Första kommentaren efter att ha läst igenom hela tråden. Jag undrar vad som mer finns att hämta om granndotterns pojkvän? Dennes iakttagelse av "midnattsmanen" undrar jag över. Det är väl ändå svårt att faktiskt "se" en man gå över en gårdsplan (hur långt ifrån varandra husen låg vet jag dock inte) i kolsvart midvinter ute i skogen.. eller? (vore intressant att höra om exakta vädret från dig som hade källa, var det fullmåne så ter dig det inte lika konstigt längre) Sen; om grannflickan var stor nog att ha sällskap sent om natten så var hon kanske i samma ålder som Viola och således en kamrat? Var det dit Viola flydde efter pappans örfil? Var det för att skydda sig själv mot misstanke, som grannens pojkvän sa sig ha sett någon mystisk man stryka omkring mitt i natten? (alltså, kunde pojkvännen ha varit inblandad på något sätt i Violas försvinnande?) Eller var det för att förvilla polisen så att Viola hade mer tid att lämna familjen/ samhället?
För övrigt så anser jag att den då åttaåriga lillasysterns rädsla för att Viola skulle komma arg ur den mörka skogen, inte är så märklig. Hon var ett barn, med ett barns fantasi och farhågor. Bevisligen så var vidskeplighet rätt grundad i samhället (tuppen känns som ett fint exemplar på det).
Det blir svårt att spekulera då informationen går isär. Var systern i skolan dagen efter eller ej? Luktade hon ladugård (var hon instängd där? satt hon med systern som gömde sig där?)
Men väldigt intressant tråd att läsa, bra spekulerat och klargjort av flera av er!