2014-06-22, 10:17
Medlem
skraxs avatar
Barnen förr i tiden gick det bättre för överlag än de ungar som idag går på förskola. Hur kommer det sig när det idag krävs så mycket mer utbildning för att jobba som förskolelärare(dagisfröken för fan).

Ungjävlar idag har så jävla mycke mindre respekt för lärare när dom börjar skolan.

Kan det vara för att man sa åt ungjävlarna förr i tiden?. Idag ska man ju tydligen lyssna , visa respekt å samtala med barnen (framtida förbrytare).

För mycket daltande med ungjävlar nu för tiden och det är därför man läser hur det blir allt mer våldsamt i skolorna.

Ja minns att jag verkligen gillade mina dagisfröknar när jag var liten samt att det gick bra för varenda ungjävel som gick där. Tror inte de dagisfröknarna hade läst pedagogik på universitetet.
Citera
2014-06-22, 11:15
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lompan
Jag är ganska ny exad förskollärare (visserligen jobbat i några år), vilket innebär att man inte alltid har samma syn som de gamla förskollärarna som jobbat i flera år. vissa saker som försigår i förskolan kan jag känna mig förbluffad över, och jag kan tänka mig att som förälder har man många funderingar.

Här är jag helt anonym och kan svara helt ärligt på era frågor.

så ställ er fråga!

Exakt vilka saker är det som du känner förbluffad över?
Citera
2014-06-22, 11:40
Bannlyst
Citat:

Om ett barn retar ett annat barn vidtar jag åtgärder. Att ställa sig och skrika tycker jag inte är någon lösning. Det går faktiskt att prata med barn! Jag tar de barn de gäller åt sidan, låter båda barnen berätta varför situationen uppstått, frågar sedan om de tycker att det är ett vänskapligt beteende, frågar BARNEN vad de tycker att vi ska göra i framtiden, frågar barnen hur de skulle vilja att en vän var, frågar barnen om hur de tycker det ska kännas när de kommer till förskolan. Barnen får då själva TÄNKA och har oftast väldigt kloka insikter. sedan bevakar jag noga i framtiden om detta händer igen. Händer det igen måste man vidta ytterliga åtgärder.

Har arbetat på förskolan två år efter gymnasiet och kan direkt säga att låååååångt ifrån alla barn i åldern 3-6 är så pass lugna och samarbetsvilliga att man kan bara ställa dem åt sidan och ha en lugn diskussion efter ett bråk eller en dispyt. Menar inte att det du säger är fel, men det fungerar inte i praktiken.

Imo måste man visa auktoritet och sedan därefter när de har lugnat ner sig kan man köra sitt pedagogiska race
Citera
2014-06-22, 12:43
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Jag har läst i 3,5 år på universitet, så ja. just nu håller de på att röjja bort alla outbildade.

Gick du på universitet? Eller gick du på högskola?

Hur slapp var utbildningen?

Får du fika hela dagarna?

Jag praoade på förskola en gång och det var nog det slappast jobb jag varit med om. Det enda som var jobbigt var ungar som var helt vilda.

Hur tämjer du vildingarna?

Hur mycket genuspedagogik och PK-åsikter prackar de på er under utbildningen?
Citera
2014-06-22, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endsieg
Tycker du att "normkritik" "genusneutralitet" "hen" och liknande marxistdoktriner är bra eller förvirrar och saboterar det i verkliga fall barnens naturliga utveckling?

Tror du på allvar att vi säger hen?
Citera
2014-06-22, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Gick du på universitet? Eller gick du på högskola?

Hur slapp var utbildningen?

Får du fika hela dagarna?

Jag praoade på förskola en gång och det var nog det slappast jobb jag varit med om. Det enda som var jobbigt var ungar som var helt vilda.

Hur tämjer du vildingarna?

Hur mycket genuspedagogik och PK-åsikter prackar de på er under utbildningen?

var jag jobbar nu har vi inga raster för vi hinner inte.

inge HEN skit alls.
Citera
2014-06-22, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredligh
Har arbetat på förskolan två år efter gymnasiet och kan direkt säga att låååååångt ifrån alla barn i åldern 3-6 är så pass lugna och samarbetsvilliga att man kan bara ställa dem åt sidan och ha en lugn diskussion efter ett bråk eller en dispyt. Menar inte att det du säger är fel, men det fungerar inte i praktiken.

Imo måste man visa auktoritet och sedan därefter när de har lugnat ner sig kan man köra sitt pedagogiska race

du hade väl så pass lite auktoritet.
Citera
2014-06-22, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expel
Vad finner du är jobbigast med jobbet du har?
Tänker du mycket på barnen utanför arbetet också?

Det jobbigaste är att man inte kan släppa jobbet.
sen är det ljudnivån och stressen.
Citera
2014-06-22, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romang67
Fick inget svar, så ställer frågan igen.

Tycker du att det känns nödvändigt att läsa 3.5 år på högskola för att bli utbildad förskolelärare?

Om du gör det, varför?

Lägger till en till fråga. Vad är det du kan som inte jag, som i princip lekman (har tagit en kurs i fysisk, kognitiv och social utveckling hos barn), kan?

jag tycker det.

jag vet inte vad det är för kurs?
Citera
2014-06-22, 13:53
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
jag tycker det.

jag vet inte vad det är för kurs?
3,5 år för att sköta barn och undervisa dom i väääldigt enkla saker.
Kom igen, det borde inte vara så lång utbildning, erkänn bara det.
Du tycker det innerst inne också.
Citera
2014-06-22, 14:07
Medlem
Wooldoors avatar
hur många gånger har du känt att du vill slå till en unge som är jobbig?
Citera
2014-06-22, 14:18
Bannlyst
Citat:
Jag vet inte hur jag ska förklara för någon som inte gått utbildningen, oftast går det inte att förklara till en barnskötare heller.
Fortfarande handlar det om pedagogik, hur ska du veta om du är pedagogisk om du aldrig haft utbildning i det?

Bra svar från familjeliv.
" Förskolläraren är en lärarutbildning på 3,5 år på högskola/universitet, innan dess 3 år på gymnasiet. Ubildningen är evidensbaserad och det bedrivs forskning inom området. Du kan doktorera och forska som fsk. På förskolan eller skolan som du arbetar på (du är oftast behörig att jobba med barn från 1 år till 9 år) är du pedagogiskt ansvarig. Dvs du är den ansvarige tjänstemannen och har ett tjänstemannaansvar. Du är ansvarig för att skollagen följs samt all dokumentation mot myndigheter och föräldrar.

Här i Stockholm känner jag flera fsklärare som nu får högre ingångslön än gymnasielärare, känner flera fsklärare som tjänar över 30 000 kr/mån.

Som fsklärare har du oftast inte sommarlov, utan arbetar 40/v, av dem kan allt från 5 till 1 h vara planering. Många fsklärare har för lite planeringstid.

Barnskötare är en gymnasieutbildning på 3 år. Du har inget pedagogiskt ansvar."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in