2014-06-08, 21:13
Medlem
KidCoopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Du intygar på heder och samvete att du inte haft ett jobb skriftligt när du begär pengar från Försäkringskassan, och när du ljuger, gör du dig skyldig till bidragsbrott. Gissar att vi är många som ringer Försäkringskassan i morgon.

Det finns ingen lucka, men det finns kriminella lögnhalsar! Att ni inte blivit upptäckta än, beror på att samkörning av uppgifter inte gjorts. Det ska jag be om i morgon. Ni stjäl pengar från gamla, sjuka, skolbarn med flera! Det är väl så på denna sajt, att man tror att invandrare stjäl, men svenska medborgare är inte bättre. Ni vet att ni gör fel, och jag hoppas att ni blir fett dömda.

Jag pratade med dom på försäkringskassan, sa att jag arbetar natt, frågade hur jag skulle fylla i blanketten och de sa att jag inte behövde fylla i att jag arbetat eftersom att man bara behövde fylla i om man arbetat mellan vissa tider. Jag frågade vid flera tillfällen bara för att jag tyckte att det kändes fel men de sa samma sak varje gång så jag vet att jag inte gjorde något fel.
Citera
2014-06-08, 21:27
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Punkt 3, på blanketten 5057:
"Fyll i här om du arbetat med lön under perioden".

Så vad gör du då? Fyller du inte i att du arbetat?

Står inte detta på ditt kort, ts?

Det är straffbart att utelämna uppgifter!

Jag vill se en bild på era kort.

Det är som sagt flera år sedan det där var aktuellt för mig. Jag var dessutom bara inskriven en vecka innan jag fick heltidsjobb under dagtid. Men jag vet som sagt folk som jobbat heltid under kväll/natt/helg och ändå fått ut flera tusen i månaden. Jag har påpekat det ytterst omoraliska i att göra så, och dessutom varnat för att de kan bli återbetalningsskyldiga, men de säger då att dom både dubbel- och trippelkollat det med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Det omoraliska gav dom blanka fan i. Det jag pratar om ligger alltså minst 2-3 år tillbaka i tiden och jag kan inte svara för hur det fungerar idag.

Visst, kanske är det medarbetare på FK och AF som lämnat felaktiga besked under alla åren och det väntar ett stort återkrav för en massa människor men det känns osannolikt då dom varit medvetna om förfarandet i flera år och att det uppenbarligen fortfarande går att göra så med "godkännande" från FK.
Citera
2014-06-08, 22:49
Medlem
Han gör inga fel. Gjorde likadant förra året. Fast fick "bara" 3k från af/fk. Det var störtnice.
Citera
2014-06-09, 07:05
Medlem
MasterBaits avatar
Man kanske inte behöver uppge vad man gjort på kvällarna, men det är glasklart att man ska dra bort tid motsvarande de timmar man jobbar.
Citera
2014-06-09, 17:39
Medlem
Citat:
Du intygar på heder och samvete att du inte haft ett jobb skriftligt när du begär pengar från Försäkringskassan, och när du ljuger, gör du dig skyldig till bidragsbrott. Gissar att vi är många som ringer Försäkringskassan i morgon.

Det finns ingen lucka, men det finns kriminella lögnhalsar! Att ni inte blivit upptäckta än, beror på att samkörning av uppgifter inte gjorts. Det ska jag be om i morgon. Ni stjäl pengar från gamla, sjuka, skolbarn med flera! Det är väl så på denna sajt, att man tror att invandrare stjäl, men svenska medborgare är inte bättre. Ni vet att ni gör fel, och jag hoppas att ni blir fett dömda.

Där finns en ruta du kan fylla i om du har jobbat med lön under perioden du söker ersättning för där kryssar jag i JA. Men fyller ej i timmar alls utan den delen är helt blank då jag ej jobbar under programmets tider.
Citera
2014-06-09, 17:47
Medlem
Citat:
Problemet är att de här individerna sover kl. 8-16, för att sen kunna jobba "valfri tid" efter mellan 17-07. De sökte varken jobb eller var på plats någonstans mellan 8-16. Alltså deltog de inte i programmet. Det är fysiskt omöjligt att inte sova.

Hur ser deras dygn ut då, för killen som jobbar 90 procent?

Han arbetar kanske 35 timmar i veckan:
8-16 sömn
18-03 jobb
03-08 städ, disk, tvätt, matlagning, matinköp, fritid, flashbackande

Han kan inte delta i ett program 40 timmar i veckan och arbeta 35 timmar. Det är fysiskt omöjligt!

Ts ska delta i program för att han inte jobbar! Han är inte ens berättigad att delta i programmet om han jobbar. Det är till för arbetslösa. Hur man än vrider och vänder på det, jobbar han 90 procent ska han redovisa det.

Å nä mitt dygn ser ut som följande
Arbete 23-06
sömn 06 till mellan 13-14
När jag vaknar slänger jag iväg ett par mejl till jobb jag söker.
16-23 städ, disk, tvätt, matlagning, matinköp, fritid, flashbackande
Ifall jag skulle ha ngt möte på AF händer och ej så ofta, så säg att de är 9:00 är jag uppe tills dess och sover efter det.

Redovisar varje månad vilka jobb jag sökt osv.
Citera
2014-06-09, 18:27
Medlem
Citat:
Punkt 3, på blanketten 5057:
"Fyll i här om du arbetat med lön under perioden".

Så vad gör du då? Fyller du inte i att du arbetat?

Står inte detta på ditt kort, ts?

Det är straffbart att utelämna uppgifter!

Jag vill se en bild på era kort.

"Under perioden" AVSER PERIODEN SOM ÄR MÅN-FRE 08-16 !!!

Shit aså kan du öppna dina ögon och läsa raden ovanför det du läste????
Citera
2014-06-09, 18:28
Medlem
herregud att folk har fortfarande inte fattat att ts har inte gjort fel, denna tråden har hunnit bli 11 SIDOR !!
Citera
2014-06-09, 21:33
Medlem
Asystolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osten89
Såhär ligger det till:

För cirka 2 år sen blev jag arbetslös.

Fick a-kassa men hittade snabbt ett nytt jobb och började jobba natt.

Var fortfarande inskriven hos arbetsförmedlingen då jag bara har timanställning samt fasta tider under sommaren så jag kommer inte upp till 100 % arbete som på tidigare jobb. Alltså har jag rätt till att fortfarande stämpla den % som fattas upp till 100 %.

Nattjobbet jag har är på 90 %.

Vilket innebär att jag kryssar i de dagar jag jobbar och de dagar jag inte jobbar får jag a-kassa för.

Efter att ha gått en period på a-kassa samtidigt som jag jobbar så gick a-kassan över till aktivitetsstöd.

När man har aktivitetsstöd har man ett program på arbetsförmedlingen som är från kl 8-16 mån-fre.

I mitt fall ska jag söka jobb hemifrån.

När jag jobbar natt så behöver jag alltså inte skriva in det på blanketten jag skickar in till försäkringskassan.

Vilket betyder att jag får 10.000 kr varje månad från försäkringskassan. oavsett hur mkt jag jobbar.

Så i nästan 8 månader nu har jag fått 10.000 kr från försäkringskassan samt lön från mitt nattarbete. Lägsta lönnen jag fått på nattarbetet är 20.000 kr detta är en väldigt dålig månad med få tider.

bästa månader har jag ut 33.500 + kr. Vilket innebär att ja får ut mellan 30.000-43.000 kr varje månad.

Frågan jag ställer mig är hur länge jag kan hålla på såhär??

Sen har jag en fråga till: har jag rätt till ledighet när jag är med i aktivitetsstödet ?

Kul att det är sånt här skit vi skettebetalare får pröjsa för...
Citera
2014-06-10, 02:10
Medlem
Det finns få saker som är så korrekta som skatteregistret. Det kanske stämmer att du får aktivitetsstöd även om du jobbar, men om vi säger såhär.

Du ska deklarera nästa år. Skatreverket har papper på att du har jobbat med 30 000 i lön i 12 månader (ish), +10 000 skattefria pengar. Vi säger att din arbetsgivare och du betalat rätt skatt. Resultat = 120 000 oskattade intäkter. Aktivitetsstöd / bidragspengar utbetalas endast till x tusen intjänade kronor om året. Tro mig, 30 000 i månaden är en bra bit över det.

Just because you have it doesnt mean you can keep it
Citera
2014-06-10, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burnpower
Det finns få saker som är så korrekta som skatteregistret. Det kanske stämmer att du får aktivitetsstöd även om du jobbar, men om vi säger såhär.

Du ska deklarera nästa år. Skatreverket har papper på att du har jobbat med 30 000 i lön i 12 månader (ish), +10 000 skattefria pengar. Vi säger att din arbetsgivare och du betalat rätt skatt. Resultat = 120 000 oskattade intäkter. Aktivitetsstöd / bidragspengar utbetalas endast till x tusen intjänade kronor om året. Tro mig, 30 000 i månaden är en bra bit över det.

Just because you have it doesnt mean you can keep it

Varifrån får du 10k i skattefria pengar? Är du säker på att aktivitetsstöd är bidragspengar? Kul att läsa en tråd där alla sitter och gissar
Citera
2014-06-10, 23:10
Medlem
Det görs inget fel så länge TS söker jobb på dagarna vilket är det han lovat att göra. Skulle de kolla upp det hela och det visar sig att han inte sökt jobb kan han bli återbetalningsskyldig.

Det är även så att han när som helst kan sättas in i en åtgärd/aktivitet på dagtid, något han då heller inte kan neka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in