2014-06-23, 01:20
Medlem
FritzDaCats avatar
OT
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Eftersom jag själv varit sjöman och haft fripassagerare så är det heller inget mirakel att lämna landet utan pass.
Kan du inte skriva om dina erfarenheter i Dahlsjötråden?
Där skulle de verkligen komma till användning.

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.
Citera
2014-06-23, 01:20
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aiya-Baiya
Tänk om Carl Videgren var skyldig till Violas försvinnande fast på ett annat sätt än att ha tagit henne av daga? Att han låtit henne försvinna för att tex föda ett barn i hemlighet? Ett barn som han själv (hujedamej!) eller den unge läkaren kanske var far till? Var läkaren gift? Kan läkaren och Carl tillsammans ha hjälpts åt att gömma henne och ordna henne ett liv fjärran från Helgum och den skam det hade medfört att få ett barn under de förutsättningarna?

Bravo! En vinkel lika god som nån annan! Jag lämnar nu detta 66 år gamla försvinnande tills ett skelett hittas på fel ställe.

Grubblarna som bygger en ny teori på sin gamla som måste var sann eftersom den nya teorin vilar på den gamla fortsätter säkert bygga fler våningar ett tag till.
Citera
2014-06-23, 01:48
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Min mor var lokalt efterlyst men hon var 17 år och kunde berätta för hågade att gubbjäveln både slog henne och försökte krypa ner i sängen hos henne.
Hon var inte efterlyst för brott så någon hederlig människa som hörde hennes historia skulle heller inte ringa fiskalen och skvallra.

Nja och du vet ju uppenbart att din mor var på rymmen... Alltså var hon som många andra som var "på rymmen" på den här tiden. Det räknades för som "antisocialt beteende" att rymma hemifrån. Hur vet du att Viola Widegren kan stämma överens med ett sådant beteende enbart för att din mor varit på rymmen? För jag antar att just din mor inte försvann spårlöst?
Citera
2014-06-23, 03:13
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Nja och du vet ju uppenbart att din mor var på rymmen... Alltså var hon som många andra som var "på rymmen" på den här tiden. Det räknades för som "antisocialt beteende" att rymma hemifrån. Hur vet du att Viola Widegren kan stämma överens med ett sådant beteende enbart för att din mor varit på rymmen? För jag antar att just din mor inte försvann spårlöst?

Hennes far, min morfar fick iaf inte tag i henne innan han dog. Det är möjligt att sillstryparn, klockarn, storbonnen, prästaskallen och folkskolläraren tyckte att det fanns ett antisocialt beteende att anmäla.

Men det här var efter WW2 när bonnläppar sett hur överheten förskaffade sig själva en massa fördelar så respekten för dem var ringa. Men förståelsen för de som hade det svårt växte i samma takt.

Jag vet inget om Viola efter hon lämnade sitt hem och det vet inte du heller.
Senast redigerad av Gud-Runar 2014-06-23 kl. 03:20.
Citera
2014-06-23, 06:01
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Min mor var lokalt efterlyst men hon var 17 år och kunde berätta för hågade att gubbjäveln både slog henne och försökte krypa ner i sängen hos henne.
Hon var inte efterlyst för brott så någon hederlig människa som hörde hennes historia skulle heller inte ringa fiskalen och skvallra.

Vi bodde vid landsvägen mellan storstäder, det fanns löskefolk, de kunde få både mat/husrum och en slant mot arbete. Den enda gång fiskalen kontaktades var när rymda psykfall eller grova kriminella sågs. Men tiden mellan efterlysningen och iakttagandet måste vara väldigt kort för tidningen hamnade på skithuset eller i spisen.

Nu bodde vi närma stora vägen men jag skulle utan vidare kunna peka ut 10 gårdar i grannskapet där bara gårdsfolket rörde sig och ingen snokade.
Eftersom jag själv varit sjöman och haft fripassagerare så är det heller inget mirakel att lämna landet utan pass.
Ni har inget utom att en ung kvinna stack (försvann) från sitt hem 1948 efter att hon fått stryk av sin far ! Resten är påståenden och teorier!

Jodå..vi har mycket mer och debatten blir mer givande om vissa här åtminstone FÖRSÖKTE att skaffa sig lite förkunskaper om fallet? Och precis som du säger..inte bara ägna sig åt lösa spekulationer.
Citera
2014-06-23, 06:06
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det skulle ju kunna vara så att lillasyster var med t o m näsblodet, men blev "beordrad" att gå ut ur rummet sedan. Hon skulle därmed inte behöva "veta något", och varit ärlig vid utfrågningar.

Det som talar emot att Viola skulle ha avlidit p g a att hon blivit misshandlad av fadern, är ev. "förvaring" av kroppen. Visserligen skulle han/de ha tid på sig (i alla fall tre dagar), men det låter svårt ändå.

Vad har du - och andra - för tankar om mina andra tankegångar/retoriska frågor.

Uppgiften om näsblodet kom fram när systern berättade om detta i skolan. Vid nya förhör erkände fadern att han slagit henne hårdare än han först berättat. Det var alltså mer än en örfil.
Citera
2014-06-23, 06:16
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, aga var tillåtet på den tiden. Och visst kan det ha varit så att fadern var orolig. Viola hade dock sagt att hon var rädd för sin far, och verkar ha dragit sig för att besöka hemmet. OM nu Viola var rädd för sin far, varför var hon det? Visade han ofta sin aggressiva sida och misshandlade henne? Även om han gjorde det, så behöver det naturligtvis inte betyda att han gick "för långt" denna kväll.

Karl behöver inte ha besinnat sig under misshandeln. Styvmodern kanske "föste iväg" lillasyster, så att hon skulle slippa se mer?

Agnes ringde till elevhemmet morgonen därpå, men hon ska inte ha nämnt något om att Viola inte kommit tillbaka. Antingen var Agnes orolig, eller också ville hon framstå som det. Men det kan tyckas lite märkligt att Agnes var så pass orolig att hon ringde elevhemmet endast några timmar efter försvinnandet, men inte så pass orolig att hon/de kontaktade polisen förrän efter tre dygn, och då efter påtryckningar. Det är det jag inte riktigt får ihop. Men, visst, de kan ha skämts. Men vad ska de ha skämts för: att fadern misshandlat henne, eller att Viola varit så olydig (?) och fräck att hon valt att inte komma hem? Men det kan ha varit som du skriver.

Samtalet med prästen behöver inte betyda att Karl bekände något som hade med Violas försvinnande att göra. Han kanske var religiös och av någon anledning därav ville prata med en präst? Och skulle det ha varit en bekännelse, så behöver den inte ha handlat om att han ev. orsakat - och ångrat -Violas död. Det skulle också ha kunnat handla om det du skriver, att han kände skuld för sina handgripligheter och Violas försvinnande. Eller något annat. Prästen ska ha berättat att hans samtal med Karl ägde rum när Karl var döende. Han berättade detta när han själv var i slutet av livet. Vad samtalet handlade om, det tog han tyvärr med sig i graven.

Igen då..en av orsakerna till att Viola var rädd för fadern var att hon lovat läsa sin Hermods-kurs. Villkoret för att hon skulle få jobba i Sollefteå var just detta. Eftersom hon blev trött av arbetet orkade hon inte läsa till dom krav han ställt.
Citera
2014-06-23, 06:25
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vanligt sätt för mördare och dräpare att verka oskyldiga, mycket vanligt att GM är med och letar och talar ut i pressen.

Stämmer också..men som sagt.var hamnade kroppen i såna fall? Man sökte igenom gården och omgivningarna med hundar från I21 i Sollefteå. Dom borde fått upp nåt spår om hon funnits i ladugården eller huset? Kan man ju tycka..
Citera
2014-06-23, 06:30
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aiya-Baiya
Tänk om Carl Videgren var skyldig till Violas försvinnande fast på ett annat sätt än att ha tagit henne av daga? Att han låtit henne försvinna för att tex föda ett barn i hemlighet? Ett barn som han själv (hujedamej!) eller den unge läkaren kanske var far till? Var läkaren gift? Kan läkaren och Carl tillsammans ha hjälpts åt att gömma henne och ordna henne ett liv fjärran från Helgum och den skam det hade medfört att få ett barn under de förutsättningarna?

Du tycker inte att en graviditet borde varit synlig för hennes arbetskamrater då?
Citera
2014-06-23, 06:42
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Jag vet inget om Viola efter hon lämnade sitt hem och det vet inte du heller.

Du har tydligen inte brytt dig om att inhämta fakta att Viola sågs - av skolläraren och grannen - gå in i sitt hem. Vissa tror sig veta att hon dog i hemmet strax efter detta och utöver familjens utsaga har ingen kunnat styrka att man sedan sett henne. Så - konstigt att du hävdar att hon faktiskt lämnade sitt hem.

F ö, skulle inte du lämna tråden enligt ditt förra inlägg?
Citera
2014-06-23, 07:11
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Igen då..en av orsakerna till att Viola var rädd för fadern var att hon lovat läsa sin Hermods-kurs. Villkoret för att hon skulle få jobba i Sollefteå var just detta. Eftersom hon blev trött av arbetet orkade hon inte läsa till dom krav han ställt.

Ja, men varför var hon rädd för honom? Trodde hon att han skulle göra henne illa? Visste hon att han skulle misshandla henne? Var hon rädd för vad han skulle kunna göra?

Jag tvivlar på att hon var rädd för honom, enbart för att han skulle kunna stoppa henne från att arbeta kvar.
Citera
2014-06-23, 07:14
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Uppgiften om näsblodet kom fram när systern berättade om detta i skolan. Vid nya förhör erkände fadern att han slagit henne hårdare än han först berättat. Det var alltså mer än en örfil.

Ja, det var fråga om misshandel, inte "bara" örfilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in