2014-06-22, 21:55
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
'
Förstår egentligen inte varför detta fall varit så mytomspunnet. Det är ju ett klassiskt försvinnande.

Hon hade haft en uppgörelse med sina föräldrar. Hon var förtvivlad och deprimerad. Hon gav sig ut i kylan och mörkret. Hon hade varken pass eller pengar med sig.

Lösningen ligger naturligtvis i det faktum att Faxälven ligger ca 800 meter från där hon sågs sist. Älven var delvis täckt av is.

Det är naturligtvis så att hon fallit i forsen och omkommit ganska omgående i det kalla vattnet. Blind förtvivlan och förvirring är den naturliga orsaken.

Fadern var sträng och hård mot henne men i grunden var han ju rädd om henne och att han skulle farit efter och mördat henne är en ganska främmande tanke. Mannen som sågs utanför huset senare på kvällen var naturligtvis Karl Widegren som i förtvivlan var ute och letade efter sin dotter.

För övrigt tyder "tupp på sparkstötting" och närvaron av diverse skumma parapsykologiska medier på ett ganska tunt och miserabelt polisiärt arbete.
'

...som själv säger att han låg och sov...
Citera
2014-06-22, 21:56
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Vad har du - och andra - för tankar om mina andra tankegångar/retoriska frågor.

Till att börja med - det hedrar naturligtvis inte pappan att han gick till handgripligheter. Det man ska hålla i minnet är att det inte var så ovanligt på den tiden, det var inte ens olagligt (skolaga förbjöds 1958, föräldraaga 1966). Karl Widegren ansågs vara het i temperamentet och där vissa ser en elak och överdrivet kontrollerande far som godtyckligt agar dottern ser jag en orolig pappa som inte vet hur han ska handskas med sin sjuttonåring som inte längre är ett litet barn utan blir rasande arg istället för att resonera med henne.

Man kan naturligtvis spekulera i att yngsta flickan skickades ut och inte förstod hur bråket slutade men om Widegren besinnat sig nog för att hålla igen tills hon lämnat rummet eller huset - skulle han då på nytt blossat upp och skadat Viola så illa så hon avled?

Dröjsmålet att anmäla flickan försvunnen talar inte till föräldrarnas fördel, sant. Men som jag skrivit tidigare - Agnes Widegren ringde morgonen därpå till elevhemmet för att höra om Viola var där. Det finns uppgifter att man sökt henne hos släktingar etc. Kanske trodde man att dottern höll sig undan, arg och ledsen, och ville vänta in i det längsta innan man drog in polisen? Förmodligen skämdes båda föräldrarna över det som hänt. Viola var ju heller ingen liten dumsnut, hon kunde bevisligen klara sig själv och det fanns släktingar och vänner i närheten. Med facit i hand och flickan försvunnen borde man naturligtvis kontaktat polisen omgående - men det kanske inte var så självklart där och då?

Uppgiften om prästens samtal är inte särskilt märklig i sig, men triggar givetvis fantasin i just detta fall. Kanske avlade Widegren en bekännelse? Eller ville han lätta sitt hjärta, tala med någon om att han varit hård mot dottern och tyckte sig skyldig om än indirekt till att hon försvunnit? Enligt artikeln där uppgiften finns har prästen själv lämnat uppgiften om deras samtal; frågan är om inte tystnadsplikten brutits genom detta? Även om samtalet inte var någon bekännelse nog måste den som berättar att det ägt rum inse vad folk skulle tro? Och hade det varit ett helt vanligt samtal där ingen tystnadsplikt öht åberopats hade man kunnat återge vad det gällde, eller hur?
Citera
2014-06-22, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Nja..varför då? Däremot faller väl rymningsteorin ned några pinnar..?
He, he.... ja, eller båda? Spänn av lite.
Citera
2014-06-22, 22:29
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Till att börja med - det hedrar naturligtvis inte pappan att han gick till handgripligheter. Det man ska hålla i minnet är att det inte var så ovanligt på den tiden, det var inte ens olagligt (skolaga förbjöds 1958, föräldraaga 1966). Karl Widegren ansågs vara het i temperamentet och där vissa ser en elak och överdrivet kontrollerande far som godtyckligt agar dottern ser jag en orolig pappa som inte vet hur han ska handskas med sin sjuttonåring som inte längre är ett litet barn utan blir rasande arg istället för att resonera med henne.

Man kan naturligtvis spekulera i att yngsta flickan skickades ut och inte förstod hur bråket slutade men om Widegren besinnat sig nog för att hålla igen tills hon lämnat rummet eller huset - skulle han då på nytt blossat upp och skadat Viola så illa så hon avled?

Dröjsmålet att anmäla flickan försvunnen talar inte till föräldrarnas fördel, sant. Men som jag skrivit tidigare - Agnes Widegren ringde morgonen därpå till elevhemmet för att höra om Viola var där. Det finns uppgifter att man sökt henne hos släktingar etc. Kanske trodde man att dottern höll sig undan, arg och ledsen, och ville vänta in i det längsta innan man drog in polisen? Förmodligen skämdes båda föräldrarna över det som hänt. Viola var ju heller ingen liten dumsnut, hon kunde bevisligen klara sig själv och det fanns släktingar och vänner i närheten. Med facit i hand och flickan försvunnen borde man naturligtvis kontaktat polisen omgående - men det kanske inte var så självklart där och då?

Uppgiften om prästens samtal är inte särskilt märklig i sig, men triggar givetvis fantasin i just detta fall. Kanske avlade Widegren en bekännelse? Eller ville han lätta sitt hjärta, tala med någon om att han varit hård mot dottern och tyckte sig skyldig om än indirekt till att hon försvunnit? Enligt artikeln där uppgiften finns har prästen själv lämnat uppgiften om deras samtal; frågan är om inte tystnadsplikten brutits genom detta? Även om samtalet inte var någon bekännelse nog måste den som berättar att det ägt rum inse vad folk skulle tro? Och hade det varit ett helt vanligt samtal där ingen tystnadsplikt öht åberopats hade man kunnat återge vad det gällde, eller hur?

Ja, aga var tillåtet på den tiden. Och visst kan det ha varit så att fadern var orolig. Viola hade dock sagt att hon var rädd för sin far, och verkar ha dragit sig för att besöka hemmet. OM nu Viola var rädd för sin far, varför var hon det? Visade han ofta sin aggressiva sida och misshandlade henne? Även om han gjorde det, så behöver det naturligtvis inte betyda att han gick "för långt" denna kväll.

Karl behöver inte ha besinnat sig under misshandeln. Styvmodern kanske "föste iväg" lillasyster, så att hon skulle slippa se mer?

Agnes ringde till elevhemmet morgonen därpå, men hon ska inte ha nämnt något om att Viola inte kommit tillbaka. Antingen var Agnes orolig, eller också ville hon framstå som det. Men det kan tyckas lite märkligt att Agnes var så pass orolig att hon ringde elevhemmet endast några timmar efter försvinnandet, men inte så pass orolig att hon/de kontaktade polisen förrän efter tre dygn, och då efter påtryckningar. Det är det jag inte riktigt får ihop. Men, visst, de kan ha skämts. Men vad ska de ha skämts för: att fadern misshandlat henne, eller att Viola varit så olydig (?) och fräck att hon valt att inte komma hem? Men det kan ha varit som du skriver.

Samtalet med prästen behöver inte betyda att Karl bekände något som hade med Violas försvinnande att göra. Han kanske var religiös och av någon anledning därav ville prata med en präst? Och skulle det ha varit en bekännelse, så behöver den inte ha handlat om att han ev. orsakat - och ångrat -Violas död. Det skulle också ha kunnat handla om det du skriver, att han kände skuld för sina handgripligheter och Violas försvinnande. Eller något annat. Prästen ska ha berättat att hans samtal med Karl ägde rum när Karl var döende. Han berättade detta när han själv var i slutet av livet. Vad samtalet handlade om, det tog han tyvärr med sig i graven.
Citera
2014-06-22, 22:38
Medlem
mustams avatar
Ska komma med rapporter gällande henne som jag lovat. Min mormor var ju bästa kompis med henne, de bodde även grannar om jag inte minns fel...
Citera
2014-06-22, 22:41
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mustam
Ska komma med rapporter gällande henne som jag lovat. Min mormor var ju bästa kompis med henne, de bodde även grannar om jag inte minns fel...

Det ser vi fram emot!
Citera
2014-06-22, 22:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kvarnån 1970.

Citat:
Ursprungligen postat av mustam

Tack för det. Det ser vi alla fram emot att få ta del av. Skall bli mycket intressant.

I Sveriges befolkning 1970 finns följande adress registrerad för Agnes och Karl Widegren: Holmstrand, 880 25 Kvarnån.

I Sveriges befolkning 1980 var alltså adressen följande: Holmstrand 3871, 882 00 Långsele.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-22 kl. 23:05.
Citera
2014-06-23, 00:18
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Jag förmodar att din mor och morbror inte var efterlysta av polisen? Och första ansiktet i veckotidningar? Det var nämligen Viola och då kanske det är liite svårare att hålla sig gömd? Eller?

Min mor var lokalt efterlyst men hon var 17 år och kunde berätta för hågade att gubbjäveln både slog henne och försökte krypa ner i sängen hos henne.
Hon var inte efterlyst för brott så någon hederlig människa som hörde hennes historia skulle heller inte ringa fiskalen och skvallra.

Vi bodde vid landsvägen mellan storstäder, det fanns löskefolk, de kunde få både mat/husrum och en slant mot arbete. Den enda gång fiskalen kontaktades var när rymda psykfall eller grova kriminella sågs. Men tiden mellan efterlysningen och iakttagandet måste vara väldigt kort för tidningen hamnade på skithuset eller i spisen.

Nu bodde vi närma stora vägen men jag skulle utan vidare kunna peka ut 10 gårdar i grannskapet där bara gårdsfolket rörde sig och ingen snokade.
Eftersom jag själv varit sjöman och haft fripassagerare så är det heller inget mirakel att lämna landet utan pass.
Ni har inget utom att en ung kvinna stack (försvann) från sitt hem 1948 efter att hon fått stryk av sin far ! Resten är påståenden och teorier!
Senast redigerad av Gud-Runar 2014-06-23 kl. 00:23.
Citera
2014-06-23, 00:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Hej!
Kul med perspektiv av hur det kunde vara då. En annorlunda värld på många sätt mot hur det är nu. Det har du absolut rätt i. För mig är du mer än välkommen in i vår fantasivärld.
Även de som inte rymde var ofta tvungna att tidigt försörja sig själva och flickor hamnade ofta som pigor hos andra. Det var nog inget ovanligt att de fick svårt att värja sig där de låg och sov i köket när bondpojkarna kom hem på örat en helgdagskväll. En annan diskussion visserligen men ändå.
Det hände en hel del i samhället på 10 år och under 50 och 60 talet utvecklades Sverige enormt snabbt.
Jag ger inte ett vitten för teorin om att hon höll sig borta frivilligt.
Citera
2014-06-23, 00:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Vilka övergrepp tänker du på? Annat än skitsnack finns inget som bevisar några övergrepp.

Eller hade man - efter en modern teknisk - inte funnit något alls eftersom Viola lämnade huset levande, eller hur?

Visst, å ena sidan märkligt att vänta flera dagar att anmäla försvinnandet. Å andra sidan, på morgonen dagen efter Violas försvinnande ringde hennes styvmor till elevhemmet för att höra om Viola kommit fram. Hade man inte velat dra uppmärksamhet till vad som hänt hade man väl undvikit detta?

Möjligen skämdes makarna Widegren över det bråk som uppstått, möjligen ville man undvika in i det längsta att hamna i polisens rullor. Föräldrarna kanske trots allt ansåg henne kapabel att ta vara på sig själv, du menar ju själv att hon kunnat riva i åt pappan så jag förmodar att du betraktar henne som vuxen eller näst intill?
Övergrepp i form av hot och misshandel eller vad tror du?
Citera
2014-06-23, 00:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Stämmer! Plus att pappan gick ut i pressen och avsade sig all bestämmande-rätt över henne. Hon fick bosätta sig var hon ville och arbeta med vad hon ville. Bara hon hörde av sig.
Vanligt sätt för mördare och dräpare att verka oskyldiga, mycket vanligt att GM är med och letar och talar ut i pressen.
Citera
2014-06-23, 00:58
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Tänk om Carl Videgren var skyldig till Violas försvinnande fast på ett annat sätt än att ha tagit henne av daga? Att han låtit henne försvinna för att tex föda ett barn i hemlighet? Ett barn som han själv (hujedamej!) eller den unge läkaren kanske var far till? Var läkaren gift? Kan läkaren och Carl tillsammans ha hjälpts åt att gömma henne och ordna henne ett liv fjärran från Helgum och den skam det hade medfört att få ett barn under de förutsättningarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in