Citat:
Ursprungligen postat av
Sodlan
så det du menar är att Bromsljud från bilar då det skriker från bromsarna ÄR skadligt och det SKA man skydda sig mot?
De jobbiga är när man är ljudkänslig att alla säger ju att man INTE ska skydda sig mot "vardagliga ljud"
Ja, definitivt. Kroppen hade aldrig varnat med obehag/smärta om det inte var skadligt.
De flesta som säger så är väl knappast ljudöverkänsliga själva...
Det viktiga är att man har som målsättning att klara av de lite värre ljuden också, över tid, så småningom. Köp effekt-ljud-cd med olika slags ljud. Lyssna på tandläkarborr, hundskall o.s.v.
Ett hundskall i vardagen som når ditt öra i vardagen kan ligga på exempelvis 95 dB in i örat. Om du då har en pajad muskelreflexfunktion (dämpning) och/eller de hörceller som ligger för att kunna klara ovanför 65 dB (där går skiljelinjen anatomiskt i örat) är skadade, så kommer de inte att bli mindre skadade. Visst är hundskall ett "vardagsljud", men inte för den som har hyperacusis.
Vardagsljud är öht ett löjligt begrepp. Det är skillnad på att vara formel 1-förare och att vara
bibliotekarie t.ex. Så vilken vardag pratar vi om? Den som bor avsides utan hund, är hundskall
vardag för den personen?
Lyssna på inspelningar/nedladdningar av olika slags ljud. Sätt in dem på låga 5-10 dB från början.
Så låga porslinsljud eller hundskall eller bromsljud finns inte, men det är karaktären på ljudet
som man ska vänja sig vid också. De ska inte komma som chocker. Öka sedan gradvis över tid.
Efter ett par år kanske du kan/bör du känna viss/oerhörd skillnad. Tala med din audiolog.
Mig tog det sju år. Men börja med det redan nu. Att bara höra olika slags brus gjorde att jag bara tålde brusljud, vattenfall, dusch, dammsugare o.s.v. Men fortfarande inget av porslin, metall, hundskall etc. Så träna på ALLA slags ljud är mitt tips. Det är inte bara ljudstyrkor utan även ljudens vågform som man ska vänja sig vid igen (dynamiken). Örat och hörsel är inte bara hörcellerna, allt i systemet ska samverka och fungera, vilket inkluderar hörselben och muskler t.ex. Har man desstom skyddat sina öron en l å n g tid så blir det med de benen och musklerna precis som med alla andra av kroppens ben och muskler - de tillbakabildas. Använd ljudträning! Med förnuft och gör aldrig avsteg från planen, för att "prova" i förväg om du nu kommit att tåla höga ljud.