2011-03-01, 02:15
Bannlyst
Ja som frågan lyder hur bra hade tex SAS eller navy seals klarat sig mot ryska spetsnaz?
Citera
2011-03-01, 02:26
Medlem
Resolutios avatar
Alla dessa orginisationer är väldigt hush hush om. Svårt för ngn att göra ngn bedömning på utbildningen och erfarenheten, kan väll anta att spetznatz är ganska mycket i forna sovjetläner o härjar. Men om man får leka med tanken chansar jag faktiskt på just spetznatz. Bara för att namnet är coolt.
Citera
2011-03-01, 02:33
Medlem
warp10s avatar
fan, gick programmet om Spetsnaz i dag igen? går jämnt verkar det som

Skulle gissa på att sas och dom andra åker på pisk, med tanke på vad man sett ifrån dokumentärer om båda. fick en serie om sas (tror jag) och deras övningar, såg inte så farligt ut. Sen bryr sig nog inte ryssarna lika mycket om din hälsa osv vilket jag tror gör att enbart dom starkaste (stördaste?) klarar av det.
att dom efter avklarad träning inte har någon personlighet eller samvetskval alls kvar är en annan femma :P
Lägger mina pengar på Spetsnaz alla dagar i veckan
Citera
2011-03-01, 03:08
Medlem
Så här övar man i Ryssland: http://www.youtube.com/watch?v=B7nXMH3ts5k
Citera
2011-03-01, 08:39
Medlem
Mitander1234s avatar
Ryssarna känns mer härdade än tex jänkarna. Vilket inte är så konstigt då det med stor sannolikhet är tuffare att växa upp i en öststat än vad det är att växa upp i ett välfärdssamhälle

http://www.liveleak.com/view?i=d95_1276812642 - Hårda grabbar.

Men det är ju väldigt svårt att säga vem som skulle vinna, beror helt klart på omständigheterna (the element of surprise, anfall eller försvar, väder osv)
Citera
2011-03-01, 09:37
Medlem
krillepilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitander1234
Ryssarna känns mer härdade än tex jänkarna. Vilket inte är så konstigt då det med stor sannolikhet är tuffare att växa upp i en öststat än vad det är att växa upp i ett välfärdssamhälle

http://www.liveleak.com/view?i=d95_1276812642 - Hårda grabbar.

Men det är ju väldigt svårt att säga vem som skulle vinna, beror helt klart på omständigheterna (the element of surprise, anfall eller försvar, väder osv)

4.22 så får killen stånd av den hårda övningen.

ont så tror jag som de flesta andra att spetsnaz är mycket hårdare och galnare men om de är bättre vet jag inte. För jag tror ändå att sas, delta force och andra västerländska special styrkor har tillgång till bättre utrustning och även bättre träning till viss mån. För det är ju trots allt inte direkt nödvändigt att kunna slå sönder en tegelsten i krig.
Citera
2011-03-01, 10:42
Medlem
Verkar som att Spetsnaz utbildar emotionellt avtrubbade monster som med nöje skulle jonglera med brinnande motorsågar.

Själv tror jag inte ett ögonblick på att spetsnaz skulle ha en chans mot SEALs eller SAS, just av den enkla anledningen. En soldat blir snarare svagare än starkare om den i övningarna måste göra bakåtvolter över taggtråd... En mentalt stabil människa är i 9 av 10 fall farligare än ett psykfall.

Dock hade nog spetsnaz gjort riktigt fint ifrån sig ex. i de romerska legionerna
Citera
2011-03-01, 11:02
Medlem
wellerockss avatar
För att gå lite mot den generella strömmen här i denna tråd så har jag vissa tvivel på Spetsnaz. Dom ser självklart supercoola ut när man slår sönder tegel med sin kuk och skiter ut glas, men tittar man på faktiska uppdrag de haft så blir tvivlen alltmer starka. Operan i Moskva blev en tragedi när de fritgna ur gisslan dog av gasen som Spetsnaz använde. I en skola som Chechenier(?) tagit över och tagit flera hundra som gisslan blev också en massaker när Spetsnaz försökte ta sig in.

Så jag tycker ändå att Spetsnaz är lite väl hypade. I en show-off tävling så tar nog Spetsnaz hem priset. Sen är det svårt att jämföra alla specialsturkor då alla har viss fördelar inom särskilda områden. Tyska GSG9 och KSK, Norska FSK, Brittiska SAS och Amerikanska Delta Force samt Navy Seals står sig nog alla bra inom diverse opertioner. Skulle inte förvåna mig om även Svenska SOG skulle stå sig bra till. Mycket handlar om utrustning och erfarenhet. Tyskarna har en mycket bra sådan. Alla är nog i vilket fall lika farliga som vilket annat specialförband. Men att vara så säker på att Spetsnaz räddar dagen är oerhört öerdrivet.
Citera
2011-03-01, 11:14
Medlem
Antinomoss avatar
De verkar träna hårt på "försvar mot attack med planka".
Citera
2011-03-01, 12:20
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haystak
Ja som frågan lyder hur bra hade tex SAS eller navy seals klarat sig mot ryska spetsnaz?
Spetnaz är ett samlingsnamn på alla ryska specialstyrkor.
Spetznas är en förkortning på Spetsialnaya Naznachenya Voiska (eller hur det nu stavas), vilket bäst översätts till styrkor för speciella ändamål.

Det finns mängder av Spetznas, armén har sina, flottan har sina, KGD hade sina (och FSB har nu sina), järnvägsmyndigheten har sina osv osv.
En del av dessa är av väldigt hög kvalité, fullt i stil med de bästa i väst, som SAS och Navy SEALs, problemet är att de visar upp dessa bästa, och så antar folk att alla Spetnaz enheter håller samma kvalité som dessa.
Spetznas överlag, om man räknar alla enheter, alltifrån de bästa till de sämsta, har sämre kvalité än de bästa västförbanden, och troligen har de sämre kvalité totalt än vad västs specialstyrkor har (om man räknar ihop samtliga västländers specialstyrkor, och inte bara toppförbanden).
Citera
2011-03-01, 12:25
Medlem
Jag vågar nog påstå att åtminstone vissa av spetsnaz grupperingar är sjukt mycket tuffare, hårdare och mer härdade än alla västländers toppförband tillsammans.
Om de sen är bättre stridstränade rent tekniskt är en annan femma, men om man uttrycker det enkelt så slåss jag mycket hellre mot en navy seal än mot en spetsnaz soldat (jag skulle givetvis vara chanslös mot båda, men mina chanser att överleva är nog större mot navy sealen).
Citera
2011-03-01, 13:14
Medlem
Randy Savages avatar
När ryssarna strider ser det ta mig fan ut som vilken annan jävla tredje världen-armé som helst. Bara för att de kan hoppa stylta med ballen strider de inte bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in