2014-06-13, 09:41
Moderator
Siegfrids avatar
Högsta förvaltningsdomstolen har slagit fast att en dator inte är att anse som en TV-mottagare och därför ej licenspliktig:

Citat:

Ingen tv-avgift för dator
[2014-06-13] Högsta förvaltningsdomstolen

Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) har funnit att en dator med internetuppkoppling inte kan anses vara en tv-mottagare. Innehavet av datorn leder därmed inte till att tv-avgift ska betalas.
En tv-mottagare är enligt lagen en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning av tv-program. Den som har en tv-mottagare ska betala tv-avgift.

Sedan SVT i februari 2013 började sända ut sitt schemalagda programutbud på webben, har Radiotjänst tagit ut tv-avgift av den som har en dator med internetuppkoppling.

HFD anser att en dator med internetuppkoppling inte är ”avsedd” att ta emot utsändning av tv-program. Domstolen konstaterar att det finns uttalanden i lagmotiven som går åt olika håll vad gäller innebörden av begreppet. Av avgörande betydelse är enligt HFD att enskilda genom Radiotjänsts beslut åläggs att betala en avgift för innehav av datorer. En sådan avgiftsskyldighet har inte funnits tidigare. Om en betungande förpliktelse av detta slag ska införas bör det fordra tydligt stöd i lag. Ett sådant tydligt lagstöd saknas.

Vidare anser HFD att webbsändningar inte är sådana utsändningar som leder till avgiftsskyldighet. För att det ska vara fråga om en utsändning i lagens mening krävs att den är tillgänglig ”utan särskild begäran”. Så är enligt HFD inte fallet när det gäller webbsändningar. Domstolen grundar den bedömningen på vad som följer av yttrandefrihetsgrundlagen.
http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Om-Hogsta-forvaltningsdomstolen/Nyheter-fran-Hogsta-forvaltningsdomstolen/Ingen-tv-avgift-for-dator/
Beslutet: http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Domstolar/regeringsratten/Avg%c3%b6randen/2014/Juni/7368-13.pdf
Citera
2014-06-13, 10:06
Medlem
Folket har segrat och Stasi har förlorat! Det svenska rättssystemet står fortfarande för rättvisa och folkstyre.
Citera
2014-06-13, 10:07
Medlem
wehrmachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Högsta förvaltningsdomstolen har slagit fast att en dator inte är att anse som en TV-mottagare och därför ej licenspliktig:

http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Om-Hogsta-forvaltningsdomstolen/Nyheter-fran-Hogsta-forvaltningsdomstolen/Ingen-tv-avgift-for-dator/
Beslutet: http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Domstolar/regeringsratten/Avg%c3%b6randen/2014/Juni/7368-13.pdf

Det här är en bra dag för alla som inte vill bli tvingade att göda stasitelevisionen (SVT).

Alla som efter Radiotjänst nya tolkning börjat betala TV-licens bör ringa dit och minst kräva pengarna tillbaka, nu har ni en bra chans att slippa undan avgiften - de kan inget säga eller bevisa! Jag hoppas att alla lurade stackare som betalat avgift för sin dator kräver tillbaka pengar och helst kräva skadestånd.
2014-06-13, 10:09
Medlem
Jag betalar gärna tv-avgiften, men tycker att det är fantastiskt att förnuftet segrade till slut.
Citera
2014-06-13, 10:11
Medlem
I och med det här nya beslutet ang. datorer, kan man då kräva tillbaka pengar då det har varit deras tolkning av lagen och inte att lagen i sig har ändrats?
Citera
2014-06-13, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabbo
I och med det här nya beslutet ang. datorer, kan man då kräva tillbaka pengar då det har varit deras tolkning av lagen och inte att lagen i sig har ändrats?

Radiotjänst tycker inte det.

Citat:
Högsta förvaltningsdomstolens beslut innebär ny praxis fr o m 2014-06-13. Fram till detta datum har rättssystemet bekräftat tidigare praxis. Detta innebär att tidigare avgifter är korrekt påförda och kan ej återbetalas.
http://www.radiotjanst.se/Avgiften/Lagar-och-regler/Viktigt-meddelande/
Citera
2014-06-13, 10:34
Medlem
KenRingIntes avatar

Samtidigt är det absurt att man ska behöva jubla över en sån här sak!

Utöver det, jag anser att "personen i Lund" är en hjälte av helt osvenska mått, och jag anser att hans hjältemod, som nu befriat tusentals om inte hundratusentals människor från en helt orättvis börda, måste belysas! Han har uppenbarligen inte själv trätt fram (vad jag vet), men själv är jag beredd att skicka 2076 röda rosor till honom som en demonstration för min tacksamhet. Jag är mitt uppe i en del praktiska bitar jag behöver lösa på hemmafronten, men hade jag haft tummarna fria så hade jag fan försökt mig på att starta en donationskampanj för mannen. Vet inte om jag själv hade haft råd med 2076 röda rosor, men tillsammans? Om någon har möjlighet att driva detta så bjuder jag på idéen om det spontana upplägget.

We love you, Lundmannen!
Citera
2014-06-13, 10:41
Medlem
erkanperkans avatar
Äntligen nåt som gick rätt i detta land.
SVT har redan säkrat sändingen för 50% av VM ett par mästerskap framöver. Vad ska man annars finansiera... Melodifestival? Bahahaha!
Detta är en mycket bra utveckling.
Citera
2014-06-13, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa
Radiotjänst tycker inte det.

http://www.radiotjanst.se/Avgiften/Lagar-och-regler/Viktigt-meddelande/

Jag kan inte fatta vad det är för tomte som skrivet det viktiga meddelandet eftersom det visar på en total missuppfattning av HFD domslut iom att detta fastslår att det inte har funnits någon laglig rätt att påföra avgift från början.

RIKAB har därmed inte haft lagligt stöd för att påföra AA den i målet aktuella radio- och tv-avgiften och beslutet ska undanröjas.

Detta gäller alltså inte från nu, utan från det datum man påförde avgiften.

Vad man i detta fall bör göra är att begära omprövning av beslutet att påföra avgift, enligt förarbetet finns ingen tidsfrist att göra detta.

Det har inte ställts upp någon frist inom vilken en begäran om ompröv*ning skall göras. Omprövning kan alltså begäras när som helst sedan ett beslut meddelats.

Därefter ska Radiotjänst enligt gällande lag ändra beslutet eftersom det är uppenbart oriktigt.

Om en begäran om omprövning har kommit in till RIKAB mer än fyra veckor efter den dag då avgiften senast skulle ha betalats, skall RIKAB ändra sitt beslut endast om det är uppenbart oriktigt.

Ändrar man inte så överklagar man detta till förvaltningsrätten och kräva pengarna tillbaka. Observera att ändrar radiotjänst sitt beslut vid omprövning så begär man pengar tillbaka direkt med stöd av §16.

16 § Överstiger en inbetalad avgift vad som skall erläggas enligt beslut som har vunnit laga kraft, skall överskjutande belopp betalas tillbaka.
Citera
2014-06-13, 10:57
Medlem
KenRingIntes avatar
Var det förresten någon som hängde med i svängarna tidigare imorse?

Citat:
Radiotjänst gick först ut med ett pressmeddelande där de tolkar domen som att innehav av mobiltelefoner och surfplattor inte räcker för att man ska behöva betala tv-licens.

”Radiotjänst betraktar domen som vägledande vilket innebär att vi nu återgår till tidigare tolkning och tillämpning, d.v.s. vi kommer inte längre att påföra radio- och tv-avgift för dator/surfplatta/mobiltelefon med internetuppkoppling”, skriver Radiotjänst i ett pressmeddelande.

Senare publicerar myndigheten dock en artikel på sin sajt som motsäger det. Efter ytterligare 20 minuter dras artikeln tillbaka, och man skriver återigen att man inte kommer att avgiftsbelägga datorer, surfplattor eller mobiler.

Från AB: http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article19048976.ab

Vad skrev de innan de skrev om det igen?
Citera
2014-06-13, 10:58
Medlem
Oformads avatar
Helt sjukt att detta behövde gå upp i högsta rättsinstans...

Förstår inte hur tidigare instanser bortförklarat formuleringen "Avsedd för att...". Klart som fan inte Jobs och Gates marknadsfört datorer som tv-mottagare...
Citera
2014-06-13, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Jag kan inte fatta vad det är för tomte som skrivet det viktiga meddelandet eftersom det visar på en total missuppfattning av HFD domslut iom att detta fastslår att det inte har funnits någon laglig rätt att påföra avgift från början.

RIKAB har därmed inte haft lagligt stöd för att påföra AA den i målet aktuella radio- och tv-avgiften och beslutet ska undanröjas.

Detta gäller alltså inte från nu, utan från det datum man påförde avgiften.

Vad man i detta fall bör göra är att begära omprövning av beslutet att påföra avgift, enligt förarbetet finns ingen tidsfrist att göra detta.

Det har inte ställts upp någon frist inom vilken en begäran om ompröv*ning skall göras. Omprövning kan alltså begäras när som helst sedan ett beslut meddelats.

Därefter ska Radiotjänst enligt gällande lag ändra beslutet eftersom det är uppenbart oriktigt.

Om en begäran om omprövning har kommit in till RIKAB mer än fyra veckor efter den dag då avgiften senast skulle ha betalats, skall RIKAB ändra sitt beslut endast om det är uppenbart oriktigt.

Ändrar man inte så överklagar man detta till förvaltningsrätten och kräva pengarna tillbaka. Observera att ändrar radiotjänst sitt beslut vid omprövning så begär man pengar tillbaka direkt med stöd av §16.

16 § Överstiger en inbetalad avgift vad som skall erläggas enligt beslut som har vunnit laga kraft, skall överskjutande belopp betalas tillbaka.

Jag håller med och hade jag betalat licens så hade jag tagit striden med RT. Men jag äger officiellt varken dator, tv eller smartphone eller svarar ens på mitt telefonnummer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in