2014-06-23, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Jo jo, men det är inget emot alla berättelser om folk här uppe, jag lovar dig det.

Jisses!!!! Om hela Ångermanland annars bestod just av stygga sadister...som tyckte HAN var en stygg sadist...då kan man undra hur stygg han egentligen var!!!!
Citera
2014-06-23, 23:20
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Jisses!!!! Om hela Ångermanland annars bestod just av stygga sadister...som tyckte HAN var en stygg sadist...då kan man undra hur stygg han egentligen var!!!!

Alltså, det jag försöker göra med mina inlägg är att visa lite på tidsspannet och hur vi
tolkar in vad folk gjorde, det är faktiskt svårt att göra det när man lever i facebookstider.
Tex, att gå i taket över att någon slänger in en katt bland hundar har väl hänt otaliga
gånger genom historien. Har du tex, läst om katttorteraren i Högsbo (göteborg)?
Citera
2014-06-23, 23:21
Medlem
backbubbels avatar
Första kommentaren efter att ha läst igenom hela tråden. Jag undrar vad som mer finns att hämta om granndotterns pojkvän? Dennes iakttagelse av "midnattsmanen" undrar jag över. Det är väl ändå svårt att faktiskt "se" en man gå över en gårdsplan (hur långt ifrån varandra husen låg vet jag dock inte) i kolsvart midvinter ute i skogen.. eller? (vore intressant att höra om exakta vädret från dig som hade källa, var det fullmåne så ter dig det inte lika konstigt längre) Sen; om grannflickan var stor nog att ha sällskap sent om natten så var hon kanske i samma ålder som Viola och således en kamrat? Var det dit Viola flydde efter pappans örfil? Var det för att skydda sig själv mot misstanke, som grannens pojkvän sa sig ha sett någon mystisk man stryka omkring mitt i natten? (alltså, kunde pojkvännen ha varit inblandad på något sätt i Violas försvinnande?) Eller var det för att förvilla polisen så att Viola hade mer tid att lämna familjen/ samhället?
För övrigt så anser jag att den då åttaåriga lillasysterns rädsla för att Viola skulle komma arg ur den mörka skogen, inte är så märklig. Hon var ett barn, med ett barns fantasi och farhågor. Bevisligen så var vidskeplighet rätt grundad i samhället (tuppen känns som ett fint exemplar på det).
Det blir svårt att spekulera då informationen går isär. Var systern i skolan dagen efter eller ej? Luktade hon ladugård (var hon instängd där? satt hon med systern som gömde sig där?)
Men väldigt intressant tråd att läsa, bra spekulerat och klargjort av flera av er!
Citera
2014-06-23, 23:45
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backbubbel
Dennes iakttagelse av "midnattsmanen" undrar jag över. Det är väl ändå svårt att faktiskt "se" en man gå över en gårdsplan (hur långt ifrån varandra husen låg vet jag dock inte) i kolsvart midvinter ute i skogen.. eller? (vore intressant att höra om exakta vädret från dig som hade källa, var det fullmåne så ter dig det inte lika konstigt längre)

Boningshusen ligger ungefär 30 m från varandra, från grannens farstukvist ca 50 m till Widegrens ladugård. Kolsvart var det knappast, snön reflekterar det ljus som finns. Månen var i ny första december så ungefär en fjärdedel ljus kvällen Viola försvann. Hade ljuset varit bättre hade kanske Violas försvinnande lösts omgående...
Citera
2014-06-23, 23:45
Medlem
Citat:
Alltså, det jag försöker göra med mina inlägg är att visa lite på tidsspannet och hur vi tolkar in vad folk gjorde, det är faktiskt svårt att göra det när man lever i facebookstider. Tex, att gå i taket över att någon slänger in en katt bland hundar har väl hänt otaliga
gånger genom historien. Har du tex, läst om katttorteraren i Högsbo (göteborg)?

När folk på den tiden reagerade på hur sadistisk han var, och t.o.m. anmälde honom för djurplågeri, och han blev dömd också, då utmärkte KW sig verkligen som en mycket elak jävel t.o.m i Ångermanland år 1948, det säger en hel del. KW var totalt empatistörd och våldsam....stackars Viola!!!!
Citera
2014-06-24, 00:16
Medlem
Citat:
Jo jo, men det är inget emot alla berättelser om folk här uppe, jag lovar dig det.
Jaha, och nu undrar man vad andra som bor där uppåt eller vistas där ibland (vet inte vilket du gör, har det stått här någonstans så har jag glömt och här är det bäst att man preciserar sig noga) säger om det?

Det var visserligen strängt men inte hur strängt som helst. Vet de som blev mycket strängt uppfostrade för att man var rädd om dem (och skyddsnät som vi har numera som fångar upp oss fanns inte heller på samma sätt) - men att ge stryk till en flicka i övre tonåren var inte så vanligt. Och nej, jag vet, tonårsbegreppet var inte infört ännu, ifall någon skulle få lust att anmärka på det.

Vill tacka dig Crap_Fucks_Crap för att du så generöst delar med dig.

Det vara bara det. Tack för mig.
Senast redigerad av cleolin 2014-06-24 kl. 01:13.
Citera
2014-06-24, 06:58
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Nej, jag skrev att det framgår av texterna att han var en usel far, inte att det är ett konstaterande att han var en usel far, dessutom skrev jag att vi får hoppas det vart ett tredje alternativ till att tösen försvann (som t.ex en olyckshändelse gick genom isen)

herregud!

Du påstår ju utifrån texterna att pappan var en mördare. Men ändå är det inte en slutsats då?
Citera
2014-06-24, 07:01
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backbubbel
Första kommentaren efter att ha läst igenom hela tråden. Jag undrar vad som mer finns att hämta om granndotterns pojkvän? Dennes iakttagelse av "midnattsmanen" undrar jag över. Det är väl ändå svårt att faktiskt "se" en man gå över en gårdsplan (hur långt ifrån varandra husen låg vet jag dock inte) i kolsvart midvinter ute i skogen.. eller? (vore intressant att höra om exakta vädret från dig som hade källa, var det fullmåne så ter dig det inte lika konstigt längre) Sen; om grannflickan var stor nog att ha sällskap sent om natten så var hon kanske i samma ålder som Viola och således en kamrat? Var det dit Viola flydde efter pappans örfil? Var det för att skydda sig själv mot misstanke, som grannens pojkvän sa sig ha sett någon mystisk man stryka omkring mitt i natten? (alltså, kunde pojkvännen ha varit inblandad på något sätt i Violas försvinnande?) Eller var det för att förvilla polisen så att Viola hade mer tid att lämna familjen/ samhället?
För övrigt så anser jag att den då åttaåriga lillasysterns rädsla för att Viola skulle komma arg ur den mörka skogen, inte är så märklig. Hon var ett barn, med ett barns fantasi och farhågor. Bevisligen så var vidskeplighet rätt grundad i samhället (tuppen känns som ett fint exemplar på det).
Det blir svårt att spekulera då informationen går isär. Var systern i skolan dagen efter eller ej? Luktade hon ladugård (var hon instängd där? satt hon med systern som gömde sig där?)
Men väldigt intressant tråd att läsa, bra spekulerat och klargjort av flera av er!

Ännu en gärningsman? Klart att inte Viola flydde till grannen..eller menar du att grannen skulle tigit om detta i mer än 60 år då? Vad gäller fästmannen så hade han alibi. Han var tillsammans med grannens dotter hela natten.
Citera
2014-06-24, 08:33
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Du påstår ju utifrån texterna att pappan var en mördare. Men ändå är det inte en slutsats då?

Att det framgår av artikeln måste inte betyda att det är sant. Artikeln bygger på hur "snacket" skvallret går i bygden, och det är inte 100% säkert att det var så i verkligheten.
Har du hört talas om uttrycket: Mycket snack och liten verkstad.
Fattar ni inte nu ger jag f-n upp..
Citera
2014-06-24, 09:34
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PandorasAsk
Underlig historia, kommer väl aldrig att bli löst fastän det skrivits och spekulerats mycket om det. Kommentarerna till den här bloggen är intressanta (jag har fetmärkt vissa meningar).

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.2176242

isynnerhet den här kommentaren är intressant:

och den här:

Trycker man på den övre spoilerknappen får man denna text!

Hej det är inte bara du som minns Viola jag minns inte henne men det är min moster. Min mormor berättade mycket om henne.Det kommer nog aldrig att uppklaras och det är synd. Jag och min syster skulle vilja att det skrevs mer idag kanske någon vet något som inte vågat sägas tidigare. Birgitta Winberg
Skrivet 2009-01-22 kl 19:56

Är denna Birgitta Winberg dotter till Eva Marie? Hoppas att hon dyker upp och berättar vad hon hört.
Citera
2014-06-24, 09:39
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Att det framgår av artikeln måste inte betyda att det är sant. Artikeln bygger på hur "snacket" skvallret går i bygden, och det är inte 100% säkert att det var så i verkligheten.
Har du hört talas om uttrycket: Mycket snack och liten verkstad.
Fattar ni inte nu ger jag f-n upp..

Man måste ju tänka på att snacket är färgat av ett 66 år gammalt mysterium av mordteorier. Hade Viola varit en pigg dam på 83 år idag och inget konstigt hade hänt hade ju knappast minnet av fadern varit likadant idag.
Citera
2014-06-24, 10:19
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Likhundar idag är ju helt överjävulska på att spåra döda människor. Var dom lika tränade 1948 eller var hunden mer ett redskap som spårade lite av varje? Idag tränas ju hundarna till spetskompetens och spårar bara det dom är tränade till. När började man att träna hundarna så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in