2014-06-15, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatRPM1
Varifrn fr du 10k i skattefria pengar? r du sker p att aktivitetsstd r bidragspengar? Kul att lsa en trd dr alla sitter och gissar

Det r inte skattefria pengar jag fr 10.000 efter skatt!
Citera
2014-06-15, 03:12
Medlem
ven jag har arbetat upp till 75% men samtidigt ftt ut pengar frn Fkassan d jag var med p Ams aktiviteter, dvs pluggade (ja de betalade ven min utbildning samtidigt som jag fick cash fr det dvs jag var en dubbelparasit)

Fkassan vet att jag arbetade samtidigt som jag pluggade ams likas och det kommer inte att hnda ngot, det enda jobbiga var att vissa dagar blev upp till 21 timmar lnga
Plugg mellan 08:30-16:00, gav mig ivg vid 07:50 hemma vid 17:00
Gav mig sedan ivg vid 20 och jobbade 10 timmar natt och begav mig efter detta ivg till skolan igen fr att sedan upprepa denna procedur upp till 3 dagar p raken, dvs hemma vid 17 ivg vid 20 och sedan skola direkt efter jobb.

Min aktivitetsniv har de senaste 1,5 ren legat p mellan 150-175% /mnad dr jobb har varit mellan 50-75% och skola resten, klart att jag skall ha rtt till cash frn Fkassan d jag deltar i Ams program, hade heller aldrig ftt arbeta om jag inte utbildade mig samtidigt d kommunen krver att man har eller hller p att utbildar sig till den sorts arbete jag har.

Nu har jag haft en vlfrtjnt semester p 3 veckor iofs obetald och kommer snart g tillbaka till nattarbete och 0% skola d jag r frdigutbildad, men lr nd klttra p vggarna hemma d jag lr bli uttrkad p dagarna eftersom nr man jobbar natt s jobbar man bara ngra dagar i veckan, s ven ett 50% dagarbete knns som ett mste.

Varken jag eller ts har brytit mot ngra regler, men det blir jobbigt fr ts nr denna hamnar i Fas 3 och mste ut p praktik, mitt tips d r att du skriver ut dig frn ams.

Ps du mste prata med Ams om ledighet, de r rtt hrda p detta och nekar oftast till ledighet, ngon enstaka dag gr bra men absolut inte ledig en hel vecka tex.
Senast redigerad av MickelMan 2014-06-15 kl. 03:18.
Citera
2014-06-15, 14:45
Medlem
leprasjuklings avatar
Sllan man ser s mnga illitterata idioter i samma trd. Det r bara att lsa innantill p blankett 5057 vilka regler som gller. I punkt 5 skall man ange om man jobbat under perioden man sker arbetslshetsfrskring frn FK, men det ger inget avdrag ifrn frskringen. Dremot om man varit frnvarande frn "aktiviteten" skall man ange det under punkt 5 och d grs avdrag ifrn ersttningen.

Dett r ifyllnadsanvisningen fr punkt 3.
.
Citat:
Fyll i hr om du har arbetat med ln under den hr perioden

Om du har arbetat med ln minst en timme i en eller bda mnaderna som ingr
i perioden ska du skriva mnadens namn. Deltagande i programmet rknas inte som
arbete.

Det r din a-kassa som behver uppgiften fr att kunna faststlla rtt medlemsavgift.
Syftet r allts inte att kunna avgra den arbetslses frskringspengar utan fr a-kassorna att ange rtt a-kasseavgift. Har man jobbat under en mnad mste man betala en hgre a-kasseavgift.

Ja, det r mrkligt, men orsakerna r historiska. Vi har idag ett lapptcke av tv olika arbetslshetsfrskringar som vxt fram utan egentlig plan.

Aktivitetsstdet uppfanns i mitten av 90-talet s att arbetslsa med a-kassa kunde studera arbetsmarknadsutbildningar samtidigt som de fick motsvarande pengar som a-kassa utan att a-kassornas budget skulle belastas.
Idag gr hlften av alla arbetslsa p aktivitetsstd, utan att de har mer "aktivitet" n andra arbetslsa. Allt ifrn ungdomar som skickas p meningslsa jobbcoachning eller utnyttjas som gratis arbetskraft f.d. lngtidssjukskrivna som "jobbtrnar" till lngtidsarbetslsa i fas-3 som utnyttjas fr pengar i passiviseringsanlggningar.

Enda sttet att ndra p det komplicerade vv av regler r att gra ett samlat grepp, lgga ihop aktivitetsstd och a-kassa till en obligatorisk statlig arbetslshetsfrskring.
Senast redigerad av leprasjukling 2014-06-15 kl. 14:47.
Citera
2014-07-02, 07:19
Medlem
Frskringskassan kan lrt kolla all inkomst med skatteverket
Citera
2014-07-03, 22:33
Medlem
Citat:
"Kan jag jobba nr jag har aktivitetsstd?

Ja, i vissa situationer kan du arbeta och ha aktivitetsstd

Om du arbetar fre eller efter att du deltar i programmet minskas inte ditt aktivitetsstd ."

Klla

S nu kan folk sluta tjafsa om att TS skulle gra fel.

Dock undrar jag om du i sinom tid inte borde n upp till ny a-kasse-period?
Citera
2014-07-22, 03:51
Medlem
Denna trd r vansinnig du ker fast
Citera
2014-07-22, 11:14
Medlem
knazbarnets avatar
Oavsett om det r lagligt eller ej s r du en cklig jvla parasit som helt saknar moraliska frpliktelser. Hoppas helt rligt att du bryter bda benen och inte fr ngon ersttning.
Citera
2014-08-19, 01:48
Medlem
Starfishs avatar
Det va ju jvelen rent hur mnga efterblivna sgspn det var i denna trd, detta r fullt lagligt och funkar hur bra som helst, men varar absolut inte fr alltid (300-450 dagar) Endast folk med ersttning frn frskringskassan i jobb och utvecklingsgarantin kan gra detta, funkar ej med a-kassa.

Efter de stebrds dagarna r slut s fr man runka bulle med Muhammed 19 (frn somalia) och Lasse 62 (spelberoende) nere i en sunkig lagerlokal ngonstans i frorten. ven kallad FAS 3.
Har du tur s blir du pkrd pvgen dit av en lngtradare och din familj erhller en stor summa pengar p din livsfrskring och dom minns dig garanterat som en trevlig snubbe efter det.

r man inte plst s kan man lika bra stnga igen brdfittan!

Hoppas ni sover dligt om ntterna i vetskap om att dr finns glidare i samhllet som "tar" era skattepengar. De som egentligen tar skattepengar r rvhlen som fr bra betalt fr och utveckla de hr systemen medans de smaskar p en fet go jvla rkmacka, som du har betalt.
Citera
2014-08-26, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starfish
Det va ju jvelen rent hur mnga efterblivna sgspn det var i denna trd, detta r fullt lagligt och funkar hur bra som helst, men varar absolut inte fr alltid (300-450 dagar) Endast folk med ersttning frn frskringskassan i jobb och utvecklingsgarantin kan gra detta, funkar ej med a-kassa.

Efter de stebrds dagarna r slut s fr man runka bulle med Muhammed 19 (frn somalia) och Lasse 62 (spelberoende) nere i en sunkig lagerlokal ngonstans i frorten. ven kallad FAS 3.

Nej s blir det inte. Som du, helt riktigt skriver, s r reglerna fr aktivitetsstd utformade fr att uppmuntra arbete, s att incitamenten fr att arbeta r s starka som mjligt. Detta fr att den som varit arbetsls en lngre tid skall f nnu mer skl att jobba. Nr man uppbr a-kassa s kan man inte arbeta p det viset, utan att frlora ersttningen fr de timmar/dagar man arbetar.

Dock r det s att man genom arbetet sannolikt kommer att uppfylla ett nytt arbetsvillkor, vilket gr att man skrivs ut ur JOB och terigen kommer att uppbra a-kassa. Man kommer allts sannolikt inte att hamna i Fas 3. Om man underlter att meddela sin a-kassa/Arbetsfrmedlingen att man uppfyllt ett nytt arbetsvillkor riskerar man att frlora sin rtt till ersttning frn a-kassan (rtten till aktivitetsstd har man redan frlorat d man skrevs ut ur JOB).

Sammanfattningsvis s r det allts meningen att man ska kunna jobba med aktivitetsstd, fr att jobba upp ett nytt villkor och komma ut p arbetsmarknaden, och nr man gjort det s str man i valet och kvalet om man vill fortstta ha sin (frhoppningsvis mycket hgre) arbetsinkomst eller frlora den och uppbra a-kassa. Om det frsta alternativet ger mycket bttre inkomst n det senare s kommer personen frhoppningsvis att vlja det.
Citera
2015-09-15, 20:47
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osten89
Det r inte skattefria pengar jag fr 10.000 efter skatt!
Bump. Hur har det gtt TS?
Citera
2015-09-15, 21:30
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALE.P
Frskringskassan kan lrt kolla all inkomst med skatteverket

och? TS har ju inte gjort ngot lagbrott/fel.
Citera
2015-09-17, 09:08
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osten89
Shr ligger det till:

Fr cirka 2 r sen blev jag arbetsls.

Fick a-kassa men hittade snabbt ett nytt jobb och brjade jobba natt.

Var fortfarande inskriven hos arbetsfrmedlingen d jag bara har timanstllning samt fasta tider under sommaren s jag kommer inte upp till 100 % arbete som p tidigare jobb. Allts har jag rtt till att fortfarande stmpla den % som fattas upp till 100 %.

Nattjobbet jag har r p 90 %.

Vilket innebr att jag kryssar i de dagar jag jobbar och de dagar jag inte jobbar fr jag a-kassa fr.

Efter att ha gtt en period p a-kassa samtidigt som jag jobbar s gick a-kassan ver till aktivitetsstd.

Nr man har aktivitetsstd har man ett program p arbetsfrmedlingen som r frn kl 8-16 mn-fre.

I mitt fall ska jag ska jobb hemifrn.

Nr jag jobbar natt s behver jag allts inte skriva in det p blanketten jag skickar in till frskringskassan.

Vilket betyder att jag fr 10.000 kr varje mnad frn frskringskassan. oavsett hur mkt jag jobbar.

S i nstan 8 mnader nu har jag ftt 10.000 kr frn frskringskassan samt ln frn mitt nattarbete. Lgsta lnnen jag ftt p nattarbetet r 20.000 kr detta r en vldigt dlig mnad med f tider.

bsta mnader har jag ut 33.500 + kr. Vilket innebr att ja fr ut mellan 30.000-43.000 kr varje mnad.

Frgan jag stller mig r hur lnge jag kan hlla p shr??

Sen har jag en frga till: har jag rtt till ledighet nr jag r med i aktivitetsstdet ?

Det fungerar till dagarna du har rtt till aktivitetsstd och vad det nu r fr std du har tar slut. Det r inget nytt eller spricka i systemet utan helt lagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in