det, några år.
Återkommer till Levi-fallet.