Citat:
Ursprungligen postat av
Xparn
Är du man eller kvinna?
Ifall man har du någon gång känt att människor tycker att det är konstigt att du är förskolelärare?
Ifall kvinna tycker du att fler män borde jobba som förskolelärare?
Som förskolelärare, vilken sorts utbildning tycker du att man ska ha innan man kan börja med jobbet?
Hur reagerar du på barn som retar andra barn? Vågar du skrika till ? Har du gjort bort dig inför föräldrar eller andra vuxna på ditt jobb i samband med barn?
Jag är kvinna.
Jag tycker absolut det ska jobba fler män i förskolan! Det finns många aspekter på varför det skulle vara bra. Extremt många barn har inte sin pappa med i bilden, därför vore det bra med en manlig förebild och ett manligt inflytande. Det finns andra negativa aspekter som tex att mannen skulle vara pedofil, jag vet inte vad jag ska svara på det annat än att min åsikt är att vi inte kan utgå från att alla män KAN va pedofil.
Jag tycker att man ska ha en pedagogisk utbildning, precis som alla andra yrken som har med människor att göra.
Om ett barn retar ett annat barn vidtar jag åtgärder. Att ställa sig och skrika tycker jag inte är någon lösning. Det går faktiskt att prata med barn! Jag tar de barn de gäller åt sidan, låter båda barnen berätta varför situationen uppstått, frågar sedan om de tycker att det är ett vänskapligt beteende, frågar BARNEN vad de tycker att vi ska göra i framtiden, frågar barnen hur de skulle vilja att en vän var, frågar barnen om hur de tycker det ska kännas när de kommer till förskolan. Barnen får då själva TÄNKA och har oftast väldigt kloka insikter. sedan bevakar jag noga i framtiden om detta händer igen. Händer det igen måste man vidta ytterliga åtgärder.
Jag anser inte att jag gjort bort mig. Jag kränker inte något barn, jag sliter å drar aldrig i något barn, jag skriker inte så loskor flyger. det innebär INTE att jag står handlingsförlamad. Hur jag hanterar sådana här situationer utan att skrika har jag fått lära mig på min utbildning. vem vet, jag kanske annars hade trott att det var rätt att skrika.
däremot har jag ropat "STOPP", om det är en kris och jag inte hinner fram.