2014-06-21, 15:24
Medlem
Är du man eller kvinna?

Ifall man har du någon gång känt att människor tycker att det är konstigt att du är förskolelärare?
Ifall kvinna tycker du att fler män borde jobba som förskolelärare?

Som förskolelärare, vilken sorts utbildning tycker du att man ska ha innan man kan börja med jobbet?
Hur reagerar du på barn som retar andra barn? Vågar du skrika till ? Har du gjort bort dig inför föräldrar eller andra vuxna på ditt jobb i samband med barn?
Citera
2014-06-21, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lompan
är lönen jätte bra med tanke på vad jag gör?
Ja! Herregud! I högsta grad! Har du ens haft tidigare jobb, eller är det här ditt första?
Citera
2014-06-21, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Ja, det kan vara bra. Faktum är dock att det som du måste läsa för att förstå handlar om ren instinkt för vissa utan att ens ha läst din skräppedagogik. Det jag menar är att en utbildning inte säger ett jävla skit i hur duktig du är på pedagogik. De facto att vår skola håller på att falla samman är en tydlig indikator på att pedagogik inte väger ett dyft om personen i fråga inte ens har en grundförståelse för processen av lärandet, och tvärtemot vad du tycker och tror, så går det inte att läsa sig till det förståendet. Då hamnar vi genast i att folk går dessa utbildningar bara för att få en utbildning och ett jobb, inte för att de njuter av att lära ut.

TL;DR: Sluta sätt dig på en piedestal för att du läst pedagogik, du har knappt snuddat på vad pedagogik är på lärarutbildningen ändå.

jag antar att du måste vara en otroligt smart begåvad människa som vet och kan allt. Med sådana som dig skulle ingen behöva utbildning! speciellt inom pedagogik. Alla människor som funderar på att arbeta med människor måste ju vara riktiga retards som ens funderar på att gå en utbildning.

Nu är det så att regeringen har bestämt att det krävs utbildning för detta arbete, inte jag. och ja tyvärr märker jag skillnad på pedagog och barnskötare. Inte på hur bra och snäll man är bort barn, utan på lärandet.
Citera
2014-06-21, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xparn
Är du man eller kvinna?

Ifall man har du någon gång känt att människor tycker att det är konstigt att du är förskolelärare?
Ifall kvinna tycker du att fler män borde jobba som förskolelärare?

Som förskolelärare, vilken sorts utbildning tycker du att man ska ha innan man kan börja med jobbet?
Hur reagerar du på barn som retar andra barn? Vågar du skrika till ? Har du gjort bort dig inför föräldrar eller andra vuxna på ditt jobb i samband med barn?

Jag är kvinna.

Jag tycker absolut det ska jobba fler män i förskolan! Det finns många aspekter på varför det skulle vara bra. Extremt många barn har inte sin pappa med i bilden, därför vore det bra med en manlig förebild och ett manligt inflytande. Det finns andra negativa aspekter som tex att mannen skulle vara pedofil, jag vet inte vad jag ska svara på det annat än att min åsikt är att vi inte kan utgå från att alla män KAN va pedofil.

Jag tycker att man ska ha en pedagogisk utbildning, precis som alla andra yrken som har med människor att göra.

Om ett barn retar ett annat barn vidtar jag åtgärder. Att ställa sig och skrika tycker jag inte är någon lösning. Det går faktiskt att prata med barn! Jag tar de barn de gäller åt sidan, låter båda barnen berätta varför situationen uppstått, frågar sedan om de tycker att det är ett vänskapligt beteende, frågar BARNEN vad de tycker att vi ska göra i framtiden, frågar barnen hur de skulle vilja att en vän var, frågar barnen om hur de tycker det ska kännas när de kommer till förskolan. Barnen får då själva TÄNKA och har oftast väldigt kloka insikter. sedan bevakar jag noga i framtiden om detta händer igen. Händer det igen måste man vidta ytterliga åtgärder.

Jag anser inte att jag gjort bort mig. Jag kränker inte något barn, jag sliter å drar aldrig i något barn, jag skriker inte så loskor flyger. det innebär INTE att jag står handlingsförlamad. Hur jag hanterar sådana här situationer utan att skrika har jag fått lära mig på min utbildning. vem vet, jag kanske annars hade trott att det var rätt att skrika.

däremot har jag ropat "STOPP", om det är en kris och jag inte hinner fram.
Citera
2014-06-21, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Ja! Herregud! I högsta grad! Har du ens haft tidigare jobb, eller är det här ditt första?

jag gissar att du har ett lågbetalt jobb.
Citera
2014-06-21, 16:33
Medlem
Vanligtvis brukar jag ha den inställningen som många i tråden också verkar ha, nämligen att "dagisfröknar" inte är av lika stor betydelse för barnets utveckling och liknande som "riktiga" lärare, men efter TS jämförelse mellan hur en outbildad och en utbildad kan ha för syfte och tanke med sina yttranden och handlingar så är jag beredd att tänka om. Bra exempel som äntligen förklarar den fråga jag ställt många gånger tidigare, men aldrig fått ett bra svar på.

En liten fråga relaterad till det jag nyss skrev då: Vad tycker du om att lärare/pedagoger för andra åldersinriktningar (tänker framförallt på högstadiet och gymnasiet) ser ner på din utbildning och arbete och förringar det?
Citera
2014-06-21, 16:46
Medlem
Citat:
jag gissar att du har ett lågbetalt jobb.
Ditt jobb är inte lågbetalt. Men jag tjänar faktiskt betydligt mer än dig om du undrar Däremot har jag haft jobb som är sämre betalt än ditt, och arbetet har varit mer krävande (som också kräver utbildning), de jobben har jag inte tyckt varit underbetalda heller, allting är relativt. Du ska fan inte tjäna mer än vad du redan gör!
Citera
2014-06-21, 16:56
Medlem
Lekes avatar
Nämn några av dessa förbluffande saker du säger försiggår i förskolan.
Citera
2014-06-21, 16:57
Medlem
Citat:
Jag är ganska ny exad förskollärare (visserligen jobbat i några år), vilket innebär att man inte alltid har samma syn som de gamla förskollärarna som jobbat i flera år. vissa saker som försigår i förskolan kan jag känna mig förbluffad över, och jag kan tänka mig att som förälder har man många funderingar.

Här är jag helt anonym och kan svara helt ärligt på era frågor.

så ställ er fråga!

Varför läste du 3,5- 4 år på högskolan för att torka barn i röven. Om du brinner för yrket, hade det inte räckt med barnskötare kompetens?
Citera
2014-06-21, 17:16
Medlem
Rainmans avatar
Min son har nyligen börjat på förskolan och jag har märkt att det är en lärare som är väldigt pedagogisk på hans avdelning, och naturligt så gillar min son verkligen henne. Dom andra är bara där för att få ihop 40 timmars veckor känns det som, och det märks ju också då min son inte verkar gilla dom lärarna så mycket.

Till frågan. Är det vanligt att det oftast är ett fåtal lärare som verkligen är intresserade av sitt jobb och är väldigt pedagogiska medans dom andra bara är där för att ha ett jobb?
Citera
2014-06-21, 17:21
Medlem
Secreto10s avatar
En bekant som tog sin examen -12 påstår att hon med sin utbildning kan undervisa i grundskolan också. Men att de som tagit examen efter -12 inte kan det. Stämmer det?
Citera
2014-06-21, 17:33
Medlem
Har du haft någon särskilt minnesvärd upplevelse angående någon/ några specifika elever? Mobbning? Person med avikande beteende i.e. sexualitet/ kön eller? Har du träffat en elev som du ansett vara "begåvad"?

Tack för svar. Detta uppskattas, lompan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in