Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-15, 17:52
  #2833
Medlem
Klartos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvanax2
Fick 2 paket stoppade av tullen idag.

"Umeå, Sverige Försändelsen har avvisats av tullen"

Beställde alkoholen av Scanbolaget

Har jag bara haft en jävla otur, eller satsar tullen att sätta dit vanlig svenssons nuförtiden?

Nån som vet vad som händer nu?

På Scanbolagets hemsida står det ju att det är lagligt att beställa hem alkohol

MVH: Första gången jag provar beställa hem alkohol från Tyskland

Postens Kundtjänst går ej att komma fram till, dessutom säger telefonsvararen "Vi har just nu stora störningar i våran paketdistribution" Tro väl fan det om Tullen knallat in på postens paketterminaler för att söka efter paket med alkohol

Vilket fraktbolag valde du?
Risken att få det att fastna hos tullen kan skilja sig rejält beroende på vilket fraktbolag man anlitar.
Citera
2014-04-15, 18:25
  #2834
Medlem
OWD valde jag som fraktbolag

Skickades med DHL från Tyskland, när det kom till Sverige tog Posten över.

Det verkar ju som de gått in på postterminalen i Umeå och letat igenom alla paket på jakt efter alkohol.

Ska fan ringa polisen imorgon och anmäla dem (vet att det ej är lönt egentligen) men blir så förbannad på staten/tullen.

För ni som är insatta visst bryter de mot fri rörlighet av varor inom EU?
Citera
2014-04-16, 10:58
  #2835
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvanax2
OWD valde jag som fraktbolag

Skickades med DHL från Tyskland, när det kom till Sverige tog Posten över.

Det verkar ju som de gått in på postterminalen i Umeå och letat igenom alla paket på jakt efter alkohol.

Ska fan ringa polisen imorgon och anmäla dem (vet att det ej är lönt egentligen) men blir så förbannad på staten/tullen.

För ni som är insatta visst bryter de mot fri rörlighet av varor inom EU?
Nja vad jag vet så har Sverige undantagsregeln att hämtar man inte alkoholen själv där den inhandlas så skall man betala punktskatt men har för mig det skall gå att få tillbaka för skatten man betalade i t.ex Tyskland med någon blankett hos Skatteverket.

Surt att det fastnade för dig men nu när Påsken närmar sig tar man större risk att beställa så tror inte tullen börjat ge sig på OWD annars.
Citera
2014-04-16, 11:04
  #2836
Medlem
Lycka till att polisanmäla.. Är inte lagligt enligt Sveriges rikes lag att anlita externt fraktbolag att ombesörja infrakt av alkoholhaltiga drycker till Sverige om inte svensk punktskatt betalats in till skatteverket i förväg. Sverige följer inte EU-direktiven.
Citera
2014-04-16, 20:13
  #2837
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarto
Vilket fraktbolag valde du?
Risken att få det att fastna hos tullen kan skilja sig rejält beroende på vilket fraktbolag man anlitar.

Spelar ingen roll om man använder E-Box, OWD, Transaver(med hemleverans), Box-expressen eller Coufory dom använder DHL och PostNord(som dom heter nu för tiden) allihop och har exakt samma chans att fastna i tullen.
Men dom har iaf mindre chans å fastna än bolagen som använder bussgods.
Citera
2014-04-16, 20:20
  #2838
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvanax2
Fick 2 paket stoppade av tullen idag.

"Umeå, Sverige Försändelsen har avvisats av tullen"

Beställde alkoholen av Scanbolaget

Har jag bara haft en jävla otur, eller satsar tullen att sätta dit vanlig svenssons nuförtiden?

Nån som vet vad som händer nu?

På Scanbolagets hemsida står det ju att det är lagligt att beställa hem alkohol

MVH: Första gången jag provar beställa hem alkohol från Tyskland

Postens Kundtjänst går ej att komma fram till, dessutom säger telefonsvararen "Vi har just nu stora störningar i våran paketdistribution" Tro väl fan det om Tullen knallat in på postens paketterminaler för att söka efter paket med alkohol
Dom tog mitt paket där också.
Bara att vänta in tullpapperna och betala skatten på skiten. Det var tre år senast jag fastnade i tullen, fast då var det med Locadi. Hoppas det tar tre år till innan jag fastnar nästa gång.
Citera
2014-04-17, 09:11
  #2839
Medlem
myh1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Nja vad jag vet så har Sverige undantagsregeln att hämtar man inte alkoholen själv där den inhandlas så skall man betala punktskatt men har för mig det skall gå att få tillbaka för skatten man betalade i t.ex Tyskland med någon blankett hos Skatteverket.
Lite paradoxalt om Skatteverket delar ut någon blankett för att få tillbaks alkoholskatt från Tyskland; Tyskland betalar nämligen inte tillbaks alkoholskatt till privatpersoner... Så lite 'Moment 22' över detta Man kan kanske registrera sig med F-skattesedel och prova få tillbaks alkoholskatt från Tyskland den vägen, men då tror jag man ska ha handlat bra mycket sprit innan någon orkar börja med detta (Tyskland har 0% alkohol-skatt på vin, så inget att hämta om man beställt vin...)

Detta "undantak" Sverige har m.h.t. privatimport/alkohol, är något Sverige själv har skapat - inte förankrad i något EU-beslut i.a.f.
Citera
2014-04-17, 12:29
  #2840
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myh1
Lite paradoxalt om Skatteverket delar ut någon blankett för att få tillbaks alkoholskatt från Tyskland; Tyskland betalar nämligen inte tillbaks alkoholskatt till privatpersoner... Så lite 'Moment 22' över detta Man kan kanske registrera sig med F-skattesedel och prova få tillbaks alkoholskatt från Tyskland den vägen, men då tror jag man ska ha handlat bra mycket sprit innan någon orkar börja med detta (Tyskland har 0% alkohol-skatt på vin, så inget att hämta om man beställt vin...)

Detta "undantak" Sverige har m.h.t. privatimport/alkohol, är något Sverige själv har skapat - inte förankrad i något EU-beslut i.a.f.
Såg att jag blandat ihop det, Skatteverket skriver att man får ansöka om återbetalning av landets alkoholskatt hos skattemyndigheten i landet man beställde från men att det bara är under vissa förutsättningar man får tillbaka.
Det verkar inte som att Skatteverket tar hänsyn till att man inte skall dubbelbeskattas och man önskar att det blev rättsliga åtgärder mot Skatteverket som inte borde kunna kräva in den andel skatt man redan betalat!

Ja undantaget kom till efter att det blev ramaskri från folkhälsoministern när import av alkohol blev lagligt för Svenskar kan inte hantera sitt drickande när det blir så billigt
Citera
2014-04-17, 13:53
  #2841
Medlem
myh1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Såg att jag blandat ihop det, Skatteverket skriver att man får ansöka om återbetalning av landets alkoholskatt hos skattemyndigheten i landet man beställde från men att det bara är under vissa förutsättningar man får tillbaka.
Det verkar inte som att Skatteverket tar hänsyn till att man inte skall dubbelbeskattas och man önskar att det blev rättsliga åtgärder mot Skatteverket som inte borde kunna kräva in den andel skatt man redan betalat!:
Nu har jag säkert beställt 25 ggr utan att tullen lagt sig i - och hoppas det fortsätter så.... Men att Skatteverket kräver full svensk alkoholskatt när det är näst intill omöjligt få tillbaks alkoholskatt i EU-landet varorna är sålda i - Det är Dubbelbeskattning! - Om ändå Skatteverket dragit av tysk alkoholskatt, så kunde dom ivarjefall säga: vi har "justerad" alkoholskatt efter sveriges normar 'p.g.a. folkhälsan' (som dom brukar ange som orsak till hög alkoholskatt).... Synd det kräver så mycket pengar att ta saken inför EU-domstol; satsar man 1 miljon på advokater etc. - så kör svenska staten på med advokater/lobbyverksamhet motsvarande 20-50 miljoner kronor (om inte mer; sedan detta är en så viktig sak för dom ekonomisk [alkohol-skatt inkomster]).
Citera
2014-04-19, 07:53
  #2842
Medlem
Någon som handlat på www.drinko.se? Är de att rekommendera??
Citera
2014-04-25, 13:49
  #2843
Medlem
före påsk och vid midsommar och vid nyår åker de flesta dit i tullen, så gör beställningar nån annan gång typ 1 mån före dessa datum.. men de har ofta lockpriser men i det stora hela blir det ofta dyrare när tullen tar grejerna.
Citera
2014-04-25, 20:07
  #2844
Medlem
spelar det någon roll hur mycket man köper eller kan tullen ta det ändå ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback