2014-06-18, 15:06
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millekillen
Är det en "giltig orsak" att sjukskriva sig för...???
Man lär väl knappast få ett intyg från läkare , för en sådan här åkomma ?

Det beror på hur rädd läkaren tycker att man ska vara om hörseln.
Besök därför en audiolog.
Avhängigt yrkets art naturligtvis, bibliotekarie eller svetsare t.ex.
Citera
2014-06-20, 10:44
Medlem
millekillens avatar
Kört hörselproppar ett par dagar nu... ( även på natten )
Och tycker faktiskt att det känns lite bättre redan.
Dock väldigt känslig mot höga ljud så fort jag tar ur propparna...
Citera
2014-06-20, 13:21
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millekillen
Kört hörselproppar ett par dagar nu... ( även på natten )
Och tycker faktiskt att det känns lite bättre redan.
Dock väldigt känslig mot höga ljud så fort jag tar ur propparna...

Hyperacusis kallas det.
Besök audiolog.
Vila inte öronen HELT från alla ljud nu (eftersom det gått en knapp vecka),
men undvik ALLA HÖGA ljud. ALLA ljud ska undvikas de första få dygnen bara.
Man kan - om man öronproppsskyddar öron för länge - konservera en
extrem ljudöverkänslighet. Alla intermittenta ljud ska du dock skydda dig
mot. De med hög transisentfaktor alltså. Plötsliga hammarljud, explosiva ljud,
metall och porslinsskrammel samt hundskall. Även om de senare räknas till
"normala" ljud. Öka gradvis anpassningen. Då kommer du att tåla även dessa
till slut.
Citera
2014-06-20, 13:28
Medlem
Måste fråga jag som är ljudkänslig Tillhör Gnissel och skrikande från bromsar till "vardagliga ljud" ? eller är detta ljud som man faktiskt ska skydda sig mot? hända mig idag kom en bil som bromsa till cirka 3-4 meter från mig 3 - 4 gånger och jag gick... Varje gång ryckte jag nästan til för ljudet var så obehagligt.. En annan som gick cirka 2-3 meter framför mig gick helt normalt utan att bry sig....

Så tillhör detta till ljud som är obehagliga för oss ljudkänsliga MEN inte skadligt eller sånt som man faktiskt ska sätta in fingrarna i örona ljud?

Tacksam för svar
Citera
2014-06-20, 13:38
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meme20
Fick tinnitus för ganska exakt 4 år sedan. Lyssnade på för hög musik på den jäkla mp3-spelaren:/. Till alla er som nyss fått tinnitus vill jag bara säga att den första tiden kan vara jävligt jobbig. Men sen blir det bättre när man vant sig och till sist så kanske det tom kommer dagar då man inte tänker så mkt på att det dånar i örat hela tiden. De flesta blir av med oljuden men sen finns det ju några stackare ( som mig tex) som får leva livet ut med skitet. Men som sagt; det blir lättare. Och tro inte på mirakelkurer som kostar tiotusentals kronor!
Ja helt sjukt att någon till och med föreslog homeopati och liknande saker nyligen här i tråden. Men förhoppningsvis är folk inte dumma nog att gå på dessa lurendrejerier.

Jag har haft tinnitus sedan tidiga tonåren och idag är jag nästan glad att det kom så tidigt (det har inte blivit värre över åren, snarare lite bättre) då det är en sån del av livet att jag aldrig tänker på det längre.
Citera
2014-06-20, 13:50
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodlan
Måste fråga jag som är ljudkänslig Tillhör Gnissel och skrikande från bromsar till "vardagliga ljud" ? eller är detta ljud som man faktiskt ska skydda sig mot? hända mig idag kom en bil som bromsa till cirka 3-4 meter från mig 3 - 4 gånger och jag gick... Varje gång ryckte jag nästan til för ljudet var så obehagligt.. En annan som gick cirka 2-3 meter framför mig gick helt normalt utan att bry sig....

Så tillhör detta till ljud som är obehagliga för oss ljudkänsliga MEN inte skadligt eller sånt som man faktiskt ska sätta in fingrarna i örona ljud?

Tacksam för svar

ALLA ljud som är obehagliga eller t.o.m. gör ont ska man skydda sig mot eftersom obehaget är en varningssignal. Samtidigt är det svårt att skydda sig från ljud eftersom man INTE ska skydda sig mot alla ljud. Bär man öronproppar så gör man ju det tyvärr.

Det bästa är att lyssna på inspelningar av gnissel, porslinsskrammel o.s.v. under perioder men på låg volym. Över tid (år) kan man härda öronen.

Ska lägga till att man kan få gjutna formar som de sedan tillverkar plastöronproppar av, via audiologen. Dessa dämpar mindre än t.ex. Bilsom eller EAR. Alternativet är annars musik/hifi-öronproppar, de som har filter. Kostar runt 150 kr.
Senast redigerad av RoaldDahl 2014-06-20 kl. 13:56.
Citera
2014-06-20, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
ALLA ljud som är obehagliga eller t.o.m. gör ont ska man skydda sig mot eftersom obehaget är en varningssignal. Samtidigt är det svårt att skydda sig från ljud eftersom man INTE ska skydda sig mot alla ljud. Bär man öronproppar så gör man ju det tyvärr.

Det bästa är att lyssna på inspelningar av gnissel, porslinsskrammel o.s.v. under perioder men på låg volym. Över tid (år) kan man härda öronen.

Ska lägga till att man kan få gjutna formar som de sedan tillverkar plastöronproppar av, via audiologen. Dessa dämpar mindre än t.ex. Bilsom eller EAR. Alternativet är annars musik/hifi-öronproppar, de som har filter. Kostar runt 150 kr.

så det du menar är att Bromsljud från bilar då det skriker från bromsarna ÄR skadligt och det SKA man skydda sig mot?

De jobbiga är när man är ljudkänslig att alla säger ju att man INTE ska skydda sig mot "vardagliga ljud"
Citera
2014-06-20, 14:35
Medlem
[quote=RoaldDahl|49274499]ALLA ljud som är obehagliga eller t.o.m. gör ont ska man skydda sig mot eftersom obehaget är en varningssignal.

Innebär inte hypercausis även att man känner smärta / obehag av ljud som INTE är skadliga? som t.ex porslinskrammel med mera ?
Citera
2014-06-20, 14:48
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodlan
så det du menar är att Bromsljud från bilar då det skriker från bromsarna ÄR skadligt och det SKA man skydda sig mot?

De jobbiga är när man är ljudkänslig att alla säger ju att man INTE ska skydda sig mot "vardagliga ljud"

Ja, definitivt. Kroppen hade aldrig varnat med obehag/smärta om det inte var skadligt.

De flesta som säger så är väl knappast ljudöverkänsliga själva...

Det viktiga är att man har som målsättning att klara av de lite värre ljuden också, över tid, så småningom. Köp effekt-ljud-cd med olika slags ljud. Lyssna på tandläkarborr, hundskall o.s.v.
Ett hundskall i vardagen som når ditt öra i vardagen kan ligga på exempelvis 95 dB in i örat. Om du då har en pajad muskelreflexfunktion (dämpning) och/eller de hörceller som ligger för att kunna klara ovanför 65 dB (där går skiljelinjen anatomiskt i örat) är skadade, så kommer de inte att bli mindre skadade. Visst är hundskall ett "vardagsljud", men inte för den som har hyperacusis.

Vardagsljud är öht ett löjligt begrepp. Det är skillnad på att vara formel 1-förare och att vara
bibliotekarie t.ex. Så vilken vardag pratar vi om? Den som bor avsides utan hund, är hundskall
vardag för den personen?

Lyssna på inspelningar/nedladdningar av olika slags ljud. Sätt in dem på låga 5-10 dB från början.
Så låga porslinsljud eller hundskall eller bromsljud finns inte, men det är karaktären på ljudet
som man ska vänja sig vid också. De ska inte komma som chocker. Öka sedan gradvis över tid.
Efter ett par år kanske du kan/bör du känna viss/oerhörd skillnad. Tala med din audiolog.

Mig tog det sju år. Men börja med det redan nu. Att bara höra olika slags brus gjorde att jag bara tålde brusljud, vattenfall, dusch, dammsugare o.s.v. Men fortfarande inget av porslin, metall, hundskall etc. Så träna på ALLA slags ljud är mitt tips. Det är inte bara ljudstyrkor utan även ljudens vågform som man ska vänja sig vid igen (dynamiken). Örat och hörsel är inte bara hörcellerna, allt i systemet ska samverka och fungera, vilket inkluderar hörselben och muskler t.ex. Har man desstom skyddat sina öron en l å n g tid så blir det med de benen och musklerna precis som med alla andra av kroppens ben och muskler - de tillbakabildas. Använd ljudträning! Med förnuft och gör aldrig avsteg från planen, för att "prova" i förväg om du nu kommit att tåla höga ljud.
Citera
2014-06-20, 14:53
Medlem
RoaldDahls avatar
Ibland får jag intrycket av att en del okunniga fått för sig att hyperacusis beror på att man inbillar sig att det gör ont. Det gör ju ont för att det finns en fysisk orsak till det. Den skadan måste man långsamt rehabilitera, träna sig att tåla igen. Man kan inte börja med att fortsätta höra bromsljud och porslinsskrammel i vardagen precis som innan, med samma styrka och tro att det ska gå över av sig självt.

Jämför med en med stämbandsinflammation.
Den kan ju inte omgående - när ingen skillnad skett i röstkapacitet - plötsligt bara fortsätta att sjunga / intervjua röstansträngande. Det blir ju bara kroniskt då.
Citera
2014-06-20, 15:02
Medlem
RoaldDahls avatar
Om du har ett till 25% avslitet inre ledband i knät (kollateralligament) och klättrar uppför en bergsvägg så gör det initialt ont.
Är det normalt att det gör ont när man klättrar uppför en bergsvägg?
Fortsätter man att klättra precis som innan, trots det onda, så kan det förvärras.
Börjar man i liten skala med att rehabträna styrkan, så blir det bättre över tid.
Citera
2014-06-20, 15:03
Medlem
millekillens avatar
Tycker du att jag ska "ta ut" propparna för gott ,alltså ?
Och försöka anpassa öronen till det "vardagliga ljudet" ?
Eller ska jag köra kortare stunder utan proppar , för att , sakta "vänja" örat för ljud igen ?

Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Hyperacusis kallas det.
Besök audiolog.
Vila inte öronen HELT från alla ljud nu (eftersom det gått en knapp vecka),
men undvik ALLA HÖGA ljud. ALLA ljud ska undvikas de första få dygnen bara.
Man kan - om man öronproppsskyddar öron för länge - konservera en
extrem ljudöverkänslighet. Alla intermittenta ljud ska du dock skydda dig
mot. De med hög transisentfaktor alltså. Plötsliga hammarljud, explosiva ljud,
metall och porslinsskrammel samt hundskall. Även om de senare räknas till
"normala" ljud. Öka gradvis anpassningen. Då kommer du att tåla även dessa
till slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem