Citat:
Du tolkar vidlyftigt. Reinfeldts invandringspolitik är hans invandringspolitk, som han är ansvarig för. Sveriges invandringspolitik är världsunik.
Citat:
I den andra tråden (och här) har du anfört välfärdskross som själva huvudsyftet med invandringen, bl.a. med hänvisning till Sovande folket och ett muntligt förmedlat Bildtcitat. Blir det en halmgubbe för att jag döper det påstådda projektet till "master plan"? Föreslå ett annat namn i så fall, det är inte särskilt effektivt att skriva ut hela konceptet i detalj varje gång det ska nämnas. ... Eftersom du menar att Reinfeldts huvudsyfte med invandringen är att krossa välfärden ...
När skrev jag "själva huvudsyftet"? Du läser vidlyftigt. Reinfeldt anser - vilket han beskrev utförligt i "Det sovande folket" - att välfärdststaten söver och passiviserar befolkningen, varför det inte förvånanar, om han vill slita denna snuttefilt ur befolkningens krampaktiga grepp. Jag tror inte, att han har ändrat åsikt i den frågan - det brukar folk sällan göra. De som byter åsikt jämfört med ungdomens ståndpunkter brukar röra sig *bort* från vänsteråsikter och bidragskramande och mer sällan i motsatt riktining.
Det är emellertid omöjligt att vinna val i Sverige på att reducera välfärdsstaten - vilket du själv (!) skriver: "Ju mer man tullar på välfärden desto mer flyr väljarna åt vänster" - varför Reinfeldt har landat i ett annat förhållningssätt/strategi. Jag tror inte, att Reinfeldt sörjer över, att regeringens bisarra invandringspolitik med en import av ej anställningsbara, analfabeter och socialfall minskar den befintliga, skattebetalande befolkningens tillgänglighet till välfärdsstaten och därför rimligen rubbar "det sovande folkets" lojalitet med denna. Katrineholms (socialdemokratiska) kommunalräd kallade det för "ett paradigmskifte inom välfärden".
Reinfledts invandringspolitik är förmodligen resultatet av motstridiga avvägningar och har rimligen flera olika syften bl.a. att tysta 68-vänsterns adepter i media - snarare än att ha detta paradigmskifte som något överordnat "huvudsyfte".
Citat:
Citat:
Nej. Deras primära intresse är makt och privilegier. För att få makt måste man bli vald och omvald. ... jag behöver pricka av naivitet, missbedömningar, okunskap och en massa andra mänskliga faktorer innan jag är benägen att tro på Dr. Evil-scenarion, Bilderbergskt NWO-fuffens eller annat som antyder att man följer en utstakad plan, med eller utan någon som håller i marionettrådar.
Ursprungligen postat av Meiji
Du kanske - till skillnad från mig och t.ex. oyto - utgår från, att dagens politiker t.ex. Reinfeldt eller Blair primärt alltid ser till de egna medborgarnas väl och ve? Det är kanske förklaringen till varför dina resonemang i just denna fråga framstår som så hmmm... egendomliga.
Det torde ju vara rätt svårt för dig att allvarligt överväga, att Reinfeldt förmodligen välkomnar, att "det sovande folkets" lojalitet med välfärdsstaten rubbas genom att den befintliga, skattebetalande befolkningens tillgänglighet till välfärdsstaten minskar (pga den aparta invandringspolitiken) ... när du kallar det för ett "Dr. Evil-scenario".

HYBRIS är en mänsklig svaghet... och vanlig hos framgångsrika ledare - utöver naivitet, missbedömningar, okunskap.