2014-06-12, 10:48
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Kan polisen se namnet på tidigare förare? Och den vägen genomskåda ett icke korrekt tvåförarsystem trots att den medåkande påstår att den är endast medåkande?

Ja, det kan dom. Men på vilket sätt skulle tvåförarsystemet brytas? Dygnvila i rullande fordon?
Citera
2014-06-12, 13:54
Medlem
Rickuzs avatar
Nu har jag chans på två olika chaufförsjobb i Norrland, men jag kan bara välja ett av dom. Därför behöver jag rådfråga er om vilket jag ska välja.

Jobb1: Arbete hos en maskinetreprenad som jobbar för Svevia (f.d vägverket). Mitt jobb blir att köra dumper på ett stort vägarbete mellan Kiruna och Gällivare. Ett plus är att arbetsgivaren ger mig husrum i närheten av arbetsplatsen.

Jobb2: Arbete hos en maskinetreprenad i Malmberget. Jobbet består av lastbilstransporter av malm i LKAB's underjordsgruva. Arbetsgivaren har ingen bostad att erbjuda, men det går att ordna upp på egen hand.

Båda jobben är under sommaren, och båda ger chans till fortsatt anställning.

Jag ska träffa båda företagen i morgon och få mer information. Men vilket tycker ni att ska jag välja? Dumperkörningen verkar enklast, särskilt i.o.m att arbetsgivaren ger mig husrum. Men jag gissar att lönen som gruvchaufför är betydligt högre?

Båda jobben startar inom de närmsta två veckorna. Dumperkörningen kanske redan på måndag.

Beslutsvånda..
Senast redigerad av Rickuz 2014-06-12 kl. 14:04.
Citera
2014-06-12, 18:23
Medlem
Malmberget.

Menar du att du ens har beslutsångest? haha lätt val kan jag tycka. Lönen bör vara högre, mer givande än att tuffa fram i en dumper och så ser det bättre ut med den erfarenheten på pappret. Får du fortsatt där är det ännu mer värt.

Jag känner folk som får ut 30+ av att köra under jord. (Efter skatt alltså)
Citera
2014-06-12, 21:39
Medlem
Rickuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Malmberget.

Menar du att du ens har beslutsångest? haha lätt val kan jag tycka. Lönen bör vara högre, mer givande än att tuffa fram i en dumper och så ser det bättre ut med den erfarenheten på pappret. Får du fortsatt där är det ännu mer värt.

Jag känner folk som får ut 30+ av att köra under jord. (Efter skatt alltså)
Tack för svaret. Och du har ju helt rätt! Jag har hunnit prata med andra åkare sedan jag skrev min fråga, och tydligen är min beslutsvånda helt obefogad. Ska absolut ta gruvjobbet!
Citera
2014-06-13, 00:57
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Ja, det kan dom. Men på vilket sätt skulle tvåförarsystemet brytas? Dygnvila i rullande fordon?

I tvåförar System är det enklare att skita i att ha korten i samtidigt. Bara låtsas vara medåkande
Citera
2014-06-18, 06:25
Medlem
Hej på er.

Det ska finnas tre rullar papper i fordonet. Om det inte finns eller om det inte finns papper i skrivaren, vem åker på det: förare, åkare eller båda?
Citera
2014-06-18, 08:05
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Hej på er.

Det ska finnas tre rullar papper i fordonet. Om det inte finns eller om det inte finns papper i skrivaren, vem åker på det: förare, åkare eller båda?

Åkeriet. Meeeeen det ska mycket till om de vill böta för det. Jag har aldrig hört talats om det, att de velat böta det. Ingen som jag hört det av heller.

Isåfall kanske vid en större kontroll, en sån riktad mot åkeriet då än en flygande så att säga.
Citera
2014-06-18, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Åkeriet. Meeeeen det ska mycket till om de vill böta för det. Jag har aldrig hört talats om det, att de velat böta det. Ingen som jag hört det av heller.

Isåfall kanske vid en större kontroll, en sån riktad mot åkeriet då än en flygande så att säga.

Var finns att läsa detta?
Citera
2014-06-19, 00:01
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Var finns att läsa detta?

Pass.

Prova googla? Drog fram tungboken, där stod inget om just det. Har hört det från tunggruppen en gång för kanske tre månader sen. De sket i det. Hörde det från en lärare för en tid sedan med, men jag tror fan ingen chafför jag talat med om det idag (4 st i olika åldrar) visst ens om det. Än mindre visste vart dessa fanns om de ens fanns i bilen.

Måste väl vara nån jävla EU påhitt, så polackerna kan ha nog med dasspapper med sig under sina långa resor
Citera
2014-06-20, 00:44
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Vad kör ni för roligt då? Jag lastar Rusta o jysk pallar, Färg åt Beckers och ibland elgiganten lass.

Inte hållt på så länge men man börjar tröttna lite på att köra samma runda varje dag. Samtidigt är det ju en en trgghet, man vet vad man sysslar med, har inga problem att hålla tider osv. Vad gör ni för att fördriva tiden, blir mycket podcasts o musik för min del.
Citera
2014-06-20, 01:02
Medlem
Järnmalm sedan två månader tillbaka. Skönt att slippa stressen i styckegodssvängen, även om det också var skoj ibland.

Musik, radiodokumentärer och tjöt med kollegor får tiden att gå.
Citera
2014-06-20, 01:03
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonahQuizz
Järnmalm sedan två månader tillbaka. Skönt att slippa stressen i styckegodssvängen, även om det också var skoj ibland.

Musik, radiodokumentärer och tjöt med kollegor får tiden att gå.
Kör du den nya svängen från pajala som det pratats så mycket om? Hade vart kul att åka uppo prova, men de letar väl mer efter permanent folk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in