2015-05-17, 13:59
Medlem
Vad har förskollärare för ansvar/skyldighet när någon kollega på din avdelning kränker barn. Psykiskt, inget som ger märken på kroppen. Utan barn som gråter när de kommer, blir inbundna eller bråkiga och så vidare.
Citera
2015-05-17, 18:09
Medlem
MettaFocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Vad har förskollärare för ansvar/skyldighet när någon kollega på din avdelning kränker barn. Psykiskt, inget som ger märken på kroppen. Utan barn som gråter när de kommer, blir inbundna eller bråkiga och så vidare.

Anmälningsplikt till chefen som anmäler vidare. I likabehandlingsplanen står det nästan alltid om nolltolerans av kränkningar både barn-barn, barn-förälder, personal-personal och barn-personal.
Citera
2015-05-17, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MettaFock
Anmälningsplikt till chefen som anmäler vidare. I likabehandlingsplanen står det nästan alltid om nolltolerans av kränkningar både barn-barn, barn-förälder, personal-personal och barn-personal.

Och när kollegor bara tittar på.
Som de i Nacka för ett par år sedan?

Var ska föräldrar vända sig när enhetschefer inte lyssnar.
Citera
2015-05-18, 07:10
Medlem
MettaFocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Och när kollegor bara tittar på.
Som de i Nacka för ett par år sedan?

Var ska föräldrar vända sig när enhetschefer inte lyssnar.

Javisst. Jag råkade ut för en kollega som kränkte en ettåring under mitt första halvår ute som examinerad. Vi målade och barnet, en svart ettåring hade röd färg och tog sina händer i ansiktet. Kollegan tog en pensel och målade en röd prick i pannan som på en indier, gapskrattade och pekade "haha kolla! Hen ser ut som en indier hahaha". Jag diskade och vände mig om och kände direkt att det inte var ok. Sa det till henne och hon ångrade sig såklart. Pratade med chefen som inte gjorde något för hon visade ånger direkt.

Jag vet inte, enhetschefens chef eller politikerna skulle jag tippa på. Men de lyssnR ofta på föräldrar. Mer än på oss som jobbar.
Citera
2015-05-20, 21:39
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MettaFock
Javisst. Jag råkade ut för en kollega som kränkte en ettåring under mitt första halvår ute som examinerad. Vi målade och barnet, en svart ettåring hade röd färg och tog sina händer i ansiktet. Kollegan tog en pensel och målade en röd prick i pannan som på en indier, gapskrattade och pekade "haha kolla! Hen ser ut som en indier hahaha". Jag diskade och vände mig om och kände direkt att det inte var ok. Sa det till henne och hon ångrade sig såklart. Pratade med chefen som inte gjorde något för hon visade ånger direkt.

Jag vet inte, enhetschefens chef eller politikerna skulle jag tippa på. Men de lyssnR ofta på föräldrar. Mer än på oss som jobbar.

Är det att bli kränkt? Att någon skämtar till det lite med en färgklick?
Citera
2015-05-20, 21:41
Bannlyst
Är det sant att barnskötare blir mindre och dom tar in förskolelärare istället?
Citera
2015-05-20, 21:56
Medlem
MettaFocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Är det att bli kränkt? Att någon skämtar till det lite med en färgklick?

Ställer man sig och pekar och gapskrattar anser jag att det är en kränkning, ja.
Citera
2016-09-22, 22:45
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Hurdant sexliv har förskollärare!? Knullar ni överhuvudtaget och i så fall vilken ställning är den mest använda?

Det verkar ju vara den mest tråkiga och pryda yrkesgrupp som skådats näst efter nunnor och kvinnliga präster! För att inte tala om att ni talar till hela omvärlden på samma sätt som ni talar till småbarnen!

.
Kan garantera att det där inte gäller alla förskolelärare...särskilt inte en av min sons nuvarande dagisfröknar. Hon ger blickar som känns ända ner i benfickan..
Citera
2016-09-23, 20:47
Medlem
Adriadnes avatar
Jag har inte varit på en förskola sedan jag själv gick på dagis och jag undrar verkligen genuint:

1. Hur gör ni för att kunna se och ta hand om och ge alla barn uppmärksamhet??? Jag är föräldraledig och tar hand om mitt eget, bara ett barn, och tycker att det är svårt nog att verkligen ge honom all den uppmärksamhet han behöver så hur gör ni när ni har hand om massor av ungar?

2. Hur gör ni för att söva de små barnen (1-2 år) när de ska vila middag?

3. Tar ni aktiv hänsyn till föräldrars önskemål om t.ex uppfostringsmetoder, genustänk, religiösa eller politiska föreställningar osv i er samvaro med de olika barnen? I så fall hur?

4. Hur garanterar ni barnens säkerhet när det gäller sexuella övergrepp och andra kränkningar från personal och andra barn?

5. Det talas alltid om pedagogik på förskolan. Vad är det ni lär barnen? Och hur lär ni dem?
Citera
2016-09-23, 21:11
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne
3. Tar ni aktiv hänsyn till föräldrars önskemål om t.ex uppfostringsmetoder, genustänk, religiösa eller politiska föreställningar osv i er samvaro med de olika barnen? I så fall hur?
Förhoppningsvis inte, det finns en läroplan att följa.
Citera
2016-09-24, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne
Jag har inte varit på en förskola sedan jag själv gick på dagis och jag undrar verkligen genuint:

1. Hur gör ni för att kunna se och ta hand om och ge alla barn uppmärksamhet??? Jag är föräldraledig och tar hand om mitt eget, bara ett barn, och tycker att det är svårt nog att verkligen ge honom all den uppmärksamhet han behöver så hur gör ni när ni har hand om massor av ungar?

2. Hur gör ni för att söva de små barnen (1-2 år) när de ska vila middag?

4. Hur garanterar ni barnens säkerhet när det gäller sexuella övergrepp och andra kränkningar från personal och andra barn?

5. Det talas alltid om pedagogik på förskolan. Vad är det ni lär barnen? Och hur lär ni dem?

Svaret på alla dina frågor hittar du här:
http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se %2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ft rycksak%2FRecord%3Fk%3D2442
Citera
2016-09-24, 09:19
Medlem
SurTrollets avatar
Hur väljer ni ut nyanlända MENA-män som vill "lära sig svenska" och därmed får praktik på förskolor/dagis/fritisgårdar och vad görs för bakgrundskontroll av dessa?

En av mina arbetskamraters grabb har en på sin förskola och det är en på fritidsgården i byn där jag bor och tydligen är det rätt vanligt att arabiska män blir placerade bland våra barn och ingen vågar säga ifrån med risk att bli stämplad, åtalad & skadeståndsskyldig.
Senast redigerad av SurTrollet 2016-09-24 kl. 09:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in