2014-06-02, 00:19
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimar
Det kan bli problem då du pluggar YKB. Sitta i skolbänk en månad (mellan 08:00 - 17:00) med hårda krav på närvaro för att kvalificera sig till skrivning hos TV. 2-3 dagars frånvaro kan fungera men inte mer än så. Hoppas AF håller sig lugna under tiden och inte kallar dig på en massa möten då.

Jag har redan ykb för godstrafik och behöver bara gå 35 timmar för buss. Ingen skrivning på Trafikverket!

Skulle ams kalla mig till något så tar jag ledigt från mitt arbetssökande den dagen eller fler. Kan handla om ett par dagar utan ersättning, eller med lite tur inga dagar alls.
Citera
2014-06-03, 11:34
Medlem
Handels kan man gå med i om man jobbar på lager, och du kan alltid gå med i Alfakassan
Citera
2014-06-04, 16:10
Medlem
Virre217s avatar
Första gången på A-kassa, krav idag?

Hej, det är så att hela min avdelning lagts ner på jobbet så nu skall jag efter lång och trogen tjänst för första gången i mitt liv behöva ställa mig till arbetsmarknadens förfogande igen på A-kassa.
Jag tänker väl inte vara arbetslös såpass länge då min kompetens är färsk, men saken är att jag jobbat övertid som en galen på mitt företag och tänkte ta några veckors semester efter slutdatum.

Det är väl här som folk kan börja rynka på näsan, men min ekonomi är lite kass så jag behöver lyfta A-kassan under den tiden vilket kanske inte är helt korrekt, men efter att ha sett så många slöfockar som mjölkat A-kassa utan motprestation såpass länge medan jag jobbat järnet med obetald övertid så har min privatmoral inga invändningar mot att resa utomlands i 2-3 veckor tycka vad man vill om saken.

Eftersom jag aldrig behövt ta A-kassa tidigare så undrar jag dock hur det ser ut i praktiken idag efter man anmält sig? Att man behöver redovisa sökta jobb fattar jag, men hur ofta behöver man pallra sig ned till fysiska besök för att inte bli ipåkommen att man är någon vecka utomlands?

Inga moralkakor tack, då mitt samvete är OK med det.
Citera
2014-06-04, 16:17
Medlem
ZethMalkovis avatar
obetald övertid? Hur kan du ens gå med på sådana villkor?
Citera
2014-06-04, 16:24
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZethMalkovi
obetald övertid? Hur kan du ens gå med på sådana villkor?

Tja, ny och grön på jobbet... vill visa framfötterna etc. Men jag är inte fullt lika uppoffringsvillig längre, och att jag inte fick någon avgångskompensation alls när de lade ner tjänsten ökar inte på lojaliteten precis.
Citera
2014-06-04, 16:30
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Hej, det är så att hela min avdelning lagts ner på jobbet så nu skall jag efter lång och trogen tjänst för första gången i mitt liv behöva ställa mig till arbetsmarknadens förfogande igen på A-kassa.
Jag tänker väl inte vara arbetslös såpass länge då min kompetens är färsk, men saken är att jag jobbat övertid som en galen på mitt företag och tänkte ta några veckors semester efter slutdatum.

Det är väl här som folk kan börja rynka på näsan, men min ekonomi är lite kass så jag behöver lyfta A-kassan under den tiden vilket kanske inte är helt korrekt, men efter att ha sett så många slöfockar som mjölkat A-kassa utan motprestation såpass länge medan jag jobbat järnet med obetald övertid så har min privatmoral inga invändningar mot att resa utomlands i 2-3 veckor tycka vad man vill om saken.

Eftersom jag aldrig behövt ta A-kassa tidigare så undrar jag dock hur det ser ut i praktiken idag efter man anmält sig? Att man behöver redovisa sökta jobb fattar jag, men hur ofta behöver man pallra sig ned till fysiska besök för att inte bli ipåkommen att man är någon vecka utomlands?

Inga moralkakor tack, då mitt samvete är OK med det.

Du ska första arbetslösa dagen anmäla dig på Arbetsförmedlingen, annars kan du inte lyfta A-Kassa. Sen får du ju anmäla omgående till din A-Kassa att du blivit arbetslös och skicka in en hord av papper. Du behöver arbetsgivarintyg bl.a. Se till att få ett sånt utfärdat av din arbetsgivare snarast. Skulle rekommendera dig att ringa din A-Kassa och höra vad de behöver ha in för uppgifter. Sen, när du väl fått iväg alla papper och anmält dig på AF, som jag nämnde ovan, tror jag knappast det kommer hända så mycket. Du kommer nog bli kallad till något info.möte på AF, men du kommer inte behöva inställa dig på så mycket mer än så. Så du kan säkert dra iväg en vecka så småningom. Tala bara inte om det för AF eller A-Kassa. Hoppas du kommer i jobb snart. Lycka till
Citera
2014-06-04, 16:39
Medlem
ZethMalkovis avatar
Citat:
Tja, ny och grön på jobbet... vill visa framfötterna etc. Men jag är inte fullt lika uppoffringsvillig längre, och att jag inte fick någon avgångskompensation alls när de lade ner tjänsten ökar inte på lojaliteten precis.
Du skrev ju "efter lång och trogen tjänst"
Citera
2014-06-04, 17:00
Medlem
Bassplays avatar
Citat:

Du sa i första inlägget "lång och trogen tjänst" och här "ny" och "grön" trollar du bara nu?
Citera
2014-06-04, 23:39
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZethMalkovi
Du skrev ju "efter lång och trogen tjänst"

Tja, tre år är långt i min bok ifall man speciellt den första tiden visade framfötterna genom att jobba extra hårt.
Citera
2014-06-10, 09:42
Medlem
Mattzon2ks avatar
Tack för svaren, vet inte ännu om någon av er har rätt. Ska kolla upp med hennes arbetsgivare om dem har kollektivavtal och gå den vägen imorgon.
Citera
2014-06-10, 20:51
Medlem
ozones avatar
Akut fråga om A-kassa och jobb

Har stämplat ett tag och har nu fått en anställning där det är heltid 166 timmar per månad juni, augusti, september och oktober. Som ni ser fattas juli och där får jag en halvtid då det inte finns jobb mer än en halv månad. Därför kommer jag få två veckor ofrivillig arbetslöshet.

Har inte råd att vara ledig dessa två veckor utan inkomst och behöver därför stämpla. Är fortfarande inskriven som arbetslös, men markerar 40 Tim/V på stämpelkorten, skriver inte ut mig därför att jag annars åker på 7 dagars karens av de tio arbetsdagar jag är arbetslös. Är det tillåtet att göra så här? Eller måste jag skriva ut mig som arbetssökande nu och åter skriva in mig de där två veckorna i juli?

Går ju i konkurs om jag inte får stämpla

Vet att det finns en stor tråd om detta men i sånna samlingstrådar drunknar folks frågor i 200 andra, eller besvaras inte. Därför gör jag en egen...
Citera
2014-06-11, 01:44
Medlem
Hej alla!

Jag är medlem i Unionens A-kassa. Jag är anställd över sommaren som vikarie på äldreboende (schema, 70%). Jag fick skicka in anställningsbevis till unionen, och ska stämpla alla mina arbetspass. Jag börjar mitt schema om en vecka.

MEN förra veckan fick jag ett till jobb! Jag får hoppa in som diskare på restaurang. Det är vid behov, dvs jag jobbar bara någon kväll lite då och då.

Mina frågor är!
- Behöver man skriva på ett anställningsbevis av någon form när man jobbar i restaurang?
- Om inte, så kan jag ju inte stämpla in mina jobb-pass (diskare) på kassakortet? För då kommer det ju se ut som att det är mina vård-pass?
- Måste jag gå ur a-kassan pga mitt diskar-jobb?

Känner mig väldigt förvirrad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in