Citat:
Ursprungligen postat av
interiorcore
Jo jag har noterat att det finns en marknad i USA för sådana ideer. Landet där 40% av befolkningen tror på övernaturliga saker.
Hehe så du tror att bara amerikaner skriver om detta?
Måste göra dig besviken för det fler som sagt samma sak, politiker och journalister från flera länder + avhoppare från IS och fd al-Qaida, den mest kända ex ledare i al-Qaida Shiek Nabil Naeem har sagt det för ca ett år sen

ifall du inte vet vem gubben är så var han en av de som bildat jihadgruppen i Egypten på Sadats tid, han var inblandat i mordet på Anwar Sadat, han var inblandat i mordförsök på Mubarak, han har krigat i Afghanistan med Binladen och är personlig vän med dagens al-Qaidaledare al-Zawahiri och delat lägenhet med denna i flera år .... kort sagt han vet vad han snackar om .
Citat:
Ursprungligen postat av
interiorcore
Varsegod, ingen orsak, endock fett ansträngade.

Det är en stad med 500 000 invånare. Den ligger centralt och binder samman Hassaka och Dier ez sor med Aleppo. YPG har kontroll över området ovanför staden. Om SAA hade haft kontroll över staden och dess omnejd så hade regimen delat rebellerna i två delar så att de inte har någon förbindelse med varandra. Har den ingen strategisk betydelse? Det har troligen även en betydelse för striderna i Aleppo. Men återigen, jag vet inte, det är du som är expert på skäggmän i tygklädder.
Du verkar blanda med Dir Ezzor och al-Raqqa
Raqqa har inte så många invånare, inte före kriget och inte nu, möjligtvis har staden mycket mindre befolkning nu för många har flytt från IS, det är Dir Ezzor som har ca 500,000 och det är Dir Ezzor som har den strategiska läget du pratar om, det är därför SAA satsar på Dir Ezzor , om man tar kontrollen över staden och området runt den så kan SAA lättare ta al-Raqqa, med Dir Ezzor under kontroll kan man lättare kapa banden mellan IS i Irak och Syrien/al-Raqqa .
Citat:
Ursprungligen postat av
interiorcore
Det som hände i Hasaka var att aktörernas förhållningssätt gentemot varandra drogs mot sin spets och då fick vi se det som man alltid ser när två fiender samarbetar för att klara sig mot en värre fiende som för tillfället är stark. Om jag och du är fiender samt delar på ett rum, vad tror du vi gör om en fiende utifrån kommer för att ta över rumet?
Det jag skrev om SAA/NDF/YPG står sida vid sida är inget nytt nu under IS attacker på Hasakah utan har varit så länge tvärtom bilden som vissa kurder i tråden försökte måla , sök mitt nick och orden sida vid sida så får du se när jag skrev om detta först .
Citat:
Ursprungligen postat av
interiorcore
Hehe vad har du emot kurder från andra delar av Kurdistan?
Nej, jag umgås med kurder, har kurd-turkiska grannar, det jag märker är att kurder från andra länder blandar ihop kurd-situationen i de länder med Syrien, i Syrien har kurder behandlats precis som andra medborgare .