Citat:
Ursprungligen postat av
Xelious
Ja det är sant att frågan är om något kommer ske i stor skala eller om det kommer hålla på ett tag med småstrider i Irak som det är i Syrien. ISIS har väl inte så mycket stöd av sunni i Syrien tror jag, skulle vara intressant att höra vad de i Mosul tycker om ISIS, om ISIS ogillas av fler och fler sunni även där. Hoppas ISIS stoppas snabbt.
ISIS mäktiga vänner, är det panarabister, de som vill ha ett stort arabien och vilka är dessa av rika shejker? ISIS har slagits mot många grupper som stöds av Saudi och Qatar, vilka stödjer dessa f.d. Saddams knektar? Eller är ISIS i Syrien inte samma som i Irak?
Jag får inte heller intrycket att ISIS är direkt omtyckta av Syriska sunni, även om ISIS är samma organisation så tror jag man är mer Irakier i Irak och mera "utlänningar" i Syrien.
Men rapporteras ju även om en massa utlänningar i ISIS senaste anfall i Irak som tidigare varit i Syrien (al Shishani, den flera gånger "döda" Tjetjenen som är andreman efter al Bahgdadi påstås ju ha dödats igen nu, denna gången i Irak).
På så sätt är ISIS mer av en invasionsstyrka i Syrien med mer gemensamt än vad man som inhemsk styrka är i Irak. I Irak samlar man nästan alla missnöjda Sunni under sin flagga men det är i mina ögon tveksamt om tidigare sekulära Bahtister verkligen är så intresserade av den Islamska Staten. Mer troligt är ju att man som religiös grupp enats inför ett yttre hot som en dominerande Shia-majoritet inneburit. En allians som skulle falla direkt Shiiterna besegrats.
Det jag menar med mäktiga vänner är ju antagligen mestadels "privatpersoner" som i hemlighet med eller utan sin kung eller sheiks goda minne stödjer de värsta kaoskrafterna.
Man behöver inte anklaga regimerna i sig för att aktivt stödja ISIL utan det räcker egentligen med att man inte aktivt motarbetar dem med mer än ord.
Är avhoppen till ISIL planerade från början? Eller blir undergrupperingarna skrämda eller köpta?
Hur stor del av ISIL är tidigare "moderata rebeller" med Saudisk/Europeisk/Amerikansk träning och utrustning som hoppat av vid första tillfälle?
Dessutom verkar det vara så att man hoppar av till ISIS, inte från.
Behöver väl inte vara en jättefoliehatt om man gissar att ISIS har stöd från högre makter som gör allt för att det inte skall synas.
Sen snackar vi dessutom absoluta monarkier där inte ens en schizofren kung skulle bli ifrågasatt.
Finner det föga otänkbart att de olika kungahusen har så många linor ute för att helgardera sig.
Det är ju inte så att det kommer till diskussion i parlamentet ändå så att galenskaperna kan rätas ut.
Sen kan man ju bara ana antalet inavlade prinsar och sheiker som badar i pengar som anser sin egen masterplan vara rätt, detta är ju exakt problemet för mellanöstern de sista 1000 åren. Man kan inte enas för att ingen kan tänka sig ta ett steg bakåt från sina peronliga ambitioner. Alla älskar arabförbundet.. under förutsättning att de själva sitter med ordförandekubban så därför motarbetar alla varandra i det fördolda ändå.