2012-10-22, 21:09
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
D-kort vill jag ha, men konstigt nog vill jag inte köra buss. Får ångest av tanken att jag ska sitta där alla kan se mig, möta klagomål, sura resenärer, idioter mm.

Förresten, vad ligger din timlön på som bussdriver?
Äh, sånt tänker man bort/skiter i.
Det är knappt någon som klagar faktiskt. Men mycket beror ju på hur man själv är mot dom osv.

127,56 kr/h tjänar jag. Är väl steg 2 eller vad det heter. Lön efter utbildning liksom. Hade jag tagit kortet privat osv hade man ju haft lägsta.
Citera
2012-10-22, 21:19
Medlem
Nu när det ändå är så mycket buss-snack i denna tråd så gör det väl inget om jag hoppar in och ställer en bussfråga här.
Jo jag tänkte höra om någon vet om dagens fjärrbussar brukar vara manuellväxlade eller automat?
Om allt går vägen har jag snart körkort för buss, dock bara automat eftersom företaget som sponsrar bara har automatväxlade bussar. Tänkte att i framtiden kanske det skulle vara kul att köra längre sträckor med buss, men man kanske blir begränsad till att bara kunna köra linjetrafik om man bara har körkort för automatväxlat?
Citera
2012-10-22, 21:25
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Oktor
Nu när det ändå är så mycket buss-snack i denna tråd så gör det väl inget om jag hoppar in och ställer en bussfråga här.
Jo jag tänkte höra om någon vet om dagens fjärrbussar brukar vara manuellväxlade eller automat?
Om allt går vägen har jag snart körkort för buss, dock bara automat eftersom företaget som sponsrar bara har automatväxlade bussar. Tänkte att i framtiden kanske det skulle vara kul att köra längre sträckor med buss, men man kanske blir begränsad till att bara kunna köra linjetrafik om man bara har körkort för automatväxlat?
Kan säga att företaget jag kör åt, som även har beställning, har nog 50/50 automat och manuell. Har inte jättebra överblick över bussarna, då jag bara kört linje (där är det enbart automat), men vad jag har hört så finns det ungefär lika (på beställningsbussarna då vill säga).
Kasst att ni inte får på manuell också. Det är ju inte direkt jättesvårt att lära. Det är givetvis mer att tänka på, men tar nog inte så värst många lektioner till.

Men jag tror du kan klara dig rätt hyfsat på automat. Är ju bara att söka sig till bolagen som har mest sånt. Antar att Swebus bara har automat på sina långlinjebussar.
Citera
2012-10-23, 16:51
Medlem
Tack för svaret bowlingjocke. Jo, visst är det lite surt att bara få köra automatbussar, men bättre än inget kort alls.. Jag har ju kört manuellväxlad lastbil tidigare så det hade säkert inte varit några problem att lära sig växla med en buss, men men..
Citera
2012-10-23, 19:54
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolmenite
Finns det några här som kör trailers eller övernattar i bilen?
Skulle vara intressant och veta eran vecka ser ut med tanken på att ni
kanske övernattar i bilen i flera dagar.
Ni som sover i bilen hinner ni sova ut/vila ut eller är det bara
powernaps och upp och jobba igen med lastning/lossning

Jag bor i bilen hela veckorna. Sover mina 9/11 timmar och tycker att jag är utvilad.
Inget powernappande, jag kommer fram när jag kommer, om någon klagar hänvisar jag till kör och vilotider.
Citera
2012-10-25, 10:47
Medlem
Capys avatar
nån som vet om man måste ha fyllt 21 för att få övningsköra med D? Är mest intresserad av att ta C och CE men den utbildningen startar inte nu till våren, bussutbildningen startar däremot. Problemet är att det står på hemsidan att man ska ha fyllt 21 och jag fyller 21 om ett halvår. Utbildningen är på komvux.
Citera
2012-10-25, 14:18
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capy
nån som vet om man måste ha fyllt 21 för att få övningsköra med D? Är mest intresserad av att ta C och CE men den utbildningen startar inte nu till våren, bussutbildningen startar däremot. Problemet är att det står på hemsidan att man ska ha fyllt 21 och jag fyller 21 om ett halvår. Utbildningen är på komvux.

Ja det är 21 år som gäller. Allt du vill veta om körkort och övningskörning kan du läsa hos Transportstyrelsen.
Citera
2012-10-25, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weiskorv
Jag bor i bilen hela veckorna. Sover mina 9/11 timmar och tycker att jag är utvilad.
Inget powernappande, jag kommer fram när jag kommer, om någon klagar hänvisar jag till kör och vilotider.

kan du tänka dig att byta jobb
chaffis är mer en livsstil än ett jobb va?
annars skulle man inte bo i bilen om man inte trivdes?
Citera
2012-10-25, 17:44
Medlem
dolmenites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weiskorv

Vad kör du för ekipage ?
Lastar du lossar mycket själv eller e de lager mot lager körningar ?
Är de långa arbetsdagar?

och sist men inte mins
Tjärnar du bra med cash ?
Citera
2012-10-25, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capy

20års gräns för att få övningsköra med buss
Citera
2012-10-27, 15:30
Medlem
Tänkte höra med er som vet. Har tyvärr 3ggr sista halvåret fått nästan för mycket körtid, vet det är dumt. En gång innan rast o en gång på slutet. Plockade ut kortet båda ggr innan jag kom upp i 4.30.

Tyvärr hade arbetsgivaren lagt allt för långa pass. Jag vet de efterhand kan kolla att färdskrivaren kört utan kort. Men mitt kort har ju inte varit i. Alltså vad gäller, vad kan hända. Rent juridiskt anser jag det vara svårt att dömma mej. Jag vet ju inte vad arbetsgivaren gjort med fordonet när jag slutat. Hur stor är chansen åka dit?
Citera
2012-10-29, 17:43
Medlem
Vad sur jag blir. Finns en utbildning som heter "tankbilsförare - petroleum" hos TYA. Och den vill jag gå typ nu så jag har den ifall något jobb skulle dyka upp, men nepp. Sista kursen var förra veckan och nästa kurs är i mitten av April nästa år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in