Flashback bygger pepparkakshus!
2014-06-15, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatRPM1
Varifrån får du 10k i skattefria pengar? Är du säker på att aktivitetsstöd är bidragspengar? Kul att läsa en tråd där alla sitter och gissar

Det är inte skattefria pengar jag får 10.000 efter skatt!
Citera
2014-06-15, 03:12
Medlem
Även jag har arbetat upp till 75% men samtidigt fått ut pengar från Fkassan då jag var med på Ams aktiviteter, dvs pluggade (ja de betalade även min utbildning samtidigt som jag fick cash för det dvs jag var en dubbelparasit)

Fkassan vet att jag arbetade samtidigt som jag pluggade ams likaså och det kommer inte att hända något, det enda jobbiga var att vissa dagar blev upp till 21 timmar långa
Plugg mellan 08:30-16:00, gav mig iväg vid 07:50 hemma vid 17:00
Gav mig sedan iväg vid 20 och jobbade 10 timmar natt och begav mig efter detta iväg till skolan igen för att sedan upprepa denna procedur upp till 3 dagar på raken, dvs hemma vid 17 iväg vid 20 och sedan skola direkt efter jobb.

Min aktivitetsnivå har de senaste 1,5 åren legat på mellan 150-175% /månad där jobb har varit mellan 50-75% och skola resten, klart att jag skall ha rätt till cash från Fkassan då jag deltar i Ams program, hade heller aldrig fått arbeta om jag inte utbildade mig samtidigt då kommunen kräver att man har eller håller på att utbildar sig till den sorts arbete jag har.

Nu har jag haft en välförtjänt semester på 3 veckor iofs obetald och kommer snart gå tillbaka till nattarbete och 0% skola då jag är färdigutbildad, men lär ändå klättra på väggarna hemma då jag lär bli uttråkad på dagarna eftersom när man jobbar natt så jobbar man bara några dagar i veckan, så även ett 50% dagarbete känns som ett måste.

Varken jag eller ts har brytit mot några regler, men det blir jobbigt för ts när denna hamnar i Fas 3 och måste ut på praktik, mitt tips då är att du skriver ut dig från ams.

Ps du måste prata med Ams om ledighet, de är rätt hårda på detta och nekar oftast till ledighet, någon enstaka dag går bra men absolut inte ledig en hel vecka tex.
Senast redigerad av MickelMan 2014-06-15 kl. 03:18.
Citera
2014-06-15, 14:45
Medlem
leprasjuklings avatar
Sällan man ser så många illitterata idioter i samma tråd. Det är bara att läsa innantill på blankett 5057 vilka regler som gäller. I punkt 5 skall man ange om man jobbat under perioden man söker arbetslöshetsförsäkring från FK, men det ger inget avdrag ifrån försäkringen. Däremot om man varit frånvarande från "aktiviteten" skall man ange det under punkt 5 och då görs avdrag ifrån ersättningen.

Dett är ifyllnadsanvisningen för punkt 3.
.
Citat:
Fyll i här om du har arbetat med lön under den här perioden

Om du har arbetat med lön minst en timme i en eller båda månaderna som ingår
i perioden ska du skriva månadens namn. Deltagande i programmet räknas inte som
arbete.

Det är din a-kassa som behöver uppgiften för att kunna fastställa rätt medlemsavgift.
Syftet är alltså inte att kunna avgöra den arbetslöses försäkringspengar utan för a-kassorna att ange rätt a-kasseavgift. Har man jobbat under en månad måste man betala en högre a-kasseavgift.

Ja, det är märkligt, men orsakerna är historiska. Vi har idag ett lapptäcke av två olika arbetslöshetsförsäkringar som växt fram utan egentlig plan.

Aktivitetsstödet uppfanns i mitten av 90-talet så att arbetslösa med a-kassa kunde studera arbetsmarknadsutbildningar samtidigt som de fick motsvarande pengar som a-kassa utan att a-kassornas budget skulle belastas.
Idag går hälften av alla arbetslösa på aktivitetsstöd, utan att de har mer "aktivitet" än andra arbetslösa. Allt ifrån ungdomar som skickas på meningslösa jobbcoachning eller utnyttjas som gratis arbetskraft f.d. långtidssjukskrivna som "jobbtränar" till långtidsarbetslösa i fas-3 som utnyttjas för pengar i passiviseringsanläggningar.

Enda sättet att ändra på det komplicerade väv av regler är att göra ett samlat grepp, lägga ihop aktivitetsstöd och a-kassa till en obligatorisk statlig arbetslöshetsförsäkring.
Senast redigerad av leprasjukling 2014-06-15 kl. 14:47.
Citera
2014-07-02, 07:19
Medlem
Försäkringskassan kan lärt kolla all inkomst med skatteverket
Citera
2014-07-03, 22:33
Medlem
Citat:
"Kan jag jobba när jag har aktivitetsstöd?

Ja, i vissa situationer kan du arbeta och ha aktivitetsstöd

Om du arbetar före eller efter att du deltar i programmet minskas inte ditt aktivitetsstöd ."

Källa

Så nu kan folk sluta tjafsa om att TS skulle göra fel.

Dock undrar jag om du i sinom tid inte borde nå upp till ny a-kasse-period?
Citera
2014-07-22, 03:51
Medlem
Denna tråd är vansinnig du åker fast
Citera
2014-07-22, 11:14
Medlem
knazbarnets avatar
Oavsett om det är lagligt eller ej så är du en äcklig jävla parasit som helt saknar moraliska förpliktelser. Hoppas helt ärligt att du bryter båda benen och inte får någon ersättning.
Citera
2014-08-19, 01:48
Medlem
Starfishs avatar
Det va ju jävelen rent hur många efterblivna sågspån det var i denna tråd, detta är fullt lagligt och funkar hur bra som helst, men varar absolut inte för alltid (300-450 dagar) Endast folk med ersättning från försäkringskassan i jobb och utvecklingsgarantin kan göra detta, funkar ej med a-kassa.

Efter de sötebröds dagarna är slut så får man runka bulle med Muhammed 19 (från somalia) och Lasse 62 (spelberoende) nere i en sunkig lagerlokal någonstans i förorten. Även kallad FAS 3.
Har du tur så blir du påkörd påvägen dit av en långtradare och din familj erhåller en stor summa pengar på din livsförsäkring och dom minns dig garanterat som en trevlig snubbe efter det.

Är man inte påläst så kan man lika bra stänga igen brödfittan!

Hoppas ni sover dåligt om nätterna i vetskap om att där finns glidare i samhället som "tar" era skattepengar. De som egentligen tar skattepengar är rövhålen som får bra betalt för och utveckla de här systemen medans de smaskar på en fet go jävla räkmacka, som du har betalt.
Citera
2014-08-26, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starfish
Det va ju jävelen rent hur många efterblivna sågspån det var i denna tråd, detta är fullt lagligt och funkar hur bra som helst, men varar absolut inte för alltid (300-450 dagar) Endast folk med ersättning från försäkringskassan i jobb och utvecklingsgarantin kan göra detta, funkar ej med a-kassa.

Efter de sötebröds dagarna är slut så får man runka bulle med Muhammed 19 (från somalia) och Lasse 62 (spelberoende) nere i en sunkig lagerlokal någonstans i förorten. Även kallad FAS 3.

Nej så blir det inte. Som du, helt riktigt skriver, så är reglerna för aktivitetsstöd utformade för att uppmuntra arbete, så att incitamenten för att arbeta är så starka som möjligt. Detta för att den som varit arbetslös en längre tid skall få ännu mer skäl att jobba. När man uppbär a-kassa så kan man inte arbeta på det viset, utan att förlora ersättningen för de timmar/dagar man arbetar.

Dock är det så att man genom arbetet sannolikt kommer att uppfylla ett nytt arbetsvillkor, vilket gör att man skrivs ut ur JOB och återigen kommer att uppbära a-kassa. Man kommer alltså sannolikt inte att hamna i Fas 3. Om man underlåter att meddela sin a-kassa/Arbetsförmedlingen att man uppfyllt ett nytt arbetsvillkor riskerar man att förlora sin rätt till ersättning från a-kassan (rätten till aktivitetsstöd har man redan förlorat då man skrevs ut ur JOB).

Sammanfattningsvis så är det alltså meningen att man ska kunna jobba med aktivitetsstöd, för att jobba upp ett nytt villkor och komma ut på arbetsmarknaden, och när man gjort det så står man i valet och kvalet om man vill fortsätta ha sin (förhoppningsvis mycket högre) arbetsinkomst eller förlora den och uppbära a-kassa. Om det första alternativet ger mycket bättre inkomst än det senare så kommer personen förhoppningsvis att välja det.
Citera
2015-09-15, 20:47
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osten89
Det är inte skattefria pengar jag får 10.000 efter skatt!
Bump. Hur har det gått TS?
Citera
2015-09-15, 21:30
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALE.P
Försäkringskassan kan lärt kolla all inkomst med skatteverket

och? TS har ju inte gjort något lagbrott/fel.
Citera
2015-09-17, 09:08
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osten89
Såhär ligger det till:

För cirka 2 år sen blev jag arbetslös.

Fick a-kassa men hittade snabbt ett nytt jobb och började jobba natt.

Var fortfarande inskriven hos arbetsförmedlingen då jag bara har timanställning samt fasta tider under sommaren så jag kommer inte upp till 100 % arbete som på tidigare jobb. Alltså har jag rätt till att fortfarande stämpla den % som fattas upp till 100 %.

Nattjobbet jag har är på 90 %.

Vilket innebär att jag kryssar i de dagar jag jobbar och de dagar jag inte jobbar får jag a-kassa för.

Efter att ha gått en period på a-kassa samtidigt som jag jobbar så gick a-kassan över till aktivitetsstöd.

När man har aktivitetsstöd har man ett program på arbetsförmedlingen som är från kl 8-16 mån-fre.

I mitt fall ska jag söka jobb hemifrån.

När jag jobbar natt så behöver jag alltså inte skriva in det på blanketten jag skickar in till försäkringskassan.

Vilket betyder att jag får 10.000 kr varje månad från försäkringskassan. oavsett hur mkt jag jobbar.

Så i nästan 8 månader nu har jag fått 10.000 kr från försäkringskassan samt lön från mitt nattarbete. Lägsta lönnen jag fått på nattarbetet är 20.000 kr detta är en väldigt dålig månad med få tider.

bästa månader har jag ut 33.500 + kr. Vilket innebär att ja får ut mellan 30.000-43.000 kr varje månad.

Frågan jag ställer mig är hur länge jag kan hålla på såhär??

Sen har jag en fråga till: har jag rätt till ledighet när jag är med i aktivitetsstödet ?

Det fungerar till dagarna du har rätt till aktivitetsstöd och vad det nu är för stöd du har tar slut. Det är inget nytt eller spricka i systemet utan helt lagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in