2014-06-12, 23:28
Medlem
LuringKlurings avatar
Har kikat runt lite och tänkte beställa hem en låda med 12 flaskor som startpaket till min kommande lilla hemmabar. Har dock lite funderingar kring vad det är som kan skita sig. Vad blir den totala kostnaden om sakerna fastnar i tullen? Förstår att det är olika från fall till fall, men vilka faktorer är det som påverkar kostnaden vid ett sånt tillfälle?

Hemsidan jag tänkt beställa ifrån är Bodegashop.
Tack på förhand!
Citera
2014-06-13, 01:11
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuringKluring
Har kikat runt lite och tänkte beställa hem en låda med 12 flaskor som startpaket till min kommande lilla hemmabar. Har dock lite funderingar kring vad det är som kan skita sig. Vad blir den totala kostnaden om sakerna fastnar i tullen? Förstår att det är olika från fall till fall, men vilka faktorer är det som påverkar kostnaden vid ett sånt tillfälle?

Hemsidan jag tänkt beställa ifrån är Bodegashop.
Tack på förhand!

Har skrivit det ett par gånger de senaste sidorna, men vi tar det igen.

Åker du dit är det alkoholskatt som gäller. Den ligger på 500kr/L ren alkohol när det kommer till starksprit. Utöver det tillkommer en transportavgift på ytterligare 20% av alkoholskatten. För en flaska med 1L 40% blir det alltså 200kr alkoholskatt + 50kr transportavgift för en total summa på 250kr per flaska.

Påverkar gör:

Sprittyp: starksprit har högre alkoholskatt än starkvin, vin och öl
Alkoholhalt: desto högre alkoholhalt desto dyrare blir det
Volym: desto större volym desto dyrare blir det
Citera
2014-06-13, 09:35
Medlem
Jag ska beställa alkohol till ett bröllop, mest öl, cider och lådvin men även 3-4 flaskor starksprit. Det kommer att väga runt 50 kg. Några frågor:

1. Är det säkrare att dela upp det i två leveranser från olika ställen för att öka chansen att åtminstone ett paket kommer fram?

2. Vilket/vilka ställen är säkrast att köpa från? Har tittat lite på Scanbolaget, Drinko och Vinsajten.

3. Vilket fraktalternativ är säkrast att välja baserat på det jag tänker köpa?

4. Är det större risk att åka fast nu kring midsommar? Är det bättre att vänta och beställa till veckan efter kanske?

Tacksam för svar!
Citera
2014-06-13, 10:14
Medlem

Eftersom öl och cider kommer plattvis så är det en större risk än te.x 12 flaskor sprit som kommer i en kartong.

1. Ja, det kan vara en idé. Nu är det dock inte så stor mängd som du kommer beställa, så det bör gå bra ändå. https://www.skatteverket.se/foretago...6725aecb5.html, titta här för att räkna ut vad du kan bli skyldig att betala om din leverans stoppas. Tänk på att det är ett transporttillägg på 20% på det totala beloppet också. Om du inte redan vet det så måste du betala skatt + transporttillägget även om du väljer att låta tullen förstöra din sprit!

2 & 3. Jag har erfarenhet från Scanbolaget med OWD och Vinsajten med E-box, det är relativt ''säkra'' leveranser i och med att de inte kör enbart sprit i deras leveranser. Så dessa kan jag rekommendera.

4. Om du inte är i akut behov av att beställa innan midsommar, skulle jag vänta till veckan efter då tullen ökar sin bevakning kring högtider när det gäller alkoholhaltiga varor.

Hoppas du blivit lite klokare av mina svar. Lycka till och hör av dig hur det gick!
Citera
2014-06-13, 12:35
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wert123
4. Är det större risk att åka fast nu kring midsommar? Är det bättre att vänta och beställa till veckan efter kanske?
Med tanke på att jag bara läst om ett par tullkontroller i år här så känns inte risken särskilt stor som den var förr med Locadi och Bussgods men den senaste kontrollen var vid Påsk och därför tycker jag att du bör vänta till efter midsommar.

Den mängden öl och cider du skall handla lönar sig bara från http://www.borderbox.se/ och http://www.spritovin.se/index.php?cu...EK&language=se men fraktgränsen på 80kg för 399 kr är bra att komma upp i för att få ner priset så du kan t.ex köra på lock med 50cl burkar öl och några 33cl cider eller ta spriten och vinet från samma ställe också.
Citera
2014-06-14, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skyltpatrullen

2 & 3. Jag har erfarenhet från Scanbolaget med OWD och Vinsajten med E-box, det är relativt ''säkra'' leveranser i och med att de inte kör enbart sprit i deras leveranser. Så dessa kan jag rekommendera.

4. Om du inte är i akut behov av att beställa innan midsommar, skulle jag vänta till veckan efter då tullen ökar sin bevakning kring högtider när det gäller alkoholhaltiga varor.

Hoppas du blivit lite klokare av mina svar. Lycka till och hör av dig hur det gick!

Tack, jag ska uppdatera när jag lagt ordern och när jag (förhoppningsvis) får hem varorna. Vi kommer att vänta och lägga ordern till dagen efter midsommar. Det känns lite säkrare
Citera
2014-06-14, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Den mängden öl och cider du skall handla lönar sig bara från http://www.borderbox.se/ och http://www.spritovin.se/index.php?cu...EK&language=se men fraktgränsen på 80kg för 399 kr är bra att komma upp i för att få ner priset så du kan t.ex köra på lock med 50cl burkar öl och några 33cl cider eller ta spriten och vinet från samma ställe också.

Har inte hört talas om Borderbox förut. Är de bra och trygga att beställa från?
Citera
2014-06-14, 13:13
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wert123
Har inte hört talas om Borderbox förut. Är de bra och trygga att beställa från?
Ingen erfarenhet själv men kolla en sida tillbaka i tråden så ser du att Varsnat har skrivit om dom men annars har ju Sprit & Vin varit med en del år som jag också tog upp.
Citera
2014-06-16, 13:47
Medlem
JGGs avatar
Finns det någon sida som accepterar paypal?
Citera
2014-06-16, 18:08
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JGG
Finns det någon sida som accepterar paypal?
Det verkar som Scanbolaget gör det.
Citera
2014-06-18, 10:55
Medlem
myh1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Det verkar som Scanbolaget gör det.
Borde ju vara möjligt fråga Scanbolaget direkt här i forumet, om det var något seröst;

Citat:
Ursprungligen postat av Scanbolaget
Hej!
Vi vill presentera oss, vi är Scanbolagets supportteam.
Vi kan hjälpa er här på forumet med alla frågor om beställningar, sortiment osv.

Välkommen att kontakta oss!
Citera
2014-06-21, 19:24
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Risken är liten, men självfallet finns den där.

Det är 500kr per liter ren alkohol, så en flaska bestående av 1 liter 40%-ig sprit går på 200kr. Sedan tillkommer en transportavgift på 20% av alkoholskatten (ytterligare 50 kr).

Jag hade tänkt och beställa 12 flaskor belgisk öl till en kostnad av 560 kronor och frakt 250kr. Om det åker dit måste man betala skatt för varenda flaska då? Och en 8% öl flaska kostar 40kr i alko skatt?

Det är ganska ovanligt att grejerna fastnar i tull lr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in