2014-06-22, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Hade en underhållande debatt med 2 förskolelärare nyligt.
De hävdade att barn ska formas själv och deras roll som lärare är inte att lägga sig i...

Jag tyckte det lät så idiotiskt att jag var tvungen rallera över det resten av kvällen.. (var inte direkt populärt)

Min fråga till dig: ska barn formas av dig som lärare eller ska dom hitta sig själv på egen hand?

Ex. En pojke går omkring och försöker kyssa killar, de andra föräldrarna blir upprörda och tycker det är oanseligt. Förskolelärarna har två val: 1) säga till och jobba bort beteendet (vilket det är). 2) låta han fortsätta och instruera föräldrarna att de utvecklas utan guidning här.

Ex. en arabisk kille kastar leksaker på en tjej då hans föräldrarna säger det är helt ok då hon är lägre värd. Pojken gör så på förskolan och förskolelärern har två val: 1) säga ifrån och lära ut "svenska ideal" 2) respektera kulturen och ta bort tjejen från killen som får fortsätta.

På båda fick jag bestämt svaret 2) av båda damerna (erfarna tanter på skola i sth innerstad)
Direktiven är tydligen fokus på flum och hålla barnen instängda bara. Stämmer det?

Så dom har utbildat sig i över 3 år för att inte lägga sig i?
Låter som en väldigt lätt utbildning.
Citera
2014-06-22, 02:34
Medlem
xtrftw1337s avatar
Har bägaren någonsin "runnit över" för dig när någon snorunge är alldeles för o-kontrollbar.. om det nu har hänt hur hanterade du det och vad blev resultatet?
Citera
2014-06-22, 02:50
Medlem
Djupfryss avatar
3,5 år i högskola för att lära dig att få ungarna att sluta mobba negrer och till yttermera visso göra något så pedagogiskt som att berömma barnen för deras ritade cirklar? Rättstavning, meningsuppbyggnad och versaler var tydligen inget som prioriterades?

Du är en produkt av ett utbildningssystem som istället för att lära barn färdigheter för att klara sig själva lägger ner den största kraften på att få dem att förvandlas till bortskämda okritiska bimbos. Vidare uppfostrar dem till att rakt av köpa de förhärskande PK-åsikter som fullständigt genomsyrar skolväsendet med genusdravel, allas lika värde och annat vänsterflum alltmedan de växer upp till mesiga vänstervridna små latmaskar som tuggar tuggummi och gnäller på för låg lön och för högt arbetstempo. Som värsta sortens fyllbultar och arbetsskygga socialfall.

Vi flyttade till en ny stad för ett tiotal år sedan och våra två yngsta fick plats på en förskola med så kallade pedagoger. Från att ha varit vana att lämna in ungarna till ett par dagisfröknar som trots avsaknad av pedagogisk utbildning klarade av att få ungarna att interagera med både yngre och äldre kamrater, utan problem tog med dem på utflykter, grillade korv och lät dem leka relativt självständigt skulle vi nu plötsligt acceptera att det satt en pedagog/fröken på var femte unge och påstod att det var livsfarligt att ens ta en skogspromenad.
Jag förstår i och för sig att det var jävligt svårt för pedagogerna att hålla koll på ungarna då de var fullt upptagna med att beklaga sig över deras fruktansvärt hårda arbetsvillkor. Och så deras förbannade normkritiska inställning. Vilket jävla skämt!
De satte ju för i helvete in tusen gånger fler normer i huvudet på ungarna än vad jag och min fru klarat av under hela deras tidigare uppväxt.
Ett halvårs experimenterade fick vara nog. Vi fick in dem hos en dagismamma, förvisso av rysk börd, och med en förkärlek för att ersätta sina tillkortakommanden i det svenska språket med kraftuttryck som våra avkommor gärna citerar i de mest opassande sammanhang. Det har ställt till med en del pinsamheter. De får däremot mycket frisk luft, motion och en liten spark i baken när de sätter sig och gnäller istället för att utmana sig själva.

Visst, det har hänt att min yngsta, en flicka som är mer vild än tam kommit hem med självförvållade blåmärken som gjort att jag funderat på om ryskan verkligen har koll, men vad fan. Jag själv fick härja rätt så fritt när jag var liten, och på något sätt är det ju ändå som så att om dottern inte har självbevarelsedrift nog för att någorlunda ha koll på riskerna så kanske hon ändå inte är tillräckligt livsduglig. Vilket jag i och för sig inte är speciellt orolig för. Hon verkar arta sig bra.
Citera
2014-06-22, 03:59
Medlem
zala's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lompan
är lönen jätte bra med tanke på vad jag gör?
Att ta hand om småbarn är inte direkt raketforskning menade han.
Citera
2014-06-22, 04:03
Medlem
Expels avatar
Vad finner du är jobbigast med jobbet du har?
Tänker du mycket på barnen utanför arbetet också?
Citera
2014-06-22, 04:40
Bannlyst
Får man många brudar som förskollärare?
Citera
2014-06-22, 04:46
Medlem
Romang67s avatar
Fick inget svar, så ställer frågan igen.

Tycker du att det känns nödvändigt att läsa 3.5 år på högskola för att bli utbildad förskolelärare?

Om du gör det, varför?

Lägger till en till fråga. Vad är det du kan som inte jag, som i princip lekman (har tagit en kurs i fysisk, kognitiv och social utveckling hos barn), kan?
Citera
2014-06-22, 05:45
Medlem
Endsiegs avatar
Tycker du att "normkritik" "genusneutralitet" "hen" och liknande marxistdoktriner är bra eller förvirrar och saboterar det i verkliga fall barnens naturliga utveckling?
Citera
2014-06-22, 05:50
Medlem
Intotherainbows avatar
Vad kan du om barnpsykologi, och har du läst boken generation ego?
Citera
2014-06-22, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doftlilja
För att jag ifrågasätter din urusla svenska?? Inte konstigt att den svenska skolan rasar snabbast i världen om barnen redan i förskoleåldern ska ha att göra med sopor som du.

Sten i glashus?
Citera
2014-06-22, 08:52
Medlem
sigurts avatar
Min förskola har många "vikarier" som jag tycker alltid är där, dvs outbildad personal. Jag tolkar det som att det är ett sätt att spara pengar.

Varför skall förskolor anställa utbildad personal med högre lön istället för ständig outbildad personal till lägre kostnad?
Citera
2014-06-22, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lompan
jaa jag vet inte om du skulle vilja ha en outbildad lärare i skolan? samma gäller förskolan.

Fast tror du någon som jobbat inom yrket i 25år är sämre än någon ny exad 22åring med 1 års erfarenhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in