Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Oktor
Nu när det ändå är så mycket buss-snack i denna tråd så gör det väl inget om jag hoppar in och ställer en bussfråga här.
Jo jag tänkte höra om någon vet om dagens fjärrbussar brukar vara manuellväxlade eller automat?
Om allt går vägen har jag snart körkort för buss, dock bara automat eftersom företaget som sponsrar bara har automatväxlade bussar. Tänkte att i framtiden kanske det skulle vara kul att köra längre sträckor med buss, men man kanske blir begränsad till att bara kunna köra linjetrafik om man bara har körkort för automatväxlat?
Kan säga att företaget jag kör åt, som även har beställning, har nog 50/50 automat och manuell. Har inte jättebra överblick över bussarna, då jag bara kört linje (där är det enbart automat), men vad jag har hört så finns det ungefär lika (på beställningsbussarna då vill säga).
Kasst att ni inte får på manuell också. Det är ju inte direkt jättesvårt att lära. Det är givetvis mer att tänka på, men tar nog inte så värst många lektioner till.
Men jag tror du kan klara dig rätt hyfsat på automat. Är ju bara att söka sig till bolagen som har mest sånt. Antar att Swebus bara har automat på sina långlinjebussar.