2014-06-14, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Självklart är ISIS ett globalt hot. Vad jag poängterade var att dom fanns i både Qualamon och i Aleppo. Idag är dom utrotade där, tack vare den enorma masslakt på terrorister som Hizbollah/SAA har bedrivit.
Dom har fotfarande fäste i norra Syrien som inte är prioriterat av Syriens militär än. När det väl blir prio och Syriens militär fokuserar på de norra delarna, då har inte ISIS något att sätta emot.

ISIS blotta existens i Syrien idag är beroende av att SAA är upptagna på annat håll.

Beror ju lite på hur man skall kategorisera ISIS alla undergrupperingar. Var det hardcore Al Baghdadi anhängre eller var det grupperingar som köpts/skrämts över till ISIS sida som vallt att byta sida igen när krigslyckan vänt?
Vi har ju sett att man inom rebellgrupperingarna i Syrien inte har några problem med att sätta på sig en FSA-hatt endera dagen för att nästa byta till en Al-Nusra-hatt för att återigen nästa dag få en kappsäck full med pengar tåga tillsammans med ISIS.

I mina ögon kommer ISIS fortsätta existera och frodas sålänge de har råd att betala sina soldater. Unga arga, fattiga män finns det nog av i MENA för att de skall ha rekryter i mängder under många år framöver så länge de bara har pengar att betala dem.
De tilltås snarare odla myten om sig själva än att på få nöten och kassakistorna är fullare än någonsin.
Citera
2014-06-14, 13:15
Medlem
Xeliouss avatar
Turkiet sägs stödja al-nusra, iaf AKP-partiet. Hur trovärdig är denna nyhet?

"Al-Nusrah militants coming from various countries are being accommodated in Turkish State guesthouses, said a Turkish MP, presenting the copy of a memorandum signed by Turkey’s former Interior Minister as evidence.
Read more at http://www.liveleak.com/view?i=6ac_1402741074#v1mq0SsJsLcw4Z4Y.99
The memorandum, if proven to be authentic, adds further proof to violations of Turkish as well as international law by the ruling AKP government, Turkey’s intelligence service MIT and officials within the Hatay governorate.

In November 2013, Hatay governor Celalettin Lekesiz was implicated in covering up the fact that police seized 150 circuit boards for explosives, 16 transmitter batteries, 17 chargers, 28 long-range remote controls, 20 transmitter antenna and 24 jacks, as well as almost complete triggering devices for car bombs, en route to Syria."

http://www.liveleak.com/view?i=6ac_1402741074
Citera
2014-06-14, 13:18
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Beror ju lite på hur man skall kategorisera ISIS alla undergrupperingar. Var det hardcore Al Baghdadi anhängre eller var det grupperingar som köpts/skrämts över till ISIS sida som vallt att byta sida igen när krigslyckan vänt?
Vi har ju sett att man inom rebellgrupperingarna i Syrien inte har några problem med att sätta på sig en FSA-hatt endera dagen för att nästa byta till en Al-Nusra-hatt för att återigen nästa dag få en kappsäck full med pengar tåga tillsammans med ISIS.

I mina ögon kommer ISIS fortsätta existera och frodas sålänge de har råd att betala sina soldater. Unga arga, fattiga män finns det nog av i MENA för att de skall ha rekryter i mängder under många år framöver så länge de bara har pengar att betala dem.
De tilltås snarare odla myten om sig själva än att på få nöten och kassakistorna är fullare än någonsin.

Undergrupp och undergrupp, spelar ingen roll vilken grupp man är med i eller vilken hatt man har på sig.
Syriens militär dödar en terrorist för vad en terrorist är.

Det spelar ingen roll hur många nya rekryter det kommer till ISIS faktum kvarstår att ISIS inte kan slåss mot en organiserad militär och speciellt inte en erfaren militär som SAA har blivt. Därför sitter dom just nu mitt ute i norra Syriens öken och gömmer sig.
Citera
2014-06-14, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ja det är sant att frågan är om något kommer ske i stor skala eller om det kommer hålla på ett tag med småstrider i Irak som det är i Syrien. ISIS har väl inte så mycket stöd av sunni i Syrien tror jag, skulle vara intressant att höra vad de i Mosul tycker om ISIS, om ISIS ogillas av fler och fler sunni även där. Hoppas ISIS stoppas snabbt.

ISIS mäktiga vänner, är det panarabister, de som vill ha ett stort arabien och vilka är dessa av rika shejker? ISIS har slagits mot många grupper som stöds av Saudi och Qatar, vilka stödjer dessa f.d. Saddams knektar? Eller är ISIS i Syrien inte samma som i Irak?

Jag får inte heller intrycket att ISIS är direkt omtyckta av Syriska sunni, även om ISIS är samma organisation så tror jag man är mer Irakier i Irak och mera "utlänningar" i Syrien.
Men rapporteras ju även om en massa utlänningar i ISIS senaste anfall i Irak som tidigare varit i Syrien (al Shishani, den flera gånger "döda" Tjetjenen som är andreman efter al Bahgdadi påstås ju ha dödats igen nu, denna gången i Irak).

På så sätt är ISIS mer av en invasionsstyrka i Syrien med mer gemensamt än vad man som inhemsk styrka är i Irak. I Irak samlar man nästan alla missnöjda Sunni under sin flagga men det är i mina ögon tveksamt om tidigare sekulära Bahtister verkligen är så intresserade av den Islamska Staten. Mer troligt är ju att man som religiös grupp enats inför ett yttre hot som en dominerande Shia-majoritet inneburit. En allians som skulle falla direkt Shiiterna besegrats.

Det jag menar med mäktiga vänner är ju antagligen mestadels "privatpersoner" som i hemlighet med eller utan sin kung eller sheiks goda minne stödjer de värsta kaoskrafterna.
Man behöver inte anklaga regimerna i sig för att aktivt stödja ISIL utan det räcker egentligen med att man inte aktivt motarbetar dem med mer än ord.

Är avhoppen till ISIL planerade från början? Eller blir undergrupperingarna skrämda eller köpta?
Hur stor del av ISIL är tidigare "moderata rebeller" med Saudisk/Europeisk/Amerikansk träning och utrustning som hoppat av vid första tillfälle?

Dessutom verkar det vara så att man hoppar av till ISIS, inte från.
Behöver väl inte vara en jättefoliehatt om man gissar att ISIS har stöd från högre makter som gör allt för att det inte skall synas.
Sen snackar vi dessutom absoluta monarkier där inte ens en schizofren kung skulle bli ifrågasatt.
Finner det föga otänkbart att de olika kungahusen har så många linor ute för att helgardera sig.
Det är ju inte så att det kommer till diskussion i parlamentet ändå så att galenskaperna kan rätas ut.

Sen kan man ju bara ana antalet inavlade prinsar och sheiker som badar i pengar som anser sin egen masterplan vara rätt, detta är ju exakt problemet för mellanöstern de sista 1000 åren. Man kan inte enas för att ingen kan tänka sig ta ett steg bakåt från sina peronliga ambitioner. Alla älskar arabförbundet.. under förutsättning att de själva sitter med ordförandekubban så därför motarbetar alla varandra i det fördolda ändå.
Citera
2014-06-14, 13:47
Medlem
Citat:
Undergrupp och undergrupp, spelar ingen roll vilken grupp man är med i eller vilken hatt man har på sig.
Syriens militär dödar en terrorist för vad en terrorist är.

Det spelar ingen roll hur många nya rekryter det kommer till ISIS faktum kvarstår att ISIS inte kan slåss mot en organiserad militär och speciellt inte en erfaren militär som SAA har blivt. Därför sitter dom just nu mitt ute i norra Syriens öken och gömmer sig.

Ah ok, tack för att du förklarar hur det ligger till.
Därför det är fred i Syrien nu antar jag.

Hur särskiljer man en "terrorist"? Har de speciella brännmärken i pannan som det står ISIS på eller?
Eller kanske Hizbollah har någon typ av övernaturlig kraft så de kan känna på lukten?

Eller kan det vara så att "utrotade" även kan innebära att allt utom kanon-fodret begett sig till Irak, Al Raqqa för att göra mer nytta där än att bli slaktade av SAA.

Är starkt övertygad om att ISIS inte bara är en massa Allahu-Akhbar skrikande otrända jihadister. Man har i sina led samlat en majoritet av den hårda kärnan yrkesjihadister/legosoldater som har överlevt tidigare konflikter och har krigserfarenhet i mängder (och förstånd nog att samvetslöst utnyttja kanon-fodret som frivilligt ställer sig i kö för att dö).
Citera
2014-06-14, 14:02
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ah ok, tack för att du förklarar hur det ligger till.
Därför det är fred i Syrien nu antar jag.

Hur särskiljer man en "terrorist"? Har de speciella brännmärken i pannan som det står ISIS på eller?
Eller kanske Hizbollah har någon typ av övernaturlig kraft så de kan känna på lukten?

Eller kan det vara så att "utrotade" även kan innebära att allt utom kanon-fodret begett sig till Irak, Al Raqqa för att göra mer nytta där än att bli slaktade av SAA.

Är starkt övertygad om att ISIS inte bara är en massa Allahu-Akhbar skrikande otrända jihadister. Man har i sina led samlat en majoritet av den hårda kärnan yrkesjihadister/legosoldater som har överlevt tidigare konflikter och har krigserfarenhet i mängder (och förstånd nog att samvetslöst utnyttja kanon-fodret som frivilligt ställer sig i kö för att dö).

Fråga dig själv, varför satsar ISIS på Irak? När dom har varit med och krigat i Syrien i snart 4 år?
Det är ju precis som du själv skriver dom gömmer sig för SAA för att dom vet att dom inte har en chans. Syrien har helt enkelt blivit för svårt.
SAA är så fruktansvärt mycket starkare en ISIS att det inte går att dra någon jämförelse, och att jämföra ISIS med Hizbollah skulle bara vara förnedrande mot Hizbollah.

Sen är ISIS vältränade och har krigshärdade jihadister i sina led, jag har aldrig förnekat det.
Men faktum kvarstår, ISIS har ingen framtid i Syrien.
Citera
2014-06-14, 14:53
Medlem
Citat:
Fråga dig själv, varför satsar ISIS på Irak? När dom har varit med och krigat i Syrien i snart 4 år?
Det är ju precis som du själv skriver dom gömmer sig för SAA för att dom vet att dom inte har en chans. Syrien har helt enkelt blivit för svårt.
SAA är så fruktansvärt mycket starkare en ISIS att det inte går att dra någon jämförelse, och att jämföra ISIS med Hizbollah skulle bara vara förnedrande mot Hizbollah.

Sen är ISIS vältränade och har krigshärdade jihadister i sina led, jag har aldrig förnekat det.
Men faktum kvarstår, ISIS har ingen framtid i Syrien.

Beror ju på vad man räknar som framtid. Nej de kommer inte att slå Assad och SAA men kan fortfarande ställa till problem i många år framöver.
Jag tycker man kan se att ISIS nu försöker att sammanfoga sina landvinningar i Irak och Syrien genom att koncentrera sig på kurderna som är ivägen. Lyckas man med detta kan tillomed SAA få problem att rensa ut dem en gång för alla.

Dvs jag tror har ISIS har en väl planerad strategi på hur de skall överleva och inte krossas av överlägsna SAA. Anser det vara den rebellgrupp som agerar mest strategiskt i enlighet med sina mål och har klarat att bygga myten om sig själva.
Citera
2014-06-14, 16:20
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Beror ju på vad man räknar som framtid. Nej de kommer inte att slå Assad och SAA men kan fortfarande ställa till problem i många år framöver.
Jag tycker man kan se att ISIS nu försöker att sammanfoga sina landvinningar i Irak och Syrien genom att koncentrera sig på kurderna som är ivägen. Lyckas man med detta kan tillomed SAA få problem att rensa ut dem en gång för alla.

Dvs jag tror har ISIS har en väl planerad strategi på hur de skall överleva och inte krossas av överlägsna SAA. Anser det vara den rebellgrupp som agerar mest strategiskt i enlighet med sina mål och har klarat att bygga myten om sig själva.

Dom kommer vara ett problem i ett framtida Syrien det har du rätt i, men vad för problem? Jag tror att självmordsbombningar och kidnappningar skulle kunna vara det största problemet ISIS skulle kunna ge ett Syrien i fred.

Syrien är inte Irak, tänk dig ett scenario där Syriens näst största stad (tror det är Aleppo) skulle falla till ISIS på en dag. Det är ju helt uteslutet, att ISIS skulle kunna ställa till såna enorma problem som dom gör i Irak idag i ett framtida Syrien är omöjligt.
Citera
2014-06-14, 21:42
Medlem
Xeliouss avatar
Många kurder från Irak kämpar tillsammans med ISIS i Syrien.

Citat:
According to Naqshbandi, approximately 200 young Kurdish men aged 17-24 from the Kurdistan area have made the journey to Syria since the start of the war in 2011. Most have entered through Turkey's southeastern city of Gaziantep, where accommodation is provided, before they are guided across the border.

"Our estimate is that 35 have been killed and 50 have returned," he said. The estimates, according to Naqshbandi, are based on his own contact with the fighters who seek his help in case they wish to return, Kurdish intelligence sources, and families reporting to authorities when their sons call them from Syria.

http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2014/05/young-kurds-fight-alongside-isil-syria-2014517141816564110.html
Citera
2014-06-14, 21:59
Medlem
ZuparNs avatar
Det rapporteras att SAA avancerar i Kasseb. Nusra/jihadister har dragit sig tillbaka på många ställen vid gränsen.

Skriver via mobilen. Källor är al-Arabiyah och pro-jihadist tweetrare.
Citera
2014-06-14, 23:14
Medlem
Herbalistts avatar
Vem är Thuwar Raqqas ledare?
Citera
2014-06-14, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Många kurder från Irak kämpar tillsammans med ISIS i Syrien.

http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2014/05/young-kurds-fight-alongside-isil-syria-2014517141816564110.html

ISIS kidnappar kurder och tvingar dem att gå med eller DÖ. Det du länkar är ren skit.

ISIS Kidnaps 193 Kurds in Aleppo Countryside

http://syrianobserver.com/News/News/ISIS+Kidnaps+193+Kurds+in+Aleppo+Countryside

Finns mycket mer på GOOGLE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in