2014-06-22, 16:41
Medlem
Ankias avatar
'
Någon som vet vid vilken tidpunkt som Viola Widegren försvann och hur väderförhållanden var den natten. Hur långt var det mellan föräldrahemmet och Faxälven och var ligger närmaste bro över älven?
'
Citera
2014-06-22, 16:43
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Landsbygden 1948 och här spekuleras i vad människor rimligen borde ha gjort om de var som ni nu.

Min mor rymde hemifrån 1940, hennes bror 1938. Han hörde aldrig av sig mer ingen vet var han tog vägen.
Min mor hankade sig fram som "hembiträde" runt Sverige, blev med barn minst 2 ggr.
Vem fäderna var kommenterade hon 80 år gammal det tar jag med mig i graven, det blev så. Mina halvsyskon vet inte sitt fäderne.

Man var godtrognare, hade tillit till herrskapsfolk, tog vad försörjning man kunde få även under plågor och man kunde hålla käft. Det var en annan tid en annan mentalitet, en ung flicka som ville hemifrån behövde bara vara godtrogen, det fanns alltid nån mer välbeställd villig att hjälpa eller "hjälpa"

Med de få fakta som finns är inget troligare än nåt annat.

Sorry för inhoppet i fantasyworld!

Jag förmodar att din mor och morbror inte var efterlysta av polisen? Och första ansiktet i veckotidningar? Det var nämligen Viola och då kanske det är liite svårare att hålla sig gömd? Eller?
Citera
2014-06-22, 16:44
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Okej! Att Violas far sa så har jag missat om det har stått här i tråden. Hursomhelst, att han sa så gör ju att dråpteorin faller helt, om man tror på att det var ärligt menat, och det tror jag att det var. Plus att styvmamman så som beskrivits här i tråden verkar ha varit angelägen om att Viola skulle hittas.

Får man fråga var ni får all information ifrån?

Har nu beställt Brottets Krönika i fyra band från Bokbörsen. Det ska bli spännande läsning. Finns flera ex om någon annan är intresserad.

Nja..varför då? Däremot faller väl rymningsteorin ned några pinnar..?
Citera
2014-06-22, 16:47
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta kommer jag också ihåg att jag har läst. När i tiden efter försvinnandet gick fadern ut med detta? Står säkert i tråden men i s f var?

Ett halv-år..kanske ett år efter försvinnandet? Jag minns inte.
Citera
2014-06-22, 18:36
Medlem
Customizes avatar
Såg på mobilen att Aftonbladet plus hade med Violafallet idag och nämner brevet hon skrev bla.

Någon som har Plus och kan informera vad som tas upp m.m?
Citera
2014-06-22, 18:47
Medlem
SkogsEinars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Froddler
Vart låg den här gården, står huset än idag och isåfall vad är addressen?

Detta känns ytterst väsentligt i sammahanget för att kunna reda ut ett par saker

På sidan 28 skriver 'Crap_Fucks_Crap' att han har lokaliserat huset genom att åka runt i trakten och jämföra fastigheterna med ett gammalt urklipp han hade från en tidningsartikel

Här har du länk: (FB) Olöst försvinnande: Viola Widegren, Helgum, 1948.

Ett stort tack till denna människa för sitt eminenta arbete!
Citera
2014-06-22, 19:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Is på älven och en stor vak i mitten.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
'
Någon som vet vid vilken tidpunkt som Viola Widegren försvann
och hur väderförhållanden var den natten. Hur långt var det mellan föräldrahemmet och Faxälven och var ligger närmaste bro över älven?
'

Detta står i trådstarten att det var omkring kl. 18.45 på kvällen den 5 december 1948 som Viola lämnade föräldrahemmet för sista gången.

Det fanns is på älven samt en stor vak i mitten på denna.

Minns inte hur nära Faxälven låg föräldrahemmet men det var inte långt.

Var närmaste bro fanns över älven 1948 har jag inte den minsta aning om tyvärr.
Citera
2014-06-22, 20:33
Medlem
Prinzezzans avatar
ur Aftonbladets artikel:

"När hon inte lyssnar ger han henne en örfil och försöker sedan lägga ner henne på en ottoman för att kunna ge henne ett riktigt kok stryk. Viola sparkar och kämpar emot. Hon håller händerna för näsan och han ger henne ännu ett slag så att hon blöder näsblod. Efteråt hittar man spår av blod på ottomanen."

Hade det inte räckt med att ge henne en örfil (om han nu nödvändigtvis var tvungen att göra ens det...)? Men han försöker få ner Viola på ottomanen för att fortsätta misshandeln. Vad gjorde honom så arg? Hit tror jag på faderns/familjens berättelse. (Blod hittades på ottomanen, och det styrker historien.) Men sedan? Kunde Karl sluta, eller fortsatte det? Var det detta Viola fruktade för? Är detta exempel på vad Viola menade när hon sade att hon var rädd för fadern? Hetlevrad och kontrollerade. Varningsklockor börjar ringa. Kom hon ens levande upp ur ottomanen? Polisen trodde inte på faderns utsaga, och han blev aldrig formellt misstänkt. Men informellt?

De väntade tre dygn med att anmäla Viola försvunnen. Och det skedde efter påtryckning utifrån. OM inte denna påtryckning om anmälan skett, hade fadern då låtit bli att anmäla dotterns försvinnande?

Om fadern varit en omtänksam sådan, borde han då inte varit orolig att Viola inte kom till rätta när tre dagar gått? Detta speciellt med tanke på att hon lämnat (?) sin mössa (det var vinter, och inte direkt sommarvärme) samt sin väska. I väskan hade hon troligen saker hon behövde (som pengar till bussresan tillbaka, osv).

En annan sak. När fadern var döende ville han prata med en präst. Varför? Vad ville han prata om?

Varför stannade systern hemma från skolan dagen efter? Precis i anslutning till att hennes syster försvunnit? Visste hon vad som hänt, och var upprörd? Fick hon "order" om att stanna hemma, för att inte prata?

Retoriska frågor, men det är tankar som dyker upp. Ren spekulation, naturligtvis.
Citera
2014-06-22, 21:00
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Varför stannade systern hemma från skolan dagen efter? Precis i anslutning till att hennes syster försvunnit? Visste hon vad som hänt, och var upprörd? Fick hon "order" om att stanna hemma, för att inte prata?

Det har förekommit en ganska omfattade diskussion i tråden om lillasysterns närvaro i skolan på måndagen. Vissa uppgifter säger att hon var i skolan - det är således inget konstaterat faktum att hon var hemma.

Vidare - det var systern som berättade i skolan att Viola fått stryk och blött näsblod. Om man "beordrat" henne att berätta att Viola lämnat huset och sedan inte kommit tillbaka - varför inte städa hela hennes berättelse? Hon frågades ut av polisen utan föräldrarna men med ortens präst närvarande.

Varför - se tidigare i tråden - trodde lillasyster att Viola skulle komma fram ur skogen och skälla på henne om hon visste att storasyster var död?
Citera
2014-06-22, 21:07
Medlem
Ankias avatar
'
Förstår egentligen inte varför detta fall varit så mytomspunnet. Det är ju ett klassiskt försvinnande.

Hon hade haft en uppgörelse med sina föräldrar. Hon var förtvivlad och deprimerad. Hon gav sig ut i kylan och mörkret. Hon hade varken pass eller pengar med sig.

Lösningen ligger naturligtvis i det faktum att Faxälven ligger ca 800 meter från där hon sågs sist. Älven var delvis täckt av is.

Det är naturligtvis så att hon fallit i forsen och omkommit ganska omgående i det kalla vattnet. Blind förtvivlan och förvirring är den naturliga orsaken.

Fadern var sträng och hård mot henne men i grunden var han ju rädd om henne och att han skulle farit efter och mördat henne är en ganska främmande tanke. Mannen som sågs utanför huset senare på kvällen var naturligtvis Karl Widegren som i förtvivlan var ute och letade efter sin dotter.

För övrigt tyder "tupp på sparkstötting" och närvaron av diverse skumma parapsykologiska medier på ett ganska tunt och miserabelt polisiärt arbete.
'
Citera
2014-06-22, 21:12
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Det har förekommit en ganska omfattade diskussion i tråden om lillasysterns närvaro i skolan på måndagen. Vissa uppgifter säger att hon var i skolan - det är således inget konstaterat faktum att hon var hemma.

Vidare - det var systern som berättade i skolan att Viola fått stryk och blött näsblod. Om man "beordrat" henne att berätta att Viola lämnat huset och sedan inte kommit tillbaka - varför inte städa hela hennes berättelse? Hon frågades ut av polisen utan föräldrarna men med ortens präst närvarande.

Varför - se tidigare i tråden - trodde lillasyster att Viola skulle komma fram ur skogen och skälla på henne om hon visste att storasyster var död?

Det skulle ju kunna vara så att lillasyster var med t o m näsblodet, men blev "beordrad" att gå ut ur rummet sedan. Hon skulle därmed inte behöva "veta något", och varit ärlig vid utfrågningar.

Det som talar emot att Viola skulle ha avlidit p g a att hon blivit misshandlad av fadern, är ev. "förvaring" av kroppen. Visserligen skulle han/de ha tid på sig (i alla fall tre dagar), men det låter svårt ändå.

Vad har du - och andra - för tankar om mina andra tankegångar/retoriska frågor.
Citera
2014-06-22, 21:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fiskare på Faxälven.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
'
Förstår egentligen inte varför detta fall varit så mytomspunnet. Det är ju ett klassiskt försvinnande.

Hon hade haft en uppgörelse med sina föräldrar. Hon var förtvivlad och deprimerad. Hon gav sig ut i kylan och mörkret. Hon hade varken pass eller pengar med sig.

Lösningen ligger naturligtvis i det faktum att Faxälven ligger ca 800 meter från där hon sågs sist. Älven var delvis täckt av is.

Det är naturligtvis så att hon fallit i forsen och omkommit ganska omgående i det kalla vattnet. Blind förtvivlan och förvirring är den naturliga orsaken.

Fadern var sträng och hård mot henne men i grunden var han ju rädd om henne och att han skulle farit efter och mördat henne är en ganska främmande tanke. Mannen som sågs utanför huset senare på kvällen var naturligtvis Karl Widegren som i förtvivlan var ute och letade efter sin dotter.

För övrigt tyder "tupp på sparkstötting" och närvaron av diverse skumma parapsykologiska medier på ett ganska tunt och miserabelt polisiärt arbete.
'

En av orsakerna att Violas försvinnande har blivit så omskrivet och mytomomspunnet beror på att det har förblivit ouppklarat. En 17 årig flicka försvinner från föräldrahemmet en mörk decemberkväll på landet efter en dispyt med fadern och styvmodern. Tror inte att fallet hade blivit lika omskrivet om det hade gällt t. ex. en medelålders man. Hennes försvinnande innehåller alla de "bitar" för att bli just mytomomspunnet. Den tidens media hakade omedelbart också på när det blev känt att hon hade försvunnit.

Jag tror också att det var detta som kom att hända henne att hon föll i Faxälvens kalla vatten efter att hon hade lämnat föräldrarna. Kände Viola till vaken? Det var ju ett tag sedan hon hade varit hemma på besök.

Polismannen Christer Johansson som intervjuades i Aftonbladets artikel tror inte heller att Viola någonsin lämnade Helgum. Vad än nu orsaken till detta var.

Minns inte om följande har tagits upp i tråden förut? Det är möjligt. Någon gång långt efter att hon försvann var två fiskare ute på Faxälven. Rätt som det var får den ene av dem som han tror napp. När han halar in "fångsten" så visar det sig vara långt mörkt människohår som hänger på kroken. Man undersöker platsen där "fångsten" gjordes men tyvärr gav det inte något resultat.

Hur länge kan människohår klara sig i vatten? Jag läste om denna händelse själv och det måste ha varit under 1960-talet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-06-22 kl. 21:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in