2014-06-24, 21:24
Medlem
Hej,
Ska börja plugga i höst och kommer att gå ur ifmetall och gå med i polisförbundet, finns det någon anledning att vara kvar i metalls A-kassa eller är det värt att vara kvar A-kassan över huvud taget?
Citera
2014-06-24, 22:39
Medlem
OneUps avatar
Jag har fyllt i fel antal timmar på kassakorten, en månad har det visst diffat med 5 timmar. Dock är dom på rätt sida, jag har fyllt i att jag har arbetat fler timmar än vad som stod i mitt arbetsgivarintyg, så jag borde ju inte bli återbetalningsskyldig. Jag har precis fått ett nytt jobb så jag behöver inte a-kassan längre. Vad händer nu? Kommer dom straffa mig på nåt sätt?
Citera
2014-06-25, 15:04
Medlem
Ratis avatar
Kort fråga, hoppas jag får snabbt svar av er. Kommunal svarar varken på e-post och går inte att komma fram i deras jävla telefonköer.
Måste man betala fackavgiften trots att man är arbetslös?
Jag har fått ett par märkliga fakturor men det går inte att få tag på någon människa på det där stället.
Citera
2014-06-25, 15:48
Medlem
lrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Kort fråga, hoppas jag får snabbt svar av er. Kommunal svarar varken på e-post och går inte att komma fram i deras jävla telefonköer.
Måste man betala fackavgiften trots att man är arbetslös?
Jag har fått ett par märkliga fakturor men det går inte att få tag på någon människa på det där stället.
Annars brukar folk tycka att man får svar rätt snabbt om man ringer deras medlemcenter på 010-442 70 00, hur lång kö-tid har du?
Citera
2014-06-25, 16:06
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrtz
Annars brukar folk tycka att man får svar rätt snabbt om man ringer deras medlemcenter på 010-442 70 00, hur lång kö-tid har du?

Nej jag kom inte ens fram dit. En röst som sa att det är många som ringer, försök senare. Så jag får väl göra nya försök imorgon.
Citera
2014-06-26, 09:29
Medlem
Man kan få 75 a-kassedagar när man är deltidsarbetslös, det måste du väl räknas som i juli? Har du fått svar från a-kassan?
Citera
2014-06-26, 15:53
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Har stämplat ett tag och har nu fått en anställning där det är heltid 166 timmar per månad juni, augusti, september och oktober. Som ni ser fattas juli och där får jag en halvtid då det inte finns jobb mer än en halv månad. Därför kommer jag få två veckor ofrivillig arbetslöshet.

Har inte råd att vara ledig dessa två veckor utan inkomst och behöver därför stämpla. Är fortfarande inskriven som arbetslös, men markerar 40 Tim/V på stämpelkorten, skriver inte ut mig därför att jag annars åker på 7 dagars karens av de tio arbetsdagar jag är arbetslös. Är det tillåtet att göra så här? Eller måste jag skriva ut mig som arbetssökande nu och åter skriva in mig de där två veckorna i juli?

Går ju i konkurs om jag inte får stämpla

Vet att det finns en stor tråd om detta men i sånna samlingstrådar drunknar folks frågor i 200 andra, eller besvaras inte. Därför gör jag en egen...

Hade du ställt frågan i a-kassetråden så hade du nog fått svar snabbare.

För det första är det bara sju karensdagar i början på varje ersättningsperiod, inte så varje gång du börjar stämpla igen efter ett kort uppehåll.

För det andra kan du givetvis vara arbetssökande och markera arbetslös på kassakorten under juli månad. Därmed inte sagt att du har rätt till ersättning, det är ju avhängigt så många andra parametrar som jag ej känner till.
Citera
2014-06-26, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Har stämplat ett tag och har nu fått en anställning där det är heltid 166 timmar per månad juni, augusti, september och oktober. Som ni ser fattas juli och där får jag en halvtid då det inte finns jobb mer än en halv månad. Därför kommer jag få två veckor ofrivillig arbetslöshet.

Har inte råd att vara ledig dessa två veckor utan inkomst och behöver därför stämpla. Är fortfarande inskriven som arbetslös, men markerar 40 Tim/V på stämpelkorten, skriver inte ut mig därför att jag annars åker på 7 dagars karens av de tio arbetsdagar jag är arbetslös. Är det tillåtet att göra så här? Eller måste jag skriva ut mig som arbetssökande nu och åter skriva in mig de där två veckorna i juli?

Går ju i konkurs om jag inte får stämpla

Vet att det finns en stor tråd om detta men i sånna samlingstrådar drunknar folks frågor i 200 andra, eller besvaras inte. Därför gör jag en egen...

Men du måste väl ha lämnat ett arbetsintyg för att kunna markera att du arbetat på stämpelkorten? Om det INTE står på ditt anställningsintyg att du jobbar 100%, så har du rätt att stämpla och få bidrag för de två veckor du har i juli.

Är man HELT arbetslös så kan man få bidrag av a-kassan i 300 dagar. Har man jobb och inte kommer upp i 100%, så kan man få bidrag på återstående tid i max 75 dagar.

MEN du måste också ha jobbat under ett visst antal timmar den veckan för att få bidrag. Jag minns inte vart gränsen går. Men om du inte jobbar ALLS i två veckor så har du absolut rätt till ersättning
Citera
2014-06-26, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyklarrunt
Men du måste väl ha lämnat ett arbetsintyg för att kunna markera att du arbetat på stämpelkorten? Om det INTE står på ditt anställningsintyg att du jobbar 100%, så har du rätt att stämpla och få bidrag för de två veckor du har i juli.

Är man HELT arbetslös så kan man få bidrag av a-kassan i 300 dagar. Har man jobb och inte kommer upp i 100%, så kan man få bidrag på återstående tid i max 75 dagar.

MEN du måste också ha jobbat under ett visst antal timmar den veckan för att få bidrag. Jag minns inte vart gränsen går. Men om du inte jobbar ALLS i två veckor så har du absolut rätt till ersättning

Exempelvis:

Jag blev anställd i maj som tim-vikarie i vården. Jag gick introduktion på jobbet mån, tis och ons. Jag var utan arbete reserande dagar den veckan. Jag fick INTE a-kassa då, eftersom jag jobbat för mycket den veckan för att vara berättigad bidrag.

Efter introduktionen så var det ingen som ringde in mig till jobbet. Jag gick hemma utan arbete (fast var anställd) fram tills sommaraschemat började. Under dessa veckor fick jag bidrag då jag inte jobbat något alls!

Nu jobbar jag ett par dagar i veckan. Jag stämplar, men får ändå inte pengar. Jag jobbar helt enkelt för många timmar
Citera
2014-06-27, 03:26
Bannlyst
Vad ligger bidraget på hos alfakassan?

Kommer gå på semester i ett par veckor nu och då avskrivs jag från arbetsförmedlingen (ungdomsgarantin) och får då vänta i 45 arbetsdagar med start dagen jag kommer tillbaka. Jag vill inte gå utan inkomst i tre månader så tänkte ifall man kan vara med i alfakassan tills dess.
Citera
2014-06-27, 05:03
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anabolakillen95
Vad ligger bidraget på hos alfakassan?

Kommer gå på semester i ett par veckor nu och då avskrivs jag från arbetsförmedlingen (ungdomsgarantin) och får då vänta i 45 arbetsdagar med start dagen jag kommer tillbaka. Jag vill inte gå utan inkomst i tre månader så tänkte ifall man kan vara med i alfakassan tills dess.

Om ditt deltagande i Jobbgarantin för ungdomar återkallas (vilket verkar var fallet eftersom du stängs av från programmet i 45 ersättningsdagar) kan du givetvis inte som nån sorts bakdörr söka och få ersättning från a-kassa istället.

Alfakassan är för övrigt en a-kassa som andra a-kassor och reglerna för att kunna få arbetslöshetsersättning därifrån desamma som för andra a-kassor.
Citera
2014-06-30, 12:04
Medlem
Hejsan alla, Jag kommer inom kort bli uppsagd, och har aldrig tidigare någon erfarenhet av detta

Så tänkte kolla om någon vill hjälpa mig med en fråga jag har.

Jag har varit medlem i a kassa ca 1 år och två månader dock så har jag varit sjukskriven större delen av denna tiden har bara jobbat senaste 4 månaderna resten innan var jag som sagt sjukskriven med ersättning från försäkringskassan (med läkareintyg och allt)

Har jag trots min sjuklön rätt till inkomstrelaterad ersättning? Och kan man räkna ut ca hur mycket a kassa ersättningen hamnar på om jag fått ca 10 000 utbetalt av försäkringskassan i månaden i ett år och nu sedan 4 månader tillbaka har jag jobbat fullt med en lön på 18700
Blir det grundbeloppet 320 eller mer eller mindre tro?

Skulle uppskatta hjälp här

Mvh
Senast redigerad av pp13 2014-06-30 kl. 12:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in