2026-08-16, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tråden är rackarns lång så jag har bara läst några få inlägg i den, men noterar att det som vanligt finns de som ”läst och hört” att tinnitus ska kunna botas, fast seriös vetenskap säger att det är permanent och per idag inte finns något bot för tinnitus.

Några har skrivit vettiga och intressanta inlägg om att det är väldigt mycket psykologi i detta med tinnitus, alltså att det är viktigt att om möjligt ”tänka bort” tinnitusen, då kan man glömma bort att man har tinnitus långa stunder.

Min egen historia med tinnitus har tro det eller ej inget med mitt användarnamn att göra.

Mitt användarnamn skaffade jag långt före jag råkade få tinnitus. Jag valde det användarnamnet när jag skulle gnabbas med fanatiska ljudgalningar på hififorum, sådana där som är bergsäkra på att lätt höra skillnad mellan olika högtalarkablar, fast detta aldrig kunnat bevisas i blindtester….

Min tinnitus fick jag efter en händelse på jobbet 2013, när vi skulle utföra ett jobb långt nere i ett av betongskaften på en oljeplattform ute i Nordsjön, Gullfaks A, en bra bit under havsnivån.
En elak biffig pump bråkade med ca 105dB nära oss så vi hade krav på dubbla hörselskydd, dosimeter, och ca 15-30 min exponeringstid innan vi måste evakuera från platsen. Vaknade morgonen efter med sus/pip i öronen, som en gammal defekt tjockTV. Har haft detta elände sedan dess och bråkat med Statoil/Equinor om saken via Fellesforbundet med advokater etc som kostat flera hundra tusen kronor som fackförbundet stod för, i sitt arbete för att ordna så jag skulle få ersättning för min skada från Statoil/Equinor.

Idag så kan jag hantera och leva bra med skadan, suset. Men blir illa berörd när ungdomar får runt med sina bilar och poppar musik på max så halva kommunen riskerar att få hörselskador, och svarar ”jag är van…” när man försöker varna dem om faran för hörselskador.
Kan du beskriva din tinnitus och hur lång tid efter exponeringen började din tinnitus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in