Hej, det är så att hela min avdelning lagts ner på jobbet så nu skall jag efter lång och trogen tjänst för första gången i mitt liv behöva ställa mig till arbetsmarknadens förfogande igen på A-kassa.
Jag tänker väl inte vara arbetslös såpass länge då min kompetens är färsk, men saken är att jag jobbat övertid som en galen på mitt företag och tänkte ta några veckors semester efter slutdatum.
Det är väl här som folk kan börja rynka på näsan, men min ekonomi är lite kass så jag behöver lyfta A-kassan under den tiden vilket kanske inte är helt korrekt, men efter att ha sett så många slöfockar som mjölkat A-kassa utan motprestation såpass länge medan jag jobbat järnet med obetald övertid så har min privatmoral inga invändningar mot att resa utomlands i 2-3 veckor tycka vad man vill om saken.
Eftersom jag aldrig behövt ta A-kassa tidigare så undrar jag dock hur det ser ut i praktiken idag efter man anmält sig? Att man behöver redovisa sökta jobb fattar jag, men hur ofta behöver man pallra sig ned till fysiska besök för att inte bli ipåkommen att man är någon vecka utomlands?
Inga moralkakor tack, då mitt samvete är OK med det.