2014-06-13, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KenRingInte

Samtidigt är det absurt att man ska behöva jubla över en sån här sak!

Utöver det, jag anser att "personen i Lund" är en hjälte av helt osvenska mått, och jag anser att hans hjältemod, som nu befriat tusentals om inte hundratusentals människor från en helt orättvis börda, måste belysas! Han har uppenbarligen inte själv trätt fram (vad jag vet), men själv är jag beredd att skicka 2076 röda rosor till honom som en demonstration för min tacksamhet. Jag är mitt uppe i en del praktiska bitar jag behöver lösa på hemmafronten, men hade jag haft tummarna fria så hade jag fan försökt mig på att starta en donationskampanj för mannen. Vet inte om jag själv hade haft råd med 2076 röda rosor, men tillsammans? Om någon har möjlighet att driva detta så bjuder jag på idéen om det spontana upplägget.

We love you, Lundmannen!

Lundmannnen, http://www.idg.se/2.1085/1.565674/nicklas-tog-fighten-mot-radiotjanst--och-vann
Citera
2014-06-13, 11:28
Medlem
PatriaNostras avatar
I domen framgår klart och tydligt att felaktigt inbetalade avgifter ska återbetalas.

Citat:
Vad gäller återbetalning av radio- och tv-avgift anges i 16 § avgiftslagen att
överstiger en inbetalad avgift vad som ska erläggas enligt beslut som har vunnit
laga kraft, ska överskjutande belopp betalas tillbaka. Av lagrummet följer således
att den i målet aktuella radio- och tv-avgiften ska betalas tillbaka till AA.
http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Domstolar/regeringsratten/Avg%C3%B6randen/2014/Juni/7368-13.pdf

Alltså tvärtemot vad Radiotjänst hävdar.

De verkar må dåligt nu för länken "viktigt meddelande" på hemsida leder just nu till meddelande på engelska...

http://www.radiotjanst.se/Avgiften/Lagar-och-regler/Important-information/

Hur som helst skriver de tydligt att de inte kommer att betala tillbaka det som de stulit. Det är alltså upp till var och en att driva denna fråga själv. Att de inte inser att matchen är förlorad? Obegripligt.

Citat:
The supreme administrative court ruling enforces a new precedent from June 13 2014. Before this date, the legal system has confirmed the earlier practice. Consequently no fees prior to June 13 2014 will be repaid.
Citera
2014-06-13, 11:30
Medlem
St. Pinocchios avatar
saxat från svt
Citat:
Radiotjänst skriver i ett pressmeddelande att den kommer att återgå till den tidigare tillämpningen, som innebär att ingen blir skyldig att betala tv-avgift för en dator, surfplatta eller mobil med internetuppkoppling. Men tidigare ”korrekt påförda” avgifter kommer inte att återbetalas
Ha,ha att de aldrig ger sig utan fortsätter att framhärda i sann kulturmarxistisk anda med sina allmänt kriminella aktiviteter. I en rättsstat värd namnet borde de vara skadeståndskyldiga även gentemot de som inte betalat utan enkom för att de ringer runt och trakasserar vanligt folk på uppenbart felaktiga premisser . Allt enligt principen går det så går det.

Nåväl, man får åtminstone glädjas åt att de blir arbetslösa. Alltid något.
Citera
2014-06-13, 11:31
Medlem
MrWins avatar
Blir kanske en del gränsdragningsproblem mellan vad som är TV och vad som är dator. Kreativiteten hos elektronikhandeln om hur man döper om TV-apparater till datorer kommer att flöda.

Tror man kommer fram till att det är enklare att finansiera TV via skatten istället för som nu via licenspengar.
Senast redigerad av MrWin 2014-06-13 kl. 11:36.
Citera
2014-06-13, 11:35
Medlem
cem77s avatar
Kanske dags att radiotjänst skaffar sig lite bättre juridisk rådgivning? Tidigare domar har aldrig vunnit någon laga kraft eftersom de överklagats. Är det sommarlovspraktikanterna som är på jobbet idag eller?

Ska någon behöva dra detta genom domstolar ytterligare ett år för att folk ska få tillbaka sina stulna pengar?
Citera
2014-06-13, 11:46
Medlem
wehrmachts avatar
Radiotjänst är ute efter att få in så mycket pengar som möjligt och de kommer lyckas lura tusentals med att gå ut med att de inte kommer återbetala några pengar.
Citera
2014-06-13, 11:46
Medlem
Självklart bör alla som betalt för dator/platta/mobil få tillbaka sina inbetalda avgifter. I sverige är vi alla lika inför lagen och om den som fört talan i domstol får tillbaka sina pengar så ska även andra få det.

Hoppas att samtliga anmäler radiotjänst om så inte blir fallet. Gissar dock att man får vara beredd att föra fallen till högsta instans igen med tanke på den inkompetens de visat tidigare i de lägre instanserna.

Radiotjänst borde ha stoppat alla indrivningar till domen hade vunnit laga kraft, dvs till sista ord var sagt. Det brukar vara praxis.
Citera
2014-06-13, 11:54
Medlem
wehrmachts avatar
Eva Hamilton borde sättas dit för bedrägeri tillsammans med andra pampar och styrande. Tror inte det är en tillfällighet att hon nu just innan detta dråpslag slutar på SVT
Citera
2014-06-13, 11:57
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mizzzan
Hoppas att samtliga anmäler radiotjänst om så inte blir fallet. Gissar dock att man får vara beredd att föra fallen till högsta instans igen med tanke på den inkompetens de visat tidigare i de lägre instanserna.

Fast det ska ju inte behövas då det ju i domen framgår klart och tydligt att Radiotjänst ska betala tillbaka. Något jag också länkar till här: (FB) (Tråden för juridiska frågor om TV-licensen och Radiotjänst)

Således borde det alltså räcka med att dra det till första instans, d.v.s. Förvaltningsrätten (tidigare Länsrätten), och hänvisa till detta prejudikat.

Men att Radiotjänst tänker dra det så långt är i sanning ett underbetyg för svensk förvaltning.
Citera
2014-06-13, 11:58
Medlem
zorceuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Blir kanske en del gränsdragningsproblem mellan vad som är TV och vad som är dator. Kreativiteten hos elektronikhandeln om hur man döper om TV-apparater till datorer kommer att flöda.

I framtiden finns säkert det problemet, men idag räcker det väl att göra skillnad på om det finns en tv-mottagare(DVB-T/-S/-C) i enheten eller ej.
Citera
2014-06-13, 12:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenRingInte

Samtidigt är det absurt att man ska behöva jubla över en sån här sak!

Utöver det, jag anser att "personen i Lund" är en hjälte av helt osvenska mått, och jag anser att hans hjältemod, som nu befriat tusentals om inte hundratusentals människor från en helt orättvis börda, måste belysas! Han har uppenbarligen inte själv trätt fram (vad jag vet), men själv är jag beredd att skicka 2076 röda rosor till honom som en demonstration för min tacksamhet. Jag är mitt uppe i en del praktiska bitar jag behöver lösa på hemmafronten, men hade jag haft tummarna fria så hade jag fan försökt mig på att starta en donationskampanj för mannen. Vet inte om jag själv hade haft råd med 2076 röda rosor, men tillsammans? Om någon har möjlighet att driva detta så bjuder jag på idéen om det spontana upplägget.

We love you, Lundmannen!

Han heter tydligen Nicklas Nygren.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19049823.ab
Citera
2014-06-13, 12:08
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorceus
I framtiden finns säkert det problemet, men idag räcker det väl att göra skillnad på om det finns en tv-mottagare(DVB-T/-S/-C) i enheten eller ej.

Ja, frågan är ju bara hur en dator är avsedd som TV-mottagare (via internet.) skulle klassas.

Eftersom en sådan apparat egentligen skulle kunna ha samma egenskaper som en vanlig dator, så borde gränsdragningen svår.

Möjligen skulle man kunna utgå från marknadsföring, och utifrån det säga att det primärt är en tv-mottagare (Typ Apple-TV borde väl gå att motivera som tv-mottagare? (Även om det "går" att installer IOS och använda som dator)Edit: I just detta fall krävs väl dock en existerande SVTplay app först). Likväl blir gränsen väldigt diffus.
Senast redigerad av Oformad 2014-06-13 kl. 12:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in