2014-06-25, 04:23
Medlem
Den som klarar av att ställa om sig snabbast och utföra situationen oavsett scenario och teknik är den som är bäst.

Inövade scenario och processer går åt helvete när någon förutsättning ändras.

yrkessoldater med fruar och barn går bort, glöm sas. De är bäst på sitt scenario kanske, men släng in dem i en okänd situation och de förlorar mot israel och rysslands
Citera
2014-06-25, 16:46
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glamoureus
Den som klarar av att ställa om sig snabbast och utföra situationen oavsett scenario och teknik är den som är bäst.

Inövade scenario och processer går åt helvete när någon förutsättning ändras.

yrkessoldater med fruar och barn går bort, glöm sas. De är bäst på sitt scenario kanske, men släng in dem i en okänd situation och de förlorar mot israel och rysslands

Har de inte träningsscenarion i olika delar av världen?
Citera
2014-06-25, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glamoureus
Förklara varför.

Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Har de inte träningsscenarion i olika delar av världen?
Jo.
Citera
2014-06-25, 18:58
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Hur vet du det?
http://en.wikipedia.org/wiki/Moscow_theater_hostage_crisis
Citat:
After a two-and-a-half day siege, Russian Alpha Group forces pumped an undisclosed chemical agent into the building's ventilation system and raided it.[1]

OMON var dock ur minnet. De tycks inte ha deltagit aktivt men sysslat med typ avspärrning.

Detta har för övrigt rapporterats i flera medier, att det är FSBs Alpha som utförde operationen.

OMON bör för övrigt inte efterliknas med NI, utan snarare som ett gendarmeri.
Senast redigerad av Imiron 2014-06-25 kl. 19:01.
Citera
2014-06-25, 19:14
Avstängd
konstapels avatar
Japp, OMON är kravallpolis eller piket om man så vill. OnT så känns Spetsnaz väldigt mycket 80-tal och Sovjet när man tittar på deras propagandafilmer.
Exponera specialsoldater ovanpå en BMP är väl kanske inte det smartase att göra när det vankas strid och risk för bakhåll.

Dock misstänker jag att de är brigad-spetsnaz, ungefär som våra tidigare spaningsplutoner.
Citera
2014-10-22, 12:15
Medlem
Det beror väl på vad man mäter? Man blir väl bra på det man övar på. Övar man på allt blir inte bäst på något (Klüft).
De med mest erfarenhet lär vara bäst. Så bara titta vilka det är som får utföra flest riktiga uppdrag.
Citera
2014-10-23, 00:19
Avstängd
Knivur-273s avatar
Min uppfattning är att spetsnaz är extremt otrevliga, extremt. Förr hade vi kustjägare, ja vi har väl några sorts jägare kvar men ett fåtal.

De är brutalare, Spetsnaz.

Våra är lite starkare och mer kompetenta.

Säger en kulmagad gubbe.
Citera
2014-10-23, 08:34
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Min uppfattning är att spetsnaz är extremt otrevliga, extremt. Förr hade vi kustjägare, ja vi har väl några sorts jägare kvar men ett fåtal.

De är brutalare, Spetsnaz.

Våra är lite starkare och mer kompetenta.

Säger en kulmagad gubbe.

Det mesta avgörs nog vad uppdraget är. Ska jag bli befriad i ett av IS fångläger så är nog Navy Seals de jag skulle föredra. Skulle det gå åt helvete och jag helt plötsligt var omringad av 300 IS-krigare så skulle jag nog föredra the topnotch av Spetsnaz. De sistnämnda känns som en väldigt avancerad form av slaktare medan NS känns som lite mer taktiska och situationsanpassade. Gissar också att NS vid insatser har lite bättre uppbackning än Spetsnaz.
Citera
2014-10-23, 22:13
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Det mesta avgörs nog vad uppdraget är. Ska jag bli befriad i ett av IS fångläger så är nog Navy Seals de jag skulle föredra. Skulle det gå åt helvete och jag helt plötsligt var omringad av 300 IS-krigare så skulle jag nog föredra the topnotch av Spetsnaz. De sistnämnda känns som en väldigt avancerad form av slaktare medan NS känns som lite mer taktiska och situationsanpassade. Gissar också att NS vid insatser har lite bättre uppbackning än Spetsnaz.

Hur skiljer sig spetsnaz och SEALs metoder åt vid de olika scenarios?
Citera
2014-10-23, 23:22
Medlem
GoFuckADucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Hur skiljer sig spetsnaz och SEALs metoder åt vid de olika scenarios?
Spetsnaz är väl utbildade att begå självmord om dom råkar bli tillfångatagna har jag läst någonstans.
Citera
2014-10-24, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoFuckADuck
Spetsnaz är väl utbildade att begå självmord om dom råkar bli tillfångatagna har jag läst någonstans.

Satan vilka idioter det finns i tråden, som riktigt drägglar från datorn i pojkrummet hos mamma

Spetznaz är ungefär som svenskarnas "jägare", men de innefattar även t.ex. vår polisgren. Deras utbildning skiljer sig alltså stort.

Alfa är troligen det team pojkar som vapenrunkar har i sin sinnesbild.

Vad gäller om de är "bättre"... Så beror det helt på VAD man mäter.

Spetnaz, liksom alla specialförband, övar för specifika situationer. Därav SPECIAL-förband. SPECIELLA uppgifter.

En Spetznaz infiltrationsgrupp som talar flytande svenska, har rekognocerat i Sverige under flera år, och är experter på bombtjänst är till exempel "bättre" på att spränga svensk kommunikationsutrustning än vad t.ex. Navy SEALs är.

Navy SEALs är dock bättre än den ryska gruppen på uppgifter som att t.ex. fånga Bin laden.

De tränar för olika saker. Kan ni äntligen fatta det barnrumpor?

En vanlig svensk pansarskyttegrupp skulle spöa skiten ur de flesta spetznazgrupperna på öppet fält, helt enkelt för att de omges av ceramit och har ett kanonrör. Betyder det att pansarsluskar är bättre än spetznaz?
Citera
2014-10-24, 10:12
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Exponera specialsoldater ovanpå en BMP är väl kanske inte det smartase att göra när det vankas strid och risk för bakhåll.

Jag läste en bok skriven av en rysk från något specialförband (minns ej namnet nu) som stred i Tjetjenien och han förklarade att de i vissa fall hellre åker ovanpå en BMP för det ger dem en chans att hoppa av och strida om de blir attackerade med tex RPG:s. Sitter de i "burken" är de garanterat stekta om motståndaren har kapacitet att slå ut den, något som tjetjenerna tydligen var otäckt bra på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in