2014-06-20, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Ibland får jag intrycket av att en del okunniga fått för sig att hyperacusis beror på att man inbillar sig att det gör ont. Det gör ju ont för att det finns en fysisk orsak till det. Den skadan måste man långsamt rehabilitera, träna sig att tåla igen. Man kan inte börja med att fortsätta höra bromsljud och porslinsskrammel i vardagen precis som innan, med samma styrka och tro att det ska gå över av sig självt.

Jämför med en med stämbandsinflammation.
Den kan ju inte omgående - när ingen skillnad skett i röstkapacitet - plötsligt bara fortsätta att sjunga / intervjua röstansträngande. Det blir ju bara kroniskt då.

nee att ont gör det... Men det jag menar är mer om det Skadar min hörsel så jag får mer tinnitus eller en hörselnedsättning.

Vart kan man hitta såna här "ljud cd" som du pratar om?

Det är det jag menar ett hundskall är ju EXTREMT smärtsamt i öronen och obehagligt men inte skadar det hörseln väll även om man är ljudkäsnlig? :O
Citera
2014-06-20, 15:12
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millekillen
Tycker du att jag ska "ta ut" propparna för gott ,alltså ?
Och försöka anpassa öronen till det "vardagliga ljudet" ?
Eller ska jag köra kortare stunder utan proppar , för att , sakta "vänja" örat för ljud igen ?

Många vardagsljud är för höga för den med ljudöverkänslighet tyvärr.
Porslinsskrammel, bilbromsar, metallklirr, glasklirr, hundskall, hammarslag, dammsugare.
Vi pratar här om 80-110 dB ungefär.
Tål man då bara 65 dB t.ex. så bör man skydda sig mot den ljudstyrka dessa ljud
normalt har i vardagen. Däremot bör man inte skydda sig mot dessa typer av ljud
helt och hållet alltför lång tid. DVS: lyssna på inspelningar med lurar av dessa olika slags
ljud, men börja med 5-10 dB. Öka efterhand, månad för månad. Till slut kommer
du att ligga på 70-80 dB och om du då tål dessa ljud på den nivån, så kommer du att
klara vardagen bättre.

Inte lätt detta. Men det går. Över tid. Tålamod. Professionell tillvänjning. Inga avsteg.

Funderar du över alternativen helt utan proppar eller utan proppar ibland bara, så får du
avgöra det själv. Utan proppar ibland hade jag valt. Eller rättare sagt, proppar ibland bara.

Obs också att du bara haft det en vecka.
Det KAN spontant gå över i ditt fall.
Citera
2014-06-20, 15:20
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodlan
nee att ont gör det... Men det jag menar är mer om det Skadar min hörsel så jag får mer tinnitus eller en hörselnedsättning.

Vart kan man hitta såna här "ljud cd" som du pratar om?

Det är det jag menar ett hundskall är ju EXTREMT smärtsamt i öronen och obehagligt men inte skadar det hörseln väl även om man är ljudkänslig? :O

BBC sound effects-serie t.ex. Googla. KPM Inc heter skivbolaget. Finns massor av sånt. Även för nedladdning. Kolla även Mattons utbud av ljudeffekter för nedladdning t.ex.

Jo, det skadar hörseln. Tills man vant sig mer vid ljudet alltså. Men det gör man inte genom att höra de ljud som är "EXTREMT smärtsamt i öronen och obehagligt" [dina egna ord] med vardagens ljudstyrka. Tillvänjning är ledordet. Man rehabiliterar inte skador genom att börja på maxnivå direkt.

Har du träffat en audiolog som tror på det, så är han sannolikt gammal militär.
Citera
2014-06-20, 15:28
Medlem
RoaldDahls avatar
Sodlan och Millekillen - jag är helt övertygad om att er ljudöverkänslighet kommer att minska över tid.
Men överansträng inte öronen innan dess. Det bara fördröjer förloppet.

En del önh-läkare pratar fortfarande om att man kan vänja öronen vid ljud och för att träna mot tinnitus också, genom att höra på brusljud enbart, pink noise o.s.v. Inget fel i det. Men har man ljudöverkänslighet är ett bättre alternativ att även träna med ljud med åtminstone viss dynamik.

Deras tanke är att brusljudet ska innehålla alla f r e k v e n s e r, men det är inte bara det som behöver träning. Jag tålde åtminstone "bara" brus efter att ha hört på just brus.
Senast redigerad av RoaldDahl 2014-06-20 kl. 15:37.
Citera
2014-06-20, 15:50
Medlem
Mugsys avatar
Jag kör med massor av bakgrundsljud eftersom jag har tinnitus jämt.
Vitt, brunt och violett brus, regn, vattenfall, vind osv. Så monotont som möjligt.
Det är det enda som minskar besvären.
Senast redigerad av Mugsy 2014-06-20 kl. 15:53.
Citera
2014-06-20, 15:56
Medlem
RoaldDahls avatar
LJUD:
http://www.sound-ideas.com/sound-effects/bbc-1-40-cds-sound-effects-library.html

Kolla under fliken "Audio" där. Ges ett smakprov på någon minut.

SOLOINSTRUMENT:
http://www.matton.se/musik/tracks/solo_instruments.html

Hittade inga ljudeffekter där f.n. men soloinstrument kan ju ibland vara lite trevligare att ha
på i bakgrunden i lurarna, när man gör något annat. Även om det även är mot de mer obehagliga ljuden man måste träna också.
Senast redigerad av RoaldDahl 2014-06-20 kl. 16:01.
Citera
2014-06-20, 15:58
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Jag kör med massor av bakgrundsljud eftersom jag har tinnitus jämt.
Vitt, brunt och violett brus, regn, vattenfall, vind osv. Så monotont som möjligt.
Det är det enda som minskar besvären.

Besvären av tinnitus och/eller av hyperacusis?
Har man tinnitus så kan jag förespråka brus.
Har man hyperacusis kan jag förespråka både brus och träning med vanliga andra ljud också, med visst inslag av dynamik - utan att man för den sakens skull ska lyssna på plåtslagning i timmar... iaf inte med normal "vardaglig" styrka.
Senast redigerad av RoaldDahl 2014-06-20 kl. 16:10.
Citera
2014-06-20, 23:02
Medlem
Det jag menar är att dessa ljud uppstår ju när man t.ex ska handla på parkeringen... ska man då alltså ha öronproppar när man går till affären "ifall" någon bromsar på parkeringen som hände i mitt fall...

och är du "botad" från ljuskänslighet i nuläget? :-)
Citera
2014-06-20, 23:44
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodlan
Det jag menar är att dessa ljud uppstår ju när man t.ex ska handla på parkeringen... ska man då alltså ha öronproppar när man går till affären "ifall" någon bromsar på parkeringen som hände i mitt fall...

och är du "botad" från ljuskänslighet i nuläget? :-)

Ja, men vistas hellre i miljöer där inte höga ljud plötsligt kan komma.
Tills den dag kommer då du själv tränat upp öronen.
Måste du höra en bromsande bil eller hundskall, vet med dig det innan -
använd då öronproppar. Bilsom "Light" kanske räcker.

Jag tålde inte ens min egen röst, så illa var det. 45 dB nånstans låg min
gräns vid. Idag är det ingen fara upp till 90 dB, vilket är ganska mycket.
Alltså kan jag i regel sitta vid dukat bord och äta med metallbestick mot
porslin. Något jag aldrig kunde föreställa mig skulle hända då det var som värst.

Över 90 dB skångrar ljud i mina öron, låter som ett högtalarelement som skakar loss.
Så diskotek, fotbollsmatch eller konsert skulle aldrig funka utan öronproppar av
något slag. Men å andra sidan ger ju allt över 85 dB med viss varaktighet i tid
hörselskador även för normalhörande, så det är ju inget eftesträvansvärt att vara
helt utan öronproppar i sådana sammanhang. När jag tålde 45 dB räckte naturligtvis
inte öronproppar under en konsert t.ex., så någon konsert var ju aldrig aktuell då.

Tinnitusen är ungefär densamma skulle jag säga tyvärr. Jag tillhör den lilla skara där
ett bakgrundsljud i bakgrunden, hemmavattenfall i kruka/datorfläkt/loop med vindljud
etc bara förvärrar och stressar och stegrar min interna egen tinnitus. Det fungerar
alltså inte alls. Ingen vet varför. Bättre att rummet är döddämpat helt tyst.
Senast redigerad av RoaldDahl 2014-06-20 kl. 23:50.
Citera
2014-06-21, 01:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Hörselskydd med mikrofon och hörapparater, kan förstärka svaga ljud och dämpa starka men kostar därefter.
Citera
2014-06-21, 03:04
Medlem
Okej! så där ljud som kan innebära obehag " dock typ alla ställen" där ska jag ha någon form av skydd?

Men det är det jag menar även fast du inte tålde din egna röst.... så inte fick du hörselskador de gånger du råkade skrika till eller höra ljud över 45 db???

För så som dom förklarat för mig så ska man INTE skydda sig mot vardagsljud t.ex hunskall, folk som pratar, köra bil och ev bromsskrik? Så som dom sagt till mig är att hjärnan bara uppfattar som att ljudena är högre än vad dom egentligen äroch att örat tål lika mycket som innan bara att hjärnan "fejkar" dessa göra ont signaler!

Blir nästan lite rädd att tinnitusen kan ha gått upp nu.... är förmodligen pga stressen och ångesten jag får av höga ljud... men det ni menar alltså är att dessa ljud skadar min hörsel permanent? Ska man söka upp detta hos en "expert" kanske?
Citera
2014-06-21, 09:04
Medlem
millekillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Ja, men vistas hellre i miljöer där inte höga ljud plötsligt kan komma.
Tills den dag kommer då du själv tränat upp öronen.
Måste du höra en bromsande bil eller hundskall, vet med dig det innan -
använd då öronproppar. Bilsom "Light" kanske räcker.

Jag tålde inte ens min egen röst, så illa var det. 45 dB nånstans låg min
gräns vid. Idag är det ingen fara upp till 90 dB, vilket är ganska mycket.
Alltså kan jag i regel sitta vid dukat bord och äta med metallbestick mot
porslin. Något jag aldrig kunde föreställa mig skulle hända då det var som värst.

Över 90 dB skångrar ljud i mina öron, låter som ett högtalarelement som skakar loss.
Så diskotek, fotbollsmatch eller konsert skulle aldrig funka utan öronproppar av
något slag. Men å andra sidan ger ju allt över 85 dB med viss varaktighet i tid
hörselskador även för normalhörande, så det är ju inget eftesträvansvärt att vara
helt utan öronproppar i sådana sammanhang. När jag tålde 45 dB räckte naturligtvis
inte öronproppar under en konsert t.ex., så någon konsert var ju aldrig aktuell då.

Tinnitusen är ungefär densamma skulle jag säga tyvärr. Jag tillhör den lilla skara där
ett bakgrundsljud i bakgrunden, hemmavattenfall i kruka/datorfläkt/loop med vindljud
etc bara förvärrar och stressar och stegrar min interna egen tinnitus
. Det fungerar
alltså inte alls. Ingen vet varför. Bättre att rummet är döddämpat helt tyst.

Känns lika för mig...
Därför skönare att sova med hörselproppar , än utan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in