Citat:
Ursprungligen postat av McEnzino
Slutligen medger du att någon förundersökning mot SB i Quick-fallen inte lär "vakna till liv" igen = juridiskt sett är skuldfrågan slutprövad. För nog förstår du något så basalt som att om grund inte ens finns för en förundersökning så ska oskuldspresumtionen gälla och personen betraktas som oskyldig till visst brott?
Kan en person inte bevisas skyldig i domstol ska oskuldspresumtionen gälla och personen ska då anses inte ha begått det aktuella brottet. Som tidigare konstaterats är skuldfrågan slutligen prövad då resningar beviljades samt åklagare fann att bevisning saknades för nya åtal.(min fetning
Citat:
Källan är naturligtvis materialet och omständigheterna i de resningsärenden som varit, samt därpå följande genomgångar av olika erfarna åklagare. Dessa åklagare har såväl riktat kritik mot allvarliga brister i de ursprungliga utredningarna, som konstaterat att det saknas bevisning för nya åtal mot SB.(min fetning)
Citat:
Vad gäller detta med källa svarar jag dig igen (du missade kanske mitt förra svar?): Källan är natur-ligtvis materialet och omständigheterna i de resningsärenden som varit, samt därpå följande genomgångar av olika erfarna åklagare. Dessa åklagare har såväl riktat kritik mot allvarliga brister i de ursprungliga utredningarna, som konstaterat att det saknas bevisning för nya åtal mot SB. (min fetning)
Det är uppenbart att du inte fattat vad ”
resning” faktisk
är och
innebär (
enligt RB 58 kap 1-10 §§), vilka
juridiska åtgärder ska vidtas vid beviljande av resning (oavsett om det handlar om SB eller någon annan och oavsett innehållet i förundersökningen) att det är
samma lagstiftning (regler) som gäller, utan undantag. Om
resning beviljas/den gamla domen hävs förordnas (enligt RB 58 kap 7 §) utan undantag för SB, att
målet åter ska tas upp vid den domstol som sist dömt i målet, och förundersökningen återupptas.
Det har aldrig varit fråga om ”
nya åtal” som du
hårdnackad torgför, utan det handlar om de
ursprungliga åtalen (
MÅLET ÅTER SKA TAS UPP!) som åklagarna haft att
pröva om tillräcklig bevisning för åtal har förelegat vid tidpunkten. Åklagarna har inte kunnat
fullfölja dessa (gamla)
åtal, då de ansåg att
föreliggande uppgifter i varje enskilt fall och de
nya omständigheter som åberopats av försvarsadvokaterna, samtliga mot
SB bestridande,
inte räckte för att styrka brott.
Av
chefsåklagare Eva Finné, nedläggningsbeslut framgår mycket tydligt vad det handlar om.
Citat:
Svea hovrätt har 2009-12-17 beviljat resning i målet och förordnat att det ska tas upp på nytt av Falu tingsrätt.
Att hovrätterna beviljat resningar och att åklagarna lagt ned samtliga åtal, inte innebär att någon av dem
tagit ställning i skuldfrågan, det har aldrig varit vare sig hovrätternas eller åklagarnas uppgift.
Frågan om SB:s skuld och ansvar har inte i egentlig juridisk mening varit föremål för prövning sedan de första rättegångarna 1993 – 2001.
I SB:s fall,
frikännande domarna inte grundar sig på (vad du hävdar) en
ny domstolsprövning av SB:s skuld, utan de grundar sig på
20 kap. 9 § rättegångsbalken, ren
formalitet, enligt vilket domstolen
ska meddela frikännande dom, om
den tilltalade yrkar på frikännande dom.
Rättsligt, innebär det att personen
ska betraktas som oskyldig. Att betraktas som oskyldig är inte detsamma som att vara oskyldig. Även den som idag är åtalad och häktad för mord, presumeras vara oskyldig tills lagakraftvunnen dom föreligger. Den juridiska
oskuldspresumtionen (enligt
Art 6.2 i EKMR) har således inte mycket med
faktisk oskuld att göra.
En frikännande dom kan vara viktigt för den tilltalade då
åtal inte kan väckas för samma gärning (
om inte resning beviljas till nackdel för den tilltalade, dock är mycket ovanligt).
Citat:
RB 20 kap 9 §: Sedan dom fallit, må ej allmänt åtal nedläggas.Nedlägges allmänt åtal på den grund, att tillräckliga skäl, att den misstänkte är skyldig till brottet , ej föreligga, må målsäganden övertaga åtalet; han skall dock hos rätten göra anmälan därom inom den tid, högst en månad, som av rätten bestämmes, sedan han erhöll vetskap om nedläggandet. Övertager ej målsäganden åtalet, äge han icke därefter väcka åtal för brottet; om den tilltalade yrkar det, skall frikännande dom meddelas. (min fetning)