Citat:
Ursprungligen postat av
frdk
Hade en underhållande debatt med 2 förskolelärare nyligt.
De hävdade att barn ska formas själv och deras roll som lärare är inte att lägga sig i...
Jag tyckte det lät så idiotiskt att jag var tvungen rallera över det resten av kvällen.. (var inte direkt populärt)
Min fråga till dig: ska barn formas av dig som lärare eller ska dom hitta sig själv på egen hand?
Ex. En pojke går omkring och försöker kyssa killar, de andra föräldrarna blir upprörda och tycker det är oanseligt. Förskolelärarna har två val: 1) säga till och jobba bort beteendet (vilket det är). 2) låta han fortsätta och instruera föräldrarna att de utvecklas utan guidning här.
Ex. en arabisk kille kastar leksaker på en tjej då hans föräldrarna säger det är helt ok då hon är lägre värd. Pojken gör så på förskolan och förskolelärern har två val: 1) säga ifrån och lära ut "svenska ideal" 2) respektera kulturen och ta bort tjejen från killen som får fortsätta.
På båda fick jag bestämt svaret 2) av båda damerna (erfarna tanter på skola i sth innerstad)
Direktiven är tydligen fokus på flum och hålla barnen instängda bara. Stämmer det?
Så dom har utbildat sig i över 3 år för att inte lägga sig i?
Låter som en väldigt lätt utbildning.