2014-09-12, 13:02
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Det är bra att du inser det i detta fall. Nu är det bara att öppna ögonen så ser du att USA fungerar lika irrationellt (eller rationellt om man så vill, dvs ser till egna intressen enbart i det geopolitiska spelet istället till rätt och fel) i många andra frågor.

Vi inser att du är naiv och konspiratoriskt lagd. Självklart är det tacksamt för många antidemokratiska krafter att gnälla på USA, speciellt eftersom ni inte vill och orkar se hur det varit om USA inte ingripit som när Saddam invaderade Kuwait. Eller den tjänst de gjorde mänskligheten när de krossade talibanerna. Nu kommer USA förhoppningsvis hjälpa till att krossa ISIS i Syrien och Irak, är du ledsen över detta? Om USA har vett nog att utanför det offentliga samarbeta med SAA är det bra men eftersom Assad inte orkar och Ryssland inte vill/vågar/kan så är det iaf bra att ISIS jagas.
Citera
2014-09-12, 14:03
Medlem
Leskys avatar
Såvitt jag förstår av de senaste nyheterna får ISIS duktigt med pisk och pressas tillbaka i både Syrien och i Irak.

Om nu Irak har 1 miljon av USA utbildade soldater, varför tar man inte då och organiserar en enorm motoffensiv och gör slut på ISIS själva en gång för alla?

Om samtliga fiender till ISIS går till kraftig attack samtidigt lär ISIS kollapsa fullständigt ganska snabbt.

Eller underskattar jag ISIS nu?
Citera
2014-09-12, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lesky
Såvitt jag förstår av de senaste nyheterna får ISIS duktigt med pisk och pressas tillbaka i både Syrien och i Irak.

Om nu Irak har 1 miljon av USA utbildade soldater, varför tar man inte då och organiserar en enorm motoffensiv och gör slut på ISIS själva en gång för alla?

Om samtliga fiender till ISIS går till kraftig attack samtidigt lär ISIS kollapsa fullständigt ganska snabbt.

Eller underskattar jag ISIS nu?

Hey smartazz. IS är här för att stanna.
Citera
2014-09-12, 19:52
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ploppmannen
Hey smartazz. IS är här för att stanna.

Vi kommer få många nyheter snart om motsatsen, videos på tusentals mosade ISIS. Det är bra. Reta inte USA. När ledaren av den fria världen säger han ska krossa ISIS så blir det bli så.
Citera
2014-09-12, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Vi inser att du är naiv och konspiratoriskt lagd. Självklart är det tacksamt för många antidemokratiska krafter att gnälla på USA, speciellt eftersom ni inte vill och orkar se hur det varit om USA inte ingripit som när Saddam invaderade Kuwait. Eller den tjänst de gjorde mänskligheten när de krossade talibanerna. Nu kommer USA förhoppningsvis hjälpa till att krossa ISIS i Syrien och Irak, är du ledsen över detta? Om USA har vett nog att utanför det offentliga samarbeta med SAA är det bra men eftersom Assad inte orkar och Ryssland inte vill/vågar/kan så är det iaf bra att ISIS jagas.

Naiv? Den som sa det....

Jag är inte antidemokratisk, tvärt om.

Saddam ja. Han anföll åt fel håll. Han anföll fel barnaknullande skäggapediktatur. Han anföll västs barnaknullande skäggapediktatur. Då gick snöret. Att tidigare anfalla "rätt" barnaknullande skäggapediktatur premierades däremot. Då var han "duktig". Tänk så det kan gå.

Talibanerna? Ha, ha vi får väl se. Vad har talibanerna gjort mot USA? Hur mår talibanerna idag? Snart har dom 80% av Afghanistan igen. Dårar, är de, visst. Al-Qaida menar du va?

Naturligtvis är jag glad över om ISIS krossas, vem är inte det? Men att samtidigt bete sig som idioter och beväpna övriga "moderata" skäggapor för att störta en av de 3-4 vettigaste regimerna i Mellanöstern är bara så idiotiskt så det är inte sant. Och de gör de bara för sina egna geopolitiska mål.

Nåväl. USA är snart körda. Från nu kommer det bara att gå utför och våldsamt kommer det att vara då besten dör. Är jag glad över det? Nej. De har dragit det på sig själva. Snart har de bara de trognaste supportrarna kvar för sina "Demokratibomber".
Citera
2014-09-13, 06:17
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Naiv? Den som sa det....

Jag är inte antidemokratisk, tvärt om.

Saddam ja. Han anföll åt fel håll. Han anföll fel barnaknullande skäggapediktatur. Han anföll västs barnaknullande skäggapediktatur. Då gick snöret. Att tidigare anfalla "rätt" barnaknullande skäggapediktatur premierades däremot. Då var han "duktig". Tänk så det kan gå.

Talibanerna? Ha, ha vi får väl se. Vad har talibanerna gjort mot USA? Hur mår talibanerna idag? Snart har dom 80% av Afghanistan igen. Dårar, är de, visst. Al-Qaida menar du va?

Naturligtvis är jag glad över om ISIS krossas, vem är inte det? Men att samtidigt bete sig som idioter och beväpna övriga "moderata" skäggapor för att störta en av de 3-4 vettigaste regimerna i Mellanöstern är bara så idiotiskt så det är inte sant. Och de gör de bara för sina egna geopolitiska mål.

Nåväl. USA är snart körda. Från nu kommer det bara att gå utför och våldsamt kommer det att vara då besten dör. Är jag glad över det? Nej. De har dragit det på sig själva. Snart har de bara de trognaste supportrarna kvar för sina "Demokratibomber".

Du bryr dig inte det minsta om Syrien eller Irak eller folket i "skäggapediktaturer". Du stödjer allt och alla som är mot USA och "judarna" som du tjatar om, allt från krossade Al-qaida till krossade talibaner. Du kommer försvinna långt innan USA gör det, och vi ska vara glada att USA finns och kan styra åt demokratiskt håll. Någon gång kanske till och med folk i mellanöstern lär sig. Men det är inte lätt med tanke på demografin och den dåliga utbildningen. Många arbetslösa outbildade utan mening med livet som blir verktyg för extrema grupper. Nu när USA, kurder och Iraks regering kämpar sida vid sida mot halshuggarna och visar hur svaga ISIS egentligen är så kommer många förstå att USA står för frihet, demokrati och de goda krafterna. Det finns just nu ingen grupp i Syrien som kämpar mot Assad som USA kan stödja och det kommer alltså inte bli så.

Är det bara jag som noterat att "Thunderman" är nere och slåss i Syrien förresten?
Senast redigerad av Xelious 2014-09-13 kl. 06:42.
Citera
2014-09-13, 07:05
Medlem
Janbanan74s avatar
Var har du fått infot om thunderman?
Citera
2014-09-13, 09:56
Medlem
Citat:
Du bryr dig inte det minsta om Syrien eller Irak eller folket i "skäggapediktaturer". Du stödjer allt och alla som är mot USA och "judarna" som du tjatar om, allt från krossade Al-qaida till krossade talibaner. Du kommer försvinna långt innan USA gör det, och vi ska vara glada att USA finns och kan styra åt demokratiskt håll. Någon gång kanske till och med folk i mellanöstern lär sig. Men det är inte lätt med tanke på demografin och den dåliga utbildningen. Många arbetslösa outbildade utan mening med livet som blir verktyg för extrema grupper. Nu när USA, kurder och Iraks regering kämpar sida vid sida mot halshuggarna och visar hur svaga ISIS egentligen är så kommer många förstå att USA står för frihet, demokrati och de goda krafterna. Det finns just nu ingen grupp i Syrien som kämpar mot Assad som USA kan stödja och det kommer alltså inte bli så.

Är det bara jag som noterat att "Thunderman" är nere och slåss i Syrien förresten?

Tyvärr verkar Obama, Kerry, McCain och co envetet vilja köra in i kaklet med sina "moderata rebeller."
Att dom sen ska utbildas i Saudi Arabien är både pikant och ironiskt. Kung Abdullah och hans klan lär väl göra allt dom kan för att hålla dom isolerade från alla miljontals lokala Jihadister som finns i SA. Skulle på ett sätt vilja se ett sånt träningsläger inom SA omvandlas till en terrorcell inom landet som sprider sig och får fäste i SA ett land som jag ser som ondskan och hyckleriets högborg på jorden.
intressant att se hur USA styre agera då.

http://in.reuters.com/article/2014/09/11/iraq-crisis-obama-saudi-idINKBN0H606220140911
Citera
2014-09-13, 14:04
Medlem
glimmandes avatar
Citat:

Intressant.

På sätt och vis så är det passande. Han var ju väldigt militant i sina inlägg. Hade varit löjligt om han under dom förutsättningarna enbart var en skrivbordskrigare. Känner mig lite kluven. Skrivit tidigare att jag hoppas på en ond bråd död för IS-krigare ifrån Sverige då jag inte vill ha sådana säkerhetsrisker i landet. Samtidigt så får man nästan litegrann av en personlig relation till jihadist-cp:n på Flashback. Bättre att hoppas livet av sådana man ej haft internetkontakt med.
Citera
2014-09-13, 14:10
Medlem
sorias avatar
Citat:
Nopp han är kvar i Sverige och skriver fortfarande i forumet fast med ett nytt nick
Citera
2014-09-13, 14:27
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Jo jag har noterat att det finns en marknad i USA för sådana ideer. Landet där 40% av befolkningen tror på övernaturliga saker.
Hehe så du tror att bara amerikaner skriver om detta?
Måste göra dig besviken för det fler som sagt samma sak, politiker och journalister från flera länder + avhoppare från IS och fd al-Qaida, den mest kända ex ledare i al-Qaida Shiek Nabil Naeem har sagt det för ca ett år sen ifall du inte vet vem gubben är så var han en av de som bildat jihadgruppen i Egypten på Sadats tid, han var inblandat i mordet på Anwar Sadat, han var inblandat i mordförsök på Mubarak, han har krigat i Afghanistan med Binladen och är personlig vän med dagens al-Qaidaledare al-Zawahiri och delat lägenhet med denna i flera år .... kort sagt han vet vad han snackar om .

Citat:
Varsegod, ingen orsak, endock fett ansträngade. Det är en stad med 500 000 invånare. Den ligger centralt och binder samman Hassaka och Dier ez sor med Aleppo. YPG har kontroll över området ovanför staden. Om SAA hade haft kontroll över staden och dess omnejd så hade regimen delat rebellerna i två delar så att de inte har någon förbindelse med varandra. Har den ingen strategisk betydelse? Det har troligen även en betydelse för striderna i Aleppo. Men återigen, jag vet inte, det är du som är expert på skäggmän i tygklädder.
Du verkar blanda med Dir Ezzor och al-Raqqa
Raqqa har inte så många invånare, inte före kriget och inte nu, möjligtvis har staden mycket mindre befolkning nu för många har flytt från IS, det är Dir Ezzor som har ca 500,000 och det är Dir Ezzor som har den strategiska läget du pratar om, det är därför SAA satsar på Dir Ezzor , om man tar kontrollen över staden och området runt den så kan SAA lättare ta al-Raqqa, med Dir Ezzor under kontroll kan man lättare kapa banden mellan IS i Irak och Syrien/al-Raqqa .

Citat:
Det som hände i Hasaka var att aktörernas förhållningssätt gentemot varandra drogs mot sin spets och då fick vi se det som man alltid ser när två fiender samarbetar för att klara sig mot en värre fiende som för tillfället är stark. Om jag och du är fiender samt delar på ett rum, vad tror du vi gör om en fiende utifrån kommer för att ta över rumet?
Det jag skrev om SAA/NDF/YPG står sida vid sida är inget nytt nu under IS attacker på Hasakah utan har varit så länge tvärtom bilden som vissa kurder i tråden försökte måla , sök mitt nick och orden sida vid sida så får du se när jag skrev om detta först .

Citat:
Hehe vad har du emot kurder från andra delar av Kurdistan?
Nej, jag umgås med kurder, har kurd-turkiska grannar, det jag märker är att kurder från andra länder blandar ihop kurd-situationen i de länder med Syrien, i Syrien har kurder behandlats precis som andra medborgare .
Citera
2014-09-13, 15:08
Medlem
sorias avatar
Nu vet alla varför SAA övergav Tabqa flygplats, USA har bestämt sig att bomba IS i Syrien och regeringen verkar vara rädd att USA inte nöjer sig med att bara bomba IS utan vill säkert bomba SAA också, kommer försöka hitta ett orsak till det.
När USA ville attackera Syrien i mitten av 2013 fanns det ingen folkligt opinion i USA för det men det är annorlunda nu med IS.
Man tror att USA kommer planera nån falsflagg för att få opinionen vända mot attacker på SAA , tänk er om en helikopter eller nåt skjuts ner av IS, piloterna fångas och USA skyller det på Assad, Obama går i TV och kräver att Assad ska lämna ut piloterna annars bombar vi landet, visa lite bilder på skadade soldater och plötsligt har Obama majoriteten av amerikanerna med sig för ett nytt krig i Syrien.

Obama vill ge mer vapen till de "moderata" men alla som följt tråden minns video jag postade på Obama säger att det är en fantasi om man tror att rebellerna kan störta Assad.... men allt som förlänger kriget och förstör landet mer är bara bra, mer krig och elände .

Vad tycker Obama om detta?
U.S. Backed Syrian Rebels Sign a Ceasefire Agreement with ISIS
http://www.almasdarnews.com/article/u-s-backed-syrian-rebels-sign-ceasefire-agreement-isis-damascus/

ISIS Strikes Deal With Moderate Syrian Rebels
http://www.huffingtonpost.com/2014/09/12/isis-deal-syria_n_5814128.html

Eller detta?
SYRIAN REBEL COMMANDER: YES, WE’RE STILL COLLABORATING WITH ISIS
http://www.infowars.com/syrian-rebel-commander-yes-were-still-collaborating-with-isis-and-al-qaeda/

En bild säger mer än tusen ord
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/l/t1.0-9/s720x720/10534472_10201705411672187_3188342907636279710_n.j pg?oh=9c4dd9d5c2c90de5593d41e7b080bd71&oe=54CBD681
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in